آندری زویاگینتسف را می توان مهمترین فیلم ساز روسیه دانست،روسیه ای مدرن و لیبرال و سینمای روسیه ای که دیگر سایه فیلم سازانی چون آیزنشتاین و تارکوفسکی را بر سر خود نمی بیند.

گروه فرهنگی مشرق - آندری زویاگینتسف در ششم فوریهٔ سال ۱۹۶۴ در نووسیبرسک، در حومهٔ سیبری شوروی به دنیا آمد. او در سن ۲۰ سالگی، از مدرسهٔ هنرهای نمایشی نووسیبرسک، به عنوان بازیگر فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۸۶ و همزمان با مهاجرت او به مسکو، او تحصیلات خود را در آکادمی هنرهای نمایشی روسیه تا سال ۱۹۹۰ ادامه داد.در سال ۲۰۰۰ او کار در تلویزیون "REM TV " را آغاز کرد و در سال 2003 فیلم "بازگشت" را ساخت که فیلم برگزیده جشنواره ونیز گردید."تبعید" دومین فیلم بلند او در سال 2007 نامزد نخل طلا فستیوال کن گردید و "النا"نیز در سال 2010 جایزه ویژه جشنواره کن را دریافت نمود.زویاگینتسف در سال 2014 فیلم "نهنگ"Leviathan را ساخت که در تحسین منتقدان را همراه داشت.





آندری زویاگینتسف را می توان از مهمترین فیلم سازان روسیه پس از افول نسل طلایی آن (با مرگ آندری تارکوفسکی) دانست،مضامین اخلاقی و بنیادین آثار او بسیار نزدیک به هویت تاریخی ادبیات روسیه و رمان نویسانی چون داستایوفسکی است.او در فیلم "بازگشت" روایت گر خانواده روستا نشینی ست که پدر آنها پس از سال ها دوری به نزدشان باز می گردد،اما شخصیت سرد و خشن او و نسبت بیگانه اش با پسران خود پدید آورنده فضایی مملو از ارعاب است.پدر قصد آن دارد که همراه دو پسر به سفری برود اما این سفر منجر به مرگ وی می شود.ارائه تصویری دهشتناک از پدر و ایجاد انگیزه پدر کشی میان فرزندان در "بازگشت" تعلقات یهودی زده زویاگینتسف را نمایان می سازد.



بازگشت 2003

"تبعید"
دومین فیلم زویاگینتسف داستان خانواده چهار نفره ای ست که برای تعطیلات به کلبه خانوادگی خود در طبیعت سفر می کنند،شخصیت زن خانواده که باردار است قصد آن دارد تا رازی را با همسر خود در میان بگذارد و آن راز این است که فرزند در راه از او نیست این اتفاق و تلاش شخصیت مرد برای سقط جنین منجر به مرگ زن می شود اما جست و جوی شخصیت مرد برای دستیابی به حقیقت ماجرا روایت دیگری را بازگو می کند که ارائه دهنده تصویری بی گناه از شخصیت زن است."تبعید" نیز دربر دارنده ی مایه های پر رنگی از یهودیت است مشخصا شخصیت زن را میتوان نمادی از مریم مقدس دانست و فیلم که سعی در القای باور یهودیان نسبت به اتهامات قبیح به ساحت مقدسان ایشان دارد.زویاگینتسف در فیلم "کتاب کاذبه" که در سال 2009 می سازد نیز همین گرایش را عیان می کند.



تبعید 2007

"النا"
اثری که زویاگینتسف در سال 2011 می سازد داستان النا زنی فقیر و تنگدستی است که سال هاست به همراه شوهر دوم خود که مردی متمول و ثروتمند زندگی می کند،فرزندان زن (از همسر اول) که در فقر و تنگدستی زندگی می کنند خواهان حمایت مالی ناپدری خود هستند اما او از این حمایت سر باز می زند،النا که شاهد این نسبت است تصمیم می گیرد که وصیت نامه ای جعلی تنظیم کند و شوهر را به قتل برساند و این امر اتفاق می افتد (نیمی از ثروت به دختر مرد می رسد) و النا به همراه خانواده خود در خانه مجلل مرد ساکن می شود.تصویر چندگانه و غیر قابل پیش بینی کارگردان از شخصیت های فیلم میراث دار شخصیت های آثار داستایوفسکی اند که در هر زمان با وسوسه ها و تمایلات خود در جدال به سر می برند.


النا 2010

"نهنگ"
آخرین ساخته زویاگینتسف،روایتی از یک مرد کارگری است که در خانه قدیمی در حومه شهر به همراه همسر دوم و فرزند نوجوان خود زندگی می کند،مرد که عصبی و الکلی ست در حال جدال به مقامات شهر بر سر حفظ خانه و گاراژ خود می باشد و وکیلی دارد که او را همیاری می کند، فساد بروکراتیک روسیه و تلاش مرد در عین تزلزل و ناپایداری شخصیتی اش برای حفظ خانه تصویر عمیق از جامعه امروز روسیه ارائه می دهد.



نهنگ 2014

آندری زویاگینتسف را می توان مهمترین فیلم ساز روسیه دانست،روسیه ای مدرن و لیبرال و سینمای روسیه ای که دیگر سایه فیلم سازانی چون آیزنشتاین و تارکوفسکی را بر سر خود نمی بیند.

مسعود قدیمی