به گزارش مشرق، کاهش تعداد تماشاگران در لیگ برتر نوزدهم کاملاً محسوس است. فصل گذشته مسابقات پر شور و هیجان و البته در برخی از بازیها بسیار پرحاشیه لیگ دنبال میشد، اما این فصل با کاهش تعداد تماشاگران از آن شور و هیجان هم خبری نیست. هرچند شروع فصل و روزهای پرنوسان تیمهاست که معمولاً این عامل استقبال را کمتر میکند، با این حال دلایل دیگری هم در کاهش تعداد تماشاگران دخیل بوده است.
یکی از دلایل کاهش تعداد تماشاگران، بلیت فروشی الکترونیک است که البته این اتفاق باید زودتر از اینها رخ میداد. بسیاری از تماشاگران هنوز به خرید بلیت الکترونیک عادت نکردهاند و شاید همین مسئله باعث کاهش تعداد تماشاگران در بازیها شود. این مسئله در حالی به خودی خود تأثیرگذار است که عوامل دیگری هم به کاهش استقبال از بازیها شدت میبخشد. به طور مثال برای دیدار استقلال و پرسپولیس که هفته چهارم برگزار شد، برای ورزشگاهی با 78 هزار صندلی، فقط 57 هزار بلیت فروخته شد. موضوعی که تعجب انگیز بود و به همین دلیل بخش زیادی از سکوهای ورزشگاه آزادی برای دربی 90 خالی مانده بود.
با این حال در خصوص چرایی کم فروختن بلیت دربی 90 توجیهاتی به میان آمد، اما بازهم اتفاق دیگری هفته پنجم تعجب برانگیز شد. این بار بلیت فروشی دیدار پرسپولیس و سپاهان در هفته پنجم صبح روز بازی متوقف شد. از قضا مصاف فصل گذشته این دو تیم در لیگ و جام حذفی از بازیهای پرهیجان و پرحاشیه بود که برخی سیاست اتخاذ شده برای متوقف کردن بلیت فروشی را به این مسئله ارتباط دادند که به این ترتیب حضور هواداران در ورزشگاه به حداقل برسد تا از حواشی احتمالی جلوگیری شود.
در خصوص این مسائل با مصطفی رهگذر، مسئول پیگیریهای ویژه مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی تماس گرفتیم. رهگذر در خصوص علت متوقف شدن بلیت فروشی دیدار پرسپولیس - سپاهان در ساعت 8 صبح روز بازی گفت: برای ورزشگاه آزادی قانونی وضع شده که دو ساعت پیش از باز شدن درهای ورزشگاه، بلیت فروشی متوقف شود.
بیشتر بخوانید:
دیگر کسی مفتی به ورزشگاه نمیرود
با این حال سؤالی به وجود میآید که چرا با وجود بلیت فروشی الکترونیک بازهم درهای ورزشگاه باید از صبح روز مسابقه به روی هواداران باز شود. در حالی که با بلیت الکترونیک تماشاگران میتوانند در آستانه بازی وارد ورزشگاه و در جایگاه مخصوص خود مستقر شوند. رهگذر در این خصوص به گفت: شورای تأمین اعلام کرد که برای دیدار پرسپولیس و سپاهان درهای ورزشگاه ساعت 10 صبح باز شود. تلاش میکنیم این رویه پیش برود و کم کم فاصله باز شدن درهای ورزشگاه با ساعت بازی نزدیک شود و تماشاگران در کوتاهترین زمان ممکن در جای خود مستقر شوند.
وی در حالی که اعلام کرد قرارداد بلیت فروشی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در اختیار شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است، در پاسخ به این سؤال که آیا متوقف کردن بلیت فروشی برای کاهش حضور تماشاگران و سیاستی برای کنترل بهتر ورزشگاه است، گفت: خیر، چنین منطقی وجود ندارد. چراکه بخشی از درآمد باشگاهها از همین بلیت فروشی است. یکسری مشکلات در بلیت فروشی الکترونیک وجود دارد که تمام تلاش خود را برای عملی شدن آن به کار میگیریم و سعی داریم از ورود افراد بدون بلیت جلوگیری کنیم.
مسئول پیگیریهای ویژه مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی خاطرنشان کرد: در بازیهای اخیر هم یکسری تماشاگر بدون بلیت میآیند و مقابل گیتها میایستند تا شاید بدون بلیت وارد شوند. تمام تلاشمان را میکنیم دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد و کم کم این فرهنگ باید بین هواداران جا بیفتد که بلیت را به صورت الکترونیک خریداری کرده و به ورزشگاه بیایند.
با توجه به این صحبتها میتوان به این نتیجه رسید که سیاستهای اتخاذ شده و البته عدم آشنایی برخی تماشاگران با بلیت فروشی الکترونیک میتواند یکی از عوامل کاهش استقبال از بازیهای این فصل باشد. با این حال نمیتوان از کنار برخی سیاستهای اتخاذ شده هم به سادگی گذشت. کم شدن تعداد بلیتهایی که در دربی به فروش رسید و البته متوقف کردن بلیت فروشی دو ساعت پیش از باز شدن درهای ورزشگاه که بسیار مورد بحث است. چون این انتقاد وجود داشت چرا برای بازی پرسپولیس و سپاهان درهای ورزشگاه باید ساعت 10 صبح باز و دو ساعت پیش از آن بلیت فروشی متوقف شود. با این حال آنچه همیشه گفته میشود، اینکه فوتبال با هوادارانش زنده است و امید میرود با بلیت فروشی الکترونیک علاوه بر افزایش استقبال از مسابقات، نظم بیشتری نیز در ورزشگاهها حاکم شود تا امنیت تماشاگران بالاتر برود.