کد خبر 1402454
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
عکس/ شاهکاری از هنر و معماری ایرانی

مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی شاهکاری از هنر و معماری ایرانی محسوب می‌شود که محل دفن شیخ صفی، شاه اسماعیل و تعدادی از صاحب منصبان دوره صفوی است.

به گزارش مشرق، این مجموعه منحصر به فرد در سال ۱۳۱۰ در میان آثار ملی ایران قرار گرفت و تنها اثر ثبت جهانی اردبیل به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ هجری شمسی) در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. بناهایی از سال ۷۳۵ تا ۱۰۳۸ هجری قمری (۷۱۴ تا ۱۰۰۸ هجری شمسی) در این مجموعه ساخته شده‌اند که از نظر معماری، تزئینات، صندوق منبت و مشبک قبور و غیره، شکوه معماری مذهبی از دوره ایلخانی تا صفوی را به نمایش می‌گذارند. ۴ مرداد ۸۹۲ هجری قمری روز تولد شاه اسماعیل صفوی و تابستان سال ۹۰۷ قمری روز قیام شاه اسماعیل است که این دو تقارن در کنار سفر پر برکت رهبر انقلاب به استان اردبیل در مرداد سال ۱۳۷۹ سبب شد تا این روز به نام استان اردبیل شناخته شود.

این روز به عنوان روز استان اردبیل به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد و با توجه به اینکه سنگ بنای تفکر وحدت مذهبی و جغرافیایی کشور با روی کار آمدن خاندان صفویه و قیام شاه اسماعیل گذاشته شده بود، روز چهارم مرداد به عنوان روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی عارف نامی تاریخ تشیع در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 5
    چه فايده تمام آثار باستاني و فرهنگي مملکت داره نابود ميشه
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      4 0
      کمتر مزخرف بگو
  • DE ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 0
    معماری در کشورهای غربی هم بیشترین سعی خود را برای ایجاد فضای زیبای زندگی برای انسان‌ها کرده است. بسیاری از این ترفندها به وضوح کپی برداری از معماری ایران و خلاصه ذوق ایرانیان بوده و هست. از لحاظ قدمت این آثار هنری سندی مهم بر ذوق لطیف و استعداد والای ایرانیان بوده و نگهداری آنان ارزش و اهمیت هویتی دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس