بزرگراه‌ها، معابر و میادین اصلی شهر، تابلوهای بزرگ شهری، بین‌شهری، پل‌های عابر پیاده، تابلوهای مستقر در مبادی ورودی شهر و تابلوهای سردر واحدهای صنفی، همچنان در تسخير کالاهای کره ای هستند، آن هم در چهارمين ماه سال «حمايت از توليد ملي».

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،تیرماه از راه رسید و تبلیغات کالاهای خارجی از در و دیوار پایتخت، رخت برنبست. شهرداری تهران وعده داده بود از ابتدای تیرماه، بیلبوردها و تبلیغات محیطی اجناس 100 درصد خارجی را ممنوع کند، اکنون اما اینطور تصور می‌شود که آن وعده‌ها فقط پاسخی مقطعی به فشارهای مقطعی رسانه‌ها بود، نه اطلاع‌رسانی از یک برنامه عملیاتی.

برای صحت این مطلب می توانید سری به خیابان جمهوری بزنید و مشاهده کنید جایی دیگر برای تبلیغات کالاهای ایرانی نیست و کره ای ها همه جا را به تصرف خود درآورده اند .



حال اینکه چرا برخی رسانه ها اخبار مربوط به تحریم کالاهای کره ای را پوشش نمی دهند در جای خود مطلب مفصلی را می طلبد که در این مجال قصد بررسی و واکاوی این سوژه را نداریم .

آیا عزمی برای حمایت از تولید ملی وجود دارد

نگاهی به بیلبوردهای شهری که با مجوز شهرداری تهران نصب شده است، مبین این موضوع است که نه تنها عزمی برای حمایت از تولید ملی وجود ندارد بلکه همچنان تبلیغات کالاهای خارجی در و دیوار پايتخت را مزین کرده است. شاید شهرداری قصد و اراده‌ای در ترغیب مردم به خرید کالاهای خارجی نداشته باشد، اما نتيجه تبعي نگاه درآمدزايي از محل تبليغ كالاهاي خارجي، چيزي جز اين نيست.



بي‌گمان يكي از مصاديق بي‌توجهي به توليد ملي، واگذاري فضاهاي تبليغات محيطي سطح شهر به تبليغات كالاهاي خارجي است. بر همين اساس بود كه پس از نامگذاري امسال به عنوان حمايت از توليد ملي، رسانه‌ها و افكار عمومي خواستار جمع شدن بساط چنين تبليغاتي از سطح شهرها به‌ويژه پايتخت شدند.

لوازم خانگی و خودرو در انحصار کره ای ها

بر اساس گزارش های دریافتی از میزان سهم کره در بازار لوازم خانگی ایران ، کره جنوبی توانسته با برندهای مختلف صاحب 80 درصد از بازار لوازم خانگی در ایران شود که سوالی اینجا مطرح می شود که آیا  کشوری دیگری در جهان تولید کننده لوازم خانگی نیست که بازار ایران اینچنین از لوازم کره ای اشباع شود بطوریکه این مسئله در تمام مغازه های سطح شهر نمایان است .



کجایند مسئولان اقتصادی کشور که ببینند کارخانه های تولید کننده لوازم خانگی در ایران با سابقه های طولانی و برندهایی که سالیان سال برای حفظ آن سرمایه گذاری کردند ، این روزها اصلا احوال مناسبی ندارند و به سختی و با تلاشی جهادگونه فعلا به تولید خود ادامه میدهند .!آیا تصمیم برای قطع واردات از کره جنوبی اینقدر سخت است ؟منافع چه کسانی از این واردات به خطر می افتد ؟

نکته دیگر اینکه چطور مسئولان صنعت کشور دم از حمایت از تولید ملی می رنند،در حالیکه کره جنوبی توانسته حدود 60 درصد بازار خودروهای وارداتی در کشور را به خود اختصاص دهد و تولیدکنندگان داخلی نیز هر روز از مشکلات کمبود نقدینگی و بدهکاری به قطعه سازان و ... سخن می گویند .

البته برای این خودروسازها هم که قرار بود برای ساماندهی قیمت خوردو و افزایش کیفیت آن کاری کنند، که نه تنها این کار را نکردند، بلکه بدنبال تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی از دولت هستند هم در روزهای آینده گزارشی منتشر خواهد شد . 

جولان برندهای خارجی در شهر

در حالي كه مسئولان دم از حمايت از توليدات داخلي مي‌زنند، اما متأسفانه باز هم شاهد تبليغ انواع كالاهاي خارجي به خصوص كره‌اي و چيني در تابلوهاي شهري و نيز اتوبان‌هاي بين‌شهري و جاده‌ها در حجم و اندازه وسيع و بزرگ هستيم.



بي‌شك در ماجراي تبليغات گسترده كالاهاي خارجي، نمي‌توان همه تقصيرها را متوجه مديران شهري كرد چراكه مديران دولتي هم در اين خصوص وظايفي را بر عهده دارند. به گفته برخي كارشناسان، بي‌شك براي محقق شدن حمايت از مصرف توليدات داخلي و اينكه بيلبوردهاي شهرها از انحصار كالاي خارجي در آيد هيئت دولت مي‌تواند مصوبه ممنوعيت تبليغ كالاي خارجي را به صورت بخشنامه‌اي لازم الاجرا به تمام دستگاه‌ها و شركت‌ها ابلاغ كند و بر رعايت آن نظارت ويژه و جدي داشته باشند.

همچنين با توجه به ميزان تأثير‌گذاري قابل توجه تبليغات در فضاي شهري بر ذهن و سليقه مردم، عوض كردن چهره شهرها با تبليغات كالاهاي داخلي ضرورتي است كه اجراي آن در گرو جديت شهرداران شهرهاي كشور به ويژه كلانشهرهاست كه بايد براي عملياتي كردن اين پروژه ملي، هرچه سريع‌تر برنامه‌ريزي كنند و طبق فرمايشات مقام معظم رهبري از جدال و تقابل با يكديگر بپرهيزند. وزارت ارشاد هم بايد با جديت بر محتواي متون تبليغات نظارت داشته باشد.

این در حالیست که سامسونگ،ال جي،هيوندايي و برندهاي ديگر كره اي ميلياردها دلار سود از بازار رايگان ايران به جيب مي زنند و مسوولان كره ای هم در همراهي با تحريم هاي ناجوانمردانه آمريكا عليه ايران كم نگذاشته اند.

از يك سو لابي قوي برندهاي كره اي در ايران بر فعاليت هاي خود افزوده اند و هر روز در نهادهاي تصميم گير كشور حضور دارند و از سوي ديگر مسوولان ارشد كره اي در رفت و آمد به واشنگتن آمادگي خود را براي سخت تر كردن تحريم ها عليه ايران اعلام كرده اند.

نكته پاياني اينكه ،منع تبليغ كالاهاي خارجي در سطح شهر، به خودي خود موجب افزايش كيفيت توليدات داخل نخواهد شد و نيازمند برنامه‌هاي مكمل گسترده‌ ديگري است. اين اقدام، صرفاً مسکّن موقتی به حساب می‌آید.





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • مجیدی ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    وزارت ارشاد چقدر سود میکند؟
  • کامران ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    زمانی یک جوک بود که می گفتند : هشدار به زنها به زودی زنهای چینی با مهریه ی کم وارد می شوند اما حالا این جک هم داره به واقعیت تبدیل میشه!!!!!!!
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    جنس خوب و با کیفیت تولید می کنند مردم هم میخرند. می خواهید همین چند قلم جنس خوب را هم ممنوع کنید و لابد تولیدات بی کیفیت چینی و داخلی را جایگزین کنید.
  • ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    وزارت ارشاد؟ شهرداری تهران
  • داود ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    واقعا قصد شما تبلیغ سامسونگ نبوده؟!
  • علي ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    من از اول امسال تصميم گرفتم از توليد ملي با خريد محصولات ايراني براي مصارفي كه قبلاَ از محصولات خارجي استفاده مي كردم حمايت كنم .. اول با گراني محصولات ايراني مواجه شدم كه هم قيمت و گاها گرانتر از مشابه خارجي بودند ... باز هم خريدم و حمايت كردم .. بعد هنگام استفاده با كيفيت نامناسب و گاهاً غير قابل استفاده مواجه شدم (نمونه اي دارم كه بدون استفاده دور ريختم و دور ريختند) ولي چون محصول ملي ما قابل استفاده نبود مجبور به خريد محصول ترك با نصف قيمت و كيفيت فوق العاده شدم ... حال بنظر شما اين درسته كارخانه دار ما محصول آشغال و غير قابل استفاده رو با قيمت بالا بده دست مصرف كننده و ما به بدليل حمايت از توليد ملي اونو خريداري كنيم و همين كارخانه دار با سودي كه گيرش مياد اونور آب بره براي خودش عشق و حال كنه !!! آيا قبل از حمايت از توليد ملي نبايد از مصرف كننده حمايت كرد ؟
  • عرشيا ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    فعلاً دخل امارت را بياوريد كه خيلي پررو شده اند !!!
  • مسعود ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    سال 1391 , سال تولید ، حمایت از کار و سرمایه چینی !
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    آقايان در وزارت صنايع به خودشان افتخار كنند لطفا كمتر زحمت بكشند!!
  • میترا ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    پیدا کنین سود شهرداری را
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    گمرک هم گمرکها قدیم
  • امید ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    تا اینا دارن تو بازار جولان میدن مردم به جنس ایرانی اصلا فک نمیکنن
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    راستي؟؟ مظنه چنده؟؟
  • محمد علی ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    پارس الکتریک یادش بخیر شهاب یادش بخیر تمام تولیدات داخلی یادتون بخیر
  • توحید از زنجان ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    افرین به مشرق یه خاطر مقاله عالی . فقط از واردات این اجناس اقا زادهای ...... سود می برند . چون واردات کالاهای سامسونگ فقط توسط پسر ایشون است
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    باید از بخش خصوصی برا تولید ملی حمایت شود اما در کشور ما بخش خصوصی بجای فکربرای تولید باید به فکر بیمه و مالیات و پلپ دفتر و اجاره بها و... باشد!!!
  • حسني ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    بهترين تبليغ كيفيت است چرامردم فرش وقالي خارجي نمي خرند ( يا كمتر مي خرتد )؟تا زماني كه كيفيت كالا هاي ما با كيفيت كالاي آنها برابر نباشد حتي اگر تبليغات را هم 100درصد ممنوع كنند باز اتفاقي نخواهد افتاد
  • وحید ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    اقا ما اقتصاد برتر و رتبه 17 در جهان هستیم این کافیه ! مدیریت جهانی واجبه تا این موضوع قدیم!
  • علی ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    تبلیغ برندهای کره ای در رسانه ملی بسیار تعجب برانگیز است . امیدوارم مسئولان این امر را جدی بگیرند و سهل انگاری و بی تفاوتی را در سال تولید ملی کنار بگذارند
  • باقالي ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    بابا مگه چه عيبي داره؟ تلويزيون هايش كه حرف نداره. يخچال هم كه حرف نداره. تازه پشتيباني خوبي هم دارند. من كه به خدا راضي ام. فقط مانده ، كمي يانگوم و جومونگ به ايران صادر بشه !
  • 123 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    بد بختی این هست که همین دیروز با نمایندگی رسمی این شرکت برای مشکل تلویزیون ال ای دی با مدل UA46D5950 تماس گرفتم وگفتم که مگه میشه یک گیرنده امواج دیجیتال قابلیت ضبطش رو نداشته باشه.آخه قبلا به هرکی میگفتم باور نمیکرد و وقتی به شرکت مزبور گفتم از طریق نهادهای حمایت ازحقوق مصرف کننده شکایت میکنم بهم گفت برو بکن ازخودمون هستند.اون وقت دیگه تصمیم گرفتم جز جنس ایرانی نخرم.حداقل خیالم راحته. درضمن مشرق شما درسال حمایت از تولید ملی خوب داری تبلیغ میکنی.واقعا برات متأسفم
  • ali ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    متأسفم که نماینده رسمی همین چشم بادومی ها یک شرکت ایرانی هست که حتی برای سوال کردن ازشون با وجود اینکه ایرانی هستند آبروی هرچی ایرانی رو برده وبه جای اینکه در ضعف محصول حق رو به مشتری بده فاتحه مشتری رو میخونه.
  • س م ح الدین ت ن ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    این خود باوری هست که ما نداریم وگرنه کیفیت درست هست ضمن اینکه مشکل ما جای خالی یک برند معتبر هست که ازش تبلیغ بشه
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    زمانی رییس جمهور کره به ایران می یومده از ایران میخواسته که به اونا نشون بدیم که چطوری پیکان درست میشه حالا شما اون زمانه رو با الان مقایسه کنید
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    ما که اسنوا می خریم.
  • علی ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    جی ال ایکس تبلیغ کنند؟؟؟؟؟؟!!!!!!
  • كامران ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    با سلام كيفيت مهم هست اما غيرت و خود باوري هم چيز بدي نيست من خودم تو اين شرايط اسنوا مي خرم با وجود اين كه مي دونم قطعاتش براي دوو است اما چون كارگر ايراني حداقل تو مونتاژش نقش داره به اميد براي ايراني اباد
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    0 0
    فکرکردی اسنوا ایرانیه؟
  • وام ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
    0 0
    خوب جنسشون از جنس ایرانی انصافاً بهتره. قیمتش هم خیلی فرق نمی کنه. خوب عقل سلیم می گه اونو بخریم دیگه. دولت به جای موارد 3 هزار میلیاردی اگر این پول ها را به این کاخانجات وام یا حتی معافیت مالیتی بده خیلی بهتره
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    0 0
    به عنوان حمایت از تولید ملی تعرفه واردات خودرو رو کردیم 100 درصد ، به جز پراید چه گیرمون اومد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس