گروه فرهنگی مشرق - آلفرد هیچکاک متولد 1899 در ایست لند لندن بود.او در سال 1920 به عنوان نقاش و طراح صحنه، کارش را برای استودیو های فیلم بریتانیا آغاز کرد و سپس نویسنده و دستیار کارگردان شد،با این همه این شرایط به خودی خود تاثیرات سینمای کشور های دیگر بر کار هیچکاک را روشن نمی کند،اولین کار او برای شاخه انگلیسی شرکت پارامونت،او را پیش از آن که حتی به امریکا قدم بگذارد با روش های استودیوهای امریکایی آشنا کرده بود.او ضمنا به شدت تحت تاثیر مونتاژ سینمای شوروی که در لندن مشاهده کرده بود و نیز فیلم های اکسپرسیونیستی آلمان بود.هیچکاک بعضی از فیلم های اولیه اش را در آلمان در جوار مورنائو و لانگ فیلمبرداری کرده بود. نام هیچکاک به سرعت مترادف با فیلمساز ماهر ،حرفه ای و نیز هیجان شد،حتی در فیلم اولیه ای چون مستاجر 1926 او ویژگیهای مختلفی را ترکیب کرده بود که در کنار هم امضای او را تشکیل می دادند،آرایش تصویری نور و سایه و حرکت دوربین پیچیده ای که یادآور سینمای صامت آلمان بودند با تدوین استعاری مونتاژ شوروی با برش موازی رایج در سینمای امریکا.
او در سال 1339 وارد هالیوود شد تا ربکا 1940 رابرای دیوید او سلزنیک تهیه کننده بسازد این آغاز گر رابطه ای بغرنج با نظام استودیویی بود نه تنها با سلزنیک بلکه با والتر ونجر ، آر کی او ، یونیورسال و فوکس قرن بیستم ، هیچکاک به سازمان یافتگی شدید استودیو ها متکی بود،ولی در مقابل از مداخله تهیه کننده ها بر می آشفت.پس از رشته فیلم هایی برای سلزنیک او به دنیای کارهایی مستقل خود رفت. اولین این فیلم ها طناب 1948 از نظر تجاری مخاطره آمیز و از لحاظ زیبایی شناختی و فنی بلند پروازانه و مستلزم برداشت های بلند ماهرانه و ده دقیقه ای بود.حضور محسوس او به عنوان مولف باعث شد او اهمیتی خاص برای منتقدان کایه دو سینما داشته باشد که خواهان وحدت تماتیک بصری و ساختاری مجموعه آثار یک کارگردان بودند.کلود شابرول و اریک رومر بر نقش کاتولیسیزم هیچکاک و قرابت گناه و معصومیت در مایه مرد عوضی تاکید داشتند و فرانسوا تروفو با او تفسیر خود هیچکاک از کارش را محور قرار می داد و بررسی های مولف گرایان انگلیسی زبانی چون پیتر باگدانوویچ و رابین وود به معرفی این دیدگاه در انگلستان و تعریف آن کمک کردند.تحلیل انتقادی بعدی فیلم های هیچکاک عرصه ای برای رقابت نظریات ساختارگرایانه روانکاوانه و اخیرا فمینیستی ساخته اند.کلود شابرول مستقما از هیچکاک تاثیر پذیرفت و بنیان شخصیت پردازانه آثار خود همچون پسر عمو ها 1959 و یا از شکلات شما متشکرم 1995 را بر مدل روانکاونه سینمای هیچکاک نهاد.
زمینه های روانکاونه آثار او و اتکا به ارائه ابعاد روانشناسانه از شخصیت ها،دسته بندی عجیبی از ویژگی های روانی شخصیت های آثارش ارائه می دهد که در قرابت عجیبی با مدل روانکاوی فرویدی و تاثیر ضمیر پنهان در عملکرد و اهداف شخصیت،قرار دارد.از این میان می توان به اختلالات شخصیتی و روان نژدی "لی" و اسکیزوفرنی ناشی از بحران عقده ادیپ "نورمن پیتس" در فیلم "روانی" یا اختلال اضطرابی و فوبیا در شخصیت "اسکاتی فرگوسن" در فیلم "سرگیجه" و همچنین گرایشات همجنس خواهانه ناشی از اختلال شخصیتی در فیلم "بیگانگان در قطار" اشاره نمود.از این میان آثار همچون شمال از شمال غربی 1959 و توطئه خانوادگی 1976 با پی رنگ قردادن موقعیت های مرموز و تعلیق داستانی در ریشه یابی جنایی شخصیت های مجهول جایگاه ویژه ای دارند.علاوه بر این هیچکاک یکی از مهمترین فیلمسازان جنگ سرد فرهنگی مورد حمایت سازمان سیا در دهه ها 50 و 40 میلادی بود و فیلم همچون "بدنام" 1946 اثری در این راستا می باشد.
هیچکاک در سال 1980 درگذشت.
مسعود قدیمی