از زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران، نظام جمهوری اسلامی مورد آماج حملات در سطوح سخت (مانند حمله نظامی)، نیمهسخت (مانند حمله اقتصادی) و نرم (مانند حمله به باورها) قرار گرفت. دشمنان ایران در حوزه نرم بیشتر از سطوح سخت و نیمهسخت دست به عملیات زدهاند و میتوان گفت که در این حوزه لحظهای دست از کار نکشیدند. یکی از علتهای اصلی این موضوع فضای رسانه است زیرا حاکمان رسانهها، حاکمیت سرزمینی و مرزهای جغرافیایی را تعریف و این فرصت را در اختیار دارند که بدون به حرکات درآوردن قشون خود در خاک و امور داخلی ایران، بر سرزمین فکر و عقاید مردم تاخته و قلوب و اذهان آنها را به تصرف خود درآورند.
حاکمان رسانهها در تلاش هستند که بدون به حرکات آوردن قشون خود در ایران، سرزمین فکر و عقاید مردم را به تصرف خود درآورند
از بخشهای بسیار مهم در حوزه نرم، پخش اخبار از سوی رسانههای فارسیزبان خارج نشین است که عمده آنها مانند صدای آمریکا، دویچهوله فارسی، بیبیسی فارسی و... زیر نظر دولتهای کشورهای متخاصم با ایران مشغول به فعالیت هستند.
این هدایت رسانهای متناسب با افزایش قدرت داخلی و نفوذ منطقهای جمهوری اسلامی توسعه یافت و موجب پیدایش شبکههای خبری – سیاسی، شبکههای مروج فرهنگ و سبک زندگی غربی (life style) و شبکههای اعتقادی – مذهبی شد.
اخباری که این نوع رسانهها برای مردم ایران مخابره میکنند به طور عمده رویکرد «منفی» نسبت به اتفاقهای ایران دارند و به دنبال «بدبین» کردن مخاطب به نظام جمهوری اسلامی و حتی در بعضی مواقع دور کردن مخاطب از اعتقادات اسلامی هستند و در این شبکهها به ندرت یک خبر مثبت از ایران یا گروهها و کشورهای حامی جمهوری اسلامی وجود دارد؛ اما در عوض اکثر اخبار درباره انگلیس، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به صورت زنده به نمایش در آمده و بیشتر اخبار هم با رویکرد مثبت در رابطه با این کشورها منتشر میشود.
رسانههای فارسیزبان، رویکرد «منفی» نسبت به اتفاقهای ایران دارند و به ندرت یک خبر «مثبت» از ایران منتشر میکنند
آرزوی این رسانههای فارسیزبان معاند براندازی نظام جمهوری اسلامی در ایران است و با همین هدف تمام تلاش خود را برای جذب مخاطب از داخل ایران انجام میدهند تا به این مهم دست یابند. با نگاه به تاریخ بیش از سی ساله این رسانهها میتوان فهمید که برای کسب این هدف توفیق جدی پیدا نکردند و اوج موفقیت آنها در این سالها در حوادث پس از انتخابات سال 88 بود که باز در این «فتنه» نتوانستند سنگر استراتژیکی از نظام فتح کنند و در نهایت فقط توانستند در بازه زمانی محدودی، خسارات محدودی به کشور وارد کنند.
اوج موفقیت رسانههای فارسیزبان در سال 88 بود که باز در این «فتنه» نتوانستند سنگر استراتژیکی از نظام فتح کنند
به عبارت بهتر قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی که از ابتدا تا به امروز درحال بازتولید است، توانسته در جبهههای مختلف جنگ نرم با هجمههای مختلف از جمله عملیات فرهنگی و نرم رسانههای فارسی زبان خارجنشین مقابله کند و در حد لازم اثر سوء عملیات روانی آنها را دفع کند.
از نمونههای شکست این رسانههای فارسی زبان میتوان به تعطیلی رادیو صدای آمریکا به علت از دست دادن مخاطبان خود اشاره کرد و یا حتی رادیو بیبیسی فارسی که برای دچار نشدن به سرنوشت رادیو صدای آمریکا از دو هفته پیش به پخش برنامههای خود به صورت زنده و تصویری در شبکه تلویزیونی بیبیسی فارسی مبادرت کرده است.
رادیو صدای آمریکا به علت نداشتن مخاطب توسط دولت آمریکا تعطیل شد
رادیو بیبیسی فارسی برای دچار نشدن به سرنوشت رادیو صدای آمریکا، از دو هفته پیش پخش برنامههای خود را به صورت زنده و تصویری! در شبکه تلویزیونی بیبیسی فارسی شروع کرد
این عدم موفقیت در همراهی مردم ایران برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی با استراتژی تولید اخبار «منفی» و «اطلاعات غلط» که با واقعیت مخلوط شده، این نگرش را به وجود آورده که به جای اخبار «منفی» بهتر است تا اخبار «مثبت» ارائه شود؛ دلیل آن هم کثرت مردمی است که از جو «سیاستزده» این نوع رسانهها خسته شده و به دنبال فضای متفاوت دیگری هستند. به همین دلیل شبکهای که با پخش فیلم و سریالهای غیرایرانی به خصوص ترکیهای و تبلیغ سبک زندگی خاص غربی به جذب مخاطب مشغول بود، پخش اخبار را نیز به شبکه خود افزوده است تا با ارائه اخبار مثبت از فضای ایران و ایرانیان به نام «خبر خوب»، مخاطبین «سیاستزده» را جذب کرده تا در آینده بتواند از این ظرفیت برای جذب بیشتر مخاطب استفاده کند که حداقل از این راه به سود بیشتر اقتصادی نایل شود.
«خبر خوب» به تازگی در یک شبکه پخش کننده سریالهای ترکیهای راهاندازی شده که به دنبال جذب مخاطبان «سیاستزده» برای اهداف آینده به خصوص اقتصادی است
اخبار این شبکه حوزههای خبری اقتصادی، تکنولوژی و ورزشی را با رویکرد خنثی در بر میگیرد و در بخش «خبر خوب»، اخبار گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سبک زندگی و... ارائه میکند اما اخبار سیاسی در آن کار نمیشود.
برای نمونه به بعضی عناوین و محورهای خبری این شبکه توجه کنید:
خبر اقتصادی: سرمایه گذاری شرکت داچ شل و انی در ایران، طرح بینالمللی احیای اقلیمهای خشک ایلام، ایران در یک قدمی تصاحب بازار روسیه و...
خبر خوب: تحول در پیوند با ابزار جدید دانشمند ایرانی، امید کردستانی مدیر ارشد گوگل، کوهرنگ چهار محال بختیاری، طراحی نسل جدید صندلی هواپیما توسط جوان ایرانی، فاطمه دانشور بانوی موفق و...
این استراتژی برای شروع کار هوشمندانه انتخاب شده تا بتواند مخاطبهای ثابت زیادی برای خود پیدا کند.
در بخش «خبر خوب»، اخبار گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سبک زندگی و... ارائه میگردد اما اخبار سیاسی در آن کار نمیشود
باید در انتظار نشست و دید که این شبکه فارسیزبان تا چه زمانی میتواند برای جلوگیری از تقابل با قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران از رویکرد خنثی و بیطرف بودن در تولید اخبار استفاده کند و تا چه حد در این امر میتواند موفق باشد.