کد خبر 62133
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۲

يمن،400 هزار كيلومتر مربع وسعت و 22 ميليون نفر جمعيت دارد. حدود 30 درصد از اين جمعيت را شيعيان زيدي، حدود يك ميليون نفر را شيعيان 12 امامي و بقيه را وهابيت، اهل سنت، مسيحي‌ها و يهودي‌ها تشكيل مي‌دهند.

 
يمن؛ كشور گنبدها
 
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، یمن به کشور گنبدها مشهور است. شما در هر نقطه از کشور، شهرها و روستاها تعداد فراوانی مسجد می بینید. یعنی کشور را مسلمان می بینید.

استقبال
 
 تمام اعضای یك خانواده و فامیل اگر در شهرها یا کشورهای دیگر کار می‌کنند همه قبل از ماه مبارک رمضان به محل اصلی زندگی خود پیش بزرگ فامیل برمی‌گردند و همه دور هم جمع می شوند. دید و بازدید فامیل‌ شادی و شور و نشاط فراوان میان آنها از اینکه بعد از یک سال یکدیگر را می‌بینند. در این ایام دیگر کسی در پایتخت دیده نمی‌شود و آنجا بسیار خلوت می‌شود.
 مردم یمن قبل از ماه رمضان در مقابل مساجد جمع می‌شوندو هم‌همه خاص برپا می‌کنند. این كار برای فهمیدن آغاز ماه رمضان است. بعد خادم مسجد که مسؤول اعلام حلول ماه رمضان است در زمان معین از پشت بلندگو حلول ماه را تبریک می‌گوید و شادی فراوان در میان مردم برپا می‌شود و مردم آمدن ماه را به یکدیگر خوش آمد می‌گویند و جلوه با شکوهی در این لحظه برپا می شود.    

سحر

 
 یک ساعت و نیم قبل از نماز صبح همه ازخواب بیدار می شوند، حتی کوچکترها و غذای گرم آماده می‌کنند‌ پس از صرف سحري به نماز می‌روند و بعد از نماز هم به خانه می‌آیند و می‌خوابند.

تلويزيون
 

کل شبکه های تلویزیون مخصوص رمضان است. بهترین سریالها و برنامه های تفریحی را برای رمضان نگه می دارند و با هم رقابت می کنند. مردم روز استراحت و شب به ديدن اين برنامه‌ها مي‌پردازند.

جلسه قرآن

 
طلبه‌ها و بعضي مردم علاقه‌مند هم به مسجد مي‌روند و از جلسات ختم قرآن و آموزش قرآن استفاده مي‌كنند. آنها نماز مغرب را خوانده و 5/1 ساعت بعد از آن دوباره اذان مي‌گويند و نماز عشا را مي‌خوانند.
 
مردم در ماه رمضان قبل از افطار هر كسي با غذا به مسجد مي‌رود. نمازگزاران همگي در حيات پشت مسجد مشغول خوردن افطاري مي‌شوند و بعد از 10 دقيقه نماز مغرب مي‌خوانند و به منزل مي‌روند. بعد از منزل رفتن، سفره شام آماده و با هم شام مي‌خورند و بعد مجددا براي نماز عشا به مسجد مي‌روند و هر كه بخواهد در مسجد مي‌ماند تا صبح.

رمضان براي چيست؟

 
 معمولاً در یمن در طول سال زحمت می‌کشند و در ماه مبارک رمضان محصول کار خود را به طور کامل خرج می‌کنند. ماه رمضان براي آنها ماه تفريح، خوردن و استراحت است.

غذاي مخصوص

 
غذاها در رمضان بيشتر مي‌شود و زياد چرب و چيلي مي‌شود. يك دوغ خاصي كه به روش خاصي هم درست مي‌شود،‌ يك شربت خاص قرمز رنگ هم تهيه مي‌شود. يك غذا هم مثل ژله است و مردم آنقدر به خود مي‌رسند كه احساس روزه‌داري ندارند.

عيد فطر
 

 فطريه را صبح عید در راه رفتن به نماز هر كسي به دلخواه خود به كسي مي‌بخشد و نماز عيد را در صحرايي بزرگ برگزار مي‌كنند.  فقط مردها و بچه‌ها مي‌توانند در نماز عيد فطر شركت كنند و ‌زنها حق آمدن به مسجد و نماز عيد را ندارند اين از نكات منفي زيدي‌هاست كه تبدیل به فرهنگ شده است.