کد خبر 1227619
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰

پاپ فرانسیس در واکنش به کشف گور جمعی در یک مدرسه سابق کلیسای کاتولیک در کانادا، خواستار همکاری مقام‌های سیاسی و مذهبی این کشور برای روشن شدن این موضوع شد.

به گزارش مشرق، رهبر کاتولیک‌های جهان دو روز بعد از اظهارات نخست‌وزیر کانادا درباره کشف بقایای ۲۱۵ کودک بومی در یک مدرسه سابق متعلق به کلیای کاتولیک، درباره کشف این گور جمعی اظهارنظر کرد.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه (امروز) با اشاره به کشف گور جمعی در کانادا، خواستار احترام به حقوق و فرهنگ بومیان شد.

به گزارش رویترز، رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین تاکید کرد که از شنیدن خبرها درباره کشف بقایای ۲۱۵ کودک در مدرسه سابق کلیسای کاتولیک در کانادا به شدت رنجیده و شوکه شده است.

پاپ فرانسیس از مقام‌های سیاسی و رهبران مذهبی در کانادا خواست که به منظور روشن شدن این موضوع با عزم و اراده با یکدیگر همکاری کنند و به دنبال آشتی و شفا بخشیدن به درد ناشی از کشف این گور جمعی باشند.

این مقام ارشد کلیسای کاتولیک که در جمع حاضران در مراسم مذهبی امروز در میدان سنت پتر صحبت می‌کرد، با مردم کانادا و بومیان این کشور ابراز همدردی کرد اما درباره نقش کلیسا در مورد این مدرسه، عذرخواهی نکرد.

اظهارات پاپ فرانسیس دو روز بعد از اظهارات «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا مطرح شد. ترودو از کلیسای کاتولیک خواسته بود مسئولیت خود بابت مدیریت مدرسه‌ای را که بقایای ۲۱۵ کودک بومی در آن جا کشف شد بپذیرد و عذرخواهی کند.

هشتم خرداد ماه بود که اجساد دست‌کم ۲۱۵ کودک بومی که برخی از آن‌ها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه‌ روزی کاتولیک در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا پیدا شد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به دنبال انتشار این خبر از دولت کانادا و واتیکان درخواست کردند که هرچه سریع‌تر تحقیقات کاملی در این خصوص انجام دهند.

این گور جمعی با استفاده از رادارهای قابل نفوذ به زمین و زمانی کشف شد که یک کارشناس کانادایی در حال تحقیق و بررسی درباره محلی بود که زمانی مدرسه شبانه‌روزی مردم بومی شهر «کملوپس» بوده است.

در بازه زمانی ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰ هزار کودک بودمی از خانواده‌های خود به اجبار جدا شدند و به مدارس شبانه‌روزی فرستاده شدند که کلیسای کاتولیک آن را تأسیس کرده بود و هدف اصلی آن دور کردن این کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت‌های مادری‌شان و تربیت آن‌ها به شیوه‌ای تحمیلی بود.

طبق گزارش‌ها، بسیاری از این کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی مورد آزار جسمی و جنسی قرار می‌گرفتند و به اعتقاد بسیاری این گونه مدارس زخم‌ها و آسیب‌های ماندگاری را برجای گذاشت که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

منبع: فارس