کد خبر 60031
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۶

حدود سی میلیون نفر از یک میلیارد و چهارصد میلیون جمعیت چین را مسلمانان تشکیل می‏دهند. سهم شیعیان از این سی میلیون، حدود ده درصد است.

 استقبال از ماه مبارک رمضان

مردم مسلمان چین، قبل از ورود ماه مبارک رمضان خانه ها و مساجد را تمیز می‏کنند و در مسجد جمع شده و امام جماعت راجع به اعمال این ماه و وظایف روزه داران صحبت می‏کند. آموزش زبان عربی، عقاید و احکام به علاوه نماز از جمله برنامه‏هایی است که در این ماه برنامه ریزی می شود.

  تلویزیون

تلویزیون برنامه‏ای که خاص این ماه باشد، ندارد . فقط شروع ماه مبارک رمضان را اعلام می‏کند و از فواید این ماه صحبت می‏کند، به همین دلیل ماه مبارک رمضان برای بیشتر مردم چین، شناخته شده است.

  تشخیص اوقات شرعی

اوقات شرعی در چین توسط مساجد اعلام می شود. در هر محله‏ای یک مسجد وجود دارد که قبل از اذان، قرآن و دعا پخش می‏کند و مردم با همان صدا بیدار می‏شوند.
افطار
علاوه بر جوانها اکثرافراد مسن نیز به مسجد می‏روند و همانجا افطار می‏کنند. در طول ماه مبارک مساجد با چای، نان و یا خرما از روزه داران پذیرایی می کنند.

کتاب فروشی

در کنار هر مسجد، کتاب فروشی هایی نیز وجود دارد که در ماه مبارک کتاب‏های احادیث درباره ماه رمضان را به فروش می رسانند.

اعتقادات مردم

برخی مسلمانان کشور چین معتقدندهرکس روز چهاردهم و بیست و هفتم این ماه را روزه نگیرد، کور می‏شود. که مراد  کوری چشم دل است. برخی افراد هم در برخی مناطق چین در ماه مبارک رمضان گوشت خوک نمی‏خورند، و همین نخوردن گوشت خوک را روزه گرفتن می‏دانند.

عید فطر

عید فطر در چین نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان حال و هوای خاص خود را دارد. مسلمانان لباس نو می‏پوشند، غسل می‏کنند، برخی عطر می‏زنند و  به مسجد می‏روند. بعد از نماز هم به قبرستان می‏روند و برای مردگان طلب مغفرت می‏کنند. در این روز زنان در خانه غذایی می‏پزند که به چینی «یوشاسنجزگواتز» می‏گویند. نوعی حلوا و یا کیک است. از روز عید فطر تا سه روز بعد از آن هم مردم به دیدار یکدیگر می‏روند.