به گزارش مشرق، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با جرائم سازمان یافته (پالرمو) بعد از گذر مراحل مختلف قانون گذاری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است تا اعضای این مجمع با بررسی های خود مصلحت نظام را تشخیص دهند.
این لایحه یکی از چهار لایحه مرتبط با FATF است. دو لایحه مربوط به اصلاح قانونهای داخلی به سرانجام رسید و تنها دو لایحه مربوط به پیوستن به کنوانسیونهای بین المللی باقی مانده است. در کنار لایحه الحاق به پالرمو که روز شنبه در مجمع تشخیص مورد بررسی قرار میگیرد، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم نیز برای تشخیص مصلحت به مجمع ارسال شده است.
بیشتر بخوانید:
بررسی پالرمو در جلسه امروز مجمع تشخیص
مجمع چند ماه است که بررسی لایحه الحاق به پالرمو را انجام داده است و مباحث کارشناسی بسیاری در مجمع صورت گرفته است. در نتیجه این مباحث کارشناسی دو کمیسیون تخصصی مرتبط با این مسأله نظر مجلس در زمینه لزوم پیوستن به کنوانسیون پالرمو را نپذیرفتند و آنرا به مصلحت ندانستند. کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی و کمیسیون حقوقی و قضایی، در بررسی لایحه مذکور به این نتیجه رسیدند که پیوستن به کنوانسیون پالرمو به مصلحت نظام نیست.
بررسی این لایحه حساسیتهای بسیاری دارد. از طرفی دولت محترم تمامی تلاش خود را برای تصویب این لوایح انجام داده است. دولت میخواهد در مقابل طرفهای خارجی دست پر داشته باشد. راهبرد دولت گرفتن بهانه از دست دشمنان بیان شده است. به این معنا که دشمنان، ایران را متهم به حمایت از جرائم سازمان یافته و حمایت از تروریسم میکند و اگر پیوستن به این دو کنوانسیون تصویب شود، بهانه را از دست آنها میتوان گرفت. اما در مقابل این حرف، نکات مهمی مطرح شده است. اول اینکه رویکرد گرفتن بهانه در مقابل دشمنی که به صورت مستمر بهانهگیری میکند، راهبرد درستی نیست.
مذاکرات هستهای در سال ۹۲ با هدف گرفتن بهانه از دشمنان شروع شد. اما بعد از رسیدن به توافق هستهای شاهد بودیم که بهانههای آمریکا کم نشد بلکه زیاد هم شد. اگر زمان اوباما ۳ بهانه اصلی هستهای، موشکی و منطقه ای بود اما در زمان ترامپ ۶ بهانه در کنار موضوع هستهای مطرح میشود. یعنی رویکرد گرفتن بهانه از دست دشمن منجر به افزایش بهانه و فعال شدن آنها شده است.
برای تصویب این لایحه، نامهنگاریهایی هم صورت گرفته است که یک مورد آن توسط رسانهها منتشر شده است. هشت نفر از اعضای کابینه در نامهای به مقام معظم رهبری از ایشان خواستهاند که در تصویب این لایحه، اعضای مجمع را ارشاد کنند. رهبر معظم انقلاب از اعضای مجمع خواستهاند تا با دقت نظر به بررسی موضوع بپردازند و مصلحت را تشخیص دهند. ایشان مانند گذشته بر طی کردن مراحل قانونی تأکید داشتهاند و هیچ گاه مانع طی کردن روند قانونی نشده اند.
نکته مهم دیگری که در زمینه لایحه پیوستن به پالرمو مطرح میشود، خطراتی است که از جانب تحریمها، کشور را تهدید میکند. منتقدان با اشاره به تحریم شدن بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا به عنوان یک نهاد پولشو و نقض کننده تحریمهای آمریکا اشاره میکنند و معقتدند پیوستن به کنوانسیون پالرمو سبب محدود شدن قدرت دولت در مقابله با تحریمها خواهد شد. معتقدند دور زدن تحریم یک رفتار مجرمانه در کشورهای دیگر محسوب میشود و اگر ایران به کنوانسیون پالرمو بپیوندند، مورد مطالبه کشورهای دیگر قرار میگیرد تا این کار را کنار گذارد.
رویداد مهم که در هفته گذشته رخ داد، رونمایی از ابزار پشتیبان مبادلات تجاری ( INSTEX) از سوی سه کشور اروپایی بود. چند روز بعد از آن، شورای اتحادیه اروپا بیانیههای سیاسی اقتصادی منتشر کرد و مطالباتی را از ایران مطرح کرد. یکی از مواردی که مطرح شده است، اجرای برنامه اقدام FATF از سوی ایران است. اروپاییها از ایران خواستهاند هرچه سریعتر قوانین مرتبط و مشخص شده در برنامه اقدام را تصویب کنند. این طرح مطالبه از سوی اروپا که ۹ ماه است به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و ایران را معطل کرده است، بسیار تحقیرآمیز بود که موجب واکنش بسیاری از افراد، ازجمله اعضای مجمع تشخیص شد.
در هر حال بررسی کنوانسیون پالرمو حساسیتهای زیادی دارد که لازم است اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به آنها توجه لازم را داشته باشند:
۱- اگر مجمع رأی مثبت به این لایحه بدهد، این برداشت بهوجود خواهد آمد که مجمع تشخیص در زیر فشارهای کشورهای اروپایی این کنوانسیون را تصویب کردهاند. این وضعیت اصلاً به صلاح کشور نیست و سبب گستاختر شدن اروپاییها خواهد شد. در حال حاضر، اروپاییها نشان دادهاند که در فشار آوردن بر ایران با آمریکاییها همراه هستند و بهصراحت زیادهخواهیهای آمریکا در زمینه فعالیتهای موشکی و منطقهای ایران از زبان سران اروپا مطرح میشود.
۲- باید پاسخ مناسب و قاطعی به زیادهخواهیهای اروپاییها و آمریکا در قضیه برجام داده شود. متاسفانه دولت محترم به دلایل مختلف تمایل ندارد تا پاسخ مناسب را با استفاده از ظرفیتهای برجام بدهد. اما مجمع تشخیص تواند با تصمیم قاطع در زمینه کنوانسیونهای مورد بحث که از سوی اروپا هم مورد مطالبه قرار گرفته، پاسخ قاطعی به دشمنان نظام اسلامی بدهد.
۳- عدم تصمیمگیری درباره این لایحه نیز به صلاح کشور و نظام نیست. کشور خاطره خوبی از معطلی دو سال و نیم مذاکره در قضیه مذاکرات برجام ندارد. کشور با ظرفیتهای فراوانی که دارد نمیتواند معطل باشد. لذا برای استفاده از این ظرفیتها نیازمند تصمیمهای قاطع و شجاعانه هستیم. همچنین عدم تصمیمگیری سبب میشود که دشمنان احساس کنند با فشار بیشتر میتوانند نظام اسلامی را مجبور به تصویب قوانین مربوطه کنند.
۴- در حال حاضر دو قانون داخلی مرتبط در باره این کنوانسیونها تعیین تکلیف شده است و اقدامات مهمی در رابطه با برنامه اقدام FATF انجام شده است. اینطور نیست که تصویب نکردن لایحه پیوستن به دو کنوانسیون سبب بد شدن وضعیت ایران در تعامل با FATF شود.
۵- دولت محترم هم باید به کنترل بازارهای اقتصادی اهتمام ویژه داشته باشد. بانک مرکزی تلاشهای بسیار خوب و موفقی برای کنترل بازار ارز انجام داده است. باید مراقب باشد تا خدایی ناکرده این ذهنیت ایجاد نشود که دولت و بانک مرکزی با سو استفاده از بازارهایی که به معیشت مردم ارتباط دارد، بهدنبال فشار آوردن به اعضای محترم مجمع هستند تا آنها دو کنوانسیون استعماری را تصویب کنند.
تصمیم امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام حساسیتهای فراوان دارد و باید با حفظ احترام اعضای مجمع برای موفقیت آنها دعا کنیم تا از این آزمون، سربلند بیرون آیند.