به گزارش مشرق به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، حمید فتاحی رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه وظیفه ما در حوزه زیرساخت ارتباطات کشور، حفظ کیفیت و پایداری ارتباطات بین الملل است، گفت: بر این اساس ورودیهای دیتای خارج از کشور باید به صورت توزیع شده باشد تا اگر مشکلی در یکی از ورودیها به وجود آمد امکان مدیریت شبکه باشد.
بیشتر بخوانید:
رزمایش قطع اینترنت دستور مکتوبی که بیاساس اعلام شد
وی افزود: هم اکنون از جنوب و شمال کشور ورودیهای اینترنت مناسبی ایجاد شده و در ۵ نقطه ترافیک را تحویل میگیریم که دو نقطه در تهران و ۳ نقطه هم در شهرهای مشهد، تبریز و شیراز است که ارتباطات جنوب و شمال کشور از طریق این نقاط توزیع میشود و با پروژه جدیدی هم که در این حوزه اجرا شد، ایجاد نظم و پایداری در شبکه بهبود یافت.
فتاحی با اشاره به اینکه تمرکز ما بر روی حوزه ترانزیت قرار دارد، گفت: در این حوزه با کشورهای آذربایجان، عراق، ترکمنستان و قطر توافقات خوبی در حال اجرا است و به دلیل موقعیت ژئوپلتیک ایران کشورهای دیگر حاضر به از دست دادن این فرصت نیستند و تحریم تأثیری در این حوزه نداشته است و اگر از این فرصت استفاده کنیم میتوانیم به هاب منطقه در این حوزه تبدیل شویم.
وی افزود: هم اکنون پهنای باند ورودی اینترنت کشور ۲ ترابیت برثانیه است و ۶۰۰ گیگابیت برثانیه نیز ترانزیت داریم و عدد این ترانزیت طبق برنامه در حال افزایش است و تا پایان سال به یک ترابیت برثانیه میرسد.
رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تقسیم ترافیک دیتا در شبکه، گفت: ترافیک در شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و شرق تقسیم شده و شبکه به صورت متوازن عمل میکند و تقریباً در هر خط انتقال بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ گیگ دیتا منتقل میشود.
وی درباره دریافت دیتای اپلیکیشن ها و شبکههای اجتماعی در کشور نیز افزود: شبکههای اجتماعی پرکاربرد و اپلیکیشن ها دیتای خود را در بستر اینترنت دریافت میکنند و با هیچکدام از این شبکههای اجتماعی ارتباط مستقیمی برای دریافت دیتا وجود ندارد و بستگی به حضور کاربر در جنوب یا شمال کشور این اطلاعات از طریق همان خط انتقال اینترنت به دست کاربر میرسد.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما در شبکه اینترنت خود هیچ ارجحیت ترافیکی برای اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی نداریم و سرویس خاصی به این شبکهها ارائه نمیشود.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام رسان های داخلی، افزود: بر اساس این مصوبه کمکهایی مانند وام ۵ میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مکانی به صورت رایگان ارائه شد، همچنین تعرفه مصرف دیتا به یک سوم تعرفه اینترنت کاهش یافت.
فتاحی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی کمکهای دیگری غیر از کمکهای مادی و فنی نیز باید از طرف دستگاههای دیگری انجام میشد که عملاً انجام نگرفت و به نسبت پیام رسان های خارجی که ۴۰ تا ۵۰ میلیون کاربر داشتند، پیام رسان های داخلی نتوانستند که بیش از ۱۵ میلیون کاربر را جذب پیام رسان خود کنند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه پیام رسانهای داخلی ناامید نشدهایم، افزود: امیدواریم با تشکیل زیست بوم پیام رسان که اعتماد کاربر را جلب میکند و دانش فنی پیام رسانی و معماری فنی تکمیل شده دارد، آینده خوبی برای پیام رسانهای داخلی ایجاد شود و وزارت ارتباطات نیز از این مسیر حمایت میکند.
رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح کرد: فیلتر شبکههای اجتماعی خارجی و استقبال از پیام رسان های داخلی دو کفه ترازو نیستند و اینکه فکر کنیم که هر چقدر شبکه اجتماعی خارجی فیلتر شود، به همان میزان مردم از شبکههای اجتماعی داخلی استقبال میکنند، اشتباه است.
وی درباره فیلتر تلگرام و نوع برخورد مردم با این موضوع نیز افزود: اینکه فیلتر تلگرام معادل پیشرفت شبکههای اجتماعی داخلی قرار گرفت، به خود پیام رسانهای داخلی ضربه زد و کاربران نیز نسبت به این روش موضع گرفتند. بنابر این فیلتر و مسدود سازی شبکههای اجتماعی خارجی راه مناسبی برای ارتقای پیام رسانهای داخلی نیست.