مردم به چهار دلیل تبلیغات منفی، احساس ناامنی، کاهش قدرت خرید و فقدان سرمایه اجتماعی دولت از گرفتن یارانه نقدی منصرف نشدند.

گروه اقتصادی مشرق -عضو هیات علمی دانشگاه علامه، تبلیغات منفی، احساس ناامنی، کاهش قدرت خرید و فقدان سرمایه اجتماعی دولت را چهار علت عدم انصراف مردم از گرفتن یارانه نقدی می داند. 


دکتر محمد زاهدی اصل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مشرق در تشریح بررسی تبلیغات منفی گفت : متاسفانه باید اذعان کرد تبلیغاتی که درباره انصراف از دریافت یارانه نقدی در رسانه ملی و برخی رسانه های مجازی ومکتوب شد کاملا برعکس عمل کرد و به جای اینکه اثر مثبت داشته باشد عملکردی منفی برجای گذاشت .
 
رئیس انجمن علمی رفاه اجتماعی توضیح داد: رسانه ملی برای منصرف کردن مردم تلاش کرد تا گروه های پردرآمد جامعه مانند پزشکان ، مهندسان ، نمایندگان مجلس و وزرا را نشان دهد که اینها دارند از گرفتن یارانه نقدی انصراف میدهند، بنابراین مردم عادی نیز باید الگو را قشر مرفه جامعه قلمداد کرده و انصراف دهند، در حالی که این تلقی، اشتباه بود و همان طور که در عملکرد نیز نشان داد، مردم از تبلیغ گروه های پردرآمد جامعه برای انصراف از دریافت نقدی یارانه ها نتیجه ای غیر از آن چه دولت میخواست گرفتند . 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: تبلیغ حذف گروه های پردرآمد جامعه، مانند وزرا و نمایندگان و.... برای نگرفتن یارانه نقدی اثر سوء داشت و این علامت سوال در ذهن مردم عادی شکل گرفت که یعنی اینها تا الان داشتند یارانه میگرفتند و به تازگی از گرفتن یارانه نقدی انصراف دادند، پس ما چرا انصراف دهیم ؟!

وی دلیل دوم انصراف ندادن مردم از گرفتن یارانه نقدی را احساس ناامنی اکثریت مردم از وضعیت اقتصادی  آینده دانست و گفت : احساس ناامنی به این معنی است که در شرایط کنونی در وضعیتی نیستیم که از لحاظ اقتصادی انصراف دهیم و درصورت نبود همین مبلغ ناچیز در زندگی با مشکلات بیشتری مواجه می شویم . وی توضیح داد : این تحلیل های مردم است و باید آن را جدی گرفت.

زاهدی اصل در ادامه در تشریح دلیل سوم منصرف نشدن مردم از دریافت یارانه نقدی به خبرنگار مشرق توضیح داد : کاهش قدرت خرید مردم دربازه زمانی سه ساله اخیر و گرانی های احتمالی که در آینده قرار است رخ بدهد، بسیاری از مردم را ترغیب کرد تا از دریافت یارانه نقدی منصرف نشوند. واقعیت این است که مردم با حذف یارانه ها وضعیتشان بدتر می شود و باید این را پذیرفت . 



استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه کاهش شاخص  سرمایه اجتماعی را دلیل چهارم و مهم منصرف نشدن مردم از دریافت یارانه نقدی دانست و افزود : مطمئنا اگر شاخص سرمایه اجتماعی بالا بود بسیاری از مردم هم اکنون از گرفتن یارانه نقدی منصرف می شدند .

وی تصریح کرد: انتظار براین بود که حداقل 40 درصد از مردم ثبت نام نکنند و وقتی خبر تقریبا 90 درصدی مردم را برای ثبت نام دریافت نقدی یارانه ها شنیدم خیلی ناراحت شدم ، چرا که رقم و درصد مذکور نشان دهنده ضعیف بودن شاخص سرمایه اجتماعی در این دولت است .

وی گفت : قرار بر این بود در برنامه چهارم توسعه، سالانه شاخص سرمایه اجتماعی محاسبه و اندازه گیری شود اما این اتفاق نیفتاد، لذا هم اکنون چنین اتفاقی رخ داده است .