صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۹ مرداد

وکیلی در اظهارنظری قابل تأمل گفته است که «اصلاح‌طلبان در هر بزنگاهی نشان داده‌اند عهدشان با انقلاب اساساً گسستنی نیست» و «اصلاح‌طلبان وفادارترین افراد به نظام بوده‌اند».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ابتکار: اصلاح طلبان، وفادارترین افراد به نظام بوده‌اند!

«محمد علی وکیلی» عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه ابتکار با عنوان «انقلاب را مصادره نکنیم» نوشت: «هیچ جریانی حق ندارد زلف خود را به سقف انقلاب گره بزند و دایره انقلابی را کوچک کند. همین خطای معرفتی، باعث خطاهای راهبردی در حذف برخی نیروهای مخلص انقلاب شده است...اصلاح‌طلبان در هر بزنگاهی نشان داده‌اند عهدشان با انقلاب اساساً گسستنی نیست. اصول اصلی انقلاب، در گفتمان اصلاح‌طلبی طراوت دیگری دارد. هم به لحاظ معرفتی، نمی‌توان اصلاح‌طلبی را مقابل اصول انقلاب گذاشت و حتی اساساً معتقدیم بسیاری از اصول نظام و انقلاب در گفتمان اصلاح‌طلبی معناپذیرند، و هم در عمل، اصلاح‌طلبان وفادارترین افراد به نظام بوده‌اند».

هر چقدر به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، تحرکات انتخاباتی فعالین اصلاح طلب بیشتر می‌شود. این طیف از یکسو به شورای نگهبان و روند قانونی و منطقی «نظارت استصوابی» حمله می‌کند و از سوی دیگر، با تطهیر کارنامه خود در پی سرپوش گذاشتن به اقدامات تأمل برانگیز خود در سالهای گذشته است.

وکیلی در اظهارنظری قابل تأمل گفته است که «اصلاح‌طلبان در هر بزنگاهی نشان داده‌اند عهدشان با انقلاب اساساً گسستنی نیست» و «اصلاح‌طلبان وفادارترین افراد به نظام بوده‌اند».

اما تنها در یک قلم و آن هم انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. در آن سال فعالین اصلاح طلب به دفاع تمام قد از فتنه گران پرداخته و با دروغ تقلب، رأی مردم را زیر پا گذاشته و در ادامه شعار دادند که «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است»، فتنه گران همچنین با حمایت اصلاح طلبان، روی نام اسلام در عبارت جمهوری اسلامی خط کشیدند و عاقبت الامر به ساحت امام حسین (ع) هتاکی کردند. این قبیل اقدامات تحسین سران آمریکا و مقامات رژیم صهیونیستی و سران گروهک‌های تروریستی را در پی داشت.

مصداق دیگر در رد ادعای آقای وکیلی در اینکه «اصلاح‌طلبان وفادارترین افراد به نظام بوده‌اند»، تعداد زیاد افراد منتسب به این جریان سیاسی است که در سالهای گذشته به خارج از کشور گریخته و در خدمت دشمنان مردم ایران قرار گرفته‌اند. از وزیر ارشاد دولت اصلاحات تا نماینده مجلس و روزنامه نگار.

** دولت روحانی، دولتی منفعل و بدون تدبیر است

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «سیاست‌های کلیشه‌ای» نوشت: «اگر بگوییم مسئله اصلی امروز ایران انتخابات است، بسیاری با شگفتی خواهند گفت: "در میان این همه مشکلات داخلی از مسائل سیاسی و اجتماعی گرفته تا مصائب اقتصادی و معیشتی چه کسی به فکر انتخابات است!" شاید مردم در ظاهر در فکر انتخابات نباشند اما این به آن معنا نیست که نسبت به آن بی‌تفاوت‌اند...دو دولت گذشته دولت اصولگرای احمدی‌نژاد و دولت تدبیر و امید که نمی‌توان از آن به‌عنوان دولت تمام‌عیار اصلاح‌طلب نام برد، بیش از هر دولت دیگری در این وضعیت سهیم هستند...در بیشتر کارهای دولت تدبیر و امید، تدبیر نقشی نداشت و امید به‌معنای انفعال بود. این دو دولت بیش از هر دولت دیگری انتخابات بماهو انتخابات را مخدوش کردند. اکنون مردم پی برده‌اند صرفاً شرکت در انتخابات مشکلاتشان را حل نخواهد کرد و لازمه هر انتخاب تغییر است و انتخاباتی که به تغییر سیاست‌ها منجر نشود، انتخابات به معنای واقعی نیست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «دولت روحانی آمد تا از جنگ محتوم پیشگیری کند و رابطه‌ای تازه با دنیا برقرار سازد...روحانی که از شکست بیمناک بود، وعده‌های دیگری نیز بر این دو محور اضافه کرد که بخش مهمی از آنها به ثمر نرسیده است».

طیف اصلاح طلب تلاش می‌کند تا از یکسو نسبت خود با دولت را صرفاً یک حامی انتخاباتی جا زده و از سوی دیگر، وضع فعلی را نیز نتیجه اقدامات دولت قبل از روحانی جا بزند.

اما دو نکته اساسی در این میان وجود دارد. اول اینکه اصلاح طلبان به هیچ عنوان نمی‌توانند ژست منتقد به خود بگیرند، چه آنکه اکثریت مطلق کابینه در اختیار این جریان است و به همین دلیل باید درباره وضع موجود پاسخگو باشد، نه شاکی. دوم اینکه اکنون ۶ سال از عمر دولت روحانی سپری شده و دیگر نمی‌توان تقصیرها را به گردن دولت قبل انداخت.

دولت روحانی به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی برای ارائه ندارد. به همین خاطر است که این روزنامه اصلاح طلب، صراحتاً دولت را دولتی بدون تدبیر و منفعل نامیده است.

** اروپا، نه توانایی و نه اراده‌ای برای حفظ برجام ندارد

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «مجموعه تحرکات (اتحادیه) اروپا در قبال برجام از زمان خروج امریکا از این توافق، این موضوع را به اثبات رسانده که با وجود انگیزه برای حفظ برجام، اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی -خواسته یا ناخواسته- ناتوان در حفظ این توافق بوده و عملاً حاضر به پرداخت هزینه لازم برای حیات‌بخشی مجدد به برجام نبوده‌اند. این عدم اراده اروپا در پیشبرد این توافق که غالباً ناشی از استیلای اقتصاد امریکا بر بازار و شاهرگ‌های اقتصادی اروپاست، این گزاره را پیش روی ما قرار می‌دهد که اروپا در مقطع کنونی مزیت اقتصادی خود را برای ایران از دست داده و کشور نمی‌تواند و نباید دیگر منتظر وقوع تحولی جدی در روابط دوجانبه اقتصادی یا منتظر تلاش اروپا برای انتفاع ایران از مزایای اقتصادی برجام در قالب اینستکس یا دیگر سازوکارهای مالی ویژه باشد. این گزاره فی‌نفسه می‌تواند نقطه پایانی بر برجام و بهبود روابط با (اتحادیه) اروپا قلمداد شود و عملاً کشورمان را صاحب این حق و مشروعیت کند که با وجود صبر راهبردی و تلاش برای حفظ برجام، از این توافق خارج شود؛ هرچند قطعاً این حق و مشروعیت از سوی کشورهای اروپایی و شماری از دیگر اعضای غیراروپایی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشود و حداقل روابط کشور با غرب وارد دوره تازه‌ای از واگرایی شود».

در سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام، دولتمردان و فعالین اصلاح طلب با حمله به منتقدان مدعی بودند که «اروپا پشت ماست» و «شکاف عمیقی میان اروپا و آمریکا ایجاد شده» و «موگرینی گفته که هر چه تهران بگوید» و «اقدامات اروپا فراتر از انتظارات ایران بوده است».

حالا پس از ۱۵ ماه طیف اصلاح طلب تازه به حرف منتقدان رسیده و اذعان دارد که اروپا، نه توانایی و نه اراده‌ای برای حفظ برجام ندارد. جالب اینجاست که ادعای «تسلط به زبان دیپلماسی» از سوی فعالین این طیف و برخی دولتمردان، گوش فلک را کر کرده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    15 14
    ابتكار خودشم از اين حرفش خنده اش گرفته
    • بهرام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      1 0
      دکتر نصرالدین «ملا نصرالدین خودمان» میخ طویله الاغ خود را به زمین زد گفت اینجا وسط دنیاست!!!؟ هر که میگنه نه !! بره متر کنه!!! خانم دکتر هم از این استدلالها داره!!!
  • اقبال مهدوی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    17 18
    خانم ابتکار تعریف از خود در بین مردم ایران ضرب المثل بدی دارد بله یکتون منکر امام عصر شد/ یکی دیگون کشف حجاب کرد/ اون یکی فتنه گران و... مردم خداجو نامید/اون دروغگو رفت تو روستا رای داد/ اونوریتون گفت تقلب محاله/ لینوری گفت مردم حتما به دامدشون دای میدن/ این میشه قاتل زن دومش/اون ول میگرد میگه در حصریم/ فتنه گری و... استادید/ یکی برای اینکه شوهرش وارد کننده بنزین است میگه بنزین تولید داخل اخ و... حکایت اصلاح طلبان جز فساد تباهی ناهنجاری وابستگی سرسپاری و.. چیزی نیست
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      3 0
      منظور روزنامه ابتکار بود نه خانمش
  • حامد IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    13 0
    بله به نظام سلطه غرب
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    14 6
    هر چقدر به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، تحرکات انتخاباتی فعالین اصلاح طلب بیشتر می‌شود
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    10 9
    خاک بر سرت مشرق و با این روزنامه ات احمقانه ات
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      4 3
      از بیداری ملت بسوزید ان شاالله زودتر تمام شوید
    • سید IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      2 3
      آقای وکیلی ولنگارگرا (لیبرال) برای اثبات و کمک به ادعای خود چند مثال می آوردی بد نبود و بهتر مطلبت جا می افتاد! مثلاً خانم حقیقت جو یا آقای مهاجرانی و آقای رمضان زاده و باطبی و علی افشاری و.......... کم نیستند از این اوباش اصلاح طلب تهوع آور!!!!!!!!
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      2 2
      خاک بر سر خود احمقت .مشرق بهترین سایت .حرف زدنت را بفهم خدا می بینه چی می نویسی.
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      2 10
      ناسزا نگو .حرف داری حرف بزن .سایت مشرق بهترین سایت.
  • مجید IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    10 7
    فتنه گران 88حرفهای می زنند که .....
  • فرشاد IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    3 2
    شما اصلاح طلبان فاسد وطن فروش همانطور که خودتان گفتید فقط در زمان جنگ آنهم نه به خاطر جنگ به خاطر اینکه زمان امام عرضه عرض اندام نداشتید مجبور به وفا دار ماندن بودید و گرنه شما ریشه فاسدها از فردای انقلاب خائن و وطن فروشی کردید الان ژن بنجلهایتان کحا هستند
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    4 4
    اصحال‌طلبان دیندارانی از قماش پهلوی ملعون هستند
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    5 6
    ابتکار.افساد طلبان خائن ترین به نظام هستند.کمی به عملکردتان دقت کن .بعد بگو چکاره هستید.
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    4 1
    افساد طلبان خائن.
  • مراد IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    5 0
    ابتكار خيلي از اين غلطها مرتكب مي شود . لال ماني بگيري براي اظهارت پوچ و به ريشه ات .
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    0 6
    اصلاحطلب یعنی صهیونیسم طلب
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    1 1
    [[ابتکار: اصلاح طلبان، وفادارترین افراد به نظام بوده‌اند!]] ههههه. سالهاست مخ این جماعت یه جور دیگه کار میکنه. ایران _ در طی تاریخ _ بیشترین ضربه را از خائنین داخلی خورده تا از دشمن خارجی.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    2 0
    خانم ابتکار حتماً مانند وفاداری خودتان همه مردم دارن میخندند میشنوی
  • صادق IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    0 1
    اصلا ح طلبان وفاداربودند الان چی .....هزینه تراش + ارزشهای دینی بی اهمیت+تجمل گرایی+قدرت طلبی +زیر سئوال بردن اصل نظام ..البته دربینشان قوی ضعیف وجوددارد اما رویکرد اکثریت این رانشان میدهد..یادمان باشد ارمغان انقلاب خیلی بالاتر از مسائل دنیای مادی بوده میباشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس