به گزارش مشرق ، حجت الاسلام سید ضیاء الدین صالحی خوانساری به ایرنا گفت: امام هادی(ع) و امام عسگری (ع) هرچند با مردم ارتباط داشتند و نامه می نوشتند ولی شیعیان را برای دوره سخت غیبت آماده می كردند. لذا دوره غیبت نیز ادامه جریان امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) است تا مردم برای عصر غیبت كبری آماده شوند.
وی افزود: امام حسن عسگری (ع) به همراه پدر خود، امام هادی (ع) در یك هجرت تبعید گونه به سامرا آورده شدند و به مدت 20 سال و 9 ماه در آنجا زندگی كردند و به این دو امام 'عسكریین' نیز گفته می شود. چون اكثر عمر شریف خود را در شهركی نظامی كه شبیه پادگان بوده، گذراندند و به طور كلی زندگی آن حضرت تحت كنترل شدید حكومت بنی عباس بود.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: امام عسگری (ع) در زمان خود با هجمه های مختلفی از طرف یهودیان، مسیحیان و دانشمندان غیرمسلمان روبرو بودند. مثلا امام در مناظره ای با شخصی به نام فیلسوف كندی كه شبهه ای را درباره تناقض قرآن بیان كرد، با یك دلیل منطقی پاسخ داده و وی را متقاعد كرد، به گونه ای كه فیلسوف كندی تمام نوشته های خود را آتش زد.
وی در ادامه گفت: در دوره امام عسگری (ع) خلفای بنی عباس به شدت با شیعیان برخورد می كردند و امام به وسیله افراد مورد وثوق خود دائما شیعیان را مورد توجه و تربیت دینی قرار می دادند تا انحراف در بین مردم بوجود نیاید.
صالحی خوانساری افزود: خلفای بنی عباس به شدت از امام حسن (ع) وحشت داشتند. چون شنیده بودند كه به زودی امام زمان (ع) پا به عرصه جهان خواهند گذاشت و بساط حكومت بنی عباس را برخواهد چید، همانند داستان حضرت موسی (ع) كه فرعون قصد داشت تا این فرزند را كه نجات دهنده بنی اسراییل بود، به قتل برساند.
وی در ادامه با بیان این كه روایات امام حسن عسگری (ع) را می توان به سه بخش تقسیم كرد، اظهار داشت: دسته اول احادیثی مربوط به احادیثی است كه آن حضرت پاسخ دانشمندان غیرمسلمان را می دادند و بخش دوم روایات امام حسن (ع) پاسخ به سوالات مردم بود كه این سوالات شامل مسائل اعتقادی و احكام بود.
این استاد حوزه افزود: یكی از سوالات آن زمان این بود كه چرا پسر دو برابر دختر ارث می برد و روایاتی از آن حضرت در این زمینه نقل شده است. مثلا امام فرمود چون دختر نسبت به دیه و نفقه مسوولیتی ندارد و چون این تعهدات مالی به عهده پسر می باشد به همین دلیل پسر از دو سهم ارث می برد تا بتواند این تعهدات و دیون را انجام دهد.
وی بخش سوم از سخنان امام عسگری (ع) را شامل نصایح آن حضرت به شیعیان دانست و گفت: امام حسن (ع) با این روایات در واقع شیعیان را برای دوران غیبت آماده می كردند.
این پژوهشگر دینی در ادامه به بیان شرایط دوران بعد از امام رضا (ع) اشاره كرد و گفت: در این دوران محدودیت هایی برای ائمه ایجاد كردند و در این میان برخی از احادیث مفقود شد لذا برخی از احادیث را امام عسگری (ع) به خط خود می نوشتند و به افراد مورد اطمینان می دادند تا به شهرهای دیگر ببرند و به شیعیان نشان دهند، به گونه ای كه امكان ایجاد شبهه و انكار وجود نداشته باشد.
وی افزود: خط و مرقومه امام متون حدیثی شیعه را تحكیم كرد و احادیث بسیاری در زمینه های اخلاقی و صفات شیعیان در این زمینه با دستخط مبارك امام حسن عسگری (ع) وجود دارد.
حجت الاسلام صالحی خوانساری همچنین گفت: هرچند فقدان و شهادت امام عسگری (ع) برای تمام شیعیان مصیبت است ولی از طرف دیگر نوید آغاز امامت و ولایت حضرت ولیعصر (عج) را می دهد.
وی با بیان سخنی از 'هانری كربن' اسلام شناس و شیعه شناس معروف فرانسوی گفت: این دانشمند و فیلسوف كه تحقیق مفصلی درباره مهدویت دارد، اعلام كرد كه بهترین نوع تفكر درباره وجود منجی، تفكر شیعه است. چون این منجی در بین مردم حضور دارد و ظالم و مظلوم را دیده و می شناسد و به همین دلیل چنین شخصیتی می تواند نجات دهنده بشریت باشد.
امام حسن عسگری (ع) در هشتم ربیع الاول سال 260 هجری با دسیسه معتصم خلیفه عباسی به شهادت رسیدند.
وی افزود: امام حسن عسگری (ع) به همراه پدر خود، امام هادی (ع) در یك هجرت تبعید گونه به سامرا آورده شدند و به مدت 20 سال و 9 ماه در آنجا زندگی كردند و به این دو امام 'عسكریین' نیز گفته می شود. چون اكثر عمر شریف خود را در شهركی نظامی كه شبیه پادگان بوده، گذراندند و به طور كلی زندگی آن حضرت تحت كنترل شدید حكومت بنی عباس بود.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: امام عسگری (ع) در زمان خود با هجمه های مختلفی از طرف یهودیان، مسیحیان و دانشمندان غیرمسلمان روبرو بودند. مثلا امام در مناظره ای با شخصی به نام فیلسوف كندی كه شبهه ای را درباره تناقض قرآن بیان كرد، با یك دلیل منطقی پاسخ داده و وی را متقاعد كرد، به گونه ای كه فیلسوف كندی تمام نوشته های خود را آتش زد.
وی در ادامه گفت: در دوره امام عسگری (ع) خلفای بنی عباس به شدت با شیعیان برخورد می كردند و امام به وسیله افراد مورد وثوق خود دائما شیعیان را مورد توجه و تربیت دینی قرار می دادند تا انحراف در بین مردم بوجود نیاید.
صالحی خوانساری افزود: خلفای بنی عباس به شدت از امام حسن (ع) وحشت داشتند. چون شنیده بودند كه به زودی امام زمان (ع) پا به عرصه جهان خواهند گذاشت و بساط حكومت بنی عباس را برخواهد چید، همانند داستان حضرت موسی (ع) كه فرعون قصد داشت تا این فرزند را كه نجات دهنده بنی اسراییل بود، به قتل برساند.
وی در ادامه با بیان این كه روایات امام حسن عسگری (ع) را می توان به سه بخش تقسیم كرد، اظهار داشت: دسته اول احادیثی مربوط به احادیثی است كه آن حضرت پاسخ دانشمندان غیرمسلمان را می دادند و بخش دوم روایات امام حسن (ع) پاسخ به سوالات مردم بود كه این سوالات شامل مسائل اعتقادی و احكام بود.
این استاد حوزه افزود: یكی از سوالات آن زمان این بود كه چرا پسر دو برابر دختر ارث می برد و روایاتی از آن حضرت در این زمینه نقل شده است. مثلا امام فرمود چون دختر نسبت به دیه و نفقه مسوولیتی ندارد و چون این تعهدات مالی به عهده پسر می باشد به همین دلیل پسر از دو سهم ارث می برد تا بتواند این تعهدات و دیون را انجام دهد.
وی بخش سوم از سخنان امام عسگری (ع) را شامل نصایح آن حضرت به شیعیان دانست و گفت: امام حسن (ع) با این روایات در واقع شیعیان را برای دوران غیبت آماده می كردند.
این پژوهشگر دینی در ادامه به بیان شرایط دوران بعد از امام رضا (ع) اشاره كرد و گفت: در این دوران محدودیت هایی برای ائمه ایجاد كردند و در این میان برخی از احادیث مفقود شد لذا برخی از احادیث را امام عسگری (ع) به خط خود می نوشتند و به افراد مورد اطمینان می دادند تا به شهرهای دیگر ببرند و به شیعیان نشان دهند، به گونه ای كه امكان ایجاد شبهه و انكار وجود نداشته باشد.
وی افزود: خط و مرقومه امام متون حدیثی شیعه را تحكیم كرد و احادیث بسیاری در زمینه های اخلاقی و صفات شیعیان در این زمینه با دستخط مبارك امام حسن عسگری (ع) وجود دارد.
حجت الاسلام صالحی خوانساری همچنین گفت: هرچند فقدان و شهادت امام عسگری (ع) برای تمام شیعیان مصیبت است ولی از طرف دیگر نوید آغاز امامت و ولایت حضرت ولیعصر (عج) را می دهد.
وی با بیان سخنی از 'هانری كربن' اسلام شناس و شیعه شناس معروف فرانسوی گفت: این دانشمند و فیلسوف كه تحقیق مفصلی درباره مهدویت دارد، اعلام كرد كه بهترین نوع تفكر درباره وجود منجی، تفكر شیعه است. چون این منجی در بین مردم حضور دارد و ظالم و مظلوم را دیده و می شناسد و به همین دلیل چنین شخصیتی می تواند نجات دهنده بشریت باشد.
امام حسن عسگری (ع) در هشتم ربیع الاول سال 260 هجری با دسیسه معتصم خلیفه عباسی به شهادت رسیدند.