بزرگراه‌ها، معابر و میادین اصلی شهر، تابلوهای بزرگ شهری، بین‌شهری، پل‌های عابر پیاده، تابلوهای مستقر در مبادی ورودی شهر و تابلوهای سردر واحدهای صنفی، همچنان در تسخير کالاهای کره ای هستند، آن هم در چهارمين ماه سال «حمايت از توليد ملي».

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،تیرماه از راه رسید و تبلیغات کالاهای خارجی از در و دیوار پایتخت، رخت برنبست. شهرداری تهران وعده داده بود از ابتدای تیرماه، بیلبوردها و تبلیغات محیطی اجناس 100 درصد خارجی را ممنوع کند، اکنون اما اینطور تصور می‌شود که آن وعده‌ها فقط پاسخی مقطعی به فشارهای مقطعی رسانه‌ها بود، نه اطلاع‌رسانی از یک برنامه عملیاتی.

برای صحت این مطلب می توانید سری به خیابان جمهوری بزنید و مشاهده کنید جایی دیگر برای تبلیغات کالاهای ایرانی نیست و کره ای ها همه جا را به تصرف خود درآورده اند .



حال اینکه چرا برخی رسانه ها اخبار مربوط به تحریم کالاهای کره ای را پوشش نمی دهند در جای خود مطلب مفصلی را می طلبد که در این مجال قصد بررسی و واکاوی این سوژه را نداریم .

آیا عزمی برای حمایت از تولید ملی وجود دارد

نگاهی به بیلبوردهای شهری که با مجوز شهرداری تهران نصب شده است، مبین این موضوع است که نه تنها عزمی برای حمایت از تولید ملی وجود ندارد بلکه همچنان تبلیغات کالاهای خارجی در و دیوار پايتخت را مزین کرده است. شاید شهرداری قصد و اراده‌ای در ترغیب مردم به خرید کالاهای خارجی نداشته باشد، اما نتيجه تبعي نگاه درآمدزايي از محل تبليغ كالاهاي خارجي، چيزي جز اين نيست.



بي‌گمان يكي از مصاديق بي‌توجهي به توليد ملي، واگذاري فضاهاي تبليغات محيطي سطح شهر به تبليغات كالاهاي خارجي است. بر همين اساس بود كه پس از نامگذاري امسال به عنوان حمايت از توليد ملي، رسانه‌ها و افكار عمومي خواستار جمع شدن بساط چنين تبليغاتي از سطح شهرها به‌ويژه پايتخت شدند.

لوازم خانگی و خودرو در انحصار کره ای ها

بر اساس گزارش های دریافتی از میزان سهم کره در بازار لوازم خانگی ایران ، کره جنوبی توانسته با برندهای مختلف صاحب 80 درصد از بازار لوازم خانگی در ایران شود که سوالی اینجا مطرح می شود که آیا  کشوری دیگری در جهان تولید کننده لوازم خانگی نیست که بازار ایران اینچنین از لوازم کره ای اشباع شود بطوریکه این مسئله در تمام مغازه های سطح شهر نمایان است .



کجایند مسئولان اقتصادی کشور که ببینند کارخانه های تولید کننده لوازم خانگی در ایران با سابقه های طولانی و برندهایی که سالیان سال برای حفظ آن سرمایه گذاری کردند ، این روزها اصلا احوال مناسبی ندارند و به سختی و با تلاشی جهادگونه فعلا به تولید خود ادامه میدهند .!آیا تصمیم برای قطع واردات از کره جنوبی اینقدر سخت است ؟منافع چه کسانی از این واردات به خطر می افتد ؟

نکته دیگر اینکه چطور مسئولان صنعت کشور دم از حمایت از تولید ملی می رنند،در حالیکه کره جنوبی توانسته حدود 60 درصد بازار خودروهای وارداتی در کشور را به خود اختصاص دهد و تولیدکنندگان داخلی نیز هر روز از مشکلات کمبود نقدینگی و بدهکاری به قطعه سازان و ... سخن می گویند .

البته برای این خودروسازها هم که قرار بود برای ساماندهی قیمت خوردو و افزایش کیفیت آن کاری کنند، که نه تنها این کار را نکردند، بلکه بدنبال تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی از دولت هستند هم در روزهای آینده گزارشی منتشر خواهد شد . 

جولان برندهای خارجی در شهر

در حالي كه مسئولان دم از حمايت از توليدات داخلي مي‌زنند، اما متأسفانه باز هم شاهد تبليغ انواع كالاهاي خارجي به خصوص كره‌اي و چيني در تابلوهاي شهري و نيز اتوبان‌هاي بين‌شهري و جاده‌ها در حجم و اندازه وسيع و بزرگ هستيم.



بي‌شك در ماجراي تبليغات گسترده كالاهاي خارجي، نمي‌توان همه تقصيرها را متوجه مديران شهري كرد چراكه مديران دولتي هم در اين خصوص وظايفي را بر عهده دارند. به گفته برخي كارشناسان، بي‌شك براي محقق شدن حمايت از مصرف توليدات داخلي و اينكه بيلبوردهاي شهرها از انحصار كالاي خارجي در آيد هيئت دولت مي‌تواند مصوبه ممنوعيت تبليغ كالاي خارجي را به صورت بخشنامه‌اي لازم الاجرا به تمام دستگاه‌ها و شركت‌ها ابلاغ كند و بر رعايت آن نظارت ويژه و جدي داشته باشند.

همچنين با توجه به ميزان تأثير‌گذاري قابل توجه تبليغات در فضاي شهري بر ذهن و سليقه مردم، عوض كردن چهره شهرها با تبليغات كالاهاي داخلي ضرورتي است كه اجراي آن در گرو جديت شهرداران شهرهاي كشور به ويژه كلانشهرهاست كه بايد براي عملياتي كردن اين پروژه ملي، هرچه سريع‌تر برنامه‌ريزي كنند و طبق فرمايشات مقام معظم رهبري از جدال و تقابل با يكديگر بپرهيزند. وزارت ارشاد هم بايد با جديت بر محتواي متون تبليغات نظارت داشته باشد.

این در حالیست که سامسونگ،ال جي،هيوندايي و برندهاي ديگر كره اي ميلياردها دلار سود از بازار رايگان ايران به جيب مي زنند و مسوولان كره ای هم در همراهي با تحريم هاي ناجوانمردانه آمريكا عليه ايران كم نگذاشته اند.

از يك سو لابي قوي برندهاي كره اي در ايران بر فعاليت هاي خود افزوده اند و هر روز در نهادهاي تصميم گير كشور حضور دارند و از سوي ديگر مسوولان ارشد كره اي در رفت و آمد به واشنگتن آمادگي خود را براي سخت تر كردن تحريم ها عليه ايران اعلام كرده اند.

نكته پاياني اينكه ،منع تبليغ كالاهاي خارجي در سطح شهر، به خودي خود موجب افزايش كيفيت توليدات داخل نخواهد شد و نيازمند برنامه‌هاي مكمل گسترده‌ ديگري است. اين اقدام، صرفاً مسکّن موقتی به حساب می‌آید.