گروه اقتصادی مشرق -روزنامه ایران در یادداشتی که در صفحه اقتصادی شماره پنجشنبه منتشر کرد، نحوه اطلاعرسانی دولت درخصوص مرحله دوم هدفمندی یارانهها را دارای ضعف خواند.
این روزنامه نوشته است: «باید پذیرفت که نحوه اطلاعرسانی درخصوص مرحله دوم هدفمندی یارانهها با دو ضعف عمده روبهرو بوده است. نخستین ضعف اطلاعرسانی در این بخش، گسترده و جامع نبودن آن است. همانطوری که اشاره شد ضرورت دارد برای اجرای این قانون مهم و تأثیرگذار در زندگی تک تک ایرانیها، ضمن اطلاعرسانی از نحوه ثبتنام متقاضیان به تمام سؤالها و ابهامهای بیشمار مردم پاسخ داده شود. در این میان دولت و وزارتخانههای مسئول تلاش کردند تا با صدور اطلاعیهها و بستههای خبررسانی این کار ا انجام دهند ولی تا حدودی خلأ موجود در این بخش قابل لمس بود. البته همانند بسیاری از طرحهای ملی در مرحله دوم هدفمندی یارانهها نیز صدا و سیما باید مشارکت بیشتری نشان و دولت را یاری میداد.»
روزنامه دولت، دومین نقطه ضعف استراتژی اطلاعرسانی دولت در مرحله دوم هدفمندی یارانهها را «بهنگام نبودن اطلاعاتی است که در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. با وجودی که میزان انصراف از دریافت یارانه نقدی دراین مرحله از هدفمندی یارانهها نقش مهمی دارد ولی اعلام برنامههای جبرانی دیرهنگام صورت گرفت.
براساس گفته مسئولان ذیربط قوه مجریه برنامههای مختلفی برای حمایت از قشرهای مردم در دستور کار دارد که اعلام بموقع جزئیات آن میتواند در جلب مشارکت مردم نقش مهمی داشته باشد که اکثر این اخبار در زمان موثر و لازم به مردم نرسید.»
روزنامه ایران نیز از عدم اعلام میزان افزایش قیمت ها نیز انتقاد کرده و نوشته است: «از سوی دیگر تعیین و اعلام قیمت بنزین و گازوئیل مورد دیگری بود که مردم انتظار داشتند آن را زودتر و پیش از آغاز ثبتنام بشنوند که با وجود شایعات گسترده مخالفان دولت همچنان در ابهام باقی مانده است.»
با وجود اذعان روزنامه ایران به ضعف اطلاع رسانی دولت در زمینه هدفمندی یارانه ها، اخیرا محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی رئیس جمهور، دو رسانه منتقد را عامل ناکامی دولت در این باره معرفی کرده بود.
این روزنامه نوشته است: «باید پذیرفت که نحوه اطلاعرسانی درخصوص مرحله دوم هدفمندی یارانهها با دو ضعف عمده روبهرو بوده است. نخستین ضعف اطلاعرسانی در این بخش، گسترده و جامع نبودن آن است. همانطوری که اشاره شد ضرورت دارد برای اجرای این قانون مهم و تأثیرگذار در زندگی تک تک ایرانیها، ضمن اطلاعرسانی از نحوه ثبتنام متقاضیان به تمام سؤالها و ابهامهای بیشمار مردم پاسخ داده شود. در این میان دولت و وزارتخانههای مسئول تلاش کردند تا با صدور اطلاعیهها و بستههای خبررسانی این کار ا انجام دهند ولی تا حدودی خلأ موجود در این بخش قابل لمس بود. البته همانند بسیاری از طرحهای ملی در مرحله دوم هدفمندی یارانهها نیز صدا و سیما باید مشارکت بیشتری نشان و دولت را یاری میداد.»
روزنامه دولت، دومین نقطه ضعف استراتژی اطلاعرسانی دولت در مرحله دوم هدفمندی یارانهها را «بهنگام نبودن اطلاعاتی است که در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. با وجودی که میزان انصراف از دریافت یارانه نقدی دراین مرحله از هدفمندی یارانهها نقش مهمی دارد ولی اعلام برنامههای جبرانی دیرهنگام صورت گرفت.
براساس گفته مسئولان ذیربط قوه مجریه برنامههای مختلفی برای حمایت از قشرهای مردم در دستور کار دارد که اعلام بموقع جزئیات آن میتواند در جلب مشارکت مردم نقش مهمی داشته باشد که اکثر این اخبار در زمان موثر و لازم به مردم نرسید.»
روزنامه ایران نیز از عدم اعلام میزان افزایش قیمت ها نیز انتقاد کرده و نوشته است: «از سوی دیگر تعیین و اعلام قیمت بنزین و گازوئیل مورد دیگری بود که مردم انتظار داشتند آن را زودتر و پیش از آغاز ثبتنام بشنوند که با وجود شایعات گسترده مخالفان دولت همچنان در ابهام باقی مانده است.»
با وجود اذعان روزنامه ایران به ضعف اطلاع رسانی دولت در زمینه هدفمندی یارانه ها، اخیرا محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی رئیس جمهور، دو رسانه منتقد را عامل ناکامی دولت در این باره معرفی کرده بود.