به گزارش مشرق، مراسم افتتاحیه «گزارشگاه نقاشی قهوهخانه» دوشنبه ۱۴ مرداد ماه با حضور حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده، قائم مقام رییس حوزه هنری و معاون سینمایی حوزه هنری، عبدالحمید قره داغی، معاون مالی و اداری مالی حوزه هنری و مدیرعامل انتشارات سوره مهر، مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزهنری و جمعی از استادان، صاحبنظران، پژوهشگران، و علاقهمندان به عرصههای تاریخ شفاهی و خاطرهنگاری در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد
محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم با اشاره به سالروز حقوق بشر اسلامی اظهار کرد: در حوزه هنری مبنای کار تاریخ شفاهی پژوهش محور است و محققان تنها به گفتههای مصاحبه شوندگان اکتفا نکرده و اعتبار سنجی میکنند و اثری که ارائه میشود قابل اعتنا در تاریخ نگاری خواهد بود.
وی افزود: محسن کاظمی مولف کتاب «نقاشی قهوه خانه» خود یکی از عناصر اصلی و اساسی تاریخ شفاهی در حوزه هنری بودند و در کتاب خاطرات عزت شاهی نیز ویژگیهای قلم ایشان را دیدیم.
مومنیشریف با بیان این که ویژگی تاریخ شفاهی خواندنی بودن آن است، عنوان کرد: در ایام گذشته آثار غربیها را با آثار خودمان مقایسه میکردم و تاسف میخوردم. کار تاریخ ما به ویژه بعد از مشروطه تنها برای اهل فن مورد استفاده بوده اما در سالهای اخیر تاریخ شفاهی کشورمان خواندنی شده است و امروز شاهد آثاری هستیم که مانند یک رمان خواندنی هستند. اثر آقای کاظمی یکی از ویژگیهایش همین است که نگاهها به این اثر بیشتر احساسی بوده و کسی نتوانسته است به لحاظ اسناد تاریخی ایرادی به اثر وارد کند.
وی با تاکید بر این که مسئولان و مدیران حوزه هنری اهل صبر هستند، عنوان کرد: این فرصت و ویژگی در حوزه هنری وجود دارد که برای طرحهای بزرگ وقت صرف شود و آقای کاظمی بیش از ۸ سال برای این اثر کار کردهاند. معتقدیم از کارهای عجلهای باید دوری کرد.
رئیس حوزه هنری اظهار داشت: اتفاقاتی مانند چیزی که بر سر آقای دارابی رخ داده در دنیا کم نبوده است. اخیرا سالگرد شهید سید محمدعلیشاه موسوی گردیزی بود. ایشان پزشکی بودند و بیش از ۴۰ ماه در زندان گوانتانامو اسیر بوده و شکنجههای سختی شدند. اسارت ایشان هم بیدلیل بوده است و بعدها آزادش میکنند و سال گذشته ایشان را در مسجدی به شهادت میرسانند. امیدوارم عزیزان پژوهشگر از این مظلومین دفاع کنند و حقشان را ادا کنند. ان شا الله کار بدیعی که در کتاب «نقاشی قهوه خانه» صورت گرفته در تاریخ شفاهی ادامه داشته باشد.
محسن کاظمی: فرایند تولید کتاب «نقاشی قهوهخانه» را به شکل اینفوگرافی ارائه کردهایم
محسن کاظمی نویسنده کتاب «نقاشی قهوه خانه» مراسم افتتاحیه «گزارشگاه نقاشی قهوهخانه» گفت: گزارشگاه کتاب «نقاشی قهوهخانه» همانطور که از نامش پیداست باید گزارشی از فرایند تحقیق، پژوهش و نگارش این کتاب را به نمایش بگذارد و از آنجایی که امکان ارائه تمامی این مطالب در حرفهای حال حاضر من نیست، رئوس فرایند تولید کتاب «نقاشی قهوهخانه» را به شکل اینفوگرافی در گالری ابوالفضل عالی میتوانید مشاهده کنید.
مراسم افتتاحیه «گزارشگاه نقاشی قهوهخانه» دوشنبه ۱۴ مرداد ماه با حضور حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده، قائم مقام رییس حوزه هنری و معاون سینمایی حوزه هنری، عبدالحمید قره داغی، معاون مالی و اداری مالی حوزه هنری و مدیرعامل انتشارات سوره مهر، مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزهنری و جمعی از استادان، صاحبنظران، پژوهشگران، و علاقهمندان به عرصههای تاریخ شفاهی و خاطرهنگاری در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد
محسن کاظمی نویسنده کتاب «نقاشی قهوهخانه» گفت: حرفهای بسیاری برای گفتن دارم اما حرف عملی ما درباره کتاب «نقاشی قهوهخانه» امروز در گالری ابوالفضل عالی به نمایش گذاشته شده است و همه میتوانند برای اطلاع و آشنایی از اسناد، مدارک و تلاشهای ما در راستای به ثمر رسیدن این کتاب به این گالری مراجعه کنند.
وی افزود: کتاب «نقاشی قهوهخانه» در بهمن ۱۳۹۷ همزمان با چهلمین سال انقلاب اسلامی منتشر شد. درست است که این کتاب در یک روز منتشر شد اما حاصل یک دهه پژوهش بوده است که به همراه مجموعهای از دوستانم در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری تولید شد.
کاظمی ادامه داد: موضوع این کتاب به سرگذشت کاظم دارابی مربوط میشود؛ فردی که سال ۱۹۹۲ مصادف با سال ۱۳۷۱ شمسی در آلمان به عنوان تنها متهم ایرانی بر سر ماجرای «میکونوس» که در راستای آن چهار عضو حزب دموکرات کردستان به قتل رسیدند دستگیر میشود.
این پژوهشگر در همین راستا افزود: دارابی پس از دستگیری ۱۵ سال و ۲ماه در زندان به سر میبرد. محاکمه ایشان به مدت ۳سال و نیم طول میکشد و بهعنوان یکی از طولانیترین دادگاههای اروپا به حساب میآید و هزینه بسیاری برای آن شد تا یک ایرانی را متهم کنند و به اهداف خود برسند.
کاظمی درباره چگونگی و دلیل پرداختن به این موضوع گفت: سوژه نوشتن کتاب «نقاشی قهوهخانه» این بار خودش به سراغ من آمد؛ چرا که دارابی سال ۲۰۰۱ در زندان تِگِل به صورت اتفاقی با یکی از کتابهای من حاوی خاطرات «احمد احمد» بر حسب برخی تسهیلات داده شده به ایشان بهعنوان یک زندانی آشنا میشود. دارابی اینجای زندگی به قلم من علاقهمند میشود و پس از آزادی و ورود به ایران پا در حوزه هنری میگذارد و پیگیر دیدار با ما میشود. این رویداد نقطه شروع نگارش کتاب «نقاشی قهوهخانه» بود.
وی افزود: نگارش کتاب «نقاشی قهوهخانه» اصلا ساده نبود؛ چرا که بنده همانند بسیاری دیگر از محققین و پژوهشگران نگاه و ذهنیتی از پیش تعیین شده به موضوع «میکونوس» داشتم. اما با راهنمایی استاد عزیزم جناب بهبودی از اینکه با ذهنیتی از پیش تعیین شده در این موضوع تحقیق و پژوهش کنم دوری کردم؛ چرا که لازمه تحقیق منصفانه نگاه بیطرفانه به رویدادهای مورد تحقیق است.
کاظمی ادامه داد: پس از تحقیقات اولیه در مورد «میکونوس» متوجه شدم تمامی اخبار و روایات منتشر شده علیه دارابی به عنوان یک ایرانی از سوی غربیها یک طرفه و مغرضانه بوده است. پس حق را با دارابی دانستم که بخواهد روایت خود را از «میکونوس» داشته باشد. به این ترتیب کتاب «نقاشی قهوهخانه» متولد شد تا تکصدایی غرب نسبت به «میکونوس» را پس از ۲۵ سال بشکند.
این پژوهشگر با اشاره به هجمه تبلیغات منفی علیه این موضوع از سوی رسانههای غربی گفت: از آنجایی که این کتاب اثری تحقیقی و پژوهشی است نشان میدهد که غربیها طی ۲۵ سال گذشته تلاشهای بسیاری به کار بستند تا روایتهای دلخواه خود را از «میکونوس» به تاریخ تحمیل کنند. آنها در این راستا کتابهای اسنادی، رمان و خاطرهنگاریهای بسیاری منتشر کردند. همچنین یک رساله دکتری در آلمان با همین موضوع با عنوان «محاکمه میکونوس» دفاع شد. طی سالهایی که غربیها در حال سندسازی تحریف تاریخ به سود خود و علیه ایران بودند، ما سکوت کردیم و منفعل بودیم. در تمام ۲۵ سال گذشته به صورت منظم رسانههای غربی همزمان با سالروز رویداد «میکونوس» اقدام به پخش فیلمهای ساخته شده خود با این موضوع کردهاند. بیشک امسال نیز برای این موضوع فعال خواهند بود.
کاظمی افزود: برای نگارش این کتاب ۴۹۰۲ فقره سند در اختیار داشتیم که تولید نهادها و مراکز تحقیقاتی ایران نبوده است. بلکه از سوی «ب ک آ»، «ال اف آ» و «سیستم قضایی آلمان» تولید و جمعآوری شدهاند. تمامی این اسناد را ما در حوزه هنری دستهبندی، ترجمه و فیشبرداری کردیم تا در جای مناسب و مورد نیازِ کتاب «نقاشی قهوهخانه» مورد استفاده قرار گیرد.
وی در ادامه گفت: یکی از مهمترین و معتبرترین اسنادی که برای تولید این کتاب به کار گرفتهایم حکم دستگاه قضایی آلمان است. حکمی که با ۳۹۵ صفحه ترجمه کردیم و از محتوای آن برای نگارش این کتاب بهره بردیم.
کاظمی ادامه داد: در کنار تمامی اسناد و مدارک گردآوری شده با آقای دارابی حدود ۳۴ ساعت در دهه ۸۰ مصاحبه کردیم. این مصاحبهها در سال ۱۳۹۶ یکبار دیگر به دلیل خلأهای اطلاعاتی و ابهامات موجود تکرار شد. همچنین تحقیقات کتابخانهای بسیاری برای این اثر انجام شد که بخش اعظمی از کتابهای مذکور را به همراه عکسهای مستند در این گزارشگاه به نمایش گذاشتهایم.
وی درباره اسناد ارائه شده در این گزارشگاه گفت: گزارشگاه کتاب «نقاشی قهوهخانه» همانطور که از نامش پیداست باید گزارشی از فرایند تحقیق، پژوهش و نگارش این کتاب را به نمایش بگذارد و از آنجایی که امکان ارائه تمامی این مطالب در حرفهای حال حاضر من نیست، رئوس فرایند تولید کتاب «نقاشی قهوهخانه» را به شکل اینفوگرافی در گالری ابوالفضل عالی میتوانید مشاهده کنید.
کاظمی درباره برنامههای تخصصی این گزارشگاه گفت: چهار روز در گزارشگاه کتاب «نقاشی قهوه خانه» میزگردهای تخصصی داریم. اولین میزگرد تخصصی با موضوع «روایت بهمثابه پژوهش در نقاشی قهوهخانه» از امروز دوشنبه ۱۴ مرداد ساعت ۱۷ الی ۱۸ با سخنرانی دکتر مهدی کاموس برگزار میشود. همچنین سهشنبه ۱۵ مرداد دومین میزگرد تخصصی «گزارشگاه نقاشی قهوهخانه» با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی میکونوس در نقاشی قهوهخانه» و با سخنرانی «دکتر علی رسولزاده فرساد (وکیل پایه یک دادگستری)» ساعت ۱۶ الی ۱۷ برگزار میشود. سومین میزگرد تخصصی این گزارشگاه نیز چهارشنبه ۱۶ مرداد از ساعت ۱۶ الی ۱۷ با موضوع «بررسی ابعاد سیاسی میکونوس در نقاشی قهوهخانه» با حضور و سخنرانی «محمود فاضلی (دیپلمات سابق و روزنامهنگار)» میزبان علاقهمندان خود است. چهارمین و آخرین رویداد تخصصی از این برنامه هم پنجشنبه ۱۷ مرداد ساعت ۱۶ الی ۱۷ با موضوع «پرسشوپاسخ» و با حضور و سخنرانی کاظم دارابی (راوی) و محسن کاظمی (پژوهشگر) برپا میشود.
وی افزود: این نمایشگاه با همکاریهای بسیاری از سوی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، سوره مهر و آتلیه نگاره راهاندازی شد.
کاظمی ادامه داد: از زمان انتشار این کتاب تا امروز موضعگیریهای بسیاری علیه ما داشتند که عمدتا نخوانده این کار را انجام دادهاند. آنها معتقدند دادگاه «میکونوس» آقای دارابی را مجرم شناخته است. در حالی که ما نیز بر اساس همان اسناد و احکام صادره این کتاب را منتشر کردیم. ما از نقد همگان استقبال میکنیم. پس بهتر است کتاب را بخوانند و بعد اظهار نظر کنند.
وی در پایان گفت: در پایان لازم است از دو بانوی بزرگوار تقدیر و تشکر کنم؛ یکی همسر آقای دارابی که سالهای سال از دوری همسر خود رنج بردند و وی را همراهی کردند. همچنین از همسرم خانم دکتر موید نیز که در این سالها بسیار بنده را یاری کردند تشکر میکنم.
غربیها به دلیل نگرانی از لو رفتن اهدافشان نمیخواهند اسناد کتاب «نقاشی قهوه خانه» منتشر شود
حسین اکبری رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای مجمع جهانی بیداری اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به این که کتابی که نوشته شده یک سند و نکته ای از ادعای حقوق بشر کشورهای غربی است، اظهار کرد: گذشت زمان نشان داد غربی هایی که تا دیروز مدعی بودند با ابزارهای حقوق بشر می خواهند جهان را به سمت عمران و آبادانی جلو ببرند، امروز می بینیم که جنگ و خشونت بر اساس آموزه های آن ها بیشتر می شود.
وی افزود: امروز سه تهدید اساسی متوجه بشریت است، یکی از این تهدیدها حضور نظام سلطه بین المللی به محوریت آمریکاست، تهدید دوم نژاد پرستی است که صهیونیست ها دنبال می کنند و تهدید سوم افراط گرای است. ادعایی که امروز فرانسوی ها در راهپیمایی های روز شنبه خود دارند این است که تحت سلطه واشنگتن، لندن و تلاویو هستند و در چنین دنیایی خیلی بدیهی است که حقی را ناحق کنند و بی گناهی را ۱۵ سال در زندان نگه دارند. هدف آن ها هدف سیاسی بود که جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار داده است. باید توجه داشته باشیم که اگر ندای پاک انقلاب اسلامی در دنیا نبود، در دنیا چه حوادثی رخ می داد؟
وی با تاکید بر این که اگر حقایقی مانند مقاومت و انقلاب اسلامی در مقابل آمریکا نبود معلوم نبود چه بلایی سر بشریت می آوردند؛ اظهار کرد: آمریکایی ها همه ابزار رسانه ای را در اختیار دارند. جنایت های بسیاری در فلسطین و یمن شده و سعودی ها جنایت های بسیاری را به بار آورده اند و در این موارد حقوق بشر تعطیل است و رسانه ها واکنشی نشان نمی دهند. چرا که منافع نظام سلطه در این نیست که به این موضوعات بپردازند.
رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای مجمع جهانی بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: کتاب خوبی که نوشته شده است و حمله برخی عناصر غربی به این اثر نشان می دهد که چقدر نسبت به حقیقت آسیب پذیر هستند و اگر حقایق بر ملا شود آبروی خودشان می رود.
این دادگاه هم چیزی نبود جز سلطه صهیونیزم ها در اروپا و آمریکا . در کشورهای زیر سلطه صهیونیست ها کسی حق ندارد حرف نامربوطی به صهیونیسم بزند. صهیونیسم بزرگترین دشمن خود را فرزندان اهل بیت (ع) می داند و می داند که امروز از زبان انقلاب اسلامی است که می توان از حقوق بشر دفاع کرد. اگر انگیزه ای مانند انقلاب اسلامی نبود مشخص نبود که چه بلایی سر بشریت می آوردند.
وی با تاکید بر این که می طلبد این اسناد را در دنیا منتشر کنیم، عنوان کرد: غربی ها نگران هستند که اگر چنین کتابی منتشر شود اهدافشان لو می رود. آمریکایی ها ۳۰۰ سال است که در دنیا زندگی می کنند و در بیش از ۲۰۰ جنگ حضور داشته اند و امروز بشر را در جهل نگه داشته اند تا بتوانند سلطه را حفظ کنند. امیدواریم فرصتی که خداوند در اختیار جمهوری سلامی قرار داده بتواند در انجام ماموریت خود موفق باشد.