به گزارش مشرق، از جمله دلایل تعویق رقابتهای لیگ برتر فوتبال ایران راه اندازی و استقرار سیستم بلیت الکترونیک به همراه نصب گیتهای ورودی و شمارهدار شدن صندلیها بود، اتفاقی که در بازی افتتاحیه رقابتهای لیگ برتر به بدترین شکل ممکن نمایان شد و درحالی که شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور عهده دار این مسئولیت بود اما تنها حدود ۱۰ هزار نفر با خرید اینترنتی بلیت راهی ورزشگاه شدند و بیش از ۱۰ هزار نفر نیز بدون بلیت از نزدیک نظارهگر این دیدار بودند.
چالشهای بلیتفروشی اینترنتی در افتتاحیه لیگ برتر
از دیگر اشکالات بلیت فروشی دیدار افتتاحیه این بود که برخی در سایت اینترنتی اعلام شده اقدام به خرید بلیت کرده بودند و علیرغم کسر مبلغ، بلیت و کد پیگیری برای آنها صادر نشده بود و بازگشت هزینهای نیز نداشتند. مورد دیگر مربوط به کسر مبلغهای مغایر از متقاضیان نسبت به ارقام اعلامی بود؛ بدین صورت که به جای کاهش مبلغ ۱۵ هزار تومان برای خریداران بلیت پشت دروازه، رقم ۲۰ یا ۲۵ هزار تومانی کسر میشد. از دیگر نکات قابل اشاره امکان ورود افراد مختلف با یک کارت ملی بود، به گونهای که پس از عبور یک هوادار از گیت نصب شده این امکان وجود داشت کارت ملیاش را به فرد دیگری بدهد و از همان گیت عبور کند. در مورد دیگر نیز میتوان به عدم امکان خرید بلیت اینترنتی برای افراد کمتر از ۱۵ سال اشاره کرد، افرادی که هنوز کارت ملی دریافت نکردهاند.
بیشتر بخوانید:
سردرگمی هواداران پرسپولیس در آزادی /معضلی به نام بلیت الکترونیکی
الزامات جدید لیگ برتر
پیرو مصوبه اخیر شورای امنیت ملی و الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا در سیستم مجوز حرفهای، سازمان لیگ در نامهای به باشگاههای لیگ برتری اعلام کرد ضروری است که ورزشگاههای میزبان مسابقات لیگ برتر کشور به تجهیزات لازم برای کنترل نظم عمومی و تضمین ایمنی و امنیت مجهز شوند. در این نامه آمده بود که با توجه به الزام و تاکید شورای امنیت کشور چنانچه برخی از ورزشگاههایی که با وجود آغاز نمودن عملیات استقرار الزامات خواسته شده نتوانند قبل از شروع لیگ جدید امکانات مورد نظر را نهایی کنند به ناچار باید تا زمان استقرار امکانات خواسته شده، مسابقات مذکور به ورزشگاههایی واجد شرایط در سایر شهرها و استانهای دیگر منتقل شود.
حسب این نامه، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با توجه به دستورالعمل صادرشده در صورتی مجاز به برگزاری مسابقه هستند که اکثریت ورزشگاههای میزبان سه شرط خواسته شده اعم از راه اندازی و استقرار سیستم بلیت الکترونیک به همراه نصب گیتهای ورودی و شماره دار شدن صندلیها، تجهیز ورزشگاه به سیستم اتاق کنترل و دوربینهای مدار بسته از مبادی ورودی تا سکوها و نیز جدا سازی و تفکیک فضاهای بیرونی تا سکوها و مسیرهای تردد تماشاگران میهمان، میزبان و عوامل اجرایی را رعایت کنند.
اما لیگ برتر فوتبال علیرغم تاخیری کمسابقه در افتتاحیه خود باز هم با چالشی جدی در بلیت فروشی روبرو بود. شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور که بلیت فروشی دیدار تیمهای فوتبال استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی را بر عهده گرفته به هیچوجه نتوانست در اولین بازی نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران نمره قبولی بگیرد و درحالی که طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی این شرکت بیش از ۱۰ هزار نفر از طریق سایت اقدام به خرید بلیت الکترونیکی کرده بودند بیش از ۲۰ هزار نفر در ورزشگاه حضور داشتند تا حداقل ضرر حدودا ۱۵۰ میلیون تومانی از بابت ورود بدون بلیت تماشاگران به ورزشگاه رخ دهد.
آنچه وعده دادند و آنچه شد!
جالب آنکه مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به تازگی اعلام کرده بود مسئولیت استادیوم آزادی با شرکت توسعه بوده و تعهدات لازم در این خصوص انجام شده است. ۴۸ گیت ورودی در درب شرقی و ۳۰ گیت هم در درب غربی طراحی و نصب شده است که نیازهای تماشاگران را براورده میکند. علاوه بر این طراحی بلیت الکترونیک هم انجام شده و به راحتی توسط هر شخصی با ارائه کد ملی از منزل خریداری می شود و علاوه بر سهولت در امر خرید برای تماشاگران مشکلات بازار سیاه هم به این صورت از بین میرود. همچنین صندلیها شماره گذاری شده و افراد یک یا دو ساعت قبل از مسابقه بدون دغدغه به استادیوم می آیند و سر جای خود می نشینند.
وی همچنین اعلام کرد بلیت فروشی فقط و فقط بر مبنای کارت ملی و شماره ملی است و از تماشاگران خواهش می کنیم رعایت کنند و سر جای خود بنشینند چراکه هیچ کس با کارت ملی شخص دیگری نمی تواند وارد ورزشگاه شود و بلیت کاغذی وجود ندارد و فقط با کارت ملی امکان عبور از گیت برای افراد وجود دارد و در واقع کارت ملی حکم بلیت را هم برای تماشاگران دارد.
اما بلافاصله پس از دیدار تیمهای فوتبال پرسپولیس و پارس جنوبی جم در ورزشگاه آزادی، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در اطلاعیه ای ضمن عذرخواهی از ناهماهنگی بوجود آمده در استقرار تماشاگران مسابقه پرسپولیس و پارس جنوبی در ورزشگاه آزادی، خواستار رعایت نظم و قوانین جدید بلیت فروشی الکترونیک شد.
در این اطلاعیه آمده که طراحی گیت های ورودی و سامانه فروش بلیت الکترونیک در ورزشگاه آزادی با رعایت استانداردهای بین المللی و مطابق با استادیوم های معتبر جهان، توسط شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، برای نخستین بار در مسابقه امروز پرسپولیس و پارس جنوبی اجرا شد. این طرح به نوبه خود یک طرح جدید در راستای رویکرد پیشرفت و توسعه در ورزش کشور با قابلیت بالایی است اما متاسفانه شاهد مراجعه تعداد زیادی از تماشاگران به ورزشگاه آزادی بدون در اختیار داشتن بلیت و کارت ملی بودیم که موجب بی نظمی و ازدحام در ورود سایر تماشاگران شد، بدین صورت که بیش از ۱۰ هزار نفر از طریق سایت اقدام به خرید بلیت الکترونیکی کرده و تعداد زیادی از تماشاگران حاضر در ورزشگاه، این مهم را اجرا نکرده و بیش از ۲۰ هزار نفر در ورزشگاه حضور داشتند!
وای به حال سایر ورزشگاهها…
در پایان اما ذکر چند نکته ضروری است، ابتدا اینکه توجیه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در اتفاقات غیر حرفهای دیدار افتتاحیه لیگ برتر مبنی بر اینکه شاهد مراجعه تعداد زیادی از تماشاگران به ورزشگاه آزادی بدون در اختیار داشتن بلیت و کارت ملی بودیم چندان قابل پذیرش نیست، چرا که مراجعه حدود ۲۰ هزار نفری به ورزشگاه آزادی با گنجایشی حدود ۸۰ هزار نفری، عدد چشمگیری نیست و به طور حتم باید به فکر راه چاره برای دیدار شهرآورد پایتخت در هفته چهارم لیگ برتر که برگزاری آن هم از نظر زمانی چندان دور نیست بود. نکته قابل اشاره دیگر اما وضعیتی است که روز گذشته (پنجشنبه) ورزشگاه آزادی به آن مبتلا شد. اگر وضع بلیت فروشی در استاندارترین ورزشگاه کشور همان چیزی است که در بازی افتتاحیه دیدیم باید وضعیت در سایر ورزشگاهها و دیدارهای لیگ برتر را اسفناکتر از آنچه هست تصور کنیم و منتظر باشیم که یا عدهای باز هم بدون بلیت به ورزشگاه بروند و یا شاهد بلیت فروشی کاغذی باشیم!