کد خبر 1657312
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱

دو ماهواره «هدهد» و «کوثر» که با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری طراحی و ساخته شده اند به زودی با هدف توسعه ارتباطات فضایی و اینترنت اشیاء به فضا پرتاب می‌شوند.

به گزارش مشرق به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، ماهواره کوثر که از سال ۱۳۹۸ طراحی و ساخته شده با کاربرد سنجش از دور به ایفای نقش خواهد پرداخت. همچنین، ماهواره هدهد که نتیجه فناوری‌های نوین کوثر از سال ۱۴۰۱ توسعه یافته، برای فراهم کردن خدمات اینترنت اشیا به فضا می‌رود.

پرتاب این دو ماهواره، گام نخست در شکل‌گیری منظومه ماهواره‌ای «دو نما» خواهد بود. این منظومه شامل ۲۰۰ ماهواره از نوع هدهد و کوثر است که با این ابتکار، زمینه نظارت و ارتباطات کامل فضایی فراهم خواهد شد.

منظومه دونما شامل ماهواره‌های هدهد (ماهواره اینترنت اشیا) و کوثر (ماهواره تصویر برداری)، یک سیستم یکپارچه است که خدماتی را در حوزه‌های مختلف فضاپایه ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این منظومه، تلاش برای بهتر شدن مدیریت و نظارت در بخش حمل و نقل است.

این دستاورد با ارزش که در افزایش توانمندی‌های فضایی ایران مؤثر است، جلوه‌ای از تحقق بیانات مقام معظم رهبری است که فرمودند: شرکت‌های دانش‌بنیان موتور محرکه توسعه کشور هستند و با تکیه بر دانش و تکنولوژی بومی، می‌توانند چالش‌های مختلف را پشت سر بگذارند.