محمد حقی

مدیر انتشارات کتابستان معرفت به مجریان نماشگاه کتاب تهران پیشنهاد کرد برای تخصیص غرفه بین آثار کیفی و کمی تفاوت قائل شوند و برای ناشرانی که در حوزه تالیف کار می‌کنند، ضریبی خاص قائل شوند.

به گزارش مشرق، محمد حقی مدیر انتشارات کتابستان معرفت در گفت‌وگو با ایبنا، ضمن بیان اینکه حوزه فعالیت نشر متبوعش، رمان است، درباره کمّ و کیف حضور این نشر در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: در انتشارات کتابستان معرفت فضایی که دنبال می‌کنیم در سمت و سوی ادبیات تألیفی است؛ البته نیم نگاهی هم به برخی آثار ترجمه که به فضای فکری ما نزدیک‌اند داریم. از نمایشگاه پارسال تا امسال تقریباً ۴۰ عنوان کتاب جدید داشته‌ایم که عمدتاً رمان ایرانی بوده‌اند اما چند جلدی هم در موضوع اخلاق اسلامی در راستای احیای اخلاق و معرفی برخی از علمای اخلاق به چاپ رسانده‌ایم. این ۴۰ عنوان برای اولین بار در نمایشگاه کتاب عرضه شده‌اند.

مدیر انتشارات کتابستان معرفت به کتاب‌های چاپ مجدد این انتشاراتی نیز اشاره کرد و یادآور شد: کارهای چاپ مجدد در نمایشگاه زیاد داریم و اکثر کتاب‌ها به چاپ چهارم، پنجم و ششم رسیده‌اند. اما کتاب‌هایی مثل «رویای نیمه شب» به چاپ هشتادم و رمان‌های «پنجره چوبی» و «گردان قاطرچی» به چاپ دوازدهم رسیده‌اند.

بیشتر بخوانیم:

چاپ پنجم دو کتاب از «وجیهه سامانی» در نمایشگاه

«میثم مطیعی» در نمایشگاه کتاب چه می‌کند؟

سعید محمدی با «نذر نصرانی» به نمایشگاه آمد

محمد حقی به برنامه‌های ویژه امسال در غرفه انتشارات کتابستان معرفی پرداخت و تصریح کرد: امسال کاری را در برنامه خود گنجاندیم و آن جشن امضاهایی بود که در غرفه برگزار کردیم. به عنوان نمونه در روز سوم برای کتاب «صخور» اثر امید کوره‌چی که یک مجموعه فانتزی است، جشن امضاء برگزار کردیم و با استقبال مخاطبین مواجه شد. در همین راستا روز دوشنبه جشن امضای کتاب «ای نشسته صف اول» که مجموعه اشعار انتقادی اجتماعی است، با حضور شعرایی که در این زمینه فغالیت دارند، برگزار خواهد شد.

مدیر انتشارات کتابستان معرفت در رابطه با تخفیف این نشر برای مخاطبین هم توضیح داد و گفت: در مورد تخفیف برای مخاطبین به دلیل عدم افزایش قیمت کتاب‌ها ۱۰ درصد تخفیف در نظر گرفته‌ایم. این تخفیف از آن جهت است که در قیمت‌گذاری کتاب‌ها به شدت حال مخاطب را رعایت کرده‌ایم، به گونه‌ای که اگر عرف قیمت‌گذاری تقریباً صفحه‌ای ۱۴۰ تا ۱۵۰ تومان است ما قیمت تمام شده برای هر کتاب را صفحه‌ای ۱۰۵ تومان در نظر گرفته‌ایم.

وی همچنین درباره تاثیر حضور ناشران در چنین رویداد فرهنگی گفت: مهمترین رخداد فرهنگی که برای کتاب قابل تصور است، همین نمایشگاه کتاب تهران است که هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. یک شیوه نمایش ناشران برای مخاطبین است که تصویر این نمایش در طول سال برای مخاطب تکرار می‌شود. مخاطب به نوعی آگاهی پیدا می‌کند که مثلاً فلان ناشر در چه زمینه‌ای کار می‌کند و شیوه کارش به چه گونه‌ای است. بنابراین حضور ناشران در نمایشگاه از این جهت می‌تواند مهم باشد.

مدیر انتشارات کتابستان معرفت در عین حال با انتقاد از روند تخصیص غرفه به ناشران، گفت: به نظرم مسئولین نمایشگاه باید به مقوله خارج کردن تیراژ غرفه بر اساس تعداد کتاب فکر کنند. این مصیبت بزرگی برای ناشرانی است که با خون دل کتاب خوب چاپ می‌کنند. مثلاً اگر یک کتاب خوب ۵۰ بار تجدید چاپ شود، در محاسبه وزارت ارشاد یک رکورد محسوب می‌شود و اگر کسی دیوان حافظ را در ۵ جلد چاپ کند و در هر جلد صد غزل بگنجاند آن‌ها هم یک رکورد محاسبه می‌شوند. معیار کمیت برای تخصیص غرقه معیار منطقی و عادلانه ای نیست.

حقی به برگزارکنندگان نمایشگاه پیشنهاد کرد که اولاً بین آثار کیفی و کمی تفاوت قائل شوند و ثانیاً برای ناشرانی که در حوزه تالیف کار می‌کنند، ضریبی قائل شوند؛ بعد از آن ناشرانی را که در فضای گفتمان جمهوری اسلامی زحمت می‌کشند، مورد توجه قرار دهند. مجموعه این کارها مقداری به تخصیص عادلانه غرفه کمک می‌کند. امسال با حجم زیاد مخاطب مواجه بودیم اما متاسفانه به دلیل کوچک بودن غرفه نمی‌توانستیم به راحتی ارتباطی خوبی برقرار کنیم. عنایت مسئولین به این نکات باعث می‌شود نمایشگاه بهتری در سال‌های آتی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس