کد خبر 927485
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
محمد ایمانی نمایه

مرحوم هاشمی رفسنجانی چند روز قبل از فوت، در آخرین جلسه یکی از کمیسیون های " مجمع تشخیص مصلحت نظام"، گلایه و انتقاد های جدی نسبت به مدیریت روحانی مطرح کرد.

به گزارش مشرق؛ محمد ایمانی در کانال شخصی خود نوشت:

آقای روحانی دیروز در مراسم دومین سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی، به گونه ای حرف زد و کوشید او را مصادره به مطلوب کند که انگار هاشمی، حامی دربست روحانی باقی مانده بود. اما هاشمی با وجود حمایت از روحانی در انتخابات و برجام، این اواخر درباره عملکرد اقتصادی ضعیف روحانی مسئله دار شده بود.

مرحوم هاشمی رفسنجانی چند روز قبل از فوت، در آخرین جلسه یکی از کمیسیون های " مجمع تشخیص مصلحت نظام"، گلایه و انتقاد های جدی نسبت به مدیریت روحانی مطرح کرد؛ هم به این خاطر که وقت کافی روزانه برای رسیدگی به مسائل به ویژه مشکلات اقتصادی نمی گذارد و هم اینکه از موضع بالا برخورد می کند و ملاقات با او حتی برای من (هاشمی) هم آسان نیست.

بیشتر بخوانید:

آیا «هاشمی رفسنجانی» فرمان اجرای عملیات کربلای۴ را صادر کرد؟

انحلال‌طلبیِ خسارت‌بار، مایه عبرت است نه افتخار

فرمان عملیات کربلای ۴ را هاشمی‌رفسنجانی صادر کرد / هاشمی بنیان‌گذار فناوری هسته‌ای در این کشور بود

هاشمی رفسنجانی ۲۲ تیر ۹۵ در دیدار جمعی از مدیران حوزه رسانه و صنعت، به انتقاد ازافزایش ۹۰۰ هزار میلیاردی نقدینگی پرداخت و گفت:" اگر ۲۰ درصد این نقدینگی‌ها برای تأمین نیازهای واحدهای تولیدی تعطیل شده برگردند، علاوه بر برگشت رونق به اقتصاد، مشکل بیکاری جوانان تحصیل کرده، مخصوصاً کارگران بیکار شده را حل می‌کند".

وی همچنین اول شهریور ۹۵ در دیدار وزیر و معاونان وزارت کار و رفاه برای دومین بار تصریح کرد " اگر نقدینگی کشور که رقم قابل توجهی است، مدیریت شود، موجب جبران رکود و کاهش تورم می‌شود ".

هاشمی ۹ آبان ۹۵ در گفت و گو با روزنامه اعتماد و درباره نقدش به ۳ سال عملکرد دولت تاکید کرد:

"از همان سال اول تأکید داشتم که شما نقدینگی در کشور زیاد دارید و الان این نقدینگی در کارهای انگلی مصرف می‌شود. مثلاً قاچاقچی‌ها یا پولدارهای بزرگ پول‌ها را می‌گیرند که خرید و فروش و کارهای دیگر می‌کنند. دو، سه سال وقت کشور #تلف شد … یکسری نیازهایی هست که اکثریت مردم به آن نیاز دارند و تا این زمان کار عمده‌ای روی آن انجام نشد که یکی مسئله #اشتغال است".

هاشمی ۲۴ آبان ۹۵ در مصاحبه با روزنامه آرمان با زبان صریح تری سخن گفت؛

"الان مهم‌ترین موضوعی که مردم انتظار دارند، پرداختن بیشتر به رکود و اشتغال است. دولت می‌تواند حکمی به بانک ها صادر کند و بگوید مثلاً این درصد از پول‌ها باید به تولید داده شود. یا مثلاً در مرحله اول به کارخانه‌های تعطیل شده، وام مناسب بدهید اما چون همه این کارخانه‌ها معوقه دارند، نمی‌توانند وام بگیرند و روی معوقه‌شان هم سود می‌آید. نتیجه نهایی این می‌شود که اینها ورشکسته می‌شوند و نمی‌توانند پول بانک را هم پس بدهند. به آقای روحانی گفتم بیایید زودتر خودتان را نجات بدهید و کار اینها را راه بیاندازید. به اینها وام و مهلتی بدهید که کارخانه‌هایشان راه بیفتد. اما اگر ۳ سال قبل این کار را کرده بودیم، الان همه کارخانه‌هایمان تولید انبوه داشتند و صادرات داشتند".

محمود علیزاده طباطبایی (رفیق ۳۰ ساله مرحوم هاشمی و خانواده وی) در پاسخ این سوال روزنامه شرق که هاشمی به چه مواردی در عملکرد دولت روحانی اعتراض داشت؟، می گوید "به مسائل اقتصادی معترض بود و به موضوع سرمایه‌گذاری نقد داشت. هاشمی می‌گفت زمانی که من دولت را تحویل گرفتم، مسائل و مشکلات آن خیلی زیاد بود، ولی ما مسائل را حل کردیم. او قطعاً این انتقادات را می‌گفت. روحانی نظر خودش را دارد. خیلی جاها به نظر هاشمی عمل نمی‌کرد. یکی از اختلافات بین هاشمی و روحانی که من دیدم درباره استقلال سازمان برنامه بود. هاشمی می‌گفت حرف آخر را در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی باید کارشناس بزند و نه آدم‌های سیاسی".

البته بازگویی این انتقادات، چیزی از نقش و مسئولیت هاشمی در ریل گذاری اشتباه و برجام زده دولت روحانی کم نمی کند. در واقع، هاشمی تشویق کننده اصلی برای اعتماد به شیطان بزرگ بود. او پس از شروع مذاکرات، با هیجان زدگی گفت "تابو شکست"! هاشمی همچنین ۲۸ آذر ۱۳۹۲ در مصلای کرمان خطاب به مردم گفت:

"وزیر خارجه امریکا با اعتراف به خلف وعده امریکا، قول داده است که واشنگتن جبران کند. وقتی وزیرخارجه آمریکا به وزیر خارجه ایران می گوید ما خلف وعده خود را جبران می کنیم و مذاکرات باید ادامه یابد؛ یعنی عزم قدرت های غربی برای گفت وگوهای دوستانه با ایران جدی است. تغییر رویکرد غرب و آمریکا نسبت به ایران، به خاطر هوشیاری مردم است. شما مردم به گونه ای در انتخابات حاضر شدید و دولتی را آوردید که دنیا را مجبور و متقاعدکرد باید با ایران در فضای برابر مذاکره کند".
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    62 11
    بابا یکی نیست دهان این انسان اولیه راببنده بعدا هم میگن عامل فتنه اونم تو این شرایط گرسنگی مردم؟!!!!!!!!
    • NL ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      0 31
      گیریم ادب و تربیتت مشکل داشته باشه حرف بی ربط نزدن در مورد موضوع رو چطور اونم بلد نیستی ؟
  • رضا IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    4 14
    آقای انصاری و بقیه نیاوران نشینان! وضع موجود انقلاب محصول ۴۰سال مهره چینی و لابی گری جریان هاشمی در سراسر کشور و همه دستگاههاست. بجای طلبکاری چه پاسخی دارید؟
  • FR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    0 23
    ممد ایمانی اینجا اونجا همه جا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس