لاریجانی نمایه

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه مجلسی در راس امور است به معنی تصمیم گیری در همه امور نیست.

به گزارش مشرق، نشست خبری علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۱۰ آذر) در ساختمان مشروطه آغاز شد. 

لاریجانی در آغاز این نشست ضمن گرامیداشت یاد و نام آیت‌الله مدرس خاطرنشان کرد: مخالفان آیت‌الله مدرس هم به اینکه وی شخصیتی مبرز در تاریخ ایران بوده است اذعان کرده‌اند. 

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله مدرس درخشندگی ویژه‌ای در پارلمان داشت و به همین دلیل نماد مجلس شد، ادامه داد:ملک الشعرای بهار عبارتی در مورد مجلس دارد که من هر وقت این جمله را می‌بینم، احساس می‌کنم که دقیقا واژه‌ها سر جای خود به کار رفته است به طوری که بهار درباره آیت الله مدرس می‌گوید یکی از شخصیت‌های بزرگ ایران بود که از فتنه مغول به بعد نظیرش بدان کیفیت و صراحت لهجه و شجاعت ادبی و ویژگی‌های فنی در علم سیاست و خطابه و امور اجتماعی دیده نشده، سیدحسن مدرس است. 

لاریجانی گفت: شخصیت مبرز آیت‌الله مدرس برای اینکه قانون در کشور حاکم شود و نظام‌های استبدادی و استعمارزده طومار خود را پیچیده در هم بدانند، مرحوم مدرس است. 

وی گفت: یکی از نکاتی که مرحوم مدرس به عنوان یک حکومت عادل و پیشرفته قائل بود، مربوط به آن بود که قانون و قانونگرایی باید در کشور حاکم شود و او این موضوع را شاخص یک حکومت پیشرفته می‌دانست.

وی تصریح کرد: آیت‌الله مدرس درباره قانونگرایی در کشور می‌فرماید که مملکت یعنی حکومت قانون و اگر قانون حاکم نباشد، مملکت نیست. 

لاریجانی گفت: باید در همه ادوار بدانیم که اگر کشور می‌خواهد پیشرفت کند و اسم دولت به معنای واقعی پیدا کند، یعنی اینکه باید قانون حاکم باشد. 

وی افزود: یکی دیگر از نکات مدرس آن بود که مجلس را سمبل مشروطه و نماد آزادی و محل اتکا ملت می‌دانست. 

وی تصریح کرد: آیت‌الله مدرس در این زمینه می‌فرماید این مجلس را به منزله تمامی ایران باید بدانیم و باید تقدس مجلس را بر هر امری مقدم بشماریم. 

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله مدرس وقتی استیضاح رضاخان را امضا کرد، یکی از محورهای آن این بود که او به مجلس شورای ملی توهین کرد، لذا برای مدرس قطعی بود که توهین به مجلس یعنی توهین به ملت؛ تخریب مجلس هم به همین معناست. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصورم آن است که باید بدانیم که حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادی‌ها و اراده ملت است و گاهی می‌بینم که در فضای کشور با بی‌تقوایی سیاسی مواجه می‌شویم.

وی گفت: برخی اوقات کسانی هتک مجلس می‌کنند و به دنبال تخریب آن هستند، اما باید بدانند که این اقدام مخالف مرام مجلس و حضرت امام خمینی(ره) است. 

لاریجانی ادامه داد: زمانی که نمایندگان دور اول مجلس خدمت بنیانگزار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) رسیده بودند ایشان فرمودند من خیلی از مجالس را یاد دارم؛ در برخی از مجالس هم به عنوان تماشاچی رفتم، یک دانه از امثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم، الا زمانی که مرحوم مدرس در آنجا بود. 

وی اظهار کرد: این بیان امام  خمینی(ره) دارای آینده نگری خاصی است و ممکن است اشکالات در آن وجود داشته باشد،‌اما نهاد مجلس یعنی نهادی که نمایندگی از کل ملت دارد. 

* تخریب کردن مجلس تخریب کلیت ملت است

وی تصریح کرد: تخریب کردن مجلس تخریب کلیت ملت است و ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند، اما اگر این هیجانات براساس صدق و مروت باشد خوب است ولی اگر بر این اساس نباشد دیوار کجی است که می‌تواند بر سر مردم فرود آید.

لاریجانی گفت: کسانی که دروغ، افترا و تحقیر خدمات نمایندگان ملت قصد فضاسازی دارند دلسوز ملت نیستند و وقتی ما با دشمن بدسگالی که دنبال تخریب و مسئله‌سازی در کشور هستند، خیلی باید به جایگاه مجلس توجه کنیم. 

وی تصریح کرد: من گزارشی اجمالی درباره اقدامات صورت گرفته و تصویب برخی قوانین در مجلس ارائه می‌کنم. 

وی گفت: در مجلس دهم کارهای مهمی صورت گرفته است که من برخی عناوین آن را بیان می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس دهم هر ساله قانون بودجه تصویب شده است که با دقت فراوان سعی شده است که بسیاری از مشکلاتی که دولت حتی در لایحه ندیده است را لحاظ کنند و مسائلی که مربوط به کشاورزان و روستائیان، بازنشستگان بنیه دفاعی است را درنظر بگیرند. 

*لایحه برنامه ششم ناقص بود و از نو تدوینش کردیم

وی تصریح کرد: قانون برنامه ششم توسعه در مجلس دهم تدوین شد و آن زمان دولت لایحه ناقصی را داد و مجلس دهم از نو آن را تدوین کرد. 

وی ادامه داد: تعداد قوانین ابلاغی مجلس که بخشی از آنها تا پایان مجلس در مسیر ابلاغ است ۱۶۲ قانون است که ۶۳ قانون، طرح بوده و ۹۹ قانون آن لایحه است.

لاریجانی گفت: وقتی اعلام می‌کنند لوایح در مجلس دهم کم بوده است، اگر نگاهی به آمار داشته باشند، مشخص است که نسبت به  طرح‌ها، لوایح دولت بسیار بیشتر است. 

وی گفت: قانون توسعه و اشتغال پایدار در روستاها یکی از قوانین مهمی بود که برای آنکه بتوانیم روستائیان و جوانان را در آنجا نگه داریم و زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند و با اعتبارات صندوق توسعه و کمک به آنها، امکاناتی را فراهم کردیم که در کنار روستاها سرمایه گذاری لازم صورت گیرد. 

* قانون رفع موانع تولید قانون خوبی بود که خوب اجرا نشد

وی خاطرنشان کرد: قوانین رفع موانع تولید که بسیار قانون مترقی و مهمی است، هر چند که خوب اجرا نشده است ولی نفس قانون دقیق دیده شده است، ضمن اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده توانست مقداری از درآمدها را به شهرداری‌ها و آبادانی آنجا بدهیم، چرا که وضعی که در روستاها و شهرها می‌بینید به دلیل قانونی است که مجلس دهم تصویب کرده است. 

وی گفت:برای گازرسانی و آسفالت روستاها در مجلس دهم قانون وضع شده و بودجه و اعتبار درنظر گرفته شده است، همچنین قانون حفاظت از خاک که بسیار مهم است توانست در کنار قانون هوای پاک اگر به خوبی اجرا می‌شد و دچار تنگنا نمی‌شد، می‌توانست ثمربخش باشد. 

لاریجانی ادامه داد: قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیک که بسیار پراهمیت است از دیگر قوانین مصوب مجلس است. همچنین قانون جامع حدنگار، قانون افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی و قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان، قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی و قانون حمایت از حقوق معلولان از دیگر قوانینی است که در این مجلس به تصویب رسیده است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای مهارتی، قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی، قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت و به کارگیری بازنشستگان، قانون صدور چک، قانون مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از این امر، قانون کاهش مجازات اعدام و قانون منابع مالی تروریست از دیگر قوانین مصوب مجلس دهم است. 

وی گفت: قانون تجارت، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه آمریکا، قانون اصلاح تشکیلات و وظایف انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تدوین بانکداری و بانک مرکزی که هم‌اکنون در دستورکار کمیسیون است، بخش دیگری از قوانین مصوب مجلس است. 

*عملکرد نظارتی مجلس دهم 

وی درباره عملکرد مجلس در بُعد نظارتی گفت: ۱۶۵ سوال از وزرا در موضوعات مختلف در صحن مجلس قرائت شده است. همچنین یک بار سوال از رئیس‌جمهور طرح شده است.

لاریجانی به قرائت ۶ مورد تحقیق و تفحص در مجلس دهم اشاره کرد و گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان،‌ سازمان تأمین اجتماعی، قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله این موارد است.

رئیس‌ مجلس با بیان اینکه ۶ مورد استیضاح در مجلس دهم مطرح شد، خاطرنشان کرد: دو مورد از این استیضاح‌ها منجر به عدم رأی اعتماد شد.

لاریجانی ادامه داد: از ماده ۲۳۴، سیزده مورد تخلفات دستگاه‌ها احصا شد که ۱۲ مورد آن به قوه قضائیه داده شد.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌ها ۳۱ مورد گزارش به مجلس داده‌اند که موضوعات بسیار مهمی را هم شامل می‌شد، اظهار داشت: وقوع سیل،‌ حادثه پلاسکو، احیای دریاچه ارومیه،‌ حوادث تروریستی اهواز، اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، مسئله موسسات اعتباری، از جمله این گزارش‌ها است. این جدا از گزارشات دیوان محاسبات است که هر سال انجام می‌شود.

رئیس مجلس ادامه داد: علاوه بر این، ما حدود ۶۴ جلسه غیرعلنی داشته‌ایم که بررسی آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر خارجه،‌ حادثه تروریستی در مجلس و حرم امام با حضور مسئولین، ناآرامی‌ها در کشور با حضور دبیر شورای‌عالی امنیت، ناترازی بانک‌ها، فضای کسب و کار، بحران آب در کشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت کسری بیمه‌های درمانی، وضع کشاورزی و مواد غذایی، وضعیت اقتصادی کشور در تحریم‌ها،‌ وضعیت مؤسسات اعتباری، از جمله موضوعاتی است که درباره آن‌ها جلسه غیرعلنی برگزار شده است.

* ارز ۴۲۰۰ تومانی مبنای علمی نداشت

لاریجانی با یادآوری اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت گفت: در جلسه غیرعلنی مجلس بحث شد و معلوم شد که این تصمیم، مبنای علمی ندارد و باعث شد که طرح نیمایی در دستور کار قرار گیرد. همچنین راجع به موسسات اعتباری سازوکاری با کمک رهبری در پیش گرفته شد که مشکل میلیون‌ها نفر حل شد.

وی ادامه داد: چالش‌های فضای مجازی، صنعت کشور، گزارش وزارت خارجه درباره FATF، وضعیت یارانه‌ها در کشور نیز از گزارش‌هایی هستند که در مجلس دهم مطرح شد. علاوه بر این‌ها گزارش کمیسون اصل نود به‌طور مستمر در مجلس مطرح می‌شود که  برخی نارسایی‌های مربوط به دستگاه‌های دولتی در آن مطرح می‌شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت اقتصادی سال۹۷ گزارش بسیار مهمی را ارائه کرد و برای وضعیت اقتصادی سال ۹۸ نیز پیشنهادهایی داده است که بسیار مهم است، افزود: اقداماتی هم برای تنقیح قوانین در معاونت تقنین انجام شده که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

لاریجانی افزود: مجلس دهم هم در حوزه تقنین و هم در بعد نظارت کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده، امّا گاهی در فضای هیجانات برخی امور دیده نمی‌شود و من خواستم گوشه‌ای از آن را تشریح کنم.

* اینکه مجلس در راس امور است به معنای دخالت در همه امور نیست

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از جایگاه مجلس چیست و آیا مجلس در راس امور است یا نه؟گفت: اینکه امام(ره) فرمودند مجلس در راس امور است به معنای این نیست که در همه امور دخالت کند، بالاترین مقام، رهبری هستند ولی آیا در همه امور دخالت می کنند؟ نه، جهت‌ها را مشخص می‌کنند. مجلس هم ریل گذاری می کند؟ در راس امور بودن این نیست که ما کار قوه قضاییه و مجریه را انجام دهیم.

لاریجانی تصریح کرد: مجلس دهم ظرفیت خوبی دارد، تنوع افکار در این مجلس بیشتر از مجالس قبلی است که این کمک می کند نظرات مردم گفته شود. این که نهادهای دیگری هستند برخی نهادها زمان امام نیز بودند و این چیز جدیدی نیست و برخی هم بعدا اضافه شدند.

وی ادامه داد: از وقتی آقای روحانی رئیس جمهور شد خیلی دقت کرده که این نهادها قانونگذاری نکنند البته ما هم دقت می‌کنیم اینگونه نشود، البته گاهی این گونه می‌شد و این نهادها قانونگذاری می کردند که جلوی آنها گرفته شد.

رئیس مجلس اظهار داشت: مشکلی درباره مجمع و هیئت نظارت وجود دارد؛ زمان مرحوم هاشمی بود یک هیئت نظارت تشکیل شد که بیشتر نظر مشورتی می‌داد در یک سال اخیر این ساز و کار تغییر کرد.

*شورای سران قوا به طور موقت برای شرایط خاص فعلی تشکیل شده است

وی درباره تشکیل شورای سران قوا اضافه کرد: یک موضوع موقتی است که بنابر شرایط خاص انجام شد. این شورا موقت است که برای بحران فعلی تشکیل شده است.

لاریجانی در رابطه با سوال دیگری خاطرنشان کرد: یک بخشی از سیاست های کلی که رهبری فرمودند قبلاً در ملاقات‌هایی که با نمایندگان داشتند فرموده بودند و در حال انجام است. ما بعد از ابلاغ سیاست های کلی، جلسه گذاشتیم و الان منتظریم نتیجه کمیته کارشناسی مشخص شود.

* برای اصلاح بودجه اگر سازمان برنامه پیشنهاد معقول داشته باشد می‌پذیریم

لاریجانی با اشاره به اصلاح  ساختار بودجه اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه امری است که به بخش‌های مختلف کشور مربوط می‌شود و سال گذشته مقام معظم رهبری همین موقع اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای هماهنگی سران قوه قرار دادند. 

وی ادامه داد: تقریبا در این سه دوره‌ای که حضور داشتم تغییرات لایحه بودجه ۵ درصد بوده و در برخی موارد کیفی است برای مثال در بخش کشاورزی در مورد آبیاری تحت فشار بودیم تا موارد لازم بر آن انجام شود اما این موضوع مبنی بر اینکه در کلان کل لایحه را تغییر عمده دهیم این امکان‌پذیر نبود. 

رئیس مجلس تصریح کرد: اصلاح ساختار لازم نیست و این امر باید در دولت باشد تا لایحه‌ای ارائه کند که با ساختار بودجه واقعی تطبیق داده شود. 

وی بیان کرد: سازمان برنامه، برنامه‌ مدونی برای این اصلاح ساختار داشته باشد و اگر حرف معقول و سنجیده‌ای را از  او شاهد باشیم مجلس هم حمایت می‌کند. 

لاریجانی تصریح کرد: بخش‌هایی را قانون اساسی مشخص کرده است برای مثال پیشنهادی که بودجه دو ساله ندهیم با نص قانون اساسی سازگار نیست یا بعضی از دستگاه‌ها که چون در قانون اساسی آمده باید ردیف‌ها مشخص شود به همین دلیل ما اصراری بر گسترش ردیف‌ها داریم.

* "لابی" دستگاه‌های اجرایی با مجلس کلمه خوبی برای تعاملات نیست

وی ضمن گلایه از استفاده از کلمه لابی دستگاه‌ها با مجلس گفت: عنوان می‌شود که برخی از دستگاه‌ها با مجلس و کمیسیون‌هایش لابی می‌کنند این کلمه  اشتباهی است چرا که آنها مشکلاتشان با دولت حل نمی‌شود و برای حل آن به مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مراجعه می‌کنند. بهتر است که از این کلمه استفاده نشود چرا که برداشت‌های دیگری از آن می‌شود  البته این موضوع اشکالی ندارد که آنها برای حل مشکلاتشان به مجلس روی می‌آورند. 

لاریجانی خاطرنشان کرد:در کلان باید شاهد اصلاحات ساختاری معقول و سنجیده بودجه باشیم.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره به ثمر رسیدن تحقیق و تفحص‌های مجلس، گفت: تحقیق و تفحص در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان شروعش با مجلس بود و بعد در قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار گرفت و رسیدگی که در قوه قضائیه روی این پرونده در حال بررسی  بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس است. یا در مورد تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی بعضی از مشکلاتی که در این سازمان قرار داشت در قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار گرفت.

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ مسائل در تحقیق و تفحص‌ها دو بخش است برخی تخلف است و برخی جرم، مواردی که جرم است در قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و مواردی که تخلف است، در کمیسیون‌ها مورد پیگیری قرار می‌گیرد و اگر تخلف مالی باشد دیوان محاسبات آن را پیگیری می‌کند.

*پرونده‌های تخلفات مسئولان اجرایی قبل و حال در دیوان محاسبات باز است

وی افزود:‌الان پرونده‌های زیادی در دیوان محاسبات از تخلفات مسؤولین اجرایی قبل و حال وجود دارد و بعضی از این موارد نیز بر اساس تحقیق و تفحص‌هایی است که مجلس انجام داده و یا دیوان محاسبات کمک کرده و با هم انجام داده‌ایم و این طور نیست که این تحقیق و تفحص‌ها هدر رود.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد مجلس دهم درباره تحقق شعار سال گفت: از مسائلی که مجلس به طور فوری روی آن کار کرد این بود که کمیسیونی را برای این کار مشخص کرد که آقای فولادگر مسئول آن است و قانون رفع موانع تولید توسط این کمیسیون ارائه شد و در مجلس مورد تصویب قرار گرفت که یکی از قوانین مترقی کشور است. البته همه زوایای آن اجرا نشده و من این را قبول دارم اما کار مجلس قانون‌گذاری است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این همین کمیسیون چندین گزارش به مجلس در مورد نواقص در اجرای حمایت از قانون حمایت از تولید ملی به مجلس  ارائه داد و هم در نظارت برای تحقق شعار سال کار شده و ما پیگیر این موضوع هستیم.

* کمیسیون‌های مجلس پیگیر کنترل بازار هستند

وی در پاسخ به سوالی درباره ابزارهای نظارتی مجلس برای کنترل قیمت‌ها در بازار گفت: ساز و کار این کار روشن است، کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر این امر هستند. همان روزی که در مجلس پیرو این موضوع بحث شد گفتم که کمیسیون اقتصادی و کمیسیون بودجه پیگیر باشند و این کمیسیون‌ها نیز  جلساتی را با ستاد تنظیم بازار ، سازمان تعزیرات، وزارت صمت برگزار کردند و پیگیر بودند این کار چگونه باید انجام شود و نظارت خود را همچنان انجام می‌دهند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما یک نشستی را در صحن مجلس داشتیم که همه اطراف این موضوع را در آن  جلسه دعوت کردیم و نمایندگان هم نظرات خود را مطرح کردند و باید این موضوع پیگیری شود چرا که یک امر مستمری است و کار ساده‌ای هم نیست و باید مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:در عرصه کلان باید رابطه عرضه و تقاضا را تنظیم کرد تا مشکلات به وجود نیاید مخصوصا در شرایط فعلی که موضوع تحریم را در کشور داریم و هم نظارت‌هایی که بخش‌های مربوطه باید انجام دهند.

وی افزود: فرمانده محترم سپاه نیز پیشنهادی را مطرح کردند که بسیج هم می‌تواند در بخش نظارت کمک کند و ما توصیه کردیم از وجود این عزیزان هم استفاده شود و آموزش بدهند و این کار انجام شود و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

*  تخصیص یارانه در کشور غیر عادلانه است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد حامل‌های انرژی اظهار داشت: ما در سال ۸۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کردیم این قانون به دولت الزام کرده که ظرف مدت مشخص شده در قانون باید یارانه‌هایی را که مربوط به بخش انرژی است، و یارانه‌های دیگر بخش‌ها را از حالت غیرشفاف خارج کند و قیمت فوب خلیج‌فارس برای موضوع انرژی در آن در نظر گرفته شده است همچنین در این قانون آمده که درآمد حاصل از این آزادسازی قیمت‌ها چگونه هزینه شود. ۵۰ درصد به عنوان یارانه نقدی به مردم، ۲۰ درصد برای بودجه و ۳۰ درصد برای بخش تولید و حمل و نقل پرداخت شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در گذشته دولت این قانون را به دقت انجام نداد و در شرایط فعلی از حدود دو سال قبل این بحث مطرح بود.

وی افزود: مشکل اینجاست که حجم زیادی یارانه در کشور تخصیص داده می‌شود و این کار به شدت غیرعادلانه صورت می‌گیرد بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۱۵، ایران در شاخص مصرف انرژی رتبه اول را در جهان داشته و فقط در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۷ میلیارد دلار یارانه، ۷ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده این یارانه از جیب ملت پرداخت می‌شود اما به شدت غیرعادلانه.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این نحوه پرداخت یارانه مشکلاتی را به همراه دارد از جمله اینکه مشکلاتی را برای محیط زیست به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در مورد بنزین دهک اول جامعه ۱.۲ یارانه استفاده می‌کند و دهک دهم ۲۵ و این چیزی حدود ۱۷، ۱۸ برابر را نشان می‌دهد. استفاده از یارانه در مجموع بنزین و سی‌ان‌جی در دهک اول ۱.۸ است و در دهک دهم این میزان به ۳۵ می‌رسد که نسبت آن بیش از ۲۰ برابر است. 

لاریجانی اظهار داشت: موارد فوق نشان می‌دهد که تا چه اندازه عدم تعادل در تخصیص یارانه به سوخت وجود دارد در این میان قیمت بنزین یک نمونه است. قیمت بنزین پولی است که متعلق به همه مردم است اما طبقات بالا از آن استفاده زیادی دارند و طبقات پایین استفاده‌شان اندک است و ۴۵ درصد مردم خودرو ندارند و هیچ استفاده‌ای از یارانه بنزین نمی‌کنند و از این یارانه محروم هستند و مابقی هم کسانی که متمول هستند چند خودرو دارند و از این یارانه زیاد استفاده می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این مشکل همیشه وجود داشته در زمانی که ما بحث یارانه‌ها را در مجلس داشتیم و این قانون تصویب شد به همین خاطر بود.

وی افزود: دولت در شورای هماهنگی پیشنهادش را مطرح کرد البته این به این معنا نیست که پیشنهادات دیگری مطرح نشد اما دولت می‌گوید من اختیار دارم که این کار را بکنم و مجلس به من اختیار داده است.

لاریجانی ادامه داد: این مسأله در مجلس هم مطرح بود ما هم در سال ۹۵ نشستی را در این باره داشتیم و تفصیلا درباره یارانه‌ها صحبت کردیم و هم در ۱۵ مهر ۹۸ جلسه‌ای برای این موضوع داشتیم و موضوع مطرح شد و باز در مهرماه ۹۸ آقای مصری از طرف هیأت رئیسه مأموریت گرفت تا جلسه‌ای با مرکز پژوهش‌ها، سازمان برنامه و ... داشته باشد و نتیجه این بود که حدود بیش از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه در کشور به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شود و سهم هر خانوار باید به صورت متوسط حدود ۵۷ میلیون تومان در سال باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در این باره پیشنهاداتی دادند و در مجلس هم مطرح شد که به عنوان مثال در مورد بنزین چگونه می‌توان این موضوع را متعادل کرد؛ یک پیشنهادشان در مورد بنزین این بود که نسبتش همین وضعیت فعلی باشد که اعلام شده یک پیشنهاد دیگر ۲ هزار تومان بود و سه سناریو در این باره مطرح شده بود که در مجلس سه ساعت روی آن بحث شد.

وی افزود: آنچه که در شورا مطرح شد دو وجه داشت یک وجه آن مشورتی بود و یک وجه تصمیم‌گیری، وجه مشورتی درباره نرخ‌ها بود که این نرخ‌گذاری وظیفه دولت بود اما چون رهبر معظم انقلاب فرموده بودند مشورت کنید، مشورت می‌شد اما اصل کار را باید دولت پیشنهاد می‌داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اما در مورد تصمیم‌گیری آنچه که در موردش تصمیم گرفته شد این بود که چون منابعی که از افزایش قیمت بنزین به وجود می‌آید منابع اندکی است و قانون گفته ۵۰ درصد آن به مردم پرداخت شود با توجه به شرایط فعلی تورمی کشور همه درآمد حاصل از این بخش به مردم داده شود.که این موضوع تصویب شد و به تأیید رهبر معظم انقلاب رسید.

لاریجانی گفت: بنابر این مکانیزمی جایگزین مجلس نشده چرا که مجلس مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها این اختیار را به دولت داده است.

* سوال درباره تغییرات «لاریجانی» رمانتیک است 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی افراد با توجه به عدم حضور شما در انتخابات مجلس یازدهم برخی سیاسیون معتقدند که لاریجانی در دوره حیات سیاسی خود فراز و فرودهای زیادی داشته است به نظر شما لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از حیث عملکرد سیاسی و رفتارهایش چه تفاوتی با هم دارد، گفت: این سؤالات بیشتر حالت رمانتیک دارد و من خیلی در این زمینه متخصص نیستم.

وی افزود: انسان‌ها در مسیر کارهای سیاسی مانند بقیه امور پیشرفت می‌کنند و در زمینه‌های مختلف تجربه به دست می‌آورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌من در ۱۲ سال اخیر در خدمت نمایندگان محترم مجلس درس آموختم و تجارب زیادی را به دست آوردم و از نظرات آنها استفاده کردم و در سطوحی مشکلات کشور را بهتر دیدم.

لاریجانی  گفت: اگر بر اساس اندیشه ملاصدرا بیندیشید که معتقد به حرکت جوهری بود و هر دم انسان‌ها عوض می‌شوند بنابراین این موضوع خیلی عجیب نیست.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در طی چند هفته اخیر شاهد اجرای سهمیه‌بندی بنزین بودیم؛ نظر شما در مورد اجرای این طرح چیست؟ خاطرنشان کرد: این مسئله مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه از سال ۸۸ که در مجلس و دولت مطرح بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌بحث اصلی آن است که آیا این یارانه‌های پنهان به اقتصاد کشور لطمه می‌زند یا نه؟ آیا توزیع عادلانه وجود دارد یا نه؟ 

لاریجانی افزود: تا جایی که اطلاع دارم اقتصاددانان برجسته کشور که نمی‌توانم بگویم همه ولی از طیف‌های مختلف معتقدند که این مسیر اتلاف منابع است. ضمن اینکه به شکاف طبقاتی هم کمک می‌کند. لذا باید جلوگیری کرد. 

وی خاطرنشان کرد: برخی از مجلات اقتصادی و یا روزنامه‌های اقتصادی که قالبا آنها را مطالعه می‌کنم راجع به این موضوع مطالب زیادی نوشته‌اند اما بهتر است بدانیم این موضوع به یک باره و قارچ گونه نبوده است که حادث شود. 

* قانون هدفمندی دقیق است و دولت باید آن را صحیح اجرا کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید به فکر علاج این موضوع باشیم که قانون هدفمندی یارانه‌ها مدلی را برای آن ارائه کرد و فکر می‌کنم این قانون خیلی دقیق است و باید دولت در مورد نحوه اجرای آن به سمت صحیح اجرا کردن برود.

لاریجانی  گفت:‌نظر مجلس در آن زمان درست بود و اگر درست اجرا شود هم حمل و نقل عمومی که در قانون ذکر شده است چه مقدار از منابع باید به سمت حمل و نقل عمومی شامل مترو، راه‌آهن‌ سوق داده شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت نباید یک وجه این قانون را اجرا کند بلکه باید همه بخش‌های آن را به مرحله اجرا بگذارد.

* در موضوع آمریکا، جمهوری اسلامی درها را نبسته است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال تلویزیون سی بی اس آمریکا مبنی بر اینکه آیا شما راهکار عملی برای شکستن بن‌بست ایران و آمریکا می‌بینید؛ آمریکا اصرار بر بازگشت تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثری بر ایران دارد تا جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره بیاید.اما ایران اصرار دارد اگر قرار است مذاکره‌ای باشد حتما تحریم‌ها به گام اول برگردد؛ آیا اراده سیاسی برای شکستن این بن‌بست و مذاکره وجود دارد، گفت:‌اراده سیاسی بر حل این موضوعات همیشه هست و بن‌بستی وجود ندارد.

لاریجانی  گفت:‌افرادی هستند که هم اکنون در حال گفتگو هستند اما بحث سر آن است که سیاست فشار حداکثری که سیاست غلطی است و باید این روش اصلاح شود اما برخی کشورها هم در حال تلاش هستند.

وی گفت: جمهوری اسلامی درها را نبسته اما اصل آن است که آمریکایی‌ها باید بفهمد این روش در گذشته هم وجود داشته و جواب نداده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: روزگاری به جمهوری اسلامی فشار می‌آورند که باید از مسئله هـسته ای منصرف شوید و حتی خاطرم هست که نباید یک سانتریفیوژ هم داشته باشید در حالی که موفق نشدند.بعد آقای اوباما نامه نوشت و گفت من غنی سازی در ایران را قبول می‌کنم.حالا مذاکره کنیم.

لاریجانی  گفت: اگر همین قدر عقل هم مسئولین آمریکایی داشته باشند و از تجربه گذشته استفاده کنند می‌توانند این مسئله را حل کنند و راه بسته نیست. 

* نگرانی از اتفاقات اخیر عراق نداریم

لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقات اخیر عراق می‌تواند بر کشور تاثیر داشته باشد، اظهار داشت: با حضور آیت‌الله سیستانی در عراق که رهروی جامع خوبی دارند، ما نگرانی نداریم؛ چراکه ایشان واقف به ابعاد مسئله هستند. البته در آن دورانی که داعش، عراق را تحریک می‌کرد ما نگران بودیم و به آنها کمک کردیم، اما امروز ایشان متدبرانه گام برمی‌دارند و اگر کمکی بخواهند ما اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما عراق را متحد طبیعی می‌دانیم و نگرانی از اتفاقات اخیر عراق نداریم؛ چراکه عراق رجال سیاسی و مذهبی پخته‌ای دارد و می‌توانند از پسِ مسائل بربیایند و آیت‌الله سیستانی هم به خوبی واقف به این مسائل هستند.

پیشنهاد سهمیه بندی بنزین از سوی دولت بود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار این خبرگزاری درباره افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا این تصمیم، تصمیم سران سه قوه بوده یا نه؟ گفت: گفت این مسئله دو وجه داشت یکی وجه مشورتی و یکی هم وجه تصمیم گیری. به نظرم آنچه رهبری در درس خارج از فقه خود فرمودند همین بود، که حق بود. یعنی در جلسه سران این مسئله مطرح شد و ایشان هم حمایت فرمودند.

لاریجانی در به پاسخ این سوال که « رئیس جمهور گفت من از زمان اجرای سهمیه بندی مطلع نبودم و صبح آن روز متوجه شدم که این اظهار نظر برای بسیاری از مردم عجیب بود و آیا شما از زمان اجرای این طرح مطلع بودید؟» ادامه داد: من از زمان اجرای طرح مطلع بودم و راجع به مشکلات این مسئله با آقای رحمانی نیز صحبت کردم.  بنده سه شنبه در جلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان گفته بودم که چنین طرحی در روزهای آینده در حال اجراست.

رئیس مجلس اظهار داشت: دولت می تواند طبق قانون هدفمندی این کار را انجام دهد ولی به خاطر شرایط آنجا مشورت کرد. پیشنهاد، پیشنهاد دولت است قسمتی که مسئولان تصمیم گرفتند این بود که همه منابع این کار به مردم داده شود.

وی در رابطه با اینکه آیا لازم نبود قبل از اجرای این طرح اقناع عمومی صورت گیرد هم گفت: اقناع لازم بود الان هم لازم است. رسانه‌های مختلف هم باید این کار را انجام دهند. در ستادی که وزارت کشور برای این کار در نظر گرفته بود قرار بود کارهای انجام شود.

* برای عدم کاندیداتوری در مجلس مصمم هستم

لاریجانی در در پاسخ به این سوال که آیا به واسطه نظرات بزرگان قم، مجددا کاندیدای مجلس خواهد شد، گفت: در مجلس دهم هم نظرم این است؛ چراکه ۱۲ سال می‌شود که توفیق نمایندگی مردم قم را داشتم. در آن زمان هم بزرگان هم با من تماس داشتند تا من را قانع کنند و البته این بار هم همین‌طور است که برخی از بزرگان برایم نامه نوشتند و حتی صحبت‌هایی داشتند که در این دوره مجلس شرکت کنم، اما من آنها را قانع کردم که ۱۲ سال برای حضور در عرصه کافی است، لذا به نظرم این یک تصمیم لحظه‌ای نیست و مدتی است که روی آن فکر کرده‌ام.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که عده‌ای از عدم کاندیداتوری شما خوشحال می‌شوند، فکر می‌کنید نیامدن شما تا چه اندازه برای تحولات مجلس آینده مؤثر است و اینکه آیا برای انتخابات ریاست‌جمهوری خودتان را آماده می‌کنید، گفت: من امیداورم هم مخالفان و موافقان همیشه خوشحال باشند. در این زمینه بخلی نداریم. 

وی افزود: من هم فرزند کوچکی هستم و جز نمایندگان مجلس. من از محضر نماینده‌ها بیشتر استفاده می‌کردم. احساس نمی‌کنم نسبت به ریاست مجلس هم خلائی وجود داشته باشند. همین اکنون در بین نمایندگان افرادی را می‌بینم که می‌توانند در این سمت کارهای اساسی انجام دهند. این عرصه خالی نیست.

رئیس مجلس با بیان اینکه ان‌شاءالله مخالفان در اظهارنظرهایشان حجت شرعی دارند، گفت: ما دشمن این افراد هم نیستیم. به هر حال در این نظام کار می‌کنند و ممکن است نظر سیاسی‌شان فرق داشته باشد.

لاریجانی در واکنش به خانه‌نشینی خود گفت: هر وقت وظیفه‌ای به دوش من گذاشته شود انجام وظیفه می‌کنم. در این چهل سال هم طبق عقیده کار کرده‌ام و این انقلاب را بحق می‌دانم که باید برای آن زحمت کشید.

* برنامه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری ندارم

وی افزود: برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم برنامه‌ای ندارم که از الان آن را تکلیف خود بدانم.

لاریجانی با اشاره به شفافیت مالی کاندیداهای مجلس اظهار داشت: ما درباره کیفیت انتخابات که استانی شود و برای شفافیت مالی آن قانونی تصویب کردیم و همه نگران این موضوع هستند از سیل جمعیتی که برای نام‌نویسی می‌آیند ما چارچوبی گذاشتیم و آن را تصویب کردیم و تقدیم شورای نگهبان کردیم که در آنجا ایراداتی به آن وارد شد. ما کار  خودمان را انجام دادیم و باید شورای نگهبان این ایرادات را رد کند. 

* برای استانی شدن انتخابات ما کارهایمان را کردیم بروید از شورا و مجمع سوال کنید

وی ادامه داد: استانی شدن انتخابات در سه دوره مطرح بود، در این مورد که به تناسب استان‌ها نماینده در مجلس حضور یابد  حدود یک سال و نیم پیش با آیت‌الله جنتی صحبت کردیم و حتی پژوهش‌های مجلس هم به این نتیجه رسید و با آقایان کدخدایی، دهقان، کولیوند و آیت‌اله جنتی جلسه‌ای گذاشتم تا در این باره صحبت کنیم و تجدیدنظری داشته باشیم که شفافیت مالی و نقش احزاب و گروه‌ها برجسته شود. این مسیر طی شد و در کمیسیون به نتیجه رسید و تصمیم‌گیری‌های لازم به عمل آمد و حتی مجلس هم رای خود را داد و زمانی که شورای نگهبان آن  ایراد گرفت ما یکه خوردیم البته ممکن است این امر یعنی نظر شورا، نظر قاطبه شورا نباشد. شنیده شد که نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن دخیل بود. 

وی بیان کرد: مجلس کارهای لازم را انجام داد و اگر شما رسانه‌ها نگران این موضوع هستید بروید از شورای نگهبان پرس و جو کنید مجلس دو سال برای آن وقت گذاشت و یک ماه طول کشید تا رای دهیم. البته به انتخابات این دوره نمی‌رسد و یا در سطح ملی مطرح شود که استانی‌تر کنیم و مجلس روی استانی شدن آن رای نداد ایستادگی کرد و در نهایت متوقف شد. 

لاریجانی با اشاره به تصمیم گیری اخیر دولت در خصوص دو نرخی شدن قیمت بنزین اظهار داشت: یارانه‌هایی که غیرعادلانه باشد به ضرر مردم است باید به مردم توضیح داده شود چراکه کل سازوکار نظام برای مردم  است گاهی اوقات اموری که در نظر گرفته می‌شود منعکس نمی‌شود. رسانه‌ها و اقتصاددان‌ها و حتی خود دولت باید در این خصوص توضیح دهد. 

رئیس مجلس تصریح کرد: برای حضورم در انتخابات از من خواسته‌اند اما تصمیم خود را گرفته‌ام و در این دوره شرکت نمی‌کنم همچنین در سه دوره با کسانی مواجه شدم که احساس می‌کردند حق‌شان تضییع شده است گاهی اوقات این موارد را پییگری می‌کردم تا جایی که به رهبری نامه می‌دادم. در برخی مسائل موثر واقع می‌شود و در برخی دیگر کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم، ما تلاش خود را کردیم تا حقی ضایع نشودو همه موارد را پیگیری کرده‌ایم. 

لاریجانی در ادامه درباره اظهارات نمایندگان پارلمان اروپا علیه ایران گفت: پارلمان اروپا همیشه در معرض یک لابی‌هایی بوده و گاهی نظراتی را داشته که از قبل هم همین طور بوده است. البته ما یک مذاکرات انتقادی هم داشتیم و در کل ما با آنها اختلاف نظر داریم.

وی گفت: اروپایی ها در برخی زمینه‌ها رفتار منصفانه‌ای ندارند و ما هم قائل نیستیم، آنها ممکن است نقد کنند و ما هم ممکن است نقد کنیم اما راه بسته نیست.

*  مجلس درباره هدفمندی به دولت اختیار داده بود

وی درباره اینکه آیا نمایندگان در رابطه با بحث سهمیه بندی بنزین مورد مشورت قرار گرفتند، گفت: در جلسات مختلف بحث یارانه ها مطرح شد بنابراین این مطلب در مجلس مطرح شده بود و مجلس قبلا تصمیم گرفته بود و قانون هم گذاشته بود. ممکن است اختلاف نظر در زمان اجرا باشد ولی چون به دولت اختیار داده شده بود دولت هم تصمیم گرفت.

رئیس مجلس درباره ضرورت اصلاحات ساختاری در بودجه اقتصاد و سیستم بانکداری و اینکه آیا دولت می‌تواند با توجه به اتفاقات اخیر این اصلاحات را انجام دهد؟ گفت: اصلاحات ساختاری همیشه از جنسی که در این دوره انجام شد نیست. برخی اصلاحات باید در نهادهای دولتی و حکومتی انجام شود مانند مشکل صندوق های بازنشستگی از آن بهره ببرند. اصلاح ساختاری در اقتصاد لازم است مثلاً در بحث بودجه می توان وضع بهتری به وجود آورد.

* قانون اساسی وحی منزل نیست و برای اصلاح کشور امکان اصلاح آن هم هست

وی گفت: درباره اصلاح ساختار سیاسی هم اگر نظر این است که قانون اساسی را تغییر دهیم این وحی منزل نیست و در شرایطی می شود برای اصلاح کشور این کار را کرد ولی در کل هنوز بسیاری از ظرفیت‌های قانون اساسی وجود دارد که مغفول مانده است.

* کاهش اعتبارات حوزه فرهنگ

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به کاهش اعتبارات حوزه فرهنگ،‌گفت: این نقص وارد است که اعتبارات حوزه فرهنگ کاهش یافته است و باید به مطبوعات و بخش‌های فرهنگی توجه بیشتری شود. همچنین مطبوعات با ما تماس گرفته‌اند که وضعیت خوبی ندارند و منابعی که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافته است کفاف نمی‌دهد.

لاریجانی ادامه داد: در بودجه ۹۹ باید به اعتبارات حوزه فرهنگ توجه کنیم و البته منابع امسال‌مان محدود است و ممکن است که سال آینده باز هم با مشکلاتی روبه‌رو شویم، اما این اشکال وارد است و باید به حوزه فرهنگ توجه بیشتری داشته باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    18 5
    انتقاد از وکیل الدوله ها تخریب و توهین ملت نیست نماینده بودن بعضی بی لیاقتها توهین به ملت است
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      6 0
      موافقم.این مجلس پر از ادمهای بخود و چرته.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    19 4
    خوب تو چکار کردی اقای لاریجانی شما یکی از مقصرین ارز 4200 تومانی بودید حالا از مسولیت شانه خالی می کنی
  • سیاست IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    4 4
    سخن لاریجانی: ...حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادی‌ها و اراده ملت است و گاهی در فضای کشور با بی‌تقوایی سیاسی مواجه می‌شویم./ ارز ۴۲۰۰ تومانی مبنای علمی نداشت و... لاریجانی سخنانی گفته به نظرم خیلی نیاز به دقت و تحلیل داره که چرا دیدگاه او در پایان مجلس و سال1400 متغیر شده.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    21 4
    خودش هم بالاخره فهمید که دیگر هیچ جایی بین مردم ندارد
  • بهنام ولی وند IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    4 5
    همش الکی بود
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    13 2
    همان بهتر که برنامه ای نداری !!! یعنی نباشی بهتره
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    15 2
    ایشون از اینکه دیگه رای نمیاره (حداقل از قم) مطمئن بود .طرح عدم حضور بیش از سه بار در مجلس را مطرح کرد.وحالا هم منت سر خلق میذاره که از خواهش کنن تو انتخابات شرکت کنه...ضررهای سنگینی بخاطر حمایتهای ایشون از دولت متوجه کشور شد که قابلمحاسبه نیست...
  • NL ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    8 4
    ایول حاج محمود ریشه خشک کن ایول.
  • مرصاد IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    7 0
    چند سال ؛ چشم بسته ، همه برنامه های دولت بی تدبیر رو همراهی کرد ! حالا داره جانماز آب میکشه !!
  • US ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    1 0
    زمانی روحانی گفت خیالم از بابت مجلس راحت شد. این یعنی برای اجرای بدترین نوع گرانی بنزین میدانست هیچ اقدامی از مجلس صورت نمیگیره دو قلوی لاریجانی روحانی بانیان وضع اخیرند
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    3 1
    توئی که برجام آمریکایی را در عرض 20 دقیقه بر ملت تحمیل کردی ، فکر می کنی اگر کاندید بشی در شهر که هیچ ، در دهات چند رای داری ؟!!! خودت می دانی چقدر استقبال مردم را داری !!!! خصوصا در کرج که برای سخنرانی راهت ندادند و در شهر قم که ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس