به گزارش مشرق، حجت الاسلام رحیم کارگر پژوهشگر مهدوی، با بیان اینکه يكي از اساسيترين ابعاد و وجوه حماسه عاشورا، درسها، عبرتها و پيامهاي جاودانه و فراگير آن است، گفت: اين آموزهها و پيامها، همواره حيات بخش، حركت آفرين، تأثيرگذار و ماندگار بوده است، اين قيام هر چند در مكان و زمان خاصي روي داد؛ ولي آثار و بركات آن، هميشگي و گسترده بوده و مرزهاي زماني و مكاني را در نورديده است.
وی شعار "كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا" را ارائه الگو و برنامه براي همه ملتها و فرهنگهاي حق طلب و عدالت خواه دانست و بیان داشت: حماسه حسيني؛ يعني، ذلت ناپذيري و عزّت نفس؛ ظلم ستيزي و افشاي ستمكاران؛ حقگرايي و دعوت به رهبري امامان؛ عدالت و برابري؛ آزادي و آزادگي؛ احياي دين و سنتهاي اسلامي؛ رسوا سازي باطل و مبارزه با بدعت؛ اقامه حق و عدل و امر به معروف و نهي از منكر؛ اصلاح جامعه و پيكار با مفاسد؛ ضرورت فداكاري و جهاد در راه عقيده و مرام؛ بايستگي تشكيل حكومت ديني؛ روشن شدن مظلوميت اهل بيت(ع)؛ شكست سلطهها در برابر سلاح شهادت و مظلوميت؛ الهامبخشي به آزادگان و حق طلبان؛ موج آفريني مثبت در تاريخ؛ ضرورت اصلاح جامعة فاسد و منحرف است.
حجت الاسلام کارگر با اشاره به نتايج و پيامدهاي نهضت عاشورا براي جامعه اسلامي خاطرنشان کرد: بر ملا ساختن جاهلي بودن حكومت وقت و برداشتن پرده از كار ظالمان و معرفي آنان به جوامع اسلامي؛ پيدايش احساسات ديني عليه ظالمان و حاكمان جور و ستم؛ احياي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه و جلب عواطف مردم به سوي خاندان پيامبر از جمله این پیامد هاست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بيدار شدن وجدان تاريخ و الگو گرفتن قيام امام حسين(ع) در برابر ظالمان؛ آگاهي مسلمانان نسبت به حقوقي كه در برابر حاكمان دارند؛ زنده شدن دوبارة حقايق اسلامي و دستورات و تعاليم روشن آن؛درك درست از معنا و ارزش شهادت در راه خدا و اعتقاد به برتر بودن مرگ با عزّت از زندگي با ذلّت از دیگر پیامدهای نهضت عاشورا می باشد.
وی اظهارداشت: با توجه به مؤلفههاي ياد شده، روشن ميشود كه "واقعة طف" (كربلا)، سراسر پيام، عبرت، درس، اثر و نتيجه است و اين نشانگر آن است كه پيروز واقعي ميدان نبرد انديشه و اعتقاد راستين، حسين(ع) است؛ نه شمشيرها و نيزههاي پوسيده و خونريز يزيدي، در واقع وقتي سخن از پيروزي و ظفرمندي گروه حق به ميان ميآيد صرفاً غلبه نظامي و مادي نيست؛ بلكه پيروزي اعتقادي، فكري و معنوي و چيرگي پيام و روح آن را نيز در بر ميگيرد.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه در بسياري از جنگها و نبردهاي گروه حق و باطل، عموماً جبهه حق (پيامبران و خداپرستان) پيروز شدهاند و خداوند نيز نصرت خود را شامل آنان كرده است، تصریح کرد: براساس شواهد قرآني و تاريخي، پيامبراني چون نوح، هود، لوط، صالح، موسي، ابراهيم، داود، سليمان، محمد(ص) و…هم پيروز نظامي و ظاهري بودهاند و هم پيروز اعتقادي و معنوي، اين پيروزيها در سايه نصرت و عنايتهاي الهي به دست آمده و اين سنت او است كه در ميان آفريدگان جاري است و هرگز در سنت الهي دگرگوني راه ندارد.
این مدرس مرکز تخصصی مهدویت گفت: امام حسين(ع) و يزيد در سرزمين كربلا، روياروي هم قرار گرفته و با هم جنگيدند و هر چند در ظاهر غلبه و چيرگي از آن يزيد و يزيديان بود؛ اما در واقع و سرانجام شخصيت امام حسين(ع) پيروز شد و انديشه و پيام خود را براي همة عصرها و ملّتها به يادگار نهاد و در اين راه جان خود را نيز فدا كرد.
وی تاکیدکرد: به همين جهت است كه راه و آرمان او در نهضت مهدوي، هويدا شده و انديشه و پيامش احيا خواهد شد؛ يعني، الگو و اسوه انقلاب جهاني امام مهدي(عج)، قيام خونين حسيني است و برنامهها و اهداف آن در عصر ظهور تحقق خواهد يافت.
حجت الاسلام کارگر با اشاره به سخنی از امام خمینی (ره) افزود: امام می گفتند: "واقعه عظيم عاشورا، از سال 61 هجري، تا خرداد 43 و از آن زمان تا قيام حضرت بقية الله ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ در هر مقطعي انقلاب ساز است."
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه پيامها و اهداف امام حسین (ع)، در نهضت جهاني امام مهدي(عج) بازسازي و شكوفا شده و در عالم واقع، محقق ميشود، ادامه داد: پيش از بيان پيامهاي عاشورا و قيام مهدوي، توجه به يك نكته كليدي، مهم و بايسته است و آن عبارت است از بستر سازي امام حسين(ع) براي قيام عاشورا و ايجاد آمادگي و حالت انتظار در ميان شيعيان.
وی با اشاره به بسترسازي و ايجاد آمادگي براي قيام جهاني گفت: حضرت ابا عبدالله(ع) در صبح عاشورا ـ چند ساعت مانده به شهادت ياران ـ در سخنراني مهمّي، به آينده و تحولات آن ميپردازد. ره آورد خونهاي اصحاب و يارانش را در كربلا تحليل ميكند و بشارت ميدهد كه اين خونها هدر نميرود؛ زنده و جاويدان ميماند. حركتها پديد ميآورد و به ظهور حضرت مهدي(عج) ميانجامد و به عدل جهاني و حكومت جهاني قرآن متصل ميشود و ادامه ميدهد؛ من و شما دوباره زنده ميشويم؛ دوران رجعت و بازگشت دوبارة امامان معصوم فرا ميرسد و حكومت عدل جهاني مهدي را تداوم ميبخشيم (فابشروا فوالله لئن قتلونا فانّا نرد علي نبينا ثم امكث ماشاءالله فاكون اوّل من تنشقّ الارضُ عنه).
حجت الاسلام کارگر اظهارداشت: امام حسين(ع) با طرح مباحث "ظهور مهدي موعود" و بازگشت امامان به دنيا در شب عاشورا، درصدد ايجاد زمينههاي مناسب طرح اين مباحث و ايجاد آمادگي لازم و…بر ميآيد، پس بايد منتظران واقعي و ايثارگر و آمادة شهادت، به فلسفة انتظار بينديشند.
مدرس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه اگر پيروزي امام زمان بر دنيا، به صورت معجزه يا دخالت ولايت تكويني ياجبري باشد، آمادگي نيرو لازم نيست. پس [ذكر] شرايط و ويژگيهاي منتظران نيز فايدهاي نخواهد داشت!! خاطرنشان کرد: اما اگر ظهور جهاني امام زمان زمينههاي لازم را ميطلبد، تحقّق شرايط ميخواهد و آمادگي جهاني و آمادگي ملت اسلام را لازم دارد و پس از اعلام ظهور در خانه خدا، احتياج به سرباز و مردان جنگجو و كارآزموده دارد و نيروهاي فراواني ميخواهد تا مكه و مدينه را آزاد كنند و سپس عراق را فتح كند و با همة گردن كشان جهان بجنگد و…پس نيرو ميخواهد، به شهادت طلبان خط شكن احتياج دارد؛ تا با شهادت طلبي و شجاعت، همه مرزهاي دشمنان جهاني را فتح كند و از هيچ چيز نهراسد. پس امكانات گسترده لازم دارد تا با امكانات نظامي دشمنان خود، مقابله كند.
وی تاکیدکرد: پس بايد آماده بود و خودسازي كرد و انواع تمرينات نظامي را گذراند و…آن گاه بايد فرياد زد: "عجّل علي ظهورك"، بنابراين هر كسي نميتواند ادعا كند كه منتظر امام زمان است و آمادگي ياري كردن او را دارد!!از اين رو امام حسين، در لحظههاي شهادت ـ در چند قدمي خط خون ـ فلسفة انتظار و بحث قيام را مطرح كرد و بشارت داد كه آينده روشن است.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه نهضت خونين حسين(ع) در امتداد و مسير قيامها و مبارزات پيامبران و تمامي حق پويان عالم قرار داشت، تصریح کرد: در اين مسير، انقلابها و ستيزشهاي مختلفي (مانند انقلاب اسلامي ايران) روي داده و قيامها و نهضتهايي به وجود ميآيد تا اينكه به قيام و انقلاب جهاني حضرت مهدي(عج) منتهي شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: بيشتر قيامهاي حقطلبانه در اين دوران، متأثر و برانگيخته از حماسه جاويدان عاشورا بوده است و در واقع، جريان قيام كربلا به صورت يك حادثه، در درون تاريخ مدفون نگشت و ديري نپاييد كه به يك "حماسة بزرگ" تبديل شد و به صورت يك قيام و انقلاب الگو بخش و تاريخساز درآمد و الهام بخش نهضتها و تحوّلات و جنبشها در تاريخ اسلام شد.
وی تاکیدکرد: به يقين قيام امام مهدي(ع) نيز، ادامه نهضت عاشورا و برگرفته و ملهم از آن است، مهمترين دليل اين برداشت، يكساني و هماهنگي اهداف، پيامها و برنامههاي هر دو قيام است، اين دو نهضت، عليه ظلم و ستم و فساد بر پا شده و اصلاح جامعه، احياي آموزههاي ديني، نجات مستضعفان و مظلومان، سرپيچي از بيعت جائران و مفسدان، رفع موانع رشد و تعالي انسان و جزء برنامههاي اصلي آنها است. در اينجا به بعضي از مؤلفههاي مشترك هر دو قيام اشاره ميشود.
وی شعار "كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا" را ارائه الگو و برنامه براي همه ملتها و فرهنگهاي حق طلب و عدالت خواه دانست و بیان داشت: حماسه حسيني؛ يعني، ذلت ناپذيري و عزّت نفس؛ ظلم ستيزي و افشاي ستمكاران؛ حقگرايي و دعوت به رهبري امامان؛ عدالت و برابري؛ آزادي و آزادگي؛ احياي دين و سنتهاي اسلامي؛ رسوا سازي باطل و مبارزه با بدعت؛ اقامه حق و عدل و امر به معروف و نهي از منكر؛ اصلاح جامعه و پيكار با مفاسد؛ ضرورت فداكاري و جهاد در راه عقيده و مرام؛ بايستگي تشكيل حكومت ديني؛ روشن شدن مظلوميت اهل بيت(ع)؛ شكست سلطهها در برابر سلاح شهادت و مظلوميت؛ الهامبخشي به آزادگان و حق طلبان؛ موج آفريني مثبت در تاريخ؛ ضرورت اصلاح جامعة فاسد و منحرف است.
حجت الاسلام کارگر با اشاره به نتايج و پيامدهاي نهضت عاشورا براي جامعه اسلامي خاطرنشان کرد: بر ملا ساختن جاهلي بودن حكومت وقت و برداشتن پرده از كار ظالمان و معرفي آنان به جوامع اسلامي؛ پيدايش احساسات ديني عليه ظالمان و حاكمان جور و ستم؛ احياي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه و جلب عواطف مردم به سوي خاندان پيامبر از جمله این پیامد هاست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بيدار شدن وجدان تاريخ و الگو گرفتن قيام امام حسين(ع) در برابر ظالمان؛ آگاهي مسلمانان نسبت به حقوقي كه در برابر حاكمان دارند؛ زنده شدن دوبارة حقايق اسلامي و دستورات و تعاليم روشن آن؛درك درست از معنا و ارزش شهادت در راه خدا و اعتقاد به برتر بودن مرگ با عزّت از زندگي با ذلّت از دیگر پیامدهای نهضت عاشورا می باشد.
وی اظهارداشت: با توجه به مؤلفههاي ياد شده، روشن ميشود كه "واقعة طف" (كربلا)، سراسر پيام، عبرت، درس، اثر و نتيجه است و اين نشانگر آن است كه پيروز واقعي ميدان نبرد انديشه و اعتقاد راستين، حسين(ع) است؛ نه شمشيرها و نيزههاي پوسيده و خونريز يزيدي، در واقع وقتي سخن از پيروزي و ظفرمندي گروه حق به ميان ميآيد صرفاً غلبه نظامي و مادي نيست؛ بلكه پيروزي اعتقادي، فكري و معنوي و چيرگي پيام و روح آن را نيز در بر ميگيرد.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه در بسياري از جنگها و نبردهاي گروه حق و باطل، عموماً جبهه حق (پيامبران و خداپرستان) پيروز شدهاند و خداوند نيز نصرت خود را شامل آنان كرده است، تصریح کرد: براساس شواهد قرآني و تاريخي، پيامبراني چون نوح، هود، لوط، صالح، موسي، ابراهيم، داود، سليمان، محمد(ص) و…هم پيروز نظامي و ظاهري بودهاند و هم پيروز اعتقادي و معنوي، اين پيروزيها در سايه نصرت و عنايتهاي الهي به دست آمده و اين سنت او است كه در ميان آفريدگان جاري است و هرگز در سنت الهي دگرگوني راه ندارد.
این مدرس مرکز تخصصی مهدویت گفت: امام حسين(ع) و يزيد در سرزمين كربلا، روياروي هم قرار گرفته و با هم جنگيدند و هر چند در ظاهر غلبه و چيرگي از آن يزيد و يزيديان بود؛ اما در واقع و سرانجام شخصيت امام حسين(ع) پيروز شد و انديشه و پيام خود را براي همة عصرها و ملّتها به يادگار نهاد و در اين راه جان خود را نيز فدا كرد.
وی تاکیدکرد: به همين جهت است كه راه و آرمان او در نهضت مهدوي، هويدا شده و انديشه و پيامش احيا خواهد شد؛ يعني، الگو و اسوه انقلاب جهاني امام مهدي(عج)، قيام خونين حسيني است و برنامهها و اهداف آن در عصر ظهور تحقق خواهد يافت.
حجت الاسلام کارگر با اشاره به سخنی از امام خمینی (ره) افزود: امام می گفتند: "واقعه عظيم عاشورا، از سال 61 هجري، تا خرداد 43 و از آن زمان تا قيام حضرت بقية الله ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ در هر مقطعي انقلاب ساز است."
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه پيامها و اهداف امام حسین (ع)، در نهضت جهاني امام مهدي(عج) بازسازي و شكوفا شده و در عالم واقع، محقق ميشود، ادامه داد: پيش از بيان پيامهاي عاشورا و قيام مهدوي، توجه به يك نكته كليدي، مهم و بايسته است و آن عبارت است از بستر سازي امام حسين(ع) براي قيام عاشورا و ايجاد آمادگي و حالت انتظار در ميان شيعيان.
وی با اشاره به بسترسازي و ايجاد آمادگي براي قيام جهاني گفت: حضرت ابا عبدالله(ع) در صبح عاشورا ـ چند ساعت مانده به شهادت ياران ـ در سخنراني مهمّي، به آينده و تحولات آن ميپردازد. ره آورد خونهاي اصحاب و يارانش را در كربلا تحليل ميكند و بشارت ميدهد كه اين خونها هدر نميرود؛ زنده و جاويدان ميماند. حركتها پديد ميآورد و به ظهور حضرت مهدي(عج) ميانجامد و به عدل جهاني و حكومت جهاني قرآن متصل ميشود و ادامه ميدهد؛ من و شما دوباره زنده ميشويم؛ دوران رجعت و بازگشت دوبارة امامان معصوم فرا ميرسد و حكومت عدل جهاني مهدي را تداوم ميبخشيم (فابشروا فوالله لئن قتلونا فانّا نرد علي نبينا ثم امكث ماشاءالله فاكون اوّل من تنشقّ الارضُ عنه).
حجت الاسلام کارگر اظهارداشت: امام حسين(ع) با طرح مباحث "ظهور مهدي موعود" و بازگشت امامان به دنيا در شب عاشورا، درصدد ايجاد زمينههاي مناسب طرح اين مباحث و ايجاد آمادگي لازم و…بر ميآيد، پس بايد منتظران واقعي و ايثارگر و آمادة شهادت، به فلسفة انتظار بينديشند.
مدرس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه اگر پيروزي امام زمان بر دنيا، به صورت معجزه يا دخالت ولايت تكويني ياجبري باشد، آمادگي نيرو لازم نيست. پس [ذكر] شرايط و ويژگيهاي منتظران نيز فايدهاي نخواهد داشت!! خاطرنشان کرد: اما اگر ظهور جهاني امام زمان زمينههاي لازم را ميطلبد، تحقّق شرايط ميخواهد و آمادگي جهاني و آمادگي ملت اسلام را لازم دارد و پس از اعلام ظهور در خانه خدا، احتياج به سرباز و مردان جنگجو و كارآزموده دارد و نيروهاي فراواني ميخواهد تا مكه و مدينه را آزاد كنند و سپس عراق را فتح كند و با همة گردن كشان جهان بجنگد و…پس نيرو ميخواهد، به شهادت طلبان خط شكن احتياج دارد؛ تا با شهادت طلبي و شجاعت، همه مرزهاي دشمنان جهاني را فتح كند و از هيچ چيز نهراسد. پس امكانات گسترده لازم دارد تا با امكانات نظامي دشمنان خود، مقابله كند.
وی تاکیدکرد: پس بايد آماده بود و خودسازي كرد و انواع تمرينات نظامي را گذراند و…آن گاه بايد فرياد زد: "عجّل علي ظهورك"، بنابراين هر كسي نميتواند ادعا كند كه منتظر امام زمان است و آمادگي ياري كردن او را دارد!!از اين رو امام حسين، در لحظههاي شهادت ـ در چند قدمي خط خون ـ فلسفة انتظار و بحث قيام را مطرح كرد و بشارت داد كه آينده روشن است.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه نهضت خونين حسين(ع) در امتداد و مسير قيامها و مبارزات پيامبران و تمامي حق پويان عالم قرار داشت، تصریح کرد: در اين مسير، انقلابها و ستيزشهاي مختلفي (مانند انقلاب اسلامي ايران) روي داده و قيامها و نهضتهايي به وجود ميآيد تا اينكه به قيام و انقلاب جهاني حضرت مهدي(عج) منتهي شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: بيشتر قيامهاي حقطلبانه در اين دوران، متأثر و برانگيخته از حماسه جاويدان عاشورا بوده است و در واقع، جريان قيام كربلا به صورت يك حادثه، در درون تاريخ مدفون نگشت و ديري نپاييد كه به يك "حماسة بزرگ" تبديل شد و به صورت يك قيام و انقلاب الگو بخش و تاريخساز درآمد و الهام بخش نهضتها و تحوّلات و جنبشها در تاريخ اسلام شد.
وی تاکیدکرد: به يقين قيام امام مهدي(ع) نيز، ادامه نهضت عاشورا و برگرفته و ملهم از آن است، مهمترين دليل اين برداشت، يكساني و هماهنگي اهداف، پيامها و برنامههاي هر دو قيام است، اين دو نهضت، عليه ظلم و ستم و فساد بر پا شده و اصلاح جامعه، احياي آموزههاي ديني، نجات مستضعفان و مظلومان، سرپيچي از بيعت جائران و مفسدان، رفع موانع رشد و تعالي انسان و جزء برنامههاي اصلي آنها است. در اينجا به بعضي از مؤلفههاي مشترك هر دو قيام اشاره ميشود.