افق نو - نمایه

افق نو بستری برای اظهارنظر آزادانه کارشناسان بین‌المللی است؛ تا جایی که یک فیلسوف روس در این کنفرانس از مهدویت می‌گوید و یک مسلمان شیعه آمریکایی در آن از اسرائیل دفاع می‌کند.

به گزارش خبرنگار مشرق از بیروت، لبنان؛ هفتمین دوره کنفرانس بین‌المللی افق نو از روز دوشنبه ۱ مهر تا چهارشنبه ۳ مهر ۹۸ با شعار «فرصتی برای صلح و حقیقت» و با حضور بیش از ۲۰ مهمان خارجی و چندین مهمان ایرانی در هتل «الساحه» واقع در بولوار «امام خمینی» شهر بیروت پایتخت لبنان برگزار شد. افق نو از جهات بسیاری یک کنفرانس کاملاً منحصربه‌فرد است؛ یکی از این جهات، دعوت از مهمان‌هایی است که عقاید و بعضاً سرگذشت‌شان موجب می‌شود تا کنفرانس‌های بین‌المللی به خصوص در غرب هرگز تریبونی برای اظهارنظر در اختیار آن‌ها قرار ندهند. به عبارت دیگر، این کارشناسان بین‌المللی برای استفاده از حق آزادی بیانی که کشورهای خودشان قولش را می‌دهند، به کنفرانس افق نو می‌آیند تا در سایه حمایت‌های ایران از این حق استفاده کنند.

عکس دسته‌جمعی شماری از مهمان‌ها و دست‌اندرکاران افق نو در اختتامیه کنفرانس در بیروت (+)

مشرق پیش از این در گزارشی به بخشی از حاشیه‌های کنفرانس افق نو و سفر مهمانان این کنفرانس به منطقه مارون الراس در جنوب لبنان برای بازدید از باغ ایران و مرز لبنان با فلسطین اشغالی پرداخته است. این گزارش را می‌توانید از این‌جا بخوانید. آن‌چه در ادامه می‌آید، معرفی تعدادی از مهمان‌های کنفرانس و همچنین توصیف بحث‌های داغی است که در حاشیه کنفرانس میان آن‌ها درباره موضوع فلسطین و اسرائیل انجام شد.

مهمانان افق نو در حال صرف ناهار پس از بازدید از باغ ایران؛ میزهای ناهار و شام، اغلب به میزهای گفت‌وگو یا مناظره میان مهمان‌ها تبدیل می‌شد. در این تصویر، جلوی میز سمت چپ شان استون و سمت راست آدام دورمی نشسته‌اند. انتهای میز سمت راست حسن علی العماد مشغول صحبت است (+)

آلکساندر دوگین: به سوی مهدی بروید تا مهدی به سوی شما بیاید

آلکساندر گلیویچ دوگین، فیلسوف و استراتژیست روس و کسی است که به «مغز پوتین» شهرت دارد و به خاطر نفوذش روی شخص ولادیمیر پوتین او را «راسپوتینِ پوتین» هم نامیده‌اند. دوگین از طرفداران اوراسیاگرایی است و معتقد است روسیه و تمام اروپا باید به سمت روابط با شرق حرکت کند و از فرهنگ و ایده‌آل‌های پوچ غربی فاصله بگیرد. این فیلسوف روس که اولین سخنرانی کنفرانس افق نو در بیروت را انجام داد، همچنین اعتقاد عمیقی به همگرایی میان اسلام شیعی با مسیحیت ارتدوکس روسی دارد و یکی از حامیان اصلی برقراری روابط استراتژیک میان ایران و روسیه به خصوص در نبرد مشترک دو کشور علیه تروریست‌های داعش در سوریه بود.

آکساندر دوگین، فیلسوف و نویسنده روس، معتقد است میان تشیع و مسیحیت ارتدوکس درباره ظهور موعود نقاط اشتراکی وجود دارد (+)

یکی از حوزه‌های مورد علاقه دوگین موضوع آخرالزمان است و او بسیاری از مسائل را در قاب همین عقیده خود به فرارسیدن آخرالزمان می‌بیند.  به عنوان مثال در بیان اهمیت کنفرانس افق نو به خبرنگار اعزامی مشرق به لبنان می‌گوید: «مفهوم افق نو دقیقاً منطبق بر عقاید ماوراءالطبیعی تشیع است: این‌که ما منتظر تغییر و ظهور یک افق نو و رسیدن به یک دوره ترمیم و بازسازی هستیم. وقتی صحبت از یک افق نو می‌شود، خودبه‌خود به این معناست که واقعیت‌های قبلی ناعادلانه و بر اساس عدم توازن قدرت بنیان شده است. افق نو یک اقدام موجودیتی و گامی به سوی مهدی [عجل‌الله فرجه] است و وقتی شما یک قدم به سوی مهدی می‌روید، مهدی هم یک قدم به سوی شما می‌آید.» (مصاحبه مشرق با دوگین در حاشیه افق نوی امسال را از این‌جا بخوانید.)

آلکساندر دوگین (راست) و آیت‌الله سید محمد قائم مقامی در حاشیه کنفرانس افق نو به مباحثه درباره موعودباوری و مهدویت پرداختند (+)

جالب است بدانید سال ۹۶ وقتی در قالب کاروانی از مهمانان افق نو در پیاده‌روی اربعین حسینی حضور پیدا کرد، این حرکت عظیم مردمی را یک «حرکت آخرالزمانی و یک تحول معنوی جهانی» توصیف کرد. وی همان‌جا گفت:  «بشر امروز محتاج یک رستاخیز معنوی و الهی است که مایه‌های آن قویاً در انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی وجود دارد. ما به عنوان مسیحیت ارتدوکس در روسیه نیز پیگیر این نهضت معنوی هستیم و راه نجات را در ایستادگی در مقابل امپریالیسم مدرن و ایدئولوژی عاری از معنا و مشحون از ماده‌پرستی آن می‌بینیم و از این جهت با جمهوری اسلامی ایران و نقشه راهی که از سوی آیت‌الله خامنه‌ای برای آینده انقلاب اسلامی ترسیم می‌شود، احساس قرابت ویژه‌ای می‌کنیم [جزئیات بیش‌تر]

آلکساندر دوگین (چپ) در کنار نادر طالب‌زاده، دبیر کنفرانس افق نو، در پیاده‌روی اربعین سال ۱۳۹۶ (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› مهمان ویژه روس در ایران کیست؟

›› نامه امام خمینی به گورباچف باید در دستورکار پوتین قرار بگیرد

›› ۳۰ سال قبل اتحاد روسیه با ایران علیه غرب را پیش‌بینی کرده بودم

›› پیاده‌روی اربعین شبیه یک حادثه آخرالزمانی و مقدمه تحول جهانی است

 

ساندرلا مالازی: یک آیه از قرآن من را مسلمان کرد

خانم ساندرلا مالازی، فعال سیاسی لهستانی که نیابتاً و برای قرائت سخنرانی هم‌وطن و هم‌حزبی‌اش «ماتئوس پیسکورسکی» به بیروت رفته بود، یکی از مهمان‌های امسال افق نو بود که خودش هم سرگذشت بسیار جذابی دارد. مالازی که سال‌ها پیش مسلمان شده و در کنفرانس هم با حجاب اسلامی حضور داشت درباره سرگذشت خود می‌گوید:

من در خانواده‌ای آتئیست [کافر] به دنیا آمدم و خودم هم آتئیست بودم. حدود ۱۶ سال پیش وقتی به دین علاقه‌مند شدم تصمیم گرفتم انجیل را بخوانم، اما چون پدر و مادرم انسان‌های مذهبی‌ای نبودند، در خانه‌مان انجیل نداشتیم. با این حال، دوست پدرم که یک مترجم است، قرآن را به لهستانی ترجمه کرده بود و برای همین، چند تا قرآن به زبان لهستانی در خانه‌مان بود. قرآن را باز کردم و اولین آیات سوره بقره را خواندم: «این کتاب برای افرادی است که به «غیب» ایمان دارند.» این دقیقاً همان چیزی بود که آن زمان در مغز من می‌گذشت: حتماً باید در دنیا چیزهایی باشد که ما نمی‌بینیم. این آیه را خواندم و از همان لحظه به بعد مسلمان شدم.

ساندرلا مالازی، فعال لهستانی، در کنفرانس افق نو در بیروت (+)

وی ادامه می‌دهد:

چون در لهستان اکثریت مسلمان‌ها سنی بودند، من هم سنی شدم. با این حال، بعداً بیش‌تر تحقیق کردم و دیدم فرقه «جعفری» برایم منطقی‌تر است، بنابراین بعد از سه یا چهار سال شیعه شدم. تعداد شیعیان در لهستان بسیار اندک است و اکثر آن‌ها هم خارجی هستند. ما توان مالی زیادی نداریم و حتی مسجد هم نداریم. با این وجود، خودمان کتاب‌های مهم تشیع مانند نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و همچنین آن کتابی که معنایش Enough است [منظور، «اصول کافی»] را به لهستانی ترجمه کرده‌ایم. مشکل این‌جاست که از خودمان انتشارات نداریم و توان آن را هم نداریم که کتاب‌های دیگری را برای شیعیان لهستان چاپ کنیم. در حال حاضر بیش‌ترین نیاز ما به کتاب‌هایی است که درباره معرفی، تاریخ زندگی و سیره امام‌ها باشد.

مالازی در جریان بازدید مهمانان افق نو از باغ‌موزه مقاومت «ملیتا» در جنوب لبنان (+)

جالب است بدانید که به لطف حضور یکی از مرتبطین با دفتر مقام معظم رهبری در کنفرانس افق نو، در گفت‌وگوهای حاشیه کنفرانس این قول مساعد به خانم مالازی داده شد که گروهی در ایران مسئول پیگیری نیازهای شیعیان در لهستان، از جمله با انتخاب و چاپ کتاب‌های موردنیاز آن‌ها به زبان لهستانی، شوند. (مصاحبه مشرق با مالازی در حاشیه افق نوی امسال و داستان کامل‌تر شیعه شدن این خانم لهستانی را از این‌جا بخوانید.)

مالازی (راست) در کنار «والری بوگو» دیگر مهمان کنفرانس افق نو، در جریان بازدید از موزه-زندان «الخیام» در جنوب لبنان (+)

شان استون: اسرائیل را به رسمیت بشناسید!

شان کریستوفر استون که بعد از مسلمان و شیعه شدن نام خود را به «شان علی استون» تغییر داد، بازیگر، کارگردان، مستندساز، تهیه‌کننده، فیلم‌بردار، فیلم‌نامه‌نویس و مجری تلویزیونی و فرزند «الیور استون» کارگردان مشهور آمریکایی است. وی ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ در حالی که برای حضور در کنفرانس «هالیوودیسم» (کنفرانسی به موازات افق نو و با موضوع تأثیر سینمای هالیوود بر افکار عمومی مردم آمریکا) به ایران سفر کرده بود، با حضور در دفتر آیت‌الله ناصری در اصفهان شهادتین گفت و مسلمان و شیعه شد. ماجرای مسلمان شدن استون تیتر بسیاری از خبرگزاری‌های مهم بین‌المللی شد و به نوعی شهرت بیش‌تر وی را به دنبال داشت. گفته می‌شود استون پیش از مسلمان شدن هم گردن‌بندی با تصویر ذوالفقار امام علی علیه‌السلام را به گردن می‌انداخته و می‌گفته است: «من این گردن‌بند را همیشه روی قلبم می‌گذارم و به من آرامش می‌دهد.»

شان استون در جریان بازدید کاروان افق نو از باغ‌موزه مقاومت «ملیتا» در جنوب لبنان (+)

جالب است بدانید «علی استون» مطالعات فوق‌العاده گسترده‌ای درباره اسلام و تشیع دارد و علاوه بر قرآن به بسیاری از کتاب‌های مرجع شیعه تسلط کامل دارد. اما نکته جالب‌تر این‌که وی بر خلاف بسیاری از مهمانان افق نو با بخشی از سیاست‌های ایران در مقابل رژیم صهیونیستی مخالف است. این مستندساز آمریکایی که از مخالفان سرسخت سیاست‌های دولت آمریکا نیز هست، اعتقاد دارد ایران باید موجودیت اسرائیل را نیز به رسمیت بشناسد، موضعی که در بحث‌های او با سایر مهمان‌های افق نو به شدت جنجالی بود. استدلال وی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی مشرق به لبنان این بود که در تاریخ بشر، بارها عده‌ای به مردم یک منطقه حمله کرده‌اند و توانسته‌اند بر آن‌ها مسلط شوند و حکومت تشکیل بدهند؛ مانند آن‌چه که در آمریکا اتفاق افتاد. بنابراین ایران هم باید بپذیرد که صهیونیست‌ها توانسته‌اند در جنگ با مردم فلسطین پیروز شوند و رژیم صهیونیستی مشروعیت دارد. استون برای تحقیق و تهیه یک فیلم به لبنان سفر کرده بود و اگرچه از طرف افق نو دعوت شده بود، اما به شکل رسمی در کنفرانس حضور نداشت.

شان استون (راست) در کنار دوست صمیمی‌اش آدام دورمی که او هم کارگردان و تهیه‌کننده است،  در جریان بازدید از باغ‌موزه مقاومت «ملیتا» در جنوب لبنان (+)

آدام دورمی: اسرائیل هم «حق موجودیت» دارد!

آدام دورمی، کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگر، نویسنده و مدل آمریکایی و دوست صمیمی شان استون، یکی دیگر از مهمانان افق نو امسال بود. دورمی هم مانند استون مسلمان و شیعه است و مانند استون معتقد به «حق موجودیت» ذاتی همه انسان‌هاست و این حق را در مورد صهیونیست‌ها در قالب تشکیل یک کشور به نام اسرائیل تعبیر می‌کند! جالب است بدانید که دورمی هم کاملاً مسلط به قرآن، احادیث، روایات و منابع شیعی است و حتی در مباحثه‌های سیاسی داغ با موضوع اسرائیل مقابل «حسن علی العماد» دبیرکل جنبش «مستقبل العداله» یمن و از دیگر مهمان‌های کنفرانس افق نو، به آیات قرآن و حتی روایاتی درباره سیره پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام علی علیه‌السلام استناد می‌کند (توضیحات بیش‌تر در ادامه). دورمی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی مشرق به لبنان البته از سیاست‌های رژیم صهیونیستی و کشتار غیرنظامیان انتقاد می‌کند و می‌گوید با مقاومت حزب‌الله لبنان مقابل تجاوزگری اسرائیل صددرصد موافق است. با این وجود، معتقد است چون امام علی علیه‌السلام (که بارها تأکید می‌کند خودش یکی از پیروان اوست) امام عشق و صلح است، جمهوری اسلامی هم به عنوان یک حکومت شیعه و پیرو امام علی باید با موضوع اسرائیل با محبت و صلح برخورد کند!

آدام دورمی (چپ)  بازیگر، کارگردان و مدل آمریکایی در کنار نادر طالب‌زاده در جریان بازدید از باغ‌موزه مقاومت «ملیتا» در جنوب لبنان (+)

مناقشه اسرائیل و فلسطین؛ بحث داغ در متن و حاشیه افق نو

در این‌جا خلاصه‌ای از یک نمونه جالب از این مباحثه‌ها را می‌خوانید:

یک شب دور میز شام در هتل الساحه، محل استقرار مهمان‌های کنفرانس، بحث بسیار جذابی درباره تاریخ مناقشه اسرائیل و فلسطین و راه‌حل‌های این مناقشه شکل گرفت. در حالی که شان استون هم حضور داشت، آدام دورمی با استناد به این آیه قرآن که «فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ * لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ» (آیات ۲۱ و ۲۲ از سوره مبارکه الغاشیه) به معنای «پس تذکر ده که تو تنها تذکردهنده هستی * بر آنان تسلطی نداری» از رژیم صهیونیستی دفاع کرد و گفت که ایران و مردم فلسطین حق ندارند دین اسلام را به صهیونیست‌ها و یهودی‌ها اجبار کنند، بلکه باید با آن‌ها مسامحه کنند. در ادامه حسن علی العماد که کنار میز دیگری بود، به دعوت طرف‌های بحث به گفت‌وگو اضافه شد و اتفاقاً با اشاره به دقیقاً همان دو آیه از سوره الغاشیه، دیدگاه دورمی را تأیید کرد، اما یادآور شد که موضع جمهوری اسلامی در قبال رژیم صهیونیستی به خاطر یهودی بودن صهیونیست‌ها نیست، بلکه به خاطر ظلمی است که به فلسطینی‌ها می‌کنند. (دورمی که شگفتی در چشم‌هایش مشهود بود به استون رو کرد و گفت: از کتابی به این ضخامت [اشاره به قرآن کریم] این آدم هم دقیقاً همان جمله‌ای را انتخاب کرد که من هم اشاره کردم.) العماد سپس توضیح داد که راه‌حل جمهوری اسلامی برای مسئله فلسطین بسیار واضح و همان چیزی است که رهبر ایران پیشنهاد داد: برگزاری یک رفراندوم با حضور تمامی فلسطینی‌ها از همه جای دنیا برای انتخاب یک حکومت. آن‌گاه این حکومت چه مسلمان باشد و چه یهودی، به شرط آن‌که به مردم ظلم نکند، جمهوری اسلامی آن را به رسمیت خواهد شناخت.

حسن علی العماد،  دبیرکل جنبش مستقبل العداله یمن،  در کنفرانس افق نو (+)

این توصیف، کوتاه‌ترین شرح ممکن از مباحثه‌ای بود که بیش از یک ساعت به طول انجامید. آن‌چه درباره بحث‌های داغ و بعضاً جنجالی درباره موضوع اسرائیل در حاشیه افق نو بیش از همه به چشم می‌آید، بستر بی‌مانندی است که این کنفرانس بین‌المللی برای طرح این‌گونه موضوعات فراهم کرده است. چنان‌که گفته شد کنفرانس افق نو تریبونی به کارشناسان بین‌المللی می‌دهد تا از پشت آن نظرات خود را به تمام دنیا اعلام کنند و سپس پشت میزهای رسمی و غیررسمی مناظره با یک‌دیگر بنشینند تا درباره حساس‌ترین موضوعات پیش روی بشریت (نه فقط جهان اسلام یا دنیای سیاست) تبادل نظر نمایند. بسیاری از مهمان‌های افق نو به همین بحث‌های آزادانه در متن و حاشیه کنفرانس اشاره کرده و می‌گویند این‌گونه مناظره‌ها در کشورهای غربی مطلقاً امکان ندارد.

برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با حضور کارشناسان بین‌المللی نیز بخشی از برنامه کنفرانس افق نو بود (+)

به عنوان مثال، پپه اسکوبار، خبرنگار تحقیقی و کارشناس برزیلی مسائل ژئوپلتیک و از مهمان‌های افق نوی امسال، در این‌باره می‌گوید:

افق نو یکی از معدود انجمن‌هایی در جهان است که دانشمندان، تحلیلگران، افراد آکادمیک و خبرنگارانی را از بخش‌های مختلف جهان دور هم جمع می‌کند و جایی است که دیدگاه‌های متفاوت از ایران، آمریکا، کانادا، اوراسیا، و امسال لبنان، در آن مطرح می‌شوند. برگزاری چنین کنفرانسی در حال حاضر اهمیت مضاعفی هم دارد، چون شما این‌گونه مباحثه‌ها را در هیچ‌کجای غرب نمی‌توانید پیدا کنید. نشستی این‌چنینی در آمریکا مطلقاً امکان ندارد؛ در اروپا هم شاید در فرانسه و آلمان امکان‌پذیر باشد، اما همان‌جا هم بسیار محدود خواهد بود. این در حالی است که این‌جا در افق نو شما پانزده، بیست نفر [مهمان خارجی] را می‌بینید که از جاهای مختلف آمده‌اند و درباره هر مسئله‌ای با هم گفت‌وگو می‌کنند؛ مباحثه‌های رُک و آزادانه، تبادل واقعی نظریات. [مصاحبه مشرق با اسکوبار در حاشیه افق نوی امسال را از این‌جا بخوانید.]

پپه اسکوبار، کارشناس برزیلی مسائل ژئوپلتیک، در حال گفت‌وگو با شان استون در هتل «پلاتینیوم» محل اقامت مهمانان افق نو در جنوب لبنان (+)

نمونه جالب دیگری از این بحث‌ها دور میز ناهار در جریان سفر دوروزه مهمانان افق نو به جنوب لبنان بود. آدام دورمی و پرنسس «ویتوریا آلیاتا» اسلام‌شناس ایتالیایی که دکترای حقوق اسلامی دارد، مدتی به بحث درباره موضع ایران در قبال رژیم صهیونیستی و به طور خاص به رسمیت شناختن اسرائیل گفت‌وگو کردند. نهایتاً دورمی برای اشاره به مظلومیت ساکنان فلسطین اشغالی به ترس آن‌ها از حملات موشکی حماس اشاره کرد و گفت: «مردم آن‌جا دائماً در ترس دارند زندگی می‌کنند.» در مقابل، آلیاتا هم که می‌دید بحث به جایی نمی‌رسد،  پاسخ داد: «خوب است. بگذار فعلاً یک مدت در ترس زندگی کنند [تا حال و روز فلسطینی‌ها را درک کنند]. برایشان مفید است.» (مصاحبه مشرق با خانم آلیاتا به زودی منتشر خواهد شد.) در یک مورد دیگر، در انتهای اتوبوسی که کاروان افق نو را در جنوب لبنان با خود به مقاصد گردشگری می‌برد، بحث میان شان استون و آدام دورمی از یک طرف و «آنتونی جیمز هال» استاد سابق دانشگاه کانادا و پژوهشگر حوادث ۱۱ سپتامبر و نفوذ رژیم صهیونیستی در آمریکا از طرف دیگر آن‌قدر بالا گرفت که چیزی نمانده بود هال، استون را متهم کند که شاید برای جاسوسی از افق نو به نیابت از سی‌آی‌ای به بیروت رفته است. (مصاحبه مشرق با هال در حاشیه افق نوی امسال را از این‌جا بخوانید.)

آنتونی جیمز هال استاد بازنشسته دانشگاه لث‌بریج کانادا و پژوهشگر ۱۱ سپتامبر و لابی اسرائیل، در کنفرانس افق نو در بیروت (+)

این مباحثه‌های صریح، آزادانه و داغ علاوه بر انگیزه حضور هر ساله مهمان‌های افق نو در این کنفرانس، همچنین چنان‌که حسن علی العماد هم به‌درستی یادآوری می‌کند، نشان‌دهنده این واقعیت هستند که جمهوری اسلامی در حمایت از آرمان فلسطین و مخالفت با اشغالگری صهیونیست‌ها در دنیا تنها نیست.  (مصاحبه مشرق با العماد در حاشیه افق نوی امسال را از این‌جا بخوانید.) العماد در این‌باره می‌گوید:

نباید در همان چارچوبی بمانیم که دشمن برای ما می‌خواهد؛ دشمن می‌خواهد ما فکر کنیم فقط خودمان در دنیا بحق هستیم و بقیه دنیا با ما دشمن است و بنابراین با هیچ‌کس دیگر نباید ارتباط داشته باشیم. من در همین مدت کوتاه کنفرانس افق نو با چهره‌های جدیدی آشنا شدم که واقعاً عقل و دلشان آزاد است؛ فارغ از این‌که از کدام نقطه از جهان آمده‌اند. من به عنوان کسی که در حوزه علمیه قم درس می‌خواند می‌گویم کاش طلبه‌های ما حداقل سالی یک بار با این شخصیت‌ها بنشینند و گفت‌وگو کنند. ما هستیم که باید پای حرف‌ها و درددل‌های این افراد بنشینیم و به سؤالات آن‌ها پاسخ بدهیم. این‌ها در عقل خودشان با سؤالاتی مواجه شده‌اند، اما کسی جواب آن‌ها را نداده است. از اسلام، داعش و عربستان و امارات را شناخته‌اند.

حسن علی العماد (چپ) در حال گفت‌وگو با پرنسس ویتوریا آلیاتا نویسنده و اسلام‌شناس ایتالیایی در باغ ایران در مرز لبنان با فلسطین اشغالی (+)


آن‌چه خواندید معرفی برخی از مهمان‌های افق نو و مباحثه‌های آن‌ها درباره موضوع فلسطین در حاشیه کنفرانس بود. معرفی تمامی مهمان‌ها از حوصله این گزارش خارج است و موضوعات مباحثه میان آن‌ها هم به هیچ عنوان محدود به موضوع فلسطین نبود. مشرق پیش از این درباره حاشیه‌های کنفرانس افق نو در بیروت گزارش دیگری را منتشر کرده که می‌توانید آن را از این‌جا بخوانید. همچنین مشرق پیش از این هم گزارش‌هایی را درباره سفر دوروزه مهمانان کنفرانس افق نو به جنوب لبنان و همچنین معرفی و مصاحبه با مهمان‌های این کنفرانس منتشر کرده است. این گزارش‌ها را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

›› شهروند لبنانی: «مقاومت در خون ماست» / بازدید مهمانان کنفرانس افق نو از مناطق جنوبی لبنان

›› فیلسوف روس: کنفرانس «افق نو» عین انتظار فرج است/ اگر یک گام به سمت مهدی بروید، مهدی هم یک گام به سوی شما می‌آید

›› مهمان یمنی افق نو: شناخت امام خامنه‌ای نعمت بزرگی است/ نمی‌گذاریم عربستان یک اسرائیل عربی شود

›› استاد سابق دانشگاه کانادا: لابی اسرائیل از کنفرانس افق نو نفرت دارد/ دنیا باید ایران را به عنوان یک قدرت بپذیرد

›› مهمان برزیلی افق نو: آمریکا به ایران حمله کند پایگاه‌هایش در خاورمیانه خاکستر می‌شوند

›› مهمان لهستانی افق نو: با خواندن یک آیه قرآن ایمان آوردم/ اعتقادی به وجود خدا نداشتم اما الآن شیعه هستم

 

بحث‌های آزادانه در افق نو درباره ماهیت و سیاست‌های رژیم صهیونیستی، آن هم در لبنان و چسبیده به مرزهای فلسطین اشغالی یکی از دلایل اصلی اقدام اخیر دولت آمریکا به تحریم افق نو، نادر طالب‌زاده و برخی دیگر از برگزارکنندگان این کنفرانس بود؛ تا جایی که دولت ترامپ با اعزام مأموران اف‌بی‌آی به خانه مدعوین آمریکایی افق نو آن‌ها را از سفر به بیروت و شرکت در این کنفرانس منع کردند. مشرق پیش از آغاز کنفرانس در بیروت طی یک سری گزارش و مصاحبه مفصلاً به این مسئله پرداخته است. این مطالب را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

›› مهمان آمریکایی افق نو: حرم امام رضا حس ویژه‌ای برایم داشت/ به اسلام علاقه دارم

›› عاشق آیت‌الله خامنه‌ای هستم/ حتی اگر من را بکُشند باز هم در افق نو شرکت می‌کنم

›› تلاش اف‌بی‌آی برای بر هم زدن کنفرانس ایرانی در لبنان/ چرا دولت آمریکا از «افق نو» وحشت دارد؟

›› من و خانواده‌ام را در فهرست تحریم «تروریست‌های جهانی» گذاشته‌اند/ اف‌بی‌آی تک‌تک مهمان‌های افق نو را تهدید کرده است

›› مهمانان افق نو مراقب عملیات جاسوسی یا تروریستی باشند/ آمریکا، اسرائیل و سعودی در لبنان نفوذ زیادی دارند

›› متفکران غربی در کنفرانس افق نو طعم آزادی بیان را چشیدند/ دولت‌های اروپایی دیگر تظاهر به دموکراسی هم نمی‌کنند

›› نامه نادر طالب‌زاده به دولت ترامپ: این بار با بد کسی درافتاده‌اید +متن نامه و جواب OFAC

›› کنفرانس افق نو نشان داد رهبر «جهان آزاد» ایران است نه آمریکا

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    11 9
    الله اکبر.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    2 15
    آدام دورمی و پرنسس «ویتوریا آلیاتا» اسلام‌شناس ایتالیایی که دکترای حقوق اسلامی دارد، مدتی به بحث درباره موضع ایران در قبال رژیم صهیونیستی و به طور خاص به رسمیت شناختن اسرائیل گفت‌وگو کردند خوب باید بگید چی شد نتیجه گفتگو شون
  • سرباز IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    10 13
    نادر طالب زاده بصورت ریز داره همه ی متفکرین جهان رو شیعه میکنه... خدا حفظش کنه برای این انقلاب
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    7 10
    خوب این رفتارها همان چیزی است که بارها مورد تاکید رهبری معظم هم قرار گرفته ( مثل کرسیهای آزاد اندیشی و ...) اما انگار ظرفیت فکری درایران برای این گونه فعالیتها در زمینه های فکری مختلف؛ با چالش بسیار روبروست.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    2 11
    خوب این رفتارها همان چیزی است که بارها مورد تاکید رهبری معظم هم قرار گرفته ( مثل کرسیهای آزاد اندیشی و ...) اما انگار ظرفیت فکری درایران برای این گونه فعالیتها در زمینه های فکری مختلف؛ با چالش بسیار روبروست.
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    4 5
    خارج از فضای سرزمینی ایران این کنفرانس برگزار شود موفقیتش هم بیشتر است چون بهانه وابستگی به ایران کمتر بهش می چسبد
  • رز1359 IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    1 0
    با توجه به اینکه در این کنفرانس در مورد مهدویت هم، صحبت و بحث می شود خوب است آقای طالب زاده از استاد رائفی پور هم برای شرکت در این کنفرانس دعوت به عمل آورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس