کد خبر 553177
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵

هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه در مخالفت با روحیه استکباری ضمن حمله به استکبار خارجی به مفهوم استکبار در داخل می‌پردازد و با مثال زدن روحیه مردم شمیران آن‌ها را مستکبر می‌خواند.

گروه سیاسی مشرق - هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه در مخالفت با روحیه استکباری ضمن حمله به استکبار خارجی به مفهوم استکبار در داخل می‌پردازد و با مثال زدن روحیه مردم شمیران آن‌ها را مستکبر خوانده و می‌گوید:

"این‌ها روحیه استکباری است. ببینید، این چقدر زشت است! همین زشتی را ممکن است در داخل داشته باشیم و خودمان نفهمیم. مردم روستا که عمری گوشت نخورده باشند، روغن نباتی ندیده باشند، میوه ندیده باشند، هیچ حرفی نیست؛ تا حالا که نخورده‌اند دیگر نخورند! اما اگر یک وقت شمیرانی‌ها ده روز چیزی به دست نیاورند، ببینید چه کار خواهند کرد. روحیه استکباری این است. مثل آن خوانین گردن‌کلفت کثیف دوران گذشته که حتی از شب اول دختر رعیتشان که می‌خواست ازدواج کنند، نمی‌گذشتند و این‌قدر هم برای رعایای خودشان حق قائل نبودند.

روحیه استکباری این‌قدر بالا می‌رود. اگر قدرت‌های استکباری از ما ناراحت‌اند، به‌واسطه آن است که ما دندان تجاوز آن‌ها را کشیده‌ایم و ابهّت آن‌ها را شکسته‌ایم و دیگر همگان می‌فهمند که این قدرت‌ها تنها ببر کاغذی هستند که با یک کبریت آتش می‌گیرند!"[1]

{$sepehr_media_1456863_400_300}

هاشمی رفسنجانی در اظهارات تند دیگری، زنان بی‌حجاب را دزد خطاب کرده و می‌گوید: فکر شده که این‌ها نوعاً آدم‌های مرفهی هستند که درد مشقت کار و این حرف‌ها را نچشیده‌اند و با پول‌های بادآورده‌ای که یا شوهرشان دزدیده یا خودشان می‌دزدند یا به ارث رسیده و یا از چیزهای دیگر، دیگر این‌جوری بار آمده‌اند و فکر شده که در هر منطقه‌ای یک اردوگاه برای این‌ها درست کنند و در آن اردوگاه وسایل کار بگذارند، معلمین اخلاق نیز در آنجا بگذارند. احکام دادگاه! یعنی همین‌جوری نیست که از خیابان بگیرند و به آنجا ببرند؛ کسانی که این‌جوری می‌کنند تحویل دادگاه‌های فوری می‌دهند و دادگاه‌ها این‌ها را محاکمه می‌کنند و اگر دیدند که مداومت بوده، این‌ها را تحویل به اردوگاه می‌دهند. تعیین هم می‌کنند 3 ماه، 2 ماه، 5 ماه، یک سال، دو هفته آنجا بماند درس بخوانند و کار هم بکنند. خرجشان را هم باید خودشان در آنجا بدهند، چون این‌ها نوعاً از قشر مرفه هستند. یا آنجا کار بکنند و خرج خودشان را بدهند، یا اینکه در همان‌جا نخواستند کار بکنندچون شورای نگهبان که اجباری نمی‌گوید این‌ها باید کار بکنند، آزادی است- بنابراین اساس آن‌ها بروند آنجا بنشینند و خرجشان را هم شوهرانشان باید بدهد، دولت خرجی به این‌ها نخواهد داد.[2]


[1] - خطبه نماز جمعه تهران، تاریخ 15/3/1366

[2] - خطبه نماز جمعه تهران، تاریخ 12/2/1365