عباس عبدی بر این باور است که جوسازی‌های رادیکال‌ها و نیروهای برساختار مانع اصلی در برابر وفاق دولت پزشکیان بوده و کار را برای وی سخت کرده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

عباس عبدی بر این باور است که تلاش ها و جوسازی های رادیکال ها و نیروهای برساختار مانع اصلی در برابر وفاق دولت پزشکیان بوده و کار را برای وی سخت کرده است.

عبدی در گفتگویی با «شرق» به موازنه حساس وفاق با مردم، عمل به وعده‌ها و وفاق درون ساختاری اشاره کرد و اظهار داشت:

شعار دو وجهی وفاق سرلوحه همه شعارهای پزشکیان قرار گیرد. در واقع هدف اصلی و نهایی ایجاد کارآمدی و تامین مطالبات مردم و تحقق وفاق با مردم، ولی از طریق حفظ وفاق درون ساختاری است. ترکیب این دو هدف سخت است و موجب کژفهمی می‌شود. موازنه آن بسیار حساس است. پزشکیان باید این اهداف را محقق کند ولی دنبال ستیز با درون ساختار نیست چون در این صورت نیروهایش را چنان مستهلک خواهند کرد که به هیچ کاری نخواهد رسید و مردم هم از او ناامید می‌شوند.

وی همچنین تصریح می کند که باید به او (پزشکیان) اعتماد کنیم هم در انتخاب افراد(با همه ایرادهایی که قطعا وجود داشته و خواهد داشت) هم در نحوه جلب موافقت مخالفان درون ساختاری. این وضعیت تناقض‌آمیز و چالش برانگیز است. با این حال اگر موفق نشود کل این فرایند شکست خواهد خورد. در باره انتصابات تا حالا بد نبوده حتی در مواردی بسیار جالب بوده است.

عبدی همچنین یکی از دست‌اندازهای رسیدن به وفاق ملی را رادیکایسم نیروهای برساختار خوانده و با بیان اینکه این طیف به دنبال منتفی شدن وفاق و شکست پزشکیان هستند، تاکید کرد:

در این میان عجله ما هم می‌تواند زیان‌بار باشد. این همه عجله ما را نه تنها به اهداف پایدار نرسانده بلکه دور هم کرده است. البته ممکن است دولت و پزشکیان هم اشتباه کنند و مطابق روال سیاستمداران قبلی عمل نمایند و خارج از گفت‌وگو و با تکیه بر زور افکار عمومی بخواهند مسائل را حل کنند یا کلا منفعل شوند و از خیر ماجرا بگذرند. شاید برخی موارد را بتوان از این طریق حل کرد ولی ناپایدار خواهد بود و جاهای دیگری ضربه می‌خورند. به نظر من تایید صلاحیت آگاهانه آقای پزشکیان اولین گام ساختار سیاسی در مسیر وفاق بود. ادامه آن با مشارکت انتخاباتی بخشی از مردم که کم هم نبودند برداشته شد.در گام سوم باید به مرور افرادی که در این فرایند مشارکت نکردند را اضافه کرد. ما در حال عبور از روی لبه تیغ یا طناب در ارتفاعات هستیم. حفظ تعادل ما به همان سختی این عبور است.

اظهارات عباس عبدی را باید در ادامه انتقادت جدی وی به برخی نیروهای برساختار دانست که پیش از این تاکید کرده بود جریان اصلاحات در گذشته فریز شده و ادبیات مبارزه موجب دگماتیسم اصلاح طلبان شده است، حال در این شرایط بیان دوباره این مطالب از سوی عبدی نشان می دهد جریان اصلاحات همچنان بر رویه سابق خود اصرار دارد.

یک روزنامه اصلاح طلب مدعی شد عدم اقدام دولت در خصوص رفع فلیترینگ به سرمایه سوزی این دولت منجر خواهد شد.

روزنامه هم مهین طی یادداشتی با بیان اینکه پزشکیان باید از همسویان و معتکفان گفتاری خود برای قوام و استحکام شاکله دولت چهاردهم بهره بگیرد، نوشت:

اما نه‌تنها روند تغییرات کُند و فشل است که به بهانه خوانشی عجیب از مقوله «وفاق ملی» به‌مثابه شرکت سهامی سیاسی، شاهد آن هستیم که ریزش محسوس در امید حامیان و بالطبع سرمایه اجتماعی دولت شکل گرفته است.

این روزنامه اصلاح طلب همچنین با اشاره به اینکه مسعود پزشکیان سعی وافری کرد که در اثنای انتخابات، وعده و وعید تبلیغاتی ندهد تا شاید شاهد همان ریزش افکارعمومی در فضای پساانتخاباتی نباشیم، تاکید کرد: او (پزشکیان)چند نکته مهم را از جمله رفع فیلترینگ و بهبود فضای مجازی با صراحت مورد تاکید قرار داد، کاری که ساماندهی آن در فرصت و مجال اندک هم قابل‌حصول است و حتی مورد تاکید همه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هم بود؛ اما نه‌تنها اتفاق ملموسی رخ نداده که اظهارات شاذ و عجیب وزیر ارتباطات که بعدتر آن را اصلاح کرد اما در خاطر مردم همان گفتار اولیه ماند، فضای نامساعد نسبت به دولت را تشدید کرد.

هم میهن همچنین در خاتمه نوشت: دولت هم به جای استفاده از گلدن‌تایم خود و حرکاتی که بتواند با کمترین هزینه و صرف انرژی سرمایه اجتماعی خود را ارتقا و یا حداقل تثبیت کند، در مسیری گام برمی‌دارد که می‌توان گفت سرمایه‌سوز است و نحیف‌کننده سرمایه اجتماعی، جایی که نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی منتقدان دولت گرفت و نگاه جدی به ساختار درونی و تغییر رویکرد را طلب می‌کند.

مطالب بیان شده از سوی این رسانه اصلاح‌طلب در شرایطی است که کاملا مشهود است که اصلاح طلبان تلاش دارند تا برای پیگیری اهداف و مطالبات خود دولت را تحت فشار قرار داده و از سوی دیگر بدون هیچ گونه اشاره‌ای به سهم خواهی‌های اصلاح‌طلبان از دولت می‌کوشند تا نعل وارونه زده و این سهم خواهی ها در پوشش عدم تامین مطالبات خود به حاشیه برانند.

از جانب دیگر اما تاکید بر سرمایه سوزی دولت در صورت عدم تامین مطالبات اصلاح طلبان را باید ترجمان دیگری از عبور از پزشکیان معنا کرد.