به گزارش مشرق، حجتالاسلام سید محمدعلی شهیدی محلاتی، نماینده ولیفقیه، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در همایش مدیران استانی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به رضایتمندیاش از بیمه دی گفت: موضوع بیمه تکمیلی درمانی ایثارگران نیز از سال گذشته با برگزاری مناقصه به بیمه دی واگذارشده است و بنیاد و ایثارگران از عملکرد این شرکت راضی بودهاند و امیدواریم این عملکرد در سال جاری بهتر شود، بیمه شاغلین و بازنشستگان دستگاههای اجرایی نیز در سه سال گذشته به بنیاد واگذارشده بود اما با تصویب هیئت محترم وزیران از اول آبان ماه سال جاری بر اساس قانون مجدداً به عهده دستگاهها گذاشته شده است.
بیشتر بخوانیم:
شهیدی: «اشتغال و درمان» اولویت بنیاد شهید در ۱۳۹۷
این اظهارات رئیس بنیاد شهید در حالی صورت گرفته که بحث مشکلات ایثارگران با کم کاریهای بیمه دی، مدتی است که به یکی از پرچالشترین بحثهای میان تشکلها و گروههای ایثارگر تبدیل شده است. هرچند پیشتر ایثارگران با عدم ارائه تسهیلات از جانب بیمه ایران نیز مشکل داشتند و بیمهها عموما از کمکاری دولت برای پرداخت بدهی به بیمهها گله دارند، اما از سال گذشته انتظار میرفت با قرارداد بنیاد شهید و بیمه دی، بخشی از مشکلات درمانی ایثارگران رفع شده و یا حداقل نوع مشکلات درمانیشان متفاوت با مشکلاتی باشد که با بیمه ایران داشتند. اما متاسفانه هنوز مشکلات کمبود اعتبار دامن گیر ایثارگران شده است.
غلامرضا یاوند عباسی، مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران اواخر مهرماه ۹۷ در نشست شورای هماهنگی امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با موضوع درمان ایثارگران و بحث تغییر در ارائه خدمات بیمه تکمیلی توسط بنیاد که از این پس فقط برای جانبازان غیر شاغل صورت میگیرد گفت: ما هم به تغییراتی که در حوزه درمان اتفاق افتاد نقد داریم و بنیاد شهید در این زمینه کوتاهی کرده است. بنیاد شهید و امور ایثارگران که به دنبال این بوده بحث درمان به دستگاهها برگردد چرا قرارداد دو هزار میلیارد تومانی با بیمه دی که توانش چند میلیارد بیشتر نیست منعقد کرد.
مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران گفت: طبق مصوبه دولت، تمامی دستگاههای اجرایی موظف هستند از محل سرجمع اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی نسبت به تامین و پرداخت هزینه بیمه درمان تکمیلی ایثارگران و افراد تحت تکفل آنها اعم از شاغل یا بازنشسته در دستگاه مربوط اقدام کنند. یکی از موانع این است که شرکتهای بیمه برای تعداد محدود با یک اداره قرارداد نمیبندند، بنابر این پیشنهاد میشود هر چند اداره با هماهنگی هم لیست ایثارگران مربوطه را تجمیع کرده و با شرکتهای بیمهگر وارد مذاکره شوند.
همچنین جواد فریدی اسکویی، مدیر عامل کانون آرامش جانبازان اعصاب و روان، تنها تشکل جانبازان اعصاب و روان در گفتوگو با تسنیم گفت: ما به دیدار جانبازان میرویم و خانوادههایی که جانبازی آنها نیاز به بستری دارند را رسیدگی کرده تا بتوانند در بیمارستانهای مربوطه بستری شوند. بنیاد شهید چند مرکز درست کرده و خانواده ها جانبازان اعصاب و روان را در آنجا بستری میکنند. اما همین جانبازان وقتی دچار مشکلات جسمی میشوند باید به سایر بیمارستانها مراجعه کنند. گاهی به خاطر مشکلاتی که به لحاظ اعصاب دارند بیمارستانها آنها را نمیپذیرند حتی بیمارستانهای طرف قرارداد بنیاد شهید و به این دلیل در بخش خصوصی بستری میشوند.
وی با اشاره به مشکلات این دسته از جانبازان در درمان بیماریهای جسمی و روحی ادامه داد: ما سعی میکنیم امکان بستری شدن آنها در بخش خصوصی را فراهم کنیم. این بیمارستانها با بیمه دی قرارداد دارند. اما اخیرا متاسفانه بیمه دی قراردادش را با چند بیمارستان خصوصی که این جانبازان در آنجا بستری بودند را قطع کرد. با بیمه دی صحبت میکنیم، میگوید بنیاد شهید به ما پول نمیدهد و با بنیاد صحبت میکنیم، میگویند ما پول را پرداختهایم و آنها مدیریت هزینه را بلد نیستند. وقتی یک بیمارستان ۲۰ یا ۲۵ جانباز پذیرش میکند، شاید در سال با تجهیزات کامل حدود ۱۵۰ میلیون هزینه آنها شود؛ در حالی که بیمه به بیمارستان ۵۰ میلیون بیشتر نداده است. بیمارستان با ۵۰ میلیون چه کاری میتواند در امور درمانی انجام دهد؟ به بیمار رسیدگی کند یا حقوق پرسنل را بدهد؟
مدیر عامل کانون آرامش جانبازان اعصاب و روان گفت: بنیاد شهید قبلاً با بیمه ایران قرارداد داشت و بیمه ایران هزینهها را از منابع دیگر استفاده میکرد که آن هم بنا به مشکلاتی که به وجود آمد دیگر تمدید نشد. الان بیمه دی طرف قرار داد بنیاد است که متاسفانه آن هم ضعیف عمل میکند. بنیاد شهید در جواب گلایههای ما میگوید: «در حال مذاکرهایم» اما جواب قانع کننده نمیدهد. قبلا در بیمارستانها از این قبیل جانبازان پول چندانی گرفته نمیشد اما حالا شرایطی پیش آمده که به عناوین مختلف از جانباز پول میگیرند. چون بیمه دی به تعهداتش عمل نمیکند، بیمارستانها دیگر آن را قبول ندارند.
اسفندماه سال گذشته نشست مشترک بین اعضای هیأت مدیره جانبازان نخاعی کشور با مسئولان بیمه دی برگزار و برخی از مشکلات ایثارگران با این بیمه تشریح شد. دکتر آطاهریان، مسئول کمیته بهداشت و درمان انجمن جانبازان نخاعی در توضیح پاره ای از مشکلات گفت: اگر پزشکی ۲۰۰ عدد قرص تجویز میکند، وقتی جانباز به داروخانه مراجعه میکند متاسفانه فقط ۱۰۰ عدد قرص میدهند و دلیل آن نامشخص است؛ در صورتی که در زمان بیمه ایران چنین مشکلاتی وجود نداشت و تمام و کمال داروها را تحویل میدادند. گاها دیده میشود در بعضی از داروخانهها برای دارو و قرصهای خارجی که متخصص تجویز میکند عنوان میشود "برای یک ماه میدهیم و برای ماه بعد مجددا تشریف بیاورید". مورد بعد در رابطه با زمان پرداخت فاکتورهاست که در بیمه ایران تقریبا هر شش ماه بود اما در بیمه دی بسیار طولانیتر است. بعضی از دوستان نیز به بیمه دی مراجعه کرده و فاکتورها را ارائه دادهاند که بیمه به آنها گفته که اگر سه ماه از فاکتورتان بگذرد دیگر برای ما قابل قبول نیست.
وی افزود: مشکل دیگر این است که در بسیاری از شهرستانها بیمه دی شعبه ندارد و برای دوستان مشکل ایجاد کرده است؛ مثلا در برازجان، بروجن و ... همچنین در بعضی مناطق سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد، فقط در مرکز استان شعبه وجود دارد و طی کردن مسافت برای رسیدن به شعبه، به ویژه برای جانبازان بسیار مشکل است. موضوع بعدی این است که پزشکان پایش سلامت هر ماه باحضور در منزل، جانبازان قطع نخاعی را ویزیت میکنند. متاسفانه داروهایی که آنها تجویز میکنند را بیمه قبول نمیکند و داروخانهها میگویند باید متخصص بنویسد. در صورتی که این پزشکان چون از نزدیک بچهها را میبینند کاملا از مشکلاتشان آگاهی دارند. وقتی جانبازان به مطب پزشک متخصص مراجعه میکنند، مثلا اگر ۷۰ هزارتومان حق ویزیت است، میگویند بیمه ۵۰ تومان آن را پرداخت میکند و تعرفهای را برای خودشان تعریف کردهاند که مابقی آن طبق آن تعرفه باید پرداخت شود، در صورتی که ما باید در طول سال بیش از ۱۰ بار به این پزشکان مراجعه کنیم. بحث کف فرانشیز جدا و این مبلغی که مشخص کردهاند جداست.
حسین اسرافیلی، رئیس هیئت مدیره انجمن نیز در این زمینه گفت: اولین مورد نظارت بر عملکرد بیمارستانها و مراکز درمانی و داروخانههاست؛ باید یک بخش و یا سیستمی وجود داشته باشد که بر عملکرد مراکزی که با بیمه دی قرارداد دارند نظارت داشته باشد. زمانی که عزیزان ایثارگر مراجعه میکنند، نظرخواهی شود که آیا رضایت مندی داشتهاند یا خیر. سیستمی در نظر گرفته شود تا اگر کسی سوال یا شکایت و درخواستی دارد تماس بگیرد و مطرح کند. خدمات و شعبات بیمه دی در سایت گذاشته شود تا مشخص شود در کدام شهرستانها مراکز بیمه وجود ندارد، تا در آنجا هم بیمه دایر شود. ایثارگر و جانباز نمیتواند از شهرستان با آن وضعیتی که دارد به شهر دیگری منتقل شود تا خدمات بیمهای بگیرد.
انتظار ایثارگران، تشکلها و انجمنهای جانبازان و رسانهها از مسئولین بنیاد شهید اینست که با پذیرفتن نقصها و مشکلات درمانی ایثارگران در مواجهه با بیمههای مختلف سعی در حل این مشکلات داشته و منکر کمکاریها و نقصها نشوند.