ویژه های مشرق 26 فروردین

چندی پیش عراقچی صراحتا اعلام کرد که نتیجه برجام، تحریم های بیشتر علیه ایران بود. وی در ادامه گفت که یکی از درس های برجام این بود که مقاومت بهتر از روش فعلی دولت، جواب می دهد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** برجام پیروزی اخلاقی است نباید از بین برود

«دیاکو حسینی» از کارشناسان مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری- که ریاست آن بر عهده «حسام الدین آشنا» است- در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«ایران نفس توافق هسته ای و تایید آن از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد را قبول دارد و به همین دلیل از اراده کافی برای زنده نگه داشتن برجام برخوردار است...برجام ضعیف هم مانع بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت می شود...با ارجاع پرونده به شورای امنیت، ایران دیگر برتری نسبی خود در عرصه حقوقی و اخلاقی را از دست خواهد داد».

حسینی در ادامه گفت:«مهم است به این مساله توجه شود که تلاش‌ها برای لغو تحریم های ضدایرانی...بار دیگر دولت آمریکا را در یک فشار اخلاقی قرار داده و ثابت کرده که واشنگتن اهمیتی برای ارزش‌های حقوق بشری قائل نیست...ما در ابتدا اجرای همه جانبه و ایده‌آل برجام را داشتیم که با خروج آمریکا شرایط تغییر کرد. در وضعیت فعلی روح برجام از بین رفته و تنها جسمی از توافق باقی مانده است. برجام با همین وضعیت کنونی- چه تغییری در واشنگتن اتفاق بیفتد و چه اینکه تغییری حاصل نشود- می تواند ادامه پیدا کند».

از آن روز که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه- در اوج مذاکرات هسته ای- گفت «امضای هر توافق، بهتر از عدم توافق است» و در ادامه عراقچی- پس از عهدشکنی های مستمر دولت اوباما گفت «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است و ما از اجرای برجام اطمینان داریم» و در ادامه روحانی تاکید کرد که «آمریکا قول داده است که به تعهدات برجامی خود عمل کند»، کاملا آشکار بود که متاسفانه دولت آقای روحانی و وزارت خارجه به ریاست ظریف، مذکرات هسته ای و تنظیم متن برجام را براساس اعتماد مطلق به آمریکا انجام داده است.

منتقدان بارها با دلایل فنی و کارشناسی تاکید کردند که در برجام اصول بدیهی توافقات بین المللی، از جمله همزمانی و توازن تعهدات، دریافت تضمین کتبی از طرفین برای اجرای تعهدات، پیش بینی امکان عهدشکنی و یا خروج طرفین از برجام و...در نظر گرفته نشده است. اما دولتمردان و حامیان برجام، منتقدان را بی سواد خطاب کرده و آنان را به جهنم حواله دادند!

مقامات ارشد دولت تاکید کردند که با اجرای برجام تمامی تحریم های ضدایرانی از جمله تحریم های بانکی و مالی و نفتی، یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق. پول های بلوکه شده آزاد می شود. سرمایه های خارجی به کشور سرازیر شده و مشکل رکود، بیکاری، گرانی وحتی مشکل آب خوردن مردم نیز رفع می شود.

بر همین اساس در قلب راکتور اراک بتن ریخته شد. در ادامه، علیرغم اجرای کامل تعهدات از سوی ایران، نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه با تحریم هایی هچون آیسا- در دولت اوباما- و کاتسا ۲۰۱۷- در دولت ترامپ- دامنه گسترده تری پیدا کرد.

در نهایت هسته ای رفت و تحریم ها ماند و هم چرخ سانتریفیوژها از کار افتاد و هم چرخ کارخانه ها. دولتمردان بارها به دستاورد تقریبا هیچ برجام اذعان کردند اما بجای جبران خسارت و تغییر ریل گذاری در سیاست خارجی، با ادعاهایی همچون «برجام پیروزی اخلاقی ایران را رقم زد»! و «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»! هم به شعور مردم توهین کردند و هم این پالس را به طرف غربی دادند که «دولت ایران تحت هر شرایطی در برجام خواهد ماند». این پالس غلط، آمریکا و اروپا را به عهدشکنی و تشدید گستاخی، ترغیب و تشویق کرد.

چندی پیش عراقچی صراحتا اعلام کرد که نتیجه برجام، تحریم های بیشتر علیه ایران بود. وی در ادامه گفت که یکی از درس های برجام این بود که مقاومت بهتر از روش فعلی دولت، جواب می دهد.

برجام، بیش از پیش ثابت کرد که این اقتدار است که احترام می آورد، نه انفعال. دیپلماسی منفعلانه هیچگاه موجب گشایش در امور کشور نخواهد شد.

** تاجرنیا: نقاط ضعف دولت روحانی،تقصیر منتقدان است

«علی تاجرنیا» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید بعد از پایان کرونا، نوع مدیریت دولت تبدیل به یک مناقشه سیاسی خواهد شد؟» گفت:«به نظر من اصولگرایان نباید اعتراض کنند؛ چراکه آن بخشی که جزء نقاط ضعف دولت آقای روحانی تلقی می‌شود، به فشار نهادهایی برمی‌گردد که به اصولگرایان نزدیک‌تر است. اصلاح‌طلبان نیز نجابت می‌کنند و کمتر حرف می‌زنند».

تاجرنیا در ادامه گفت:«با توجه به اینکه مقابله با کرونا بحثی ملی محسوب می‌شود، نباید آن را به منازعه‌ای جناحی و سیاسی بدل کرد. واقعیت موضوع این است که دوران پساکرونا و پایان این اپیدمی، دوران بسیار سختی برای مردم خواهد بود؛ پس اصولگرایان باید بدانند اگر بخواهند فقط به دولت حسن روحانی انتقاد کنند، به‌زودی نوک پیکان بسیاری از این مشکلات متوجه آنها خواهد شد».

در حال حاضر اصلاح طلبان چند پروژه را به صورت همزمان پیگیری می کنند. یکی از کارویژه های این طیف، تضعیف مجلس یازدهم است. اصلاح طلبان در پی آن هستند تا با هجمه علیه منتخبان مردم در مجلس یازدهم،هم بر کارنامه غیرقابل دفاع خود در مجلس دهم- از سلفی حقارت تا اروپاگردی و کمیته رفع حصر و حقوق های نجومی و...- سرپوش بگذارند و هم مردم را از ایجاد هرگونه تغییر و تحول مثبت در کشور مایوس کنند.

یکی دیگر از پروژه های اصلاح طلبان، انکار و توجیه وضعیت بغرنج آمریکا و اروپا در مقابله با کرونا است. شیوع ویروس کرونا، رسوایی بزرگی برای آمریکا و دولت های اروپایی به بار آورد. دولت هایی که خود را ابرقدرت و پیشرفته می نامیدند ولیکن حتی از تهیه اقلام بهداشتی برای مراکز درمانی خود نیز عاجز هستند و به همین دلیل، تنها در یک قلم، کادر درمانی در این کشورها بجای لباس ایزوله، کیسه زباله به تن می کند.

دیگر پروژه این طیف، ضربه زدن به رابطه ایران و چین و کوچک نمایی کمک های این کشور به ایران در مقابله با کروناست. این پروژه کاملا همراستا با سیاست های ترامپ علیه ایران است. اینکه هیچ راهی برای گشایش در امور وجود ندارد، جز التماس از آمریکا برای رفع تحریم ها.

از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا تاکنون، نهادها و ارگان های مختلف در کشور در کنار مردم، دست به دست هم داده اند تا این ویروس منحوس را شکست دهند. این فضای همدلی و مجاهدت شبانه روزی برای شکست کرونا، حتی تحسین مجامع بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی را در پی داشته است، اما اصلاح طلبان بی اعتنا به این مسئله مهم همچنان در پی ترویج دوگانه دروغین «دولت روحانی-دولت پنهان» بوده و سعی در ایجاد اختلال در این همدلی دارند.

با این وجود، تاجرنیا که از جمله دستگیرشدگان فتنه ۸۸ است، مدعی است که «اصلاح‌طلبان نجابت می‌کنند و کمتر حرف می‌زنند»!؛ سوال اینجاست که اگر این طیف می خواست پرحرفی کند، پس چه می کرد؟!

** درسی که اصلاح طلبان از کرونا نگرفتند

«مرتضی مبلغ» معاون وزارت کشور در دولت اصلاحات و عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «زشت و زیبای کرونا» نوشت:«شرایطی که در حال حاضر بر کشور ما همچون کل کشورهای جهان حاکم است، می تواند توأمان تبعات "ناخوشایند و منفی" و "خوشایند و مثبت" به همراه داشته باشد...نباید پنداشت آنچه تاکنون از آسیب‌ها و بدی‌های کرونا دیده‌ایم تنها صورت سکه این ویروس است. در وجه مثبت آن می توان به تلنگری اشاره کرد که کرونا به حکومت‌ها در جهان زد و اینکه نشان داد، سیستم‌های حکمرانی چقدر آسیب‌پذیر هستند وبعضاً سوء استفاده از قدرت، اقتدارگرایی‌ها، چسبیدن به صندلی ریاست‌ها و هوای نفسانی از سوی برخی مقامات و مسئولان پوچ و باطل است».

این فعال اصلاح طلب تاکید کرده است که مبارزه با هوای نفسانی و پرهیز از قدرت طلبی از درس های کرونا برای سیاستمداران بوده است. اما گویا طیف اصلاح طلب این درس ها را از کرونا نگرفته است.

هجمه به منتخبان مردم در مجلس یازدهم- آن هم در شرایطی که هنوز فعالیت مجلس یازدهم آغاز نشده است-، بزک وضعیت بغرنج آمریکا در مقابله با کرونا، پیشنهاد تأمل برانگیز مذاکره با آمریکا، انکار شراکت با دولت در ایجاد وضع موجود اقتصادی، انکار کارنامه غیرقابل قبول اصلاحات در مجلس دهم...از جمله مواردی است که نشان می دهد طیف اصلاح طلب درس هایی که مبلغ به آن اشاره کرده، از کرونا نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ترکمنچای IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    18 0
    برجام خسارت محض است زیرا زیر ساخت های هسته ای ما را نابود کرد اما زیر ساخت های تحریم های ظالمانه حفظ و تقویت شدند.
    • F35 US ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      2 29
      برجام شما را به طور موقت از اقدام نظامي قريب الوقوع نجات داد .
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      9 0
      آره دیگه یا اصلاح طلبها یا جنگ!! اگه کسی... اقدام نظامی داشت یک ساعت صبر نمی‌کرد. این دکونتو بر جای دیگه باز کن کاوبوی!
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      5 0
      خطاب به f35 : لازم نیست بیای با پرچم آمریکا واسمون اظهار نظر کنی آمریکا هیچ غلطی نمیتونست بکنه بعد از موشک باران عین الاسد دیدی آمریکا چطور برای حفظ آبروش به جای جواب دادن به ما به جاش هواپیمای اوکراین رو تو پدافندمون موشک نشان داد و جان صدها تن از هموطنانمون رو با این حقه بازی گرفت آمریکا یک موشیست که خودش را به ظاهر ابرقدرت نشون میده اما نمیدونه که عاقبت رژیم های دیکتاتور سرنگونیه پس لازم نیست بیای با پرچم آمریکا کامنت بذاری تو برو حمالی ترامپ رو بکن برای ما بس
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      6 0
      سردار سلیمانی ها و قاآنی ها و قدرت دفاعی و موشکی ما سایه جنگ را از سر کشور دور کرده اند نه لبخند دیپلمات ها !!!
  • مسعود IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    9 1
    قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
    • SE ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      4 1
      بدون خروج رسمی از برجام به هیچ یک از مفاد برجام نباید پایبند بود این شگرد خود اوباما و اروپاییها است
  • خسارت محض IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    10 0
    برجامو پله کردند ؛ ملتو ذله کردند
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    2 0
    تنها راهکار مقابله با کرونا حذف اصلاح طلبان بی کفایت از چرخه سیاسی و مدیریتی کشور است.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    4 0
    آرمان چاپ آمریکاست؟
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      6 0
      نه، احتمالأ شناسنامه عواملش چاپ آمریکاست!!
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    7 0
    دقیقا الان کجای برجام باقی مونده؟ البته غیر از خسارات برجام به صنعت هسته ای ایران
    • IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      1 0
      ای کاش برجام فقط خسارت به صنعت هسته ای زده بود شاید در طولانی مدت این خسارات جبران میشد. اما برجام به اتحاد ملی ایران بیشترین خسارات را زد و توانست ایجاد دوقطبی عمیق بین احاد ملت بکند ،،با برجام بوسیله برجامیون و کاسبان برجام ایجاد بیشترین فاصله طبقاتی در عمر انقلاب رقم زده شد در قبل برجام هم چرخ سانتفیوژ میچرخید هم چرخ اقتصاد وسفره مردم،، اما بعد از برجام تقریبا هیچ نصیب ملت ایران گردید، در قبل از برجام با دور زدن رژیم تحریم ها رکود به این شکل وجود نداشت اما برجام توانست جلو دور زدن رژیم تحریمهای ظالمانه را بگیرد و تحریمهای مضاعفی به ایران تحمیل کند رکود را چندین برابر کند قرار بود با برجام سایه جنگ دور شود اما حالا چنانچه بخواهیم از برجام خارج شویم ذیل منشور هفت شورای امنیت قرار خواهیم گرفت و انچه غرب واروپا در آرزوی ان بودند براحتی بدست آوردند واین یعنی امریکا و اروپا خواهند توانست مثل اب خوردن اتحاد جامعه جهانی را علیه ایران رقم بزنند و کشور ایران را در گیر یک جنگ ناتمام کنند اسیب های برجام تمامی نخواهد داشت و تا ابد این اسیب ها ملت ایران را رنج خواهد داد
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    19 0
    برجام یک دست آورد بسیاربزرگ داشت!!! اینکه هر کی دوباره به امضای غربیها اعتماد کنه کمتر از یه دو گوشه...
  • سید IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    5 0
    البرجام و ماالبرجام و ماادراک ماالبرجام؟! آیه ای از سوره برجام صحف اصلاح طلبان تهوع آور!!!!
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    3 0
    افساد طلبان شما فقط زر بزنید کاری به اوضاع کشور ومشکلات مردم نداشته باشید.!!
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    طراحی برجام از طرف امریکایی واروپایی طوری بود که فقط ایران به تنهایی وبدون دستاورد اقتصادی تجاری ومنافع ملی در برجام بماند این مهم را هم امریکا هم اروپا و هم مذاکره کنندگان ایرانی بخوبی میدانستند البته برای خوراک داخلی ایران بزک کنندگان برجام نقششان را بخوبی ایفا کردند از صبح بدون تحریم تا ترک خوردن دیوار بی اعتمادی تحریمها رفت ،،همه وهمه مقدمه ای بود برای معرفی طیفی از داخل که به امریکا چراغ سبز نشان دهند( برجامیون)!! قرار بود ملت فریب بخورند که خوردند چنانچه ایران اعتراض کند و بخواهدبطور رسمی ازبرجام خارج شود ذیل فصل هفت قرار بگیرد و مکانیسم ماشه انجام شود.. البته بازهم بزک کنندگان میتوانند از سایه برجام بگویند واز پیروزی اخلاقی و بازهم خواهند توانست با این خزعبلات سرگرم کننده مردم را امیدوار به آینده برجام نگه دارند اما درین بین شیخ برجام اصل قضیه را در قالبی بیان نمود و فرمود که برکات برجام تا ابد ماندگار خواهد ماند شاید کمتر کسی به این جمله توجه کرد اما جناب شیخ درست گفت ،،برکات برجام تا ابد پایدار خواهد ماند اما شیخ نگفت برکات برجام برای کدام طرف قضیه تا ابد ماندگار خواهد ماند و نقطه مهم همین است برجام قرار بود برکات دائم داشته باشد ولی کدام طرف از این برکات استفاده خواهد نمود امروز تا قدری مشخص شده است برکات برجام شامل چه کشورهایی گردیده است و مکافات برجام برای چه کشور و یا کشورهایی خواهد ماند انهم تا ابد ؟؟ این پرسش پیش خواهد امد که برجام خرد جمعی و تصمیم کل نظام بود اما مخالفان برجام بارها اعلام کردند که امریکا واروپا قابل اعتماد نیستنددیگر به چه زبانی باید میگفتند اما برجامیون در همان زمان اینطور القا میکردند که ما زبان دنیا را بلدیم اما کاسبان تحریم نمیگذارند درهمین نقطه بود که تزویر با تمام سازو برگ به میدان امد و مردم فریب خوردند به همین سادگی !!!سکه تزویر دو چهره دارد فریب ونیرنگ ... حالا باید دلسوزان چاره ای بیندیشند ،،در کُشتی هر فنی یک بدلی دارد،،در برجام هم باید بتوانیم بدون اعلام رسمی خروج ایران از برجام بیشترین وبهترین بدلهای برجام را بنفع ایران به ثمر برسانیم البته مجلس یازدهم ودولت سیزدهم میتوانند با تجربیات گران سنگ کلاه گشاد برجام بهترین راهکارها را انجام دهند ولی متاسفانه در دو جبهه خارجی و داخلی برجامیون باید پیش برود
  • IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 0
    من ابتدا فکر می‌کردم که مملکت. وزیر دانا می خواهد ؛؛؛ و مدتی بعد به این نتیجه رسیدم که مملکت. شاه دانا می‌خواهد ؛؛؛ اما اکنون میفهمم که مملکت... ملت دانا می‌خواهد.. .این جمله معروف شهید امیر کبیر میباشد ،،وای کاش مردم زودتر بفهمند که چه نوع تفکری باعث شهادت امیر کبیر گردید متاسفانه اشتباهات تاریخ در حال تکرار است اگر دیر متوجه شویم دوباره همان تکرار قبل تکرار خواهد شد
  • سیناد IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    7 0
    تاریخ آینه عبرت ماست. هر بار قوی باشیم، حقمان را می‌گیریم و هرگاه در موضع ضعف باشیم، هم حقوقمان پایمال می‌شود و هم غربی‌ها گستاخ‌تر شده و مطالبات بیشتری خواهند داشت. اخلاق و حقوق بشر در سیاست دول غربی تنها یک شوخی است. دولت آقای روحانی تمام برنامه‌هایش را بر سرنوشت برجام گره زد و همین نقطه ضعف اصلی‌اش بود. برای قطعنامه 598 که حق ایران را کامل ذکر نکرده بود، 7 سال جنگیدیم و یک سال هم قبولش نکردیم تا بلکه منافع بیشتری کسب کنیم. در حالیکه ثمره بیش از 15سال فشار و تحریم برای پیشرفت هسته‌ای را ظرف 2 سال معامله کردیم و تضمین کافی هم نگرفتیم و تنها تقریباً 2 سال آن هم به طور بسیار ناقص از آن بهره بردیم. تحریم بازگشت و آمریکا از برجام خارج شد و اروپا هم از خود اختیاری ندارد. روسیه و چین هم سکوت کردند و دنبال ماهی‌گیری بهتر از آب گل‌آلود ایران هستند. مردم هم دلزده از این که باز هم باید فشار را تحمل کنند. حالا امتیازات بیشتری از ایران می‌خواهندو حتی برای خرید تجهیزات پزشکی هم مروت ندارند. برجام یک فایده داشت و آن هم تجربه و عبرت بود، اگر دریابیم. باید قوی شویم در تمام موارد. دوباره فردا روزی فریب در باغ سبز غرب را نخوریم که از زمان فتح هرمز در عهد شاه عباس، تا عهدنامه مفصل و مجمل، عهدنامه پاریس، قرارداد رویتر و تالبوت، قرارداد 1919 و قرارداد دارسی و ملی شدن صنعت نفت با انگلیس‌ها و فین کن اشتاین با فرانسه، گلستان و ترکمن‌چای با روسیه تزاری، عهدنامه مودت با آمریکا و هزاران مورد دیگر جز بدعهدی ندیدیم، جز دروغ ندیدیم. تنها به تاراج رفتیم، ضرر کردیم، سرزمینمان جدا شد، ملت تحقیر شدو تنها بر ضعفمان افزوده شد. عبرت بگیریم و چشم از وعده و دست خالی غرب برداریم و روی پای خودمان بایستیم تا شاید نسل‌های بعدی ایران سعادت واقعی راببیند
  • دکترای روابط بین الملل IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 0
    جناب مشرق مقاله ای که از آتلانتیک درباره برجام 2 داده بودید فوق العاده بود! شورای آتلانتیک همان نهادی هست که یک سال پیش از قبول برجام توسط ایران مفاد برجام هسته ای رو رسانه ای کرده بود و با نسخه امضا شده ایران مو نمی زد! https://www.mashreghnews.ir/news/936031/%D8%A8%D8%A7-%DB%B1-%DB%B5-%D8%AA%D8%A7-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B0-%D8%A8%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%85-%DB%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7
  • DE ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    7 0
    برجام پیروزی اخلاقی است نباید از بین برود چون خدایش ثابت شد حق با مردمی بود که اخلاق مداری کردند و دندون رو جیگر گذاشتند و صبوری کردند تا یک تعدادی با توکل به غرب و بریده از یاری خدا تا آخر بن بست برجام پیش بروند و برای سایر کشورهای دنیا ثابت شد که با امپریالیسم نمیشود چیزی را توافق کرد.درود بر مردم فهیم و صبور و اخلاق محور ضد برجام ایران.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    اقاى تاجرنيا ازكلماتى كه معنى انرا نميدانيد (مثل نجابت؛ حيا وشرف) اصلاً صحبت نكنيد؛؛
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    0 0
    برجامیون انچنان به دریوزگی برای بزک و نگهداری از برجام افتاده اند که حاضر نیستند چشمان خود را روی حقایق چندش آور ان باز کنتد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس