به گزارش مشرق، امروزه شاهد افزایش فروشگاههای زنجیرهای در نقاط مختلف کشور و به تبع در استان لرستان هستیم.فروشگاههای زنجیرهای معمولاً تخفیفاتی را به مشتریان ارائه میدهند که همین موضوع موجب افزایش فروش و جذب مشتریان به آنها میشود.
با وجود تمام نکات مثبتی که در فروشگاههای بزرگ وجود دارد اما یک سری مشکلات نیز در سایه افزایش این فروشگاهها به چشم میخورد که اگر برای آنها چارهاندیشی نشود بزودی شاهد مشکلات عدیدهای در این زمینه خواهیم بود.
یکی از موضوعاتی که در سایه افزایش چشم گیر فروشگاههای زنجیرهای به وجود آمده، این است که با راه اندازی هر فروشگاه زنجیرهای، چندین مغازه کوچک در سایه قرار گرفته و به نوعی چند فرصت شغلی در معرض از بین رفتن قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید:
انتظار شما از یک سوپر مارکت آنلاین چیست؟
همچنین از آنجایی که تولیدکنندگان محصولات خود را با قیمت کمتری در اختیار فروشگاههای بزرگ قرار میدهند، قیمت فروش در آنها کمتر از مغازههای کوچک بوده و این در نهایت به از رونق افتادن سوپرمارکتهای کوچک و بقالیهای محله میشود.
بسیاری از مغازهداران معتقدند مسوولان باید هر چه سریعتر راهکاری برای جلوگیری از افزایش نامتوازن فروشگاهها یافته و بگونهای برنامهریزی کنند که مغازههای کوچک نیز بتوانند حیات خود را ادامه دهند.
تخفیف فروشگاههای بزرگ بر اساس تبانی با تولیدگنندگان است
یکی از مغازهداران خرمآبادی که از کسبوکار این روزهایش گلایه دارد در گفتگو با فارس گفت: فروشگاههای بزرگ، زنجیرهای و هایپرمارکتها ما را بیچاره کردهاند و چراکه تخفیف فروشگاههای زنجیرهای براساس تبانی با شرکتهای توزیعکننده مواد غذایی است.
او در بخش دیگری از صحبتهای خود به نحوه تبانی فروشگاههای زنجیرهای و تولید کنندگان نیز اشاره و عنوان کرد: قیمت روی کالا توسط تولید کننده بالاتر از قیمت واقعی درج میشود و سپس ۱۰ تا ۱۵ درصد به مشتری تخفیف میدهند! به این ترتیب مشتری تصور میکند جنس را ارزانتر خریده، در حالیکه یا به قیمت جاهای دیگرخرید کرده یا حتی گرانتر از قیمت بقالیهای محله خود جنس را دریافت کرده است.
فروشگاههای زنجیرهای نسیه نمیدهند
وی یادآور شد: این فروشگاهها کارکردهای خاصی دارند که نباید در مقابل کارکردهای فروشگاههای کوچک محلی قرار بگیرد زیرا در یک فروشگاه بزرگ منطقهای، هرگز جنسی نسیه داده نمیشود و کسی به مشکلات خانوادگی مشتریان و متصدیان آن اهمیت نمیدهد.
گلایههای آقای دکاموند که درحاشیه خرمآباد مغازه دارد، تمام آن چیزی است که در دو سه سال گذشته چهره شهرهای بزرگ را تغییر داده و آرام آرام نظام توزیع محصولات غذایی را متحول کرده است.
مشکل اصلی مغازه داران خرد رشد بی رویه فروشگاههای زنجیرهای است
او در ادامه صحبتهایش با بیان اینکه مغازه داران خرد با ایجاد فروشگاههای زنجیرهای مخالفتی ندارند، بیان کرد: مشکل اصلی مغازه داران خرد رشد بی رویه فروشگاههای زنجیرهای و رانت آنان با تولید کنندگان بوده به طوریکه که اجناس را ۵۰ درصد ارزانتر از ما خریداری میکنند.
این بقال خرمآبادی افزود: فروشگاههای زنجیرهای پر زرق و برق یکی پس از دیگری در لرستان افتتاح میشوند و ایجاد هر کدام از آنها منجر به تعطیلی چندین فروشگاه، سوپرمارکت و حتی بقالیهای محلی میشود.
دکاموند در بخشی دیگر از صحبتهای خود گفت: فروشگاه محلی، علاوه بر مبادلات اقتصادی جایی برای مبادلات انسانی بوده و باعث شکلگیری روابط اجتماعی میان اعضای یک محله میشود و به دلیل آشنایی و اعتمادی که میان کاسبان محلی و مردم به وجود میآید، هر دو گروه میتوانند با یکدیگر تعاملات مثبت داشته باشند.
فروشگاههای زنجیری سبب رشد بیکاری در لرستان میشوند
رسول شاهوردی که یکی دیگر از کاسبهای قدیمی شهر خرمآباد است، در ارتباط با رشد بیرویه فروشگاههای زنجیرهای در خرمآباد، اظهار داشت: در لرستان به واسطه آمار بالای بیکاری، جوانان با مختصر سرمایه یا گرفتن وام بانکی اقدام به دایر کردن سوپرمارکت میکنند.
وی در ادامه صحبتهای خود تصریح کرد: رشد بی رویه فروشگاههای زنجیرهای سبب تعطیلی مغازههای کوچک لرستان شده و باعث خواهد شد که به زودی جمع دیگری به خیل بیکاران این استان افزوده شوند و با ادامه روند فعلی در آیندهای نه چندان دور شاهد خواهیم بود که شرکتهای پخش، تولید کنندگان و عمده فروشان هر کدام به نوعی زیر چرخ این فروشگاههای زنجیرهای له شوند.
این کاسب در بخش پایانی صحبتهای خود خاطرنشان کرد: وقتی میشود از کاسب محل جنس با کیفیتی را تهیه کرد، اخلاقاً نباید برای تهیهاش به آن طرف شهر رفت زیرا علاوه بر ورشکستگی خرده فروش محل، آلودگی هوا نیز به علت افزایش ترافیک ایجاد میشود.
رقابت بقالیها با فروشگاههای زنجیرهای جنگی است که بازنده آن از ابتدا مشخص است
ابراهیم مختاری یکی از جوانان تحصیلی کرده لرستانی در حوزه امور اقتصادی بوده که به علت بیکاری به شغل بقالی روی آورده است. وی در این راستا اظهار کرد: در ابتدا ممکن است رقابت فروشگاههای زنجیرهای با بقالیها را یک نوع رقابت سالم بدانیم اما این رقابت عملاً به جنگ بخش دولتی با بخش خصوصی تبدیل شده، رقابتی که از ابتدا بازنده آن مشخص است.
وی با بیان اینکه در نگاه اول فروشگاههای زنجیرهای نمادی از رشد و توسعه شهری هستند، تصریح کرد: طی چند سال گذشته این فروشگاهها همچون قارچ در هر محله و خیابانی در سطح شهر بدون در نظر گرفتن هیچیک از جوانب اقتصادی، اجتماعی و شهری خرمآباد راه اندازی شدهاند.
تخفیف فروشگاههای زنجیرهای تا زمان برشکستی فروشگاههای محلی ادامه مییابد
این مغازه دار خرمآبادی خاطر نشان کرد: به علت تبلیغات گسترده و تخفیفهای خیره کننده، شهروندان خرید از این فروشگاهها را به صرفه میدانند اما این روند به لحاظ مالی و زمانی تا موقعی ادامه پیدا میکند که بقالیها و سوپر مارکتهای محلهها ورشکست شوند، سپس فروشگاههای زنجیرهای بدون رقیب نبض بازار را در دست میگیرند بنابراین تخفیفها حذف و تعیین قیمت و کنترل عرضه محصولات در اختیار همین فروشگاهها خواهد بود.
فعالیت بیش از ۶۰ نمایندگی فروشگاههای زنجیرهای در لرستان
کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این زمینه بیان کرد: لرستان همانند سایر نقاط کشور طی سالهای گذشته شاهد رشد روز افزون فروشگاههای زنجیرهای بوده که مجوز این مراکز از تهران صادر شده و تنها در لرستان نمایندگی آنها تایید و بر قیمت کالاهای آنان نظارت میشود.
حسین دالوند با بیان اینکه چهار فروشگاه زنجیرهای در لرستان فعالیت دارند، افزود: در حال حاضر این چهار فروشگاه با بیش از ۶۰ نمایندگی در استان فعالیت میکنند که با توجه به استقبال خوب مردم از آنها به سرعت در حال افزایش هستند.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود اظهار کرد: فروشگاههای زنجیرهای، بر اساس رابطه عرضه با تقاضا و در پاسخ به نیازهای مردم جوامع مدرن شکل گرفته و گسترش پیدا کردهاند و با توجه به متمرکز بودن آنها برای نظارت بهتر هستند و تمامی کالاهای ضروری از سوی دولت دولت در این فروشگاهها میان مردم توزیع میشود.
در هر صورت فروشگاههای زنجیرهای در جوامع امروزی اجتناب ناپذیر بوده و نمیتوان از فعالیت آنها جلوگیری کرد، اما موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که افزایش فروشگاهها نباید بگونهای باشد که بر فعالیت واحدهای کوچکتر تاثیر منفی وارد کند.
در این راستا میتوان با در نظر گرفتن ساز و کاری مناسب از ظرفیت سوپرمارکتهای کوچک برای راه اندازی فروشگاههای بزرگ استفاده کرد به نوعی که در نهایت احداث فروشگاههای زنجیرهای موجب از بین رفتن چند فرصت شغلی نشود.