گروه فرهنگی مشرق - شبهات و پرسش های بدون پاسخ بسیاری از مفسران و منتقدان پروژه فرود احتمالی فضاپیمای آپولو بر کره ماه در اواخر دهه 60 تا اوایل دهه 70 بسیاری را به این باور رساند که ادعا ناسا در این خصوص اساسا جعلی و ساختگی و هیچ گاه هیچ فضاپیمایی از سوی ناسا در سال های 1969 تا 1972 در کره ماه فرود نیامده است.آثار متعددی از جمله کتاب و مقاله از نیمه دوم دهه هفتاد در این خصوص نگاشته شده است به عنوان مثال ویلیام چارز کاسینگ در کتاب "ما هرگز به ماه نرفتیم" معتقد است در گزارشات تصویری ارائه شده از سوی ناسا در خصوص فرود بر کره ماه تناقض های فراوانی موجود است تناقضاتی که بسیاری از کارشناسان در این خصوص به آن اشاره نمودند این تناقضات مقولات فراوانی را شامل می شود مانند شباهت سنگ ها و خاک در مستندات و گزارشات فضاپیما به خاک برخی از مناطق قطبی، رویت شدن انعکاس رطوبت و آب در عکس های مورد نظر، و تشکیک در خصوص فیلم برداری شدن صحنه های "فرود بر ماه" در پایگاه نیروی هوایی نورتن در سن برنادرینو (مکانی که محل فیلمبرداری استنلی کوبریک در فیلم "اودیسه فضایی 2001" بود). تعدادی از منتقدان فیلم های مورد نظر ناسا در کره ماه معتقدند که محال است نگاتیو در شرایط جوی کره ماه سالم بمانند.
عکس فوق تنها یکی از مستندات جعلی بودن ادعا فرود فضاپیمای ناسا بر کره ماه است همانطور که در عکس می بینیم وزش باد پرچم امریکا را تکان می دهد.
عده ای معتقدند که هیاهوی ناشی از فرود فضاپیمای ناسا بر کره ماه برای به حاشیه کشاندن شکست امریکا در ویتنام شمالی بود تا اذهان عمومی را منحرف سازد. یوری موخین نویسنده کتاب "کلاهبرداری ایالات متحده بر روی ماه" معتقد است که هدف ناسا برای طرح این مدعا اخذ مالیات های گزاف از مردم برای این دستاورد جعلی بود.
استنلی کوبریک کارگردان یهودی الاصل امریکایی در سال 1968 فیلم معروف خود "اودیسه فضایی 2001 " را بر اساس داستان کوتاهی از آرتور سی کلارک می سازد این فیلم در خصوص ماموریت چند فضانورد امریکایی است. اودیسه فیلم پیچیده با ساختاری شبه اپیزودیک است که اصلی ترین بخش آن بحران ناشی از هدایت فضاپیما توسط یک کامپیوتر هوشمند و سخن گو را روایت میکند. همکاری کوبریک و ناسا در طی ساخت این فیلم بر همگان آشکار است این همکاری حتی پس از ساخت این فیلم نیز ادامه داشت تا آنجا که ناسا یک لنز 50 میلی متری را در اختیار کوبریک برای ساختن فیلم "بری لیندون" 1975 گذاشت.(نورپردازی این فیلم توسط نورهای طبیعی انجام شده و این امکانی ست که تنها با در اختیار داشتن لنز مورد نظر ناسا صورت می گیرد).
عده ای معتقدند که هیاهوی ناشی از فرود فضاپیمای ناسا بر کره ماه برای به حاشیه کشاندن شکست امریکا در ویتنام شمالی بود تا اذهان عمومی را منحرف سازد. یوری موخین نویسنده کتاب "کلاهبرداری ایالات متحده بر روی ماه" معتقد است که هدف ناسا برای طرح این مدعا اخذ مالیات های گزاف از مردم برای این دستاورد جعلی بود.
استنلی کوبریک کارگردان یهودی الاصل امریکایی در سال 1968 فیلم معروف خود "اودیسه فضایی 2001 " را بر اساس داستان کوتاهی از آرتور سی کلارک می سازد این فیلم در خصوص ماموریت چند فضانورد امریکایی است. اودیسه فیلم پیچیده با ساختاری شبه اپیزودیک است که اصلی ترین بخش آن بحران ناشی از هدایت فضاپیما توسط یک کامپیوتر هوشمند و سخن گو را روایت میکند. همکاری کوبریک و ناسا در طی ساخت این فیلم بر همگان آشکار است این همکاری حتی پس از ساخت این فیلم نیز ادامه داشت تا آنجا که ناسا یک لنز 50 میلی متری را در اختیار کوبریک برای ساختن فیلم "بری لیندون" 1975 گذاشت.(نورپردازی این فیلم توسط نورهای طبیعی انجام شده و این امکانی ست که تنها با در اختیار داشتن لنز مورد نظر ناسا صورت می گیرد).
پس از "اودیسه فضایی 2001" حالا نوبت آلفونسو کوآرون فیلم ساز مکزیکی هالیوود است که در سال 2013 فیلم پر خرج و سه بعدی "جاذبه" را کارگردانی کند.این فیلم درباره دو فضاپیما است که در ایستگاه فضایی گیر افتاده اند و تمامی ارتباطات خود را از دست داده اند روایت پر التهاب از تنها ماندن این دو فضا نورد در کنار جلوه های سه بعدی فیلم بیش از آنکه نمایانگر صحیح یا جعلی بودن ادعا ناسا در فتح کره ماه باشد (در دیالوگی در ابتدای فیلم فضانورد به این سفر ناسا اشاره میکند) مترکز بر ارائه روایت دلهره آور که آمیختگی نزدیکی با فرم سه بعدی فیلم دارد، است.
رویا پردازی ها در خصوص یک ماجرای جعلی ناسا از سوی هالیوود بدل به تجارتی پر سود گردید تجارتی که مضامین فراوانی را در حاشیه این ادعای ساختگی در اختیار کارخانه رویا پردازی هالیوود نهاد.
مسعود قدیمی