سرویس سیاست مشرق - روحانی- ۲۸ اردیبهشت- در دیدار با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر با اشاره به برجام گفت: «در سال ۹۴ به توافقی دست یافتیم که توانست شرایط اقتصادی کشورمان را کاملاً تغییر دهد. به واسطه این توافق سرمایهگذاریهای عظیمی در کشور شروع و پروژههای عظیمی افتتاح شد که از آن جمله میتوان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد که به واسطه آن در بنزین خودکفا شدیم و این برجام بود که زمینه تکمیل ستاره خلیج فارس را فراهم کرد چرا که احداث این پروژه قبل از برجام آغاز شده بود، اما چرا افتتاح نمیشد؟ تمام پمپهایی که برای تکمیل ستاره خلیج فارس نیاز بود، تحت توقیف و تحریم بودند و با افتتاح پروژه ستاره خلیج فارس همه پیمانکاران صراحتاً اذعان میکردند که این پروژه را آنها نساختند بلکه آن را برجام ساخت و اگر برجام نبود چه بسا ساخت آن ۱۰ یا حتی ۲۰ سال دیگر به اتمام میرسید».
درباره این اظهارنظر تأمل برانگیز آقای روحانی گفتنیهایی است که در ادامه به آن اشاره میکنیم.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۸۵ کلید خورد و در سال ۹۲ با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم (دولت اول روحانی) شد. مقامات ارشد دولت یازدهم در سالهای گذشته بارها و بارها وعده افتتاح این پالایشگاه را مطرح کردند و در نهایت سه فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمستان ۹۷ به بهره برداری رسید.
شاهکار مهندسی سپاه
به عقیده کارشناسان ساخت این پالایشگاه در مرداد سال ۹۲ حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشت که به دولت یازدهم تحویل داده شد و اگر با همان سرعت ۱۱ تا ۱۲ درصد پیشرفت که در سالهای قبل داشت، ادامه مییافت باید اوایل سال ۹۴ به بهره برداری میرسید. اما در سالهای ۹۲ به بعد میزان پیشرفت این پالایشگاه سالانه به ۶ درصد کاهش پیدا کرد.
«بیژن زنگنه» که اصلاح طلبان او را یکی از «ژنرالهای دولت روحانی»! مینامند، از جمله کسانی است که همواره معتقد بود که واردات بنزین و گازوئیل اقتصادیتر از تولید آن در داخل است! و ساخت پالایشگاه به صرفه نیست! به همین دلیل پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس مورد بی مهری دولت قرار گرفت. لازم به ذکر است که واردات بنزین به کشور در دولت یازدهم ۶ برابر شد!
سردار سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده سابق سپاه پاسداران- اردیبهشت ۹۶- در بازدید از پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: «رهبری تنها حامی ما در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود».
پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تلاش جهادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ساخته شد. قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران ساخت این پالایشگاه را در اوج تحریمها در دولت نهم شروع کرد و در مقطع فعلی، علیرغم کمتوجهی دولت، آن را به سرانجام رساند.
در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیجفارس روزانه حدود ۳۷ میلیون لیتر بنزین، ۱۴ میلیون لیتر گازوییل، سه میلیون لیتر سوخت جت و چهار میلیون لیتر الپیجی و مقداری هیدروژن تولید میکند.
علیرغم ادعاهای موجود، برجام اثری بر پیشرفت پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس نداشته است. البته وقتی دولت آب خوردن مردم را هم به برجام مرتبط میکند، ربط دادن پالایشگاه ستاره خلیج فارس به برجام چندان هم عجیب نیست. کارشناسان پیش از این صراحتاً اعلام کرده بودند که اگر برجام نبود، برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از مراجع و منابع دیگری از جمله چین خریدها انجام میشد، کما اینکه قبلاً و در دوره تحریم هم این کار انجام میشد.
«سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) - بهمن ۹۷- گفت: «در نتیجه بهره برداری از فاز ۳ پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واردات بنزین ایران متوقف میشود و حتی میتوانیم به طور اندک بخشی را نیز صادر کنیم…در سه فاز گذشته ۶۷ درصد مهندسی، ۷۰ درصد کالا و ۱۰۰ درصد اجرا توسط ایرانیها انجام شد اما در فاز ۴ صد در صد این بخشها توسط بخش داخلی انجام میشود».
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) همچنین احداث پالایشگاه ستاره خلیجفارس را یک شاهکار مهندسی و صنعتی دانست و گفت: «با احداث این پالایشگاه میعانات گازی، معادلات انرژی در منطقه تغییر کرده است. در ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج تحریمهای کشور شاهد افتتاح یک شاهکار مهندسی و صنعتی به دست مهندسان ایرانی بدون دخالت خارجیها هستیم».
لازم به ذکر است که در اردیبهشت ۹۶ و تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اصرار دولت و با هدف تبلیغات انتخاباتی افتتاح شد. این اقدام تبلیغاتی در حالی صورت گرفت که بنابر اظهارات کارشناسان، هنوز واحد گوگردزدایی این پالایشگاه آماده نشده بود و تولید بنزین این پالایشگاه فاقد استاندارد یورو بود.
سپاه پاسداران، هنگامی زیر بار سنگین پروژههایی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس و خودکفایی بنزین رفت، که اولاً دشمن به تحریم کمر شکن اهتمام کرده بود و ثانیاً کسی داوطلب کار نبود. و توانست کشور را درباره کالایی حیاتی و راهبردی مانند بنزین، به نقطه امن خودکفایی برساند. این در حالی است که یک جریان خاص سیاسی به طرق مختلف به دنبال واردات مسئله دار بنزین (آلوده به رشوههای استات اویل و کرسنت و توتال و…) بود.
اعتماد دولت به توتالِ بدعهد
در مقابل کارنامه درخشان سپاه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اقدام خسارت بار دولت در اعتماد به شرکت فرانسوی توتال قرار دارد. توتال تاکنون ۲ بار عهدشکنی کرده و از ایران رفته است. جالب اینکه این شرکت بدعهد فرانسوی روی مخازن مشترک ایران و قطر در قطر کار میکند و اکنون اطلاعات محرمانه ما را به دست آورده و به مثابه «چو دزدی با چراغ آید، گزیدهتر برد کالا» عمل میکند. کارشناسان پیش از این تاکید کرده بودند که ۸۰ تا ۹۰ درصد قرارداد با توتال (توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی) قابلیت اجرا توسط شرکتهای ایرانی را داشت. اما عدم توجه دولت به ظرفیتهای عظیم داخلی و بی اعتمادی به توان مهندسی و فنی جوانان ایرانی، خسارت بزرگی را در پرونده توتال متوجه کشورمان کرد.
انتقال پول با گونی، دستاورد برجام
دولت روحانی که کارنامه خود را خالی از موفقیتهای چشمگیر میبیند، از هر اتفاقی برای دستاوردسازی استفاده میکند و تلاش برای بزرگ نشان دادن نقش خود در افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است.
در وصف دستاوردهای برجام همین بس که آقای روحانی- اردیبهشت ۹۷- گفته بود: «چهار سال گذشته میرفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه میکردیم، در هواپیما میگذاشتیم، بیمه میکردیم، در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی میآوردیم…صبح چند گونی دلار را به صرافیها میدادیم، صرافیها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم میکردند و به کی میدادند؟ جنسهایی هست در میوه فروشی، وقتی پرتقال میآید میوههای خوب را زیر میگذارد و میگوید قبلاً فروختم! پرتقال خوب زیر میماند برای از ما بهتران»!
دولتمردان باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا علیرغم اجرای تمام و کمال تعهدات برجامی از سوی دولت و محدودیت گسترده در صنعت هستهای، هم تحریمها افزایش یافته و هم فروش نفت کاهش یافته است و هم نقل و انتقال ارز با گونی انجام میشود؟!