به گزارش مشرق، وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در چهلمین نشست اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: در حوزه عدالتخواهی اگر قرار است کاری در فضای عملی و میدانی انجام شود باید مبتنی بر مباحث نظری باشد، امام علی (ع) میفرمایند که من میخواهم پرچم عدالت دست افرادی باشد که اهل فکر و تحلیل هستند، این تعبیر صریح نهج البلاغه است.
وی افزود: اگر من و شما که ادعای عدالتخواهی داریم اگر تأمل و مطالعه و این ابتدائیات را کنار بگذاریم به روزمرگی دچار می شویم و عدالتخواهی تبدیل به یک دکان و دستگاهی برای دیده شدن میشود، آنوقت دیگر مهم نیست این عدالتخواهی برای مردم و جامعه آب و نان دارد یا نه! مهم این است که برای شخص خودمان اب و نان داشته باشد!
بیشتر بخوانید:
جشنواره عمار چگونه از فتنههای آینده پیشگیری میکند؟
فیلمسازانی که فلاکت پمپاژ میکنند مدعی مخالفت ما با شادی هستند!
جلیلی با بیان اینکه عدالتخواهی گام به گام است و باید انباشت تجربیات صورت بگیرد، ادامه داد: حتی حکومت امام زمان هم همینطور است، سال دهم حکومت ولی عصر نسبت به سال اول پیشرفتهتر و عادلانه تر است.
وی تاکید کرد: چهل سال از انقلاب ما گذشته است الان باید به یک جمع بندی برسیم تا بتوانیم بعد از آن به یک تجدید مطلبی برسیم! باید مجموعه تجربیات، درسها و عبرتهای خود را جمع بندی کنیم.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تاکید کرد: یکی از مهمترین فلسفههای وجودی تشکیلات همین است که ما نباید از همانجایی شروع به کار کنیم که قبلیها شروع کرده بودند، باید از اشتباهات و تجربیات آنها درس و عبرت بگیریم، حتی اگر قرار است اشتباه کنیم باید اشتباهات جدیدی صورت بگیرد نه اینکه اشتباهات قبلی تکرار شود.
وی در ادامه با اشاره به دوران حکومت امام علی (ع) گفت: چه شد که عاقبت حکومت امام علی (ع) آن چیزی که باید نشد و به آن فرجام دچار شد؟ چرا در ظاهر شکست خورد و حکومت به دست کسی مثل معاویه افتاد؟! ما با یک جامعهای مواجه هستیم که عدالتخواه ترین فرد تاریخ در رأس آن قرار داشت ولی حکومتش شکست خورد. حال چه کسی را متهم کنیم؟
جلیلی تاکید کرد: حکومت امام علی مغلوب جنگ نرم شد. در یک جنگ روانی کار به جایی رسید که علی (ع) را به شهادت رساندند! چرا مردم با علی همراهی نکردند؟ دلسوزتر و عدالتخواه تر از امیرالمومنین برای آحاد جامعه مگر وجود داشت؟
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تصریح کرد: اگر برای اخلال رابطه بین مردم و عدالتخواه ترین حکومتهای عالم، سازوکارهایی وجود دارد این ساز و کارها باید کشف و خنثی شود.
وی گفت: مشکل حکومت علی (ع) این بود که کسی نبود با این ساز و کارها مخالفت کند، آنها هم که مخالفت میکردند تک به تک حذف میشدند، رویشهایی هم جای آنها را نگرفت. پس در جامعه علی (ع) از آنها که باید تحلیل، روشنگری و توجیه میکردند، یک عده شهید شدند، یک عده سکوت کردند، یک عده دچار شبهه و تردید شدند، یک عده هم خودشان را فروختند.
جلیلی افزود: آیا جمهوری اسلامی نمیتواند به چنین آسیبهایی دچار شود؟ اتفاقاً جامعه امروز ما در یک چنین شرایطی قرار دارد.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: بنده بیش از همه با تحجر مبارزه کردم اما آیا قرار است به اسم مبازره با تحجر بخش مهمی از تهدیدها و خطرهای انقلاب را فراموش کنیم؟! یادمان نرود که التقاط چه ضربه محکم و مهلکی میخواست به این انقلاب بزند! در عرض دوسال ذخیره شیعه را جارو کردند، بهشتی و رجایی و باهنر و… را همین التقاطیها به شهادت رساندند.
وی گفت: امروز روزی است که باید تاریخ انقلاب را در جامعیت خودش مرور کنیم، که متحجرین و التقاطیون چه کردند؟ خطیر و جدی بودن مسئله را درک کنید، همتتان را مضاعف کنید و به میدان بیایید، نگویید به ما چه مربوط است! عدالت مجاهد میخواهد نه بچه سوسول و نه افراد لات.