کد خبر 917496
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
مهدی فضائلی

آنچه در ماجرای ساده بازنشستگان و پیش از آن در استجازه رئیس قوه قضائیه برای برخورد با مفسدان اقتصادی و کمک و همراهی رهبری با دستگاه ها اتفاق افتاد، دور اندیشی و حکمت رفتار رهبری را نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی در یادداشتی  با عنوان « پرده برداری از حکمت یک رفتار» درباره  سوال برخی افراد که  "چرا رهبری مستقیم وارد حل مشکلات نمی شوند؟" و دور اندیشی و حکمت رفتار رهبری معظم انقلاب اسلامی در این باره  به ویژه در موضوع  اخیر بازنشستگان  و  استجازه رئیس قوه قضائیه برای برخورد با مفسدان اقتصادی  نوشت:

بیشتر بخوانید

عدالت‌خواهی از رهبری چگونه؟

بدنبال سؤالات و ذهنیت های ایجاد شده در باره اجازات رهبری برای بکارگیری تعدادی محدود از بازنشستگان و سرانجام سوال همراه با تندی یکی از طلاب در درس خارج از ایشان،رهبری در ابتدای درس خارج روز سه شنبه هفته گذشته مختصر و روشنگرانه،نکاتی گفتند.


این یادداشت به محتوای مربوط به چرایی این اجازات و نظر رهبر انقلاب درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان نمی پردازد زیرا نکات حاشیه ای و فرامتنی آنرا بمراتب مهمتر و آموزنده تر میدانم.

این یادداشت همچنین به بعد"پاسخگویی" و "شفافیت" رفتار و "اخلاق و ادب حکمرانی" رهبر حکیم انقلاب اسلامی ورود نمی کند، هر چند درس های بسیار ارزشمندی اینجا نهفته است که البته مقداری هم در این باره گفته اند.

آنچه در این یادداشت به آن می پردازم پاسخ به یک پرسش به بهانه ورود رهبری به موضوع بازنشستگان است.


مدتی است با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی و ضعف دستگاههای اجرایی در بخش های مختلف، عامدانه در این سوال دمیده می شود و یا عده ای از سر ارادت این پرسش را مطرح کرده اند که "چرا رهبری مستقیم وارد حل مشکلات نمی شوند؟"

حتی برخی بزرگان در جلساتی به حضرت آقا گفتند، شرایط کشور عادی نیست تا از طرق عادی مشکلاتش حل شود و تلویحا" خواستار ورود مستقیم ایشان شدند؛ اما ایشان ضمن توجه به شرایط خطیر (و البته نه بحرانی)کشور صراحتا" فرمودند:"ایجاد تشکیلات موازی با دولت هم ،راه اصلاح نیست...کار جهادی باید انجام بگیرد اما به وسیله چه کسی؟به وسیله خود مسئولین؛ در مجاری قانونی باید این کار انجام بگیرد.بله ،یک موردی ممکن است باشد که مسئول دستگاه دولتی،قانون جواب ندهد،احتیاج باشد یک کار بر خلاف قانون انجام بدهد، احتیاج باشد از ما اجازه بگیرد که ما حتما" همراهی و کمک خواهیم کرد؛ این مشکلی ندارد....اما کار را باید خود مسئولین مربوطه انجام بدهند. کار موازی در کنار دستگاه دولتی کار موفقی نیست؛این تجربه قطعی این حقیر است در طول این سالها".

آنچه در ماجرای ساده بازنشستگان و پیش از آن در استجازه رئیس قوه قضائیه برای برخورد با مفسدان اقتصادی و کمک و همراهی رهبری با دستگاه ها اتفاق افتاد، دور اندیشی و حکمت رفتار رهبری معظم انقلاب اسلامی را یکبار دیگر آشکار ساخت.


در این دو مورد، رهبری مستقیما" وارد نشدند و صرفا" برای کمک به دستگاه های مجری، مانع را برداشتند اما این همه هیاهو و سوال و ابهام پراکنده شد؛آیا اگر رهبری خود مستقیما" وارد مسائل مختلف کشور می شدند یا بشوند دهها سوال و اما و اگر از سوی افکار عمومی و نخبگان بی غرض و افراد مغرض مطرح نمی شود که چرا و چرا؟!

ورود مستقیم رهبری به حل وفصل مشکلات کشور در بخش های مختلف،صرف نظر از اینکه اولا"عملا" ممکن نیست و سازوکارها و عِدّه و عُدّه دستگاه رهبری کفاف چنین ورودی را نمی کند و ثانیا"منجر به سلب مسئولیت دستگاهها از خودشان می شود و ثالثا" در مواردی مردم سالاری را مخدوش می کند،سوالات و ابهاماتی را هم متوجه رهبری خواهد کرد که به هیچ وجه به صلاح این جایگاه نیست.

البته همانطور که خود معظم له تصریح کرده اند،رهبری در شرایط خاص و در صورت نیاز،در برداشتن موانع از سر راه دستگاهها هر چند آن مانع قانون باشد، با استفاده از اختیارات قانونی و شرعی خود،مساعدت کرده و خواهند کرد و این(گره گشایی از کار دستگاه های اجرایی) یکی از اصول حاکم بر تصمیمات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

نهاد رهبری، نهاد مهم و مقدسی است که باید به عنوان فصل الخطاب باقی بماند و در شرایط حساس حلال مشکلات باشد و نباید اجازه داد درگیر مسائلی شود که این جایگاه را تقلیل دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    3 13
    اگه قرار بود هر چی بشه رهبر دخالت کنه دیگه رئیس جمهور و نماینده مجلس و .... می خواستیم چه کار. رهبر همه کارها رو می کرد.
  • شاهرخ IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    8 1
    به نظرمن باید ورودکند مشکلات اقتصادی مهمترین مسئله کشوراست که داردکشوررانابود میکند هیچ کس نیست به دادمردم برسه تاکی مابایداین همه سختی راتحمل کنیم چراکسی جوابگونیست همش وعده سرخرمن کی ماباید راحت زندگی کنیم وخوشحال باشیم شب راحت سرمون روبالشت بزاریم وراحت بخوابیم
  • مهران IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    11 0
    به نظر شما الان اون لحظه حساس نیست وضع مردم باید از این اسفناکتر بشه
  • DE ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    5 0
    خخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    4 0
    از جنبه معرفی افراد صالح نگهبان و اطلاعات و تفحص مجلس و تشخیص مصلحت در مورد روحانی درست عمل نکردند چون به دلیل تابعیت دوگانه و قسم خوردن به پرچم انگلیس یا اسکاتلند میبایست رد صلاحیت میشد چه بسا اکنون اهداف انگلیس را اجرا کرده باشد. رهبر کبیر با نظارت بر این مراجع میبایست جلوی زد و بند و تائید صلاحیت را میگرفت
  • حمید IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    0 0
    قانون
  • دراز گوش IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    2 8
    حضرت آقا همیشه از مسوولین کشور خواسته اند که مشکلات را حل کنند این مسوولین بی کفایت هستند که اوضاع را به این فضاحت رسانده اند یادمان باشد حساب حضرت آقا از مسوولین بی لیاقت جداست.
  • پويا IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    7 1
    دموكراسي بيش از حد هم به درد مملكت ما نميخوره به نظرم بايد رهبرب دخالت بيشتري در امور كنند
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    8 0
    واقعا جالبه شرایط کشور بحرانی نیست ... مسخره کردید خودتونو حتما باید مثه فرانسه بریزن تو خیابون تا بفهمید قضیه چیه والله یه حمله ای به شما بشه بشمار سه نظام ریخته به هم
  • آنتی لیبرال RO ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    3 6
    اگر قرار رهبری مثل دیکتاتوری عمل کنه پس مردم برای چی به رییس جمهور و نمایندگان مجلس رای میدند، رییس جمهور ، وزرا و نمایندگان مجلس چه وظیفه شون چیه!؟ این مشکلات الان در جامعه ما ، بخاطر رای هاییه که اون دنیا باید بخاطرش جواب پس بدیم....رای به اشراف ، رای به لیست بی بی سی خائن، رای به لیبرال هایی که خود رو ارباب و مردم رو رعیت میبینن....نه چرخ سانتریفیوژ ها چرخید نه اقتصاد و نه امنیت....
  • عباس گودرزی ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    6 4
    سلام ، نعمت ولایت فقیه را عده ای کوتا فکر درک نمیکنند و نمی بینند ( کور و کرند ) عقب نشینی و کوتاه آمدن عربستان در اتفاق منا ، عملیات مقتدرانه علیه داعش در 5 کیلومتری پایگاه آمریکا ، در سوریه ، خاموش کردن فتنه 88 ، بیداری اسلامی و وحدت شیعه و سنی و... لذا افراد مغرض فکر می کنند با این شبهات می توانند ارزش ولایت فقیه را کاهش دهند . یدالله فوق ایدیهم
  • FI ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    1 2
    اگر قوه به وظیفه خودش درست عمل کنه و از ملاحضات دست برداره, همه مشکلات داخلی کشور حل میشه, ولی متاسفانه تصمیم گیرا خود از دوستان گرمابه و حمام اینهستند, تا ملت رو به خاک سیاه ننشانند, دست بردار نیستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس