تولیدکنندگان لوازم خانگی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری با بیان سند راهبردی صنعت لوازم خانگی کشور خواستار رفع مشکلات این بخش شدند.

 به گزارش مشرق، کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور به‌دنبال تعطیلی واحدهای تولیدی این بخش از جمله کارخانه ارج با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری درخواست‌های خود را برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی لوازم خانگی اعلام کردند.

در این نامه آمده است: همانگونه که مستحضرید خبر تکان‌دهنده و بهت‌آور تعطیلی قدیمی‌ترین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور موجی از واکنش‌ها را در میان افکار عمومی برانگیخته است. نام‌های چون ارج و آزمایش یادآور حس خوب مصرف کالای ایرانی است.

ناگفته نماند این رویداد برای صاحبان صنعت و متولیان امر، وقوعش بسیار محتمل و طبیعی بود، چراکه سال‌هاست تولیدکنندگان از تریبون‌های مختلف و نامه‌نگاری‌های زیاد با مسؤولان امر، وقوع این دست حوادث را پیش‌بینی کرده و خواهان ورود فوری تصمیم‌گیران به مساله شده‌اند.

به‌طور قطع بحران امروز مجموعه‌های مورد اشاره ریشه در مسائلی چون نحوه واگذاری، صلاحیت خریدار، سوءمدیریت و عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش تحقیق و توسعه برای به روز کردن تولیدات دارد اما عوامل کلان و پیچیده‌تری در بروز این دست رویدادها موثر است که در صورت چشم‌پوشی دیگر تولیدکنندگان لوازم خانگی این کشور را نیز درگیر خواهد کرد.

نفوذ بلامنازع مافیای واردکننده لوازم خانگی که بیشترین سهم را در واردات کشور به خود اختصاص داده‌اند، چالش عظیمی را پیش روی تولید ملی نمایان کرده و روز به روز بر عمق این فاجعه افزوده می‌شود. واردکنندگان با سوءاستفاده از صنعت مونتاژ و کسب منافع حداکثری، با در اختیار گرفتن بیشترین و بهترین فضاهای تبلیغات شهری و رسانه ملی و شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان در همه لایه‌های و ارکان جامعه رخنه کرده و با صحنه‌سازی خطرناک و تشبیه‌سازی، برای بهره‌برداری از قوانین و آیین‌نامه‌ها، خود را به مسؤولان تولیدکننده معرفی می‌کنند.

این در حالی است که همین گروه، در بازار به کسوت کالای خارجی با عقبه یک برند جهانی معتبر بازاریابی می‌کنند. آنها به جای خط تولید مبادرت به راه‌اندازی خطوط مونتاژ بدون عمق ساخت داخل کرده‌اند و به همین دلیل بسترهای لازم جهت انتقال تکنولوژی، ایجاد و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه و به تبع آن ایجاد اشتغال پایدار و عمق ساخت داخل در کشور پدید نمی‌آید.

جناب آقای رئیس‌جمهوری! ما با ورود سرمایه‌گذاران خارجی مخالفتی نداریم بلکه سخن بر سر انتقال دانش و فناوری و ورود آنها به حوزه‌هایی است که سرمایه‌گذاری در آنها مغفول مانده یا ناکافی است.

در صنعت لوازم خانگی که هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری داخلی برای تجهیز و تکمیل خطوط مدرن تولیدی صورت پذیرفته و طبق آمار موثق تنها با یک شیفت‌کاری در سال، توان برآورده کردن بیش از نیاز بازار را دارند، هیچ منطقی ورود سرمایه‌گذاری جدید را در این حوزه توجیه نمی‌کند، چراکه آنها به جای تقویت تولید داخلی در پی مونتاژ هستند.

ورود سرمایه‌گذار خارجی زمانی ارزشمند و قابل دفاع می‌شود که با مشارکت تولیدکننده داخلی در بخش‌های استراتژیکی چون انتقال دانش فنی، تولید قطعات و توسعه صادرات همکاری داشته باشد.

امروز اگرچه ارج مانند گذشته فعال نیست اما شرکت‌های بزرگ و مدرن تولیدکننده لوازم خانگی در نقاط مختلف کشور فعال هستند و در عرصه تولید با حجم بالای سرمایه‌گذاری ایستاده‌اند تا سهم کالای ایرانی در بازار را از برندهای وارداتی بازپس گیرند. در همین راستا کانون انجمن‌های تولیدکننده لوازم خانگی کشور در عملیاتی‌ترین و موثرترین گام ممکن، سند راهبردی و چشم‌انداز صنعت لوازم خانگی کشور را که با نظر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان و صاحبنظران این عرصه تهیه و تنظیم شده، به پیوست تقدیم می‌دارد.

در همین حال محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار گفت: درخواست ما این است که برای همه واحدهای تولیدی کشور، مالیات قطعی شده سال 1393، با افزایشی معادل شاخص تورم تولیدکننده، ملاک تعیین مالیات در سال 1394 قرار گیرد.

مافیای واردات جوسازی می‌کنند

در شرایطی که تعطیلی کارخانه ارج و شایعاتی درباره دیگر واحدهای تولیدی قدیمی مانند پارس‌الکتریک فضای صنعتی و خبری کشور را تحت تاثیر قرار داده است سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی عامل این جوسازی‌ را مافیای لوازم خانگی خارجی در ایران می‌داند.

حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگو با ‎‏«وطن‌امروز» با اشاره به اینکه نقش دولت‌ها در وضعیت فعلی تولید ناچیز و وضع دولت فعلی ناچیزتر از همه است، گفت: عواملی مانند سهامداری، بازار، واردات، فرهنگ مصرف و تکنولوژی تولید مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد که در نهایت باعث ایجاد وضعیت کنونی می‌شود و انحراف اذهان مردم از این عوامل واقعی و تولید داخلی به سمت مقابله با دولت، کار شبکه مافیای بزرگ لوازم خانگی در ایران است.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه با اشاره به نقص قوانین و برخورد انحصاری با تبلیغات، عنوان کرد: در حالی که قوانین محدودکننده تبلیغات لوازم خانگی خارجی رعایت نمی‌شود، برندهای خارجی فضاهای شهری را در اختیار می‌گیرند و همچنین واردات بی‌رویه محصولات خارجی ذائقه مردم را به سمت مصرف این کالاها سوق می‌دهد، نمی‌توان انتظار داشت صنایع داخلی در این شرایط توان رقابت داشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی مردم به دنبال برندهای خارجی باشند و به تولیدات داخلی پشت کنند باید روزی را هم ببینند که یک برند پرسابقه مانند ارج نابود شود و فرزندان آنها از کار بیکار شوند. گرچه ما به دنبال موج‌سواری به نفع محصولات خارجی روی اخبار ناراحت‌کننده تولیدکنندگان داخلی نیستیم اما با وجود این عوامل دولت‌ها می‌توانستند کاری کنند که این فضا به وجود نیاید ولی با این حال نباید تقصیرها را تماما به گردن آنها انداخت.