کد خبر 1610606
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹

حسین کنعانی مقدم گفت: آقای قالیباف اصراری بر کاندیداتوری نداشت. نخبگان، تشکل‌های سیاسی، نمایندگان مجلس از ایشان دعوت کردند و خیلی از سیاسیون‌ احساس خطر کردند.

به گزارش مشرق، حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسایل سیاسی، تاکید کرد که بهتر است افرادی از بالاترین سطوح نظام نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند.

در ادامه گفتگو کنعانی مقدم با وب‌سایت روزپلاس را می‌خوانید:

** کنعانی مقدم در تشریح قانون استعفای سران قوا و مسئولین برای حضور و ثبت نام در انتخابات توضیح داد: طبق قانون اجباری مبنی بر استعفای سران قوا و مسئولین وجود ندارد؛ این که برخی رییس‌مجلس بودن آقای قالیباف را وسیله‌ای برا حمله به ایشان کرده‌اند درست نیست. در گذشته هم داشتیم که روسای مجلس نامزد انتخابات شدند مثل آقای ناطق نوری و هاشمی و یا فردی از شهرداری رئیس‌جمهور شده و اینگونه نبوده که افراد بدون مسئولیت یکباره رییس‌جمهور شوند.

** کنعانی مقدم در خصوص تعبیر سطحی برخی، از سخنان رهبر انقلاب برای حمله به رییس‌مجلس گفت: توصیه های رهبری برای عدم ورود به پست های اجرایی به نمایندگان به این دلیل بود که در برهه ای موجی ایجاد شده بود که نمایندگان مجلس به محض اینکه وعده ی پست اجرایی، مجلس را رها می کردند و باعث اختلال در کار مجلس می شدند. اما کاندیداتوری رئیس مجلس برای ریاست جمهوری خللی ایجاد می کند و اگر ایشان در مجلس نباشد قاعدتا نایب رئیس اول و دوم مجلس کارشان را ادامه می دهند. درصورتی هم که رئیس مجلس فعلی به منصب ریاست جمهوری برسد طبیعتا رئیس مجلس مجدد انتخاب می شود.

** مقدم تاکید کرد: آقای قالیباف اصراری بر کاندیداتوری نداشت. نخبگان، تشکل‌های سیاسی، نمایندگان مجلس از ایشان دعوت کردند و خیلی از سیاسیون‌ احساس خطر کردند و اعلام داشتند که آقای قالیباف نباید میدان رقابت را خالی بگذارد.قالیباف با توجه به اینکه مجلس را همراه خود دارد در قوه مجریه هم می تواند اثرگذار باشد ضمن ‌اینکه تجربیات اجرایی کار را دارد و این‌توانمندی می‌تواند بر ریل گذاری که آقای رئیسی به عنوان فرد پرتلاش جهادی داشته، کمک کند.