کد خبر 1654256
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵

صدراعظم آلمان در واکنش به «طرح پیروزی» ارائه شده توسط رئیس‌جمهور اوکراین، بار دیگر بر مخالفت کشورش با صدور مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد علیه روسیه تأکید کرد.

به گزارش مشرق، صدراعظم آلمان اولاف شولتز برای چندمین بار درخواست کی‌یف برای استفاده از موشک‌های دوربرد برای هدف قرار دادن اعماق روسیه را رد کرد.

شولتز در گفتگوی خود با خبرنگاران پس از اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل بر مخالفت کشورش با استفاده از تسلیحات دوربرد توسط کی‌یف تأکید و تصریح کرد که اتحادیه اروپا باید از این مسئله اطمینان حاصل کند که درگیری در اوکراین به جنگ بین ناتو و روسیه منجر نخواهد شد.

اخیراً رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی طرحی را تحت عنوان طرح پیروزی به متحدان خود در آمریکا و اروپا ارائه کرده بود. پیوستن فوری اوکراین به ناتو و همچنین لغو تمامی محدودیت‌ها برای استفاده از موشک‌های دوربرد علیه روسیه از جمله مهم‌ترین بندهای این طرح بوده است.

برلین همچنین از پیوستن سریع‌تر اوکراین به ناتو هم حمایت نکرد. شولتز همچنان ملحق شدن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را در صورت محقق‌شدن شرایط لازم به آینده موکول کرده است.

مدت‌ها است که الحاق اوکراین به ناتو به آینده و در صورت محقق‌شدن شرایط و شروط لازم حواله داده می‌شود. پیش‌تر برخی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه را شرط اصلی برای پیوستن این کشور به ناتو اعلام کرده بودند.

پیش‌ازاین هم برلین با استفاده از تسلیحات دوربرد توسط کی‌یف مخالفت کرده بود. اوکراین مدت‌ها است که از ایالات متحده و متحدان اروپایی خود خواسته است تا اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد را در جنگ علیه روسیه صادر کنند؛ اما هم واشنگتن و هم برلین همچنان با این درخواست مخالفت می‌کنند.

هراس از گسترده شدن جنگ و کشیده‌شدن ناتو به درگیری‌های مسکو و کی‌یف یکی از دلایل مهم مخالفت متحدان اوکراین با درخواست زلنسکی است.

روسیه پیش‌تر نسبت به صدور مجوز تسلیحات دوربرد به اعضای ناتو هشدار داده و تصریح کرده است که این به معنی ورود ناتو به جنگ با این کشور است. همچنین مسکو نسبت به وقوع جنگ هسته‌ای نیز به کشورهای عضو ناتو اخطار داده است.

کرملین در واکنش به طرح صلح ارائه شده توسط رئیس‌جمهور اوکراین اذعان کرده است که کی‌یف سیاست‌های بیهوده‌ای را دنبال می‌کند.

منبع: فارس