زن اوکراینی به هموطنانش هشدار می دهد که هر چه زودتر زبان عبری یاد بگیرند، چون برای دعوا با همسایگان جدید به آن نیاز خواهند داشت!

به گزارش سرویس جهان مشرق، در روزهای اخیر ویدوهایی از شهری در اوکراین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که به طرز عجیبی حضور یهودیان، ان هم از نوع متعصب و افراطی، در آن‌ها پررنگ است، به نحوی که گویی اصولا جز یهودیان کسی در این شهر نیست.

در یک ویدئو، شهر «اومان» (Uman) در مرکز اوکراین را می بینیم که در آن یهودیان متعصب را که کاملا از نظر پوشش و آرایش و مدل موی سر و ریش متمایز هستند، می‌بینیم که خیابان‌های این شهر را اصطلاحا قُرق کرده‌اند. این شهر، محل دفن ربی ناخمان اهل برسلوف است که از بنیان‌گذاران جنبش یهودی افراطی حسیدی در دوران مدرن بود.

ربی ناخمان اهل برسلوف
قبر ربی ناخمان در شهر اومان

در ویدئوی دیگری از همین شهر، تابلوهای شهری، اعلانات و سردر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را می بینیم که همگی به زبان عبری هستند و حتی یک تابلو به زبان اوکراینی در تصاویر نیست. زن اوکراینی که حیرت‌زده در حال فیلم گرفتن است روی تصویر به کنایه می گوید که "حتی سگ‌های این‌جا هم عبری حرف می زنند! "

در ویدیوی زیر، یک خانم اوکراینی با یادآوری سخنان سال گذشته‌ی ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور یهودی‌تبار اوکراین، که گفته بود "اوکراین نه یک کشور لیبرال اروپایی، که اسراییل بزرگ خواهد شد"، به هموطنان خود هشدار می دهد و شهر اومان را به عنوان مصداقی از اشغال تدریجی اوکراین مثال می زند. این زن به کنایه به اوکراینی‌ها می گوید که زبان عبری یاد بگیرند، چرا که به زودی علاوه بر دعوا با اوکراینی‌های روس‌تبار(که روسی حرف می زنند)، باید آماده درگیری با همسایگان یهودی خود نیز باشند. او سیاستمداران اوکراین را به فریب مردم این کشور متهم می کند.

اشاره این زن، به سخنرانی زلنسکی در 5 آوریل 2022 است که صراحتا از تبدیل اوکراین به «اسراییل بزرگ» دفاع کرده بود.