کد خبر 970828
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
اهتزاز بزرگترین پرچم ایران در اراضی عباس آباد

تجزیه و تحلیل آمار و ارقام رتبه‌بندی سایمگو در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد ایران به مقام نخست تولیدات علمی در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.

به گزارش مشرق، جدیدترین رتبه‌بندی سایمگو برای سال ۲۰۱۸ که به تازگی منتشر شده بیانگر آن است که ایران در سال ۲۰۱۸ به مقام نخست تولیدات علمی در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است. 

سایمگو یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش‌محور در جهان است. 

بیشتر بخوانید:

در تصویر زیر صدرنشینی ایران در تولیدات علمی بسیاری از رشته‌ها مانند مهندسی هوافضا، شیمی تجزیه، علوم کشاورزی و زیست‌شناسی، هوش مصنوعی، نجوم و اخترفیزیک، بیوشیمی، زیست فناوری و تحقیقات سرطان را مشاهده می‌کنید: 

براساس داده‌های سایمگو، دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۸، ۶۰ هزار و ۲۶۸ مقاله در علوم مختلف ارائه و منتشر کرده‌اند که از این تعداد ۵۴ هزار و ۹۱۵ مقاله قابل استناد بوده است. 

ترکیه با یک اختلاف تقریباً ۱۵ هزار مقاله‌ای در جایگاه دوم نظام رتبه‌بندی سایمگو قرار گرفته و دانشمندان این کشور با تولید و ارائه ۴۵ هزار و ۵۸۲ مقاله که ۳۹ هزار و ۸۴۷ عدد آن قابل استناد بوده، حائز مقام دوم شده‌اند. 

کشور عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، کشورهای مصر، عراق، امارات متحده عربی، اردن، قطر، لبنان، عمان، کویت، سرزمین‌های اشغالی، بحرین، یمن و سوریه به ترتیب بعد از ایران و ترکیه در جدول سایمگو جای گرفته‌اند و بدین ترتیب، ایران در میان ۱۶ کشور آسیای غربی مقام نخست تولیدات علمی را به خود اختصاص داده است. 

داده‌های سایمگو نشان می‌دهند عربستان سعودی تنها با ارائه ۲۳ هزار و ۴۶۹ مقاله که ۲۱ هزار و ۵۹۸ عدد آن قابل استناد بوده، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. 

رژیم صهیونیستی و کشورهای مصر، عراق، امارات متحده عربی، اردن، قطر، لبنان، عمان، کویت، سرزمین‌های اشغالی، بحرین، یمن و سوریه به ترتیب ۲۲ هزار و ۷۲۴ مقاله، ۲۲ هزار و ۱۸ مقاله، ۸ هزار و ۴۸۶ مقاله، ۷ هزار و ۲۹۷ مقاله، ۴ هزار و ۵۰۵ مقاله، ۳ هزار و ۹۷۱ مقاله، ۳ هزار و ۵۶۸ مقاله، ۱۹۹۰ مقاله، ۱۹۵۳ مقاله، ۸۴۳ مقاله، ۶۸۳ مقاله، ۵۳۳ مقاله، ۴۴۶ مقاله، ارائه و منتشر کرده‌اند. 

در یک بررسی کلی‌تر میان ۱۵۵ کشور جهان، ایران جایگاه شانزدهم جهان را به خود اختصاص داده است؛ تولیدات علمی کشورهای آمریکا، چین و انگلیس صدرنشین این نظام رتبه‌بندی است که جایگاه نخست تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس آذری IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    10 4
    « ایران به مقام نخست تولیدات علمی در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.» خوشبحال کشورهای اروپای غربی و کانادا و آمریکا و استرالیا که از این منبع علمی رایگان و مفتی و بادآورده قراره استفاده کنند. !!!
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    4 15
    آخه قربونت برم اینم شدمقایسه مصروعمان عراق.کاش جیبوتی هم شرکت میکرد.کاش با کشورای اروپایی مقایسه میکردی عزیزم اسم کشورا رو که دیدم نفسم گرفته شدمسخرست
    • حمید ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      7 4
      خطاب به 8:25، ایران در زمینه تولید علم در جهان هم جزو پانزده کشور اول جهان است ، به جای مسخره کردن سعی کن اطلاعاتت را بالا ببری و به جای غر زدن به این فکر کن که خودت چه افتخاری برای کشورت کسب کردی.
    • حیدر صالح IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      8 0
      در مسایلی که در آن تخصص نداریم سکوت کنیم و اظهار فیض نکنیم چه خوب میشد !
    • محموداعرابی IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      4 0
      دلبندم این مسابقه فوتبال جام ملتها که نیست که مقالات رو بین همین چندتاکشورپخش کنن مقالات یه دانشگاهها وموسسات معتبردنیا ارائه میشن و اونجا قبول یا رد میشن. کشور عربستان که پول میده براش آماده میکنن. اسرائیل هم که معلوم الحاله.مصر هم که دانشگاه الازهر داره اداره اش میکنه. عراق هم که تو دوره ی سازندگیه و دانشمنداش دارن تلاش میکنن. پس خوشحال باش که ازنظرعلمی مولد هستیم. اگرهم ناراحتیم که چرا کشورهای اروپائی وامریکائی مقالات علمی مارو به کارمیبندن و تبدیل به ارزش میکنن بسم الله بیاین مشغول بشیم هرکی به سهم خودش یه گوشه کار رو بگیره. پول داری برو ازصاحب مقاله وایده حمایت کن باهاش شریک شو نذار سرمایه علمی که فرمول ساخت خیلی از معادلات سنگین دنیاست دست غریبه بیفته وبرعلیه ما استفاده کنن.بجای غرزدن کارکنیم بسم الله
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    0 1
    البته علوم جدید به خاطر تغییرات سریعی که دارند، خیلی زود اکسپت میشوند. ترکیه هم که رفت تو تیم اروپا به همراه چند کشور شمال ایران. میدونم مشرق داره عز خودش امید ترشح میکنه
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    0 0
    اون سلف سایتیشنه خیلی ضایع است تعدادش هم خیلی زیاده. یعنی خود نویسنده به مقالات خودش ارجاع بده. و نکته خیلی جالبتر غنای بالاتر مقالات عربستانی است که از روی اچ ایندکس و همینطور سایت پر داکیومنت مشخص میشه.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    1 0
    هر چند ظاهراً گزارش این منبع خارجی به نفع ماست و ان شاءالله همین طور بوده و مایه مباهات همه ایرانیان میهن دوست می باشد؛ در خصوص عربستان که غیر از خور و خواب به چیزی نمی اندیشند؛ فکر می کنم دادن رتبه سوم به این به اصطلاح کشور در ازای دلارهای نفتی بوده باشد.
  • سجاد IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    3 0
    منتشر کن مشرق جان اینم حرف مخالفه دیگ... مشرق جان از صدقه سری اقایون مسئول، جوونای دانشگاهی دنبال پذیرش تو دانشگاهای اروپا و کانادا و امریکا و استرالیا هستن از این بابته که همه سعیشونو کردن هرطور شده مقاله چاپ کنن تا پاشن برن.. اره عزیزم خیلی دل خوش نکن به این آمارها.. این مقالات نه جنبه اجرایی دارن نه خیلی اساسی روشون کار شده. فقط اکسپت و چاپ شدن واس اپلای گرفتن.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    1 0
    غرب اسیا درست است نه خاور میانه ،شما از انگلستان که خبر ارائه نمیدی
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    1 0
    رژیم صهیونیستی را چرا تو لیست کشورهای آسیایی غربی آوردی؟!
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 0
    به خداوندی خدا قسم دوتا اختراع فوق العاده در زمینه یکی نظامی و دیگری آب شیرین کن ( به قدری آب شیرین شده از دریا ارزان خواهد بود که می شود برای کشاورزی استفاده کرد ) انجام دادم و غیر از بدبختی و خیانت و بی توجهی چیزی ندیدم الان هم دارم اختراع آب شیرین کنم رو ترجمه میکنم بفرستم برای سفارت قطر.....
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    1 0
    والله ما که هرجا می ریم کپی و کنترات برای پایان نامه نویسی بیداد می کنه! برو انقلاب ببین چه خبره!؟ کشوری که مدعی تولید علمه جلوی دانشگاه مادرش مرکز تقلب و کپی پایان نامه است!!
  • مجتبی IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    2 1
    ایران بهترین کشور دنیاست ولی افسوس وطن پرست نداریم مدیران مسولین رده بالا غیرت ندارند اگه داشتند ایران جاش تو 5 کشور برتر علمی اقتصادی باید می بود! دکترا نابغه ها و سرمایه دارها فراری شدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس