کد خبر 965569
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
چرا واردات نفت چین از ایران قطع شد؟/وزارت نفت؛شاه کلیدبهبود روابط

وزیر نفت در حالی از صفر شدن صادرات نفت ایران به چین سخن گفته که به گفته کارشناسان، یکی از دلایل اصلی قطع این صادرات، تصمیمات وزارت نفت و بی توجهی به راهبرد انرژی این کشور است.

به گزارش مشرق، چین با مصرف روزانه ١٢.۵ تا ١٣ میلیون بشکه نفت، دومین کشور مصرف کننده نفت جهان پس از آمریکاست. چینی‌ها که قصد دارند به قدرت نخست اقتصاد جهان تبدیل شوند، استراتژی جدیدی را در حوزه انرژی طراحی و پیاده سازی کردند که محور اصلی آن، امنیت تأمین انرژی مورد نیاز است. از این رو چین قراردادهای متنوعی را در حوزه سرمایه گذاری نفتی با کشورهای مختلف جهان منعقد می‌کند و پیوندهای انرژی خود را با شرکای خود عمیق‌تر کرده است.

چینی‌ها در راهبرد خود روی چند راهکار مهم تاکید داشته‌اند که مهمترین آن، ایجاد اتصال میان سرمایه گذاری خود و تأمین نفت مورد نیاز است به این شکل که در میادین و کشورهایی سرمایه گذاری می‌کنند که بتوانند نفت تولید شده را به چین منتقل کنند.

بیشتر بخوانید:

ادعای پوشالی تحریم پتروشیمی ایران



در این راهبرد، هم کشور میزبان از سرمایه گذاری و تضمین بازار خود مطمئن می‌شود و هم سرمایه گذار، منابع خود را صرف پروژه‌ای می‌کند که علاوه بر کسب سود، یارانه بزرگی به اقتصاد چین می‌دهد.

به همین دلیل است که در بیشتر قراردادهای نفتی چینی‌ها، قدرت و اراده سیاسی پکن دیده می‌شود و کشورهای نفتی نیز با درک این مهم، همکاری خود را با چین افزایش داده‌اند زیرا با توجه به سخت‌تر شدن نفوذ در بازارهای نفتی به دلیل مازاد عرضه، چنین قراردادهایی برای کشور تولید کننده بسیار جذاب است که هم منابع نفتی‌اش به تولید می‌رسد و هم براحتی بازارش تضمین می‌شود.

 

رونق بازار نفت به سبک چینی

بر اساس راهبرد چینی‌ها، شرکت‌های نفتی این کشور از برزیل گرفته تا کشورهای آفریقایی و خاورمیانه حضور فعالی دارند و قراردادهای بسیاری را امضا کرده‌اند. میزان مصرف نفت چین طی یک دهه اخیر با یک جهش حداقل ۵ میلیون بشکه‌ای مواجه شده است و پیش بینی می‌شود این رقم تا سال ٢٠٢۵ میلادی به بیش از ١۶ میلیون بشکه افزایش یابد.

تأمین این نفت، چینی‌ها را بر آن داشته تا حداکثر بهره‌وری را از سرمایه‌گذاری خود داشته باشند؛ این نگاه موجب شده تا شرکت‌های چینی طی چند سال اخیر در رده غول‌های بزرگ جهان قرار بگیرند در حالی که هنوز در ایران نوع نگاه به چینی‌ها آغشته به سیاست و اراده‌های شخصی است.

بر اساس راهبرد چین بود که در دولت پیشین، چند قرارداد، درست در اوج تحریم‌ها با ایران امضا شد وبر اساس این قراردادها، شرکت‌های ساینوپک و سی ان پی سی توسعه میادین آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و یادآوران را بر عهده گرفتند. آزادگان شمالی و یادآوران به بهره برداری رسیدند اما سی ان پی سی در آزادگان جنوبی گام بزرگی برنداشت. با این وجود انتظار می‌رفت وزارت نفت مذاکره‌های جدیدی را با چینی‌ها آغاز کند اما بدون توجه به جوانب قرارداد، بزرگترین شرکت نفتی چین که دولتی است، اخراج و قراردادش فسخ شد تا این شرکت با طرح شکایت از ایران شرایط را برای کشورمان سخت کند.

در ادامه برخوردهای عجیبی با شرکت‌های چینی صورت گرفت و در هیجان پس از برجام و امید به همکاری با شرکت های اروپایی، چینی ها از فاز دوم توسعه میادین آزادگان شمالی و یادآوران هم کنار گذاشته شدند؛ اما پس از انصراف شرکت‌های غربی از حضور در ایران، شرکت ملی نفت دوباره به سراغ چین رفت.

برخوردهای غیر متعارف با پکن در نهایت چینی‌ها را به عقب راند و گلایه‌هایی نیز از سوی دولت چین مطرح شد و در سفر علی لاریجانی به پکن، رئیس مجلس شورای اسلامی مأمور ترمیم روابطی شد که یکی از دلایل آسیب دیدنش، تصمیمات وزارت نفت بود.

 

چینی‌ها خرید نفت ایران را تحریم کردند

وزیر نفت هم با تأیید این موضوع در مصاحبه اخیر خود سعی کرد روابط ایران و چین را در حوزه نفت قابل قبول ارزیابی کند اما با این حال اعلام کرد که چینی‌ها در ماه می هیچ برداشتی از نفت ایران نداشته‌اند. اگر فرض را بر صحت گفته‌های وزیر نفت بگذاریم این سوال ایجاد می‌شود که چگونه چین در دوره پیشین تحریم‌ها، بیشترین همراهی را به ایران داشت ولی در دوره فعلی عقب نشسته است؟

در دوره پیشین تحریم‌ها که بسیار گسترده تر و دقیق‌تر از تحریم‌های فعلی بود و به معنای واقعی کلمه بین‌المللی بودند، چینی‌ها واردات نفت خود را هیچگاه به زیر ٣٠٠ هزار بشکه کاهش ندادند ولی امروز واردات خود از ایران را صفر کرده‌اند.

به گفته کارشناسان قطع واردات نفت چین از ایران که وزیر نفت از آن خبر داده، معلولی است که علت آن را باید در عدم درک راهبرد چین و همچنین تصمیمات عجیب وزارت نفت جستجو کرد. البته برخی مطرح می کنند که چینی‌ها با کاهش میزان وابستگی خود به کشورهای نفتی، واردات از ایران را کاهش داده اند.

کسانی که سعی دارند وزارت نفت را در دوری چین از ایران بی تقصیر جلوه دهند، فراموش کرده‌اند که طی چند سال اخیر میزان واردات نفت چین از روسیه ۵ برابر شده و به نزدیک ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    78 21
    زنگنه مغزش زنگ زده . بندازید دور این پیرمرد از کار افتاده را
    • FR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      2 4
      اول مجازات و دادگاهي بشه اقلاً براى كرسنت و خسارت ٣٨ ميليارد دلارى به ايران
    • سجاد IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      2 2
      کی باید این کار رو بکنه؟ مجلس؟ نمایندگان لیست امید؟ عاشق اروپایی ها و ... خداکنه این دوره عوض بشن
  • حسین IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    47 6
    پس ایران الان هیچ نفتی نمیفروشه البته همین بهتره تا به خود بیاییم و از خام فروشی دست برداریم
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    8 0
    پس ترامپ موفق شد که صادرات نفت ایران رو صفر کنه.در صورتی که بعضی ها گفته بودن اگه ایران نتونه نفت بفروشه هیچ کسی اجازه صدرات نفت از تنگه هرمز رو نداره.در ضمن پتروشیمی ایران هم تحریم شد و امروز میگیم که پتروشیمی تحریم پذیر نیست ولی خواهشاً چند ماه دیگه تیتر نزنید که هیچ کسی از ایران خرید نمیکنه.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    12 0
    دوره قبل معافیت یک ملیون بشکه ای داشتیم ولی الان نداریم چینیها هم دستکمی از غربیها ندارند ومنافعشان بر همه چیز ارجح تر است
    • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      0 0
      مگه قراره چین به فکر منافع ایران باشه یا کشور خودش ؟ این مسءولین بی عرضه دولت و کشور ما هستن که حاضرند به کل دنیا باج بدن تا سر قدرت بمونن و گند بزنن توی اقتصاد و فرهنگ و عزت مملکت .
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    6 3
    عیب نداره چین نفتمونو نمیخره . همین مقدار مواد غذایی رو که داریم تا ذره آخر صادر می کنیم حتی نون
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    7 1
    چینی ها نه نخصص داشتند و نه کاری در آزادگان انجام دادند. ارگانهای قدرتمند در ایران که حاضر به حضور شرکت های معتبر نفتی و رقیب برای خود نیستند توتال را نگذاشتند اقدامی انجام دهد تا به خروج امریکا از برجام رسید و ایران را ترک کرد. تخصص چینی شبیه تخصص خود ایرانی ها در نفت است
  • شهاب IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    7 0
    اون موقع تحریم نفتی پلکانی بود قرار بود به تدریج بیاد پایین چرا چون خارج کردن یکجای نفت ایران بازار رو بی ثبات میکرد اما الآن آمریکا همه معافیت هارو لغو کرد چون مثل دور قبلی دیگه نفت تو بازار کم نیست خود آمریکا تولیدش برید ببینید چقدر رفته بالا قیمت نفت هم از ۷۰ دلار الآن اومده زیر ۶۵ دلار به همین سادگی
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    8 0
    وقتش رسیده که ایران از استعمار نفت وچین خارج شود جمهوری اسلامی سالهاست مستعمره چین شده حق مردم و کسب و کارشون و منافع و اقتصاد کشور رو به چین واگذار کرده البته حضرات و اقازاده هاشون دستمزد و منافع هنگفتی از این خیانت اندوخته اند این وضعیت دیگر قابل تمدید نیست و تشبیه حضرات به پیچ تاریخی اشتباه محض است کشور نیاز به حیات با احیای تولید فضای کسب و کار سالم ازدواج و ... تعمیر اساسی اکو سیستم های اقتصادی و اجتماعی دارد دیگر مردم نانی ندارند که توسط حضرات و اقازاده هایشان اجر شود وقتش رسیده که از استعمار چین خارج شه و یا حکومت رو به مردم واگذار کنه این نظر شخصی منه امیدوارم منتشر بشه
  • محمد IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    2 7
    زنگنه درسته غرب زده و فاقد اراده است ولی نکته مهم این اتفاق و اثر اون در بلند مدت دیده خواهد شد. اگرچه این اتفاق نباید می افتاد ولی به قول معروف عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. به جز ایران تقریبا تمامی تامین کنندگا ن نفت خام چین تابع آمریکا هستند. در کمترین فشار خارجی، عرضه نفت به چین رو قطع خواهند کرد. این خطر باعث ميشه چین قدر ایران رو بیشتر از هر زمانی بداند. زمان احمدی نژاد از ایران واردات نفت داشتند ولی ما رو در حد جلوگیری از سقوط مالی همراهی کردند نه بیشتر! امیدوارم الان چینی ها به این نتیجه رسیده باشند که دولت انقلابی و مستقل در ایران به نفع آسیاست.
  • ناشناس IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    3 0
    قبلن ترامپ نبود الان چینیها از ترس ترامپ نمیدونند چیکار بکنند . لاکردار شمشیر رو از رو بسته.
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    0 0
    کسی که فساد بزرگ کرسنت توی پرونده اشه و این اواخر هم کارت خوان و رشوه تو اتاق کارش پیدا شده ، مطمئنم راست میگه!!
  • RO ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    0 0
    چین نفت ایران رو بخره کی تحریم واثرش رو برای به تسلیم کشیدن ایران بزک کنه
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    1 0
    وقتی دولت تدبیر و امید و برادران اصلاحات چی در اوج جنگ اقتصادی آمریکا با چین و وضع تعرفه بالا توسط آمریکا بر روی کالاهای چینی و در مقابل تحریم سویای تولید آمریکا توسط چین حضرات میان 300 هزار تن سویا از دوستان یانکی واردات سویا میکنن باید هم چشم بادامی ها نفت ما را نخرند ما زیرپاشون رو خالی کردیم اونا هم حتما با خودشون میگن اینها جنگ زرگری هست این وسط ما اسکلیم حتما
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    0 0
    ماجرای فراری دادن چینی ها در خرید نفت و سرمایه گذاری در صنایع نفتی ایران احتمالا جزعی از پروژه آمریکا در به صفر رساندن فروش نفت ایران است که توسط عوامل داخلی صورت گرفته است در آینده از نقش دولت تدبیر و امید در کمک به غرب در ایجاد فشار به متظور تسلیم ایران بیشتر پرده برداری خواهد شد
  • مهدی IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    3 0
    نفت حق ایندگان هست و اگر تحریم شویم به نفع نسل اینده هست
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    1 0
    چرا نداره مشخصه، وقتي 1و نيم سال سفير براي چين معرفي نميکنيد، وقتي داريد ميبينيد جنگ تجاري بين چين و آمريکا هست و سر سويا آمريکا چين داره ميجنگه باهاش ولي همون موقع واردات سويا از آمريکا رو ده برابر ميکني و کلي موارد ديگه مشخصه چين هم ازت نفت نميخره يا مثل خودت رفتار ميکنه، اينا از ديپلماسي فقط منت کشيدن و التماس از غرب رو بلدن!!
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    1 3
    با این دولت خودفروخته و غربی، چرا دنبال مقصر میگردید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس