پایگاه خبری الغدپرس در گزارشی به چگونگی جذب تروریست خارجی از سوی داعش پرداخته است.
بر اساس این گزارش، متوسط سن تروریستهایی که به داعش و دیگر گروههای تروریستی افراطی میپیوندندف 18 تا 28 سال اعلام شده است.
ملیتها و تعداد تروریستهای خارجی داعش :
15 تا 18 درصد تروریستهای خارجی از اروپا و آمریکا هستند.
11 درصد تروریستهای خارجی از روسیه، چچن شرق و مرکز آسیا هستند.
و بقیه تروریستها از برخی کشورهای خاورمیانه و قاره آفریقا هستند.
حدود 6 هزار نفر از اعضای داعش پس از اشغال شهر موصل عراق به این گروه تروریستی پیوستند که با پیوستن این افراد، تعداد اعضای آن به بیش از 20 هزار نفر افزایش یافت.
ملیتهای تروریستهای خارجی داعش در یک نگاه:
1-روسیه، چچن و اوکراین : 1700 نفر
2-فرانسه : 1100 نفر
3-پاکستان،هند و بنگلادش:950 نفر
4-ترکیه :850 نفر
5-انگلیس : 700 نفر
6-آلمان : 550 نفر
7-ترکمنستان و تاجیکستان:350 نفر
8-بوسنی، کوزوو و آلبانی : 350 نفر
9-بلژیک : 300 نفر
10-افغانستان: 300 نفر
11-استرالیا : 250 نفر
12-آمریکا و کانادا : 250 نفر
13-دانمارک، نروژ و سوئد: 250 نفر
14-فنلاند و سوئیس : 200 نفر
15-هلند: 120 نفر
16-چین : 100 نفر
17-اندونزی : 100 نفر
18-مالزی : 50 نفر
استراتژی داعش در جذب کودکان برای جنگ مبتنی بر :
شستشوی مغزی آنها با مفاهیم افراطی
تکیه بر فهم اشتباه از جهاد
توجه به وضعیت بدنی کودکان به منظور آمادهسازی آنها برای عملیات انتحاری
تکیه بر آمادگی نظامی
مراحل جذب تروریست خارجی در داعش
(جذب و تبلیغ)
غالبا در کانونهای جذب سنتی حضور دارند که شامل :
مساجد، دانشگاهها، جمعیتهای خیریه، مراکز آموزشی،اردوهای تابستانی، سالنهای ورزشی، سفرهای حج و عمره، شبکه های ارتباط اجتماعی در اینترنت
هستههای جذب ابتدا جوانان را شناسایی و مشخص میکنند، سپس به آنها نزدیک شده و دیدار میکنند و آنگاه آنها را از محیطی که در آن به سر میبرند، جدا میکنند تا این محیط تاثیر منفی بر افکاری که داعش میخواهد به آنها منتقل کند، نداشته باشد.
مدت مرحله نخست، 6 ماه است.
مرحله دوم
(بیعت و آمادهسازی سازمانی)
پس از آنکه تروریست جذب شده، دورههای آموزشی را با تکیه بر این موارد : شناخت اهمیت بیعت، دشمن، اهمیت فعالیت جمعی، شناخت واژگان امارت، سمع و طاعت و جهاد، تکمیل کرد. در این مرحله، تمام علمای دینی مخالف تکفیریها به تروریستها به عنوان دشمن آنها معرفی میشوند که این مسائل در راستای شیوههای داعش برای شستشوی مغزی قرار دارد و غالبا تعداد آموزش یافتگان این دورهها بین سه تا پنج نفر هستند.
مرحله سوم(طبقه بندی)
تقسیمبندی و طبقهبندی اعضا بر اساس میزان انسجام و تطابق توانمندیهای جسمانی و روحی و عقلی جوانان جذب شده صورت میگیرد که بر اساس ساختار گروهک تکفیری داعش به چهار گروه تقسیم می شوند که شامل:
1-جنگجو
2-متخصص و کارشناس
3-انغماسی : تروریستهایی را میگویند که از قدرت بدنی بالایی برخوردارند که این افراد کمربند انفجاری به خود میبندند و علاوه بر آن سلاح سبک به دست میگیرند و تا هنگامی که مهماتش تمام شود، میجنگد و سپس در صورت لزوم، خود را منفجر میکند.
4-انتحاری
مرحله چهارم
انتقال جوانان جذب شده به میادین جنگ و پیوستن مستقیم آنها به گروههای افراطی تروریستی
اقدامات متعددی برای سیطره کامل بر جوانان جذب شده و مهار کامل آنها انجام میشود که شامل:
1-جایگزینی مدارک رسمی آنها با مدارک جعلی(مدارک شناسایی رسمی آنها را میگیرند و مدارک جعلی در اختیار آنها قرار میدهند)
2-از هر یک از این جوانان جذب شده میخواهند که حداقل دو هزار دلار پول بیاورد.
3-تغییر نام جوان پیوسته به داعش و جایگزینی آن با لقب(مثل ابوسیاف، ابوعمر...)
4-آموزش برخی کلمات، آداب و شیوههای مرسوم در میدان نبرد به سبک تکفیریهای داعشی
مبلغان اقلیتهای اسلامی در جوامع اروپایی، آمریکایی و آسیایی، افکار افراطی خود را به فرد منتقل کرده و به شستشوی مغزی او به بهانه تلاش برای تطهیر و پاکسازی روح و ادعای ورود قطعی به بهشت در صورت پیوستن به گروههای تروریستی تکفیری می پردازند و سپس او را به سوریه و عراق اعزام میکنند.
هستههای جذب داعش در اروپا :
1-جماعت مهاجران در انگلیس
2-مجموعه فرسان العزه در فرانسه
3-جماعت ملت ابراهیم در آلمان
4-هسته شریعت در بلژیک
و گروههای مشابه دیگر در اسپانیا و دیگر کشورها
ویژگیهای تروریست خارجی داعش :
1-سرخوردگی و ناامیدی
2-ضعف ارزشها در محیطی که زندگی میکند(از نظر این تروریستها محیطی که در آن زندگی میکنند، از نظر ارزشی ضعیف است)
3-مطالعه کتابهایی که تفسیرهای نادرستی از دین ارائه میکنند(مانند کتابهای وهابیت که به وفور از سوی آل سعود چاپ و روانه بازارهای اروپا، آمریکا، آفریقا و آسیا میشود)
پیشگیری از خطر جذب(تروریست) در شبکه اینترنت
نکته نخست :
باید یک تیم متخصص برای تشخیص، رصد کردن و پیگیری سایتهای تکفیری و افراطی تشکیل شود، سپس این سایتها برای حمایت از جوانان، فیلتر شود و این تیم متخصص همواره هوشیار بوده و سایتهای تکفیری را که به طور مستمر به تغییر روابط خود دست میزنند، زیر نظر داشته باشندو یک لحظه از آنها غفلت نکنند.
نکته دوم :
باید بتوان با بخش عظیمی از جوانان ارتباط برقرار کرد و افکار تکفیری و افراطی را هنگامی که در دام آن قرار میگیرند، از آنها زدود و جوانانی را هم که در دام نیفتادهاند، تقویت کرد تا فریب تکفیریها را نخورند که این اقدام تنها از طریق فعالیت جمعی، موسساتی و دولتی امکان دارد.