گروه فرهنگی مشرق - در کشور امریکا سالانه 12000 کودک به علت رفتار انتحاری یا تهدید به آن در بیمارستان بستری می شوند. در این میان، بین نوجوانان 15-24 ساله خودکشی سومین علت مرگ است و سالانه 6000 مورد خودکشی نوجوانان اعلام شده است، طبق آمار دیگری این کوشش ها سریعا پس از 14 سالگی افزایش می یابد و خودکشی چهارمین علت شایع مرگ در دوره ی نوجوانی و دومین علت شایع مرگ در محصلان طبقه مرفه اجتماعی است.پسرها سه برابر دختره ها خودکشی می کنند، ولی دخترها سه برابر پسرها اقدام به خودکشی کرده اند و طبق تحقیقات پسیکوفیزیلوژی و پسیکوپاتولوژی یکی از مهترین عوامل خودکشی در نزد این اشخاص خیال پردازی ست، خیالپردازی در مورد آنکه اگر مرتکب یکی از این اعمال(اقدام به خودکشی و انتحار) شوند برایشان چه پیش می آید؟
امروزه در اروپا و امریکا در حوزه ی سینما بیشترین توجه معطوف به کودکان و نوجوانان است، سرمایه ها و هزینه های کلان و سرسام آوری برای ساختن فیلم های سینمایی و انیمیشن صرف می شود و همچنین کمپانی های هالیوودی در برنامه های فرهنگی و سیاسی خود کودکان و نوجوانان را در وهله ی اول پر اهمیت و مهم می دانند، در داستان های معروف تخیلی در عالم ادبیات و سینما شخصیت اصلی دست به انواع و اقسام جادو می زند و یا در عالمی عجیب و غریب، امکان های محالی را تجربه می کند این عامل مهمترین و اصلی ترین تخدیر کننده در نزد کودک است. شخصیت هایی مثل هری پاتر که خود جادوگری زبردست است به عالم جادوگران سفر می کند، آلیس دختر انگلیسی نیز در موقعیت مشابه به عالمی پر از جادو و عجایب می رود، این دنیای خلق شده در رویای کودکان و نوجوانان است که در آن آدمکی چوبی به نام پینوکیو جان می گیرد و یا جیمی نوترون کودکی زیرک در اتاق خانه اش موشکی می سازد و با آن به فضا می رود و تن تن در قصه های گوناگون به تنهایی درگیر ماجراجویی و سفر های پر رمز و راز می شود.
مفاهیمی که کثیرا مطرح می شود و بن مایه آثار داستانی قرار می گیرد برگرفته از فرهنگ کابالایستی - یهودی غرب در راستای اشاعه جادوگری در مدل های مختلف در تمام آثار کارتونی و داستانی است که موجب شده ذهن کودکان و نوجوانان در ابتدای پرسش گری و حقیقت جویی جذب موهومات یهودی صفت و مشرکانه این فیلم ها شود و در جست و جوی آنچه باشد که خرافه ای بیش نیست.
به عنوان مثال سری داستان های "هری پاتر" و فیلم های مختلفی که برگرفته از آن ساخته شده مروج اصلی فرهنگ مشرکانه کابالا می باشد و بنیاد آن بر پایه جدال مابین نیروهای خیر و شر (خیر نه به معنای متعالی آن) نهاده شده است.در این داستان عالم هادس ( عالم مردگان که در باور یونانیان باستان زیر زمین قرار دارد) عیتیت می یابد داستانهای هری پاتر و شخصیت های آن دائما در دو عالم واقع و عالم مردگان در تغییر است.
مجموعه داستان های "هری پاتر"نوشته جوآن کتلین رولینگ تا کنون به 67 زبان زنده دنیا ترجمه شده است و چهار کتاب پایانی این مجموعه به طور متوالی رکورد پر فروش ترین کتاب های جهان را دارد. به گفته رولینگ موضوع اصلی داستان مرگ است. ناشران اصلی و اولیه از کتابسرای بلومزبری در انگلستان و انتشارات اسکولاستیک در ایالات متحده می باشند، کتاب از آن زمان به بعد توسط بسیاری از ناشران در سراسر جهان منتشر شده است. در اکتبر 2011، این مجموعه در فرمت های مختلف کتاب از طریق "پاترمور" منتشر شد.گفته میشود بهره تجاری "هری پاتر" بیش از 15 بیلیون دلار است.
هری پاتر پسر یک مادر و پدر جادوگر است که آن دو هنگام یک سالگی او توسط «لرد وُلدِمورت» خبیث کشته شدهاند. اما او به دلیله انکه مادرش درمقابل نفرین ایستاد در برابر نفرین مرگبار ولدمورت زنده میماند و این نفرین فقط اثری صاعقه مانند بر پیشانیش به جا میگذارد. هری با خاله و شوهر خالهاش که هیچ کدام جادوگر نیستند و در اصطلاح مشنگ (Muggle) نامیده میشوند، بزرگ میشود و از گذشته خودش اطلاعی ندارد تا این که در سن یازده سالگی وقتی نامه پذیرش از مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز را دریافت میکند متوجه میشود که دنیای دیگری در همین دنیای عادی ما وجود دارد که او در آنجا بسیار مشهور است.
هر کدام از کتابهای هری پاتر در واقع به ماجراهای یک سال او در دنیای جادوگری و مدرسه محبوبش میپردازد. او در آن مدرسه دوستانی همچون رون ویزلی و هرماینی گرینجر پیدا میکند و همچنین در طی کتابها بیشتر از گذشته خودش آشنا میشود و همواره مورد حمایت مدیر مدرسه آلبوس دامبلدور قرار میگیرد. بر اساس یک پیشگویی یا هری باید «وُلدمورت» را از بین ببرد یا «ولدمورت» باید هری را از پیش رو بردارد و هیچکدام با وجود دیگری قادر به زندگی نخواهند بود و سیر صعودی داستان هم بر همین اساس است و هر دو شخصیت به دنبال از بین بردن یکدیگرند. نگاه مسیحی –یهودی هری پاتر نمادی از انسان سرگشته ایست که پدر جادوگرش او را تنها گذاشته است.
در نگاه مسیحی –یهودی، هری پاتر نمادی از انسان سرگشته ایست که پدر جادوگرش او را تنها گذاشته و او برای کسب هویت و رهایی از کسالت دنیای واقع به جهان جادوگران سفر می کند پدر در این جا نمادی از خدای انسانی یهودیت است و هری پاتر نماد انسان؛ عنصر اصلی برای هویت بخشی به شخصیت ها "جادوگری" ست یا همان عرفان کابالیستی.
در خداشناسی کابالیسم نه تنها دیدگاه تکثر خدایان (همچون تفکر یونانی) وجود دارد بلکه خداوند صورت دوگانه مذکر و مونث به خود گرفته، پدر آسمانی و مادر آسمانی که اولین شکل های خدایی بودند. کابالیست ها برای توضیح چگونگی آمیزش این دو و ایجاد آفرینش صراحتا از استعاره جنسی استفاده می کنند. از خصایص مرموز این خداشناسی سری این است که بر مبنای آن بشر خلق نشده بلکه خود به گونه ای موجود خدایی است.
از سویی دیگر داستان های "هری پاتر" نمایانگر بسیاری از نظریه های فلسفی یونان باستان، مصر باستان و حتی تفکر مشرکانه و شووینیستی (آمیخته با رمز و راز) ایران باستان اند.به عنوان مثال در "هری پاتر و زندانی آزکابان" تئوری جهان موازی و همزمانی زمانی – مکانی مطرح می شود و تصویری از نظریه عالم مثال افلاطون ارائه می گردد، باید دانست که افلاطون تحت تاثیر آموزه های کابالا – یهودی و ممفیسی بود. تداوم ارائه داستان های "هری پاتر " از سن یازده سالگی شخصیت (یازده یکی از نماد های فراماسونری ست) نیز قابل تامل است. "هری پاتر" مهمترین و قدرتمند ترین مدل تبلیغاتی رسانه های یهودی غرب برای ارائه الگویی در میان قشر کودک و نوجوان ست و این حربه رسانه ای ارتباط تنگاتنگی با مفاهیمی همچون تئوری تکامل و داروینیسم و یا نظم نوین جهانی در سلطه نئولیبرالیسم و همچنین ظهور ضد مسیح دارد.
مسعود قدیمی