کد خبر 576855
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴

حضرت ولیّ عصر(عج) در توقیعی که برای اسحاق بن یعقوب فرستاده اند، تأکید فرموده اند:«برای تعجیل در فرج و ظهور من بسیار دعا کنید که همانا فرج من، فرج و گشایش خود شماست.»

به گزارش مشرق، دعای فرج در زمان غیبت فواید فراوانی برای دعا کننده دارد. آیت الله موسوی اصفهانی در کتاب مکیال المکارم در فوائد دعا برای قائم(عج)،برای دعا کنندگان فرج، ۹۰ فایده بر می شمارد.(۲)دعا برای ظهور امام مهدی (عج) نجات دهنده از مهلکه و سرگردانی های آخر الزمان است. چنانچه حضرت امام حسن عسكرى عليه السّلام به احمد بن اسحاق فرمودند: «به خدا سوگند![فرزندم مهدى]غيبت خواهد كرد غيبتی،كه در آن نجات نخواهد يافت مگر كسى كه خداى-عزّ و جلّ-او را بر اعتقاد به امامتش ثابت دارد و به دعا كردن براى تعجيل فرجش توفيق دهد.»(۳)
اما ظهور امام مهدی (عج) گشایش و فرج برای عموم انسانها و به خصوص شیعیان است.

هرچند ما تا وقتی که از زندان غیبت رهایی نیابیم و عصر ظهور را درک نکنیم ، نمی‌توانیم عظمت آن روزگار پرشکوه را - که علم و آگاهی ، عدالت و توانایی سراسر گیتی را فرا می‌گیرد - به گونه کامل دریابیم ،به روایاتی که از اجداد طاهرین امام (عج) در خصوص روزها و روزگار بعد از ظهور تمسک می جوییم: پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) :شما را به ظهور مهدی(علیه السلام) بشارت می دهم; زمین را پر از عدالت می کند همان گونه که از جور و ستم پر شده است;... و دلهای پیروان محمّد(صلی الله علیه وآله وسلم) را پر از بی نیازی می کند، و عدالتش همه را فرا می گیرد.(۴) 

«آسمانها بارانش را مثل ناودان فرو مي فرستد و زمين همه ي روئيدنيهايش را بيرون مي آورد و هيچ نباتي را ذخيره و احتکار نمي کند.»(۵) «در آن روز زمین گنجهای پنهانش را آشکارمی کند و برکاتش را نمایان می سازد.»( ۶)«در دولت امام مهدي(عج) آبها فراوان و نهرها امتداد مي يابد و زمين خوردنيهايش را دو چندان ظاهر مي کند و همه ي گنجهاي پنهان استخراج مي شود.»(۷) در حديث حذيفه بن يمان از پيامبر صلی الله علیه وآله وسلم آمده است: «از خلافت و دولت او، اهل آسمان و زمين و پرندگان آسمان راضي خواهند بود.» (۸) ازحضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم روایت است: «در آخرالزمان به امّت من از سوی سلاطین آن‌ها گرفتاری شدیدی می‌رسد که کسی سخت‌تر از آن را نشنیده است ، به طوری که انسان پناهگاه و راه فرار از آن را نمی‌یابد. پس خداوند مردی از عترت و اهل بیت من را به سوی آنان می‌فرستد که زمین را پر از قسط و عدالت می‌نماید همان گونه که از ظلم و جور پر شده باشد. ساکنین زمین و آسمان او را دوست دارند و آسمان باران خود را می‌بارد و زمین گیاهان خود را می‌رویاند و چیزی از آن را در خود نگه نمی‌دارد. زندگی آنچنان خوشایند و سرورآفرین است که زندگان آرزو می‌کنند کاش مردگانشان [زنده]بودند . این آرزو به خاطر خوبی‌هایی است که خداوند در آن عصر به مردم زمین می‌نماید.»(۹)

حضرت امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: «در حکومت حضرت مهدی علیه السلام ، درندگان با یکدیگر در صلح و آرامش خواهند بود.»(۱۰) از رسول خدا (ص) نقل شده است كه فرمود:  زمين گنجينه‌هايش را براى او خارج مى‌سازد و وى مال و سرمايۀ بى‌شمار بين مردم پخش مى‌كند.(۱۱) در روي کره ي زمين هيچ نقطه ي خراب و ويراني نمي ماند مگر آنکه حضرت آنجا را آباد و معمور مي سازد.(۱۲) به قدري آباداني فراوان مي شود که زني از سرزمين عراق تا شام پياده اگر طي طريق کند در تمام مسير روي سبزيها و نباتات گام برمي دارد و زمين خشک و بايري نخواهد ديد. (۱۳) «در آن روز زمین گنجهای پنهانش را آشکارمی کند و برکاتش را نمایان می سازد.»(۱۴)

امام حسین (ع) : «سرانجام در عصر ظهور هیچ فرد نابینا و زمینگیر و مبتلا باقی نمی‌ماند مگر آن که خداوند به وسیله ما اهل بیت بلا را از او برطرف می‌نماید.»(۱۵) در روایتی که امام صادق علیه السلام از امام باقر علیه السلام ، از امام سجّاد علیه السلام نقل نموده‌اند تصریح شده است ، آن حضرت فرمودند: «هر گاه قائم قیام نماید ، خداوند مرض را از هر فرد مؤمن می‌برد و توانایی او را به سویش برمی‌گرداند.»(۱۶)رسول خدا (ص):«در آن زمان امت من چنان از نعمت برخوردار شوند که هرگز امتي آن چنان از نعمت برخوردار نشده باشد، زميت بتمامه محصول دهد و هيچ را از آنان دريغ ندارد، و اموال انبوه شود. هر کس نزد مهدي آيد و گويد: به من مالي ده - مهدي بي درنگ گويد: بگير.»(۱۷)امام باقر (ع): «[امام مهدى (عج) ] در سال دو بار به مردم مال ببخشد و در ماه دوبار امور معيشت بدانان دهد. . . تا نيازمندى به زكات باقى نماند و صاحبان زكات، زكاتشان را نزد محتاجان آورند، و ايشان نپذيرند. پس آنان زكات خويش در كيسه‌هايى نهند و در اطراف خانه‌ها بگردند (براى دستيابى به محتاجى) ، و مردم بيرون آيند و گويند:ما را نيازى به پول شما نيست. . . پس دست به بخشش گشايد، چنانكه تا آن‌روز كسى آنچنان بخشش اموال نكرده باشد.»(۱۸)

مفضّل به امام صادق (ع) عرض نمود: ای مولای من ؛ کسی از شیعیان شما بمیرد و به برادران دینی و به مخالفین خود قرض داشته باشد ، چه می‌شود ؟امام صادق علیه السلام فرمودند :« اوّل کاری که مهدی علیه السلام شروع می‌کند این است که منادی در تمام عالم ندا می‌کند: آگاه باشید هر کس یکی از شیعیان ما به او قرضی دارد آن را بگوید . تا آنجا که سیر و خردل را به صاحبش رد می‌کند تا چه رسد به مال‌های بسیار از طلا و نقره و زمین‌ها که آن‌ها را به مالکش می‌دهد.»( ۱۹) 

امام صادق (ع) «باهم در ارتباط باشید و به یکدیگر نیکویی کنید و باهم مهربانی نمایید ، سوگند به کسی که دانه را شکافته و روح می‌دمد ، حتماً زمانی بر شما فرا می‌رسد که احدی از شما جایی برای مصرف دینار و درهم خود نداشته باشد ، یعنی در زمان ظهور حضرت قائم علیه السلام جایی نمی‌یابد که پول خود را در آن مورد خرج کند ، زیرا به فضل خداوند و ولیّ او تمامی مردم بی‌نیاز خواهند بود.
گفتم : این چه زمانی خواهد بود ؟حضرت فرمودند : آن زمان که شما امامتان را نیابید ، پس همین گونه خواهید بود تا زمانی بر شما طالع شود همان گونه که خورشید طلوع می‌کند ، این در زمانی خواهد بود که از هر زمان به ظهور آن حضرت بیشتر ناامید باشید.

پس بپرهیزید از این که شک کنید یا خود را به شک بیندازید ، شکّ‌ها را از خودتان دور کنید ، به راستی من شما را برحذر نمودم پس برحذر باشید . از خداوند توفیق شما و ارشاد شما را خواهانم.»(۲۰)
از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده که فرمودند:دانش در دلهاي مؤمنين انداخته مي شود، در آن زمان مؤمن، نيازي به دانش برادر ايماني خويش پيدا نمي کند.( ۲۱)
امام محمد باقر (ع) فرموده اند: زمانی که قائم ما اهل بیت قیام کند، دستش را روی سر مردم نهد، پس به عقلهایشان کمال و به فکرهایشان رشد بخشد.(۲۲)

امام صادق (ع) فرموده اند: علم و دانايى از ۲۷ حرف تشكيل مى‌شود، تمام آنچه پيامبران (تاكنون) آورده‌اند ۲ حرف است و مردمان بيش از اين ۲ حرف تاكنون نشناخته‌اند.  آنگاه كه قائم ما قيام كند ۲۵ حرف ديگر را آشكار سازد، و ميان مردمان بپراكند، و آن ۲ حرف را (نيز) بدانها ضميمه سازد، تا ۲۷ حرف را گسترش داده باشد.(۲۳)امام صادق (ع) فرمودند: به راستی آن گاه که قائم ما قیام نماید خداوند در گوش‌ها و چشمان شیعیان ما کشش ایجاد می‌کند (بر قدرت آن‌ها می‌افزاید) تا آنجا که میان آن‌ها و حضرت نیازی به پُست (واسطه) نیست . او با آنان سخن می‌گوید و آن‌ها می‌شنوند و به او نگاه می‌کنند در حالی که او در مکان خود می‌باشد.(۲۴) در حديثی از امام صادق(عليه السلام) نیزمى خوانيم:«هنگامى كه قائم قيام كند: حكومت را بر اساس عدالت قرار مى دهد.و ظلم و جور در دوران او برچيده مى شود. و جادّه ها در پرتو وجودش امن و امان مى گردد.زمين بركاتش را خارج مى سازد. و هر حقّى به صاحبش مى رسد.

در ميان مردم همانند داوود(عليه السلام) و محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) داورى مى كند.در اين هنگام زمين گنجهاى خود را آشكار مى سازد.و بركات خود را ظاهر مى كند. و كسى موردى را براى انفاق و صدقه و كمك مالى نمى يابد زيرا همه مؤمنان بى نياز و غنى خواهند شد.»(۲۵)  امیرالمؤمنین امام علی (ع) فرمود: «بدانيد اگر شما از قيامگر مشرق (امام مهدى «ع») پيروى كنيد، شما را به آيين پيامبر درآورد ... تا از رنج طلب و ظلم (در راه دستيابى به امور زندگى) آسوده شويد، و بار سنگين (زندگى) را از شانه‌هاتان بر زمين نهيد.»(۲۶)
منابع:
۲- ج ۱،مکیال المکارم
۳-کمال الدین ج۲ص۳۸۴
۴-حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) ص ۲۶۹ به نقل از نورالابصار فی مناقب آل بیت النّبی المختار، ج۱ ص ۱۵۶ و ۱۵۷
۵-دولت مهدی سیرت مهدی ، مصطفی دلشاد تهرانی ، ص ۴۶۴ به نقل از بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۸
۶-بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۸۵
۷-منتخب الاثر، ص ۴۷۲
۸-دولت کریمه، مرتضی مجتهدی سیستانی ص۲۸۰ به نقل از گمشدگان مثلث برمودا ص ۱۹۲و ستارگان ص۴
۹- احقاق الحق ج۱۳ص۱۵۲
۱۰- بحار الانوار ج۵۲ ص۲۸۰
۱۱-عصر ظهور ص ۳۶۳ به نقل از بحار ج ۵۱ ص ۶۸
۱۲- منتخب الاثر، ص ۴۸۲ 
۱۳- بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۶ 
۱۴-دولت مهدی سیرت مهدی ، مصطفی دلشاد تهرانی ص ۴۶۴ به نقل از بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۸۵
۱۵- بحار ج۵۲ص۳۳۵  
۱۶-غیبت نعمانی ص۳۱۷
۱۷- کشف الغمه، ج ۲، صص ۴۷۹ - ۴۷۸، بحار الانوار، ج ۵۱، ص۸۸
  ۱۸- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام (پژوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی «عج») ج ۱ ص۱۱۶
۱۹-دولت کریمه امام زمان (عج)ص۱۰۸به نقل از بحار ج۵۳ص۳۴ 
۲۰-غیبت نعمانی ص۱۵۰
۲۱-غیبت انتظار ظهور، نگاهی به دوران پس از ظهور، واحد تحقیقات مسجدمقدس جمکران به نقل از بحار الانوار ج ۵۳ ص ۸۶
۲۲-در فجر ساحل(امام غائب علیه السلام و دنیای آینده از نظر شیعه) ، محمد حکیمی،ج۱ ، ص۱۲۱ به نقل از کمال الدین ص۶۷۵
۲۳-بحار الانوار جلد ۵۲ صفحه ۳۳۶ حديث ۷۳
۲۴-دولت کریمه به نقل از بحار الأنوار : ۳۳۶/۵۲ ح ۷۲
۲۵-بحار ج ۵۱ص۱۱۳
۲۶- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام ص۱۱۴ به نقل از بحار ج۵۱ ص۱۲۳


منبع: مهر