نظامیان آمریکا در تازه‌ترین هتک حرمت خود به مقدسات مسلمانان، قرآن را به آتش کشیدند.

به گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی مشرق، واقعه اخیر به آتش کشیدن قرآن از سوی نظامیان آمریکایی در افغانستان، خشم مسلمانان جهان بالخصوص مردم افغانستان را برانگیخته است. این واقعه همانند وقایع مشابه پیشین، اثرات جبران‌ناپذیری بر تصویر آمریکا در کشورهای اسلامی که بهبود آن هدف اول دیپلماسی عمومی آمریکا محسوب می‌شود دارد.

دولت آمریکا به ویژه وزارت خارجه و وزارت دفاع این کشور، سالیانه میلیون‌ها دلار صرف برنامه‌های پرزرق و برق دیپلماسی عمومی خود می‌کنند تا بتوانند تصویر به شدت تخریب شده کشورشان را در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه بهبود بخشند. نفرت افکار عمومی خصوصاً مسلمانان از آمریکا و سیاست‌هایش متعاقب حمله به افغانستان و پس از آن به عراق، با مطرح شدن تئوری جنگ صلیبی رو به افزایش نهاد.

آمریکا در دوره جدید پس از جنگ سرد برای مقابله و تلطیف افکار عمومی، دست به اجرای برنامه‌هایی در زمینه دیپلماسی عمومی زد. این برنامه‌ها که در دوره بوش با صرف هزینه‌های فراوان شروع شد به منظور بهبود تصویر و روایت آمریکایی از وقایع آغاز شد. واشنگتن به منظور حفظ و ارتقای تصویر خود نیازمند هماهنگی بین کردار و اعمال نظامیان خود در منطقه با گفته‌های مقامات کاخ سفید است. همان‌طور که یک ضرب‌المثل معروف در این حوزه می‌گوید: «اعمال و رفتار بلندتر از کلمات صحبت می‌کنند.» اما رفتار نظامیان آمریکایی در واقعه اخیر آتش زدن قرآن همانند وقایع مشابه آن نظیر اهانت به اجساد کشته‌شدگان در افغانستان، تمامی رشته‌های دیپلماسی عمومی آمریکا را بر باد داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس