آتش زدن پرچم آمریکا در اعتراضات آمریکا - نمایه

دونالد ترامپ در توئیت جنجالی خود درباره اعتراضات اخیر، از عبارتی استفاده کرد که رئیس پلیس سفیدپوست شهر میامی اواخر سال ۱۹۶۷ برای «اعلان جنگ علیه سیاه‌پوستان» از آن استفاده کرده بود.

سرویس جهان مشرق - آمریکا به معنای واقعی کلمه در آتش خشم معترضان به نژادپرستی و خشونت پلیس می‌سوزد. در نگاه اول به نظر می‌آید قتل «جورج فلوید» مرد ۴۶ ساله سیاه‌پوست، به دست افسران پلیس شهر «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا (جزئیات بیش‌تر) موجب بروز اعتراضات سراسری در آمریکا شده است. با این حال، واقعیت این است که ماجرای اعتراضات کنونی علیه کشتار سیاه‌پوستان (اگرچه این کشتار مسئله یک ماه و یک سال و یک دهه اخیر نیست، اما) به نوعی از ۲۳ فوریه امسال (۴ اسفند ۹۸) شروع شد [۱] ؛ وقتی دو سفیدپوست اقدام به تعقیب و قتل «احمد آربری [۲] » ۲۵ ساله سیاه‌پوست کردند که داشت در محله‌شان در ایالت جورجیا ورزش می‌کرد. نکته این‌جا بود که تا حدود دو ماه و نیم بعد از این قتل، با حکم موقت دادگاه به بی‌گناهی دو قاتل، این دو حتی بازداشت هم نشدند (جزئیات بیش‌تر). انتشار ویدیوی این قتل در تاریخ ۵ می (۱۶ اردیبهشت ۹۹) نشان داد آربری قربانی نژادپرستی شده است؛ زخم کهنه‌ای که بسیاری از مردم آمریکا ترامپ را عامل باز شدن دوباره آن می‌دانند. اما ماجرا فقط همین نبود.

 

فیلم کامل تعقیب و قتل احمد آربری به دست یک پدر و پسر سفیدپوست در ایالت جورجیا (حاوی تصاویر دلخراش(جزئیات بیش‌تر) [دانلود]

 

در همین‌باره بخوانید:

›› اینک آخرالزمان؛ آمریکا در آتش خشم معترضان به نژادپرستی می‌سوزد

›› قتل احمد آربری؛ «خون سیاه» در رگ‌های اقتصاد آمریکا

 

۱۳ مارس (۲۳ اسفند ۹۸، کم‌تر از یک ماه بعد از قتل آربری) «بریانا تیلور [۳] » زن ۲۶ ساله سیاه‌پوست در ایالت کنتاکی اندکی پس از نیمه‌شب در حالی که با شنیدن صدای حمله سه افسر پلیس به خانه‌اش از خواب بیدار شده بود، با اصابت ۸ گلوله افسران پلیس کشته شد. نیروهای پلیس با لباس شخصی و بدون آن‌که در بزنند برای پیدا کردن مواد مخدری وارد خانه شده بودند که ادعا می‌کردند «کنت واکر» نامزد تیلور در اختیار دارد. وقتی واکر که به خاطر لباس‌های شخصی افسران پلیس تصور می‌کرد خانه مورد سرقت قرار گرفته، (بنا به ادعای پلیس) شروع به تیراندازی کرد، مأموران پلیس نیز با شلیک گلوله پاسخ او را دادند و تیلور به قتل رسید. نهایتاً هیچ مواد مخدری در خانه نبود.

و بالأخره جورج فلوید، چنان‌که در ادامه خواهید خواند، در حالی که گلویش زیر پای «دِرِک چاوین» (یا «شووین») افسر پلیس مینیاپولیس بود، «نفسش بند آمد». بنابراین اعتراضات کنونی در آمریکا نتیجه دست‌کم سه مورد قتل نژادپرستانه سیاه‌پوستان طی ماه‌های اخیر است.

 

یکی از معترضان در مینیاپولیس نام «احمد آربری» و «بریانا تیلور» را روی لباس خود نوشته است (+)

این معترض، مقابل مأموران پلیس بالا و پایین می‌پرید تا صف‌های بعدی نیروهای امنیتی هم تصویر درون دستش (از جورج فلوید) را ببینند (+)

تصاویری از اعتراضات مردم آمریکا علیه خشونت پلیس در مینیاپولیس [دانلود]


در ادامه، روزشمار اتفاقات مهم منجر به قتل جورج فلوید و اعتراضات بعد از آن (از دوشنبه، ۵ خرداد، تا پنج‌شنبه، ۸ خرداد) آمده است. گزارش زیر بخش اول از روزشمار دوقسمتی مشرق در این‌باره است. بخش دوم از این روزشمار، شامل اتفاقات روز جمعه و بعد از آن، به زودی در مشرق منتشر خواهد شد.


هشدار: گزارش زیر حاوی فیلم‌ها و تصاویر دلخراش است.


  

جورج فلوید

دوشنبه، ۲۵ می ۲۰۲۰ (۵ خرداد ۹۹)

اندکی پس از ساعت ۸ شب روز دوشنبه، مصادف با «روز یادبود» (مراسم سالیانه بزرگداشت سربازان کشته‌شده ارتش آمریکا) یکی از کارمندان فروشگاه «کاپ فودز» واقع در تقاطع «خیابان ۳۸» و خیابان «شیکاگو» در جنوب شهر مینیاپولیس با پلیس تماس می‌گیرد و ادعا می‌کند یک نفر (فلوید) می‌خواسته با یک اسکناس ۲۰ دلاری جعلی از آن‌جا خرید کند [۴] . ابتدا دو افسر پلیس و سپس شماری نیروی دیگر به محل اعزام می‌شوند و فلوید را که آن سوی خیابان مقابل فروشگاه در خودرویش نشسته، شناسایی می‌کنند. اگرچه افسران پلیس ابتدا ادعا کرده بودند فلوید در مقابل بازداشت «مقاومت فیزیکی» کرده، اما ویدیوی دوربین امنیتی یکی از رستوران‌های مجاور (ویدیوی پایین) به‌وضوح نشان می‌دهد که نیروهای پلیس بدون هیچ مزاحمتی به فلوید دست‌بند می‌زنند و حتی او را با خود کنار خودروی پارک‌شده پلیس در آن سوی تقاطع می‌برند [۵] .

 

این فیلم که از دوربین امنیتی یکی از رستوران‌های مجاور محل قتل جورج فلوید به دست آمده اثبات می‌کند که بر خلاف ادعای افسران پلیس، فلوید مقابل بازداشت «مقاومت فیزیکی» نکرده است [دانلود]

 

دقایقی بعد، یکی از کاربران فیس‌بوک اقدام به فیلم‌برداری از صحنه دستگیری فلوید و اشتراک آن به صورت زنده (لایو) می‌کند (کاربران دیگری هم ویدیوهای مختلفی را در فیس‌بوک [۶] و شبکه‌های اجتماعی دیگر به اشتراک گذاشته‌اند). در این فیلم حدوداً ۷ دقیقه‌ای که اکنون در سراسر جهان پخش شده (و به صورت کامل همراه با توضیحات و زیرنویس فارسی در زیر آمده) درک چاوین افسر سفیدپوست پلیس مینیاپولیس با زانو روی گردن فلوید نشسته است، در حالی که فلوید حدود ۱۲ بار طی ۷ دقیقه می‌گوید «نمی‌توانم نفس بکشم» و بارها از عبارت «لطفاً» (یا به عبارتی، «تو رو خدا!») استفاده می‌کند (جزئیات بیش‌تر).

ساعت ۸:۲۴ شب، فلوید به طور کامل بی‌حرکت می‌شود و علائم حیاتی خود را از دست می‌دهد. با این‌که از آن لحظه به بعد فلوید نه حرفی می‌زند، نه تکان می‌خورد و نه واکنشی نشان می‌دهد که از بهوش یا دست‌کم زنده بودنش خبر دهد، باز هم چاوین تا ۲ دقیقه و ۵۳ ثانیه بعد همچنان روی گردن فلوید زانو می‌زند [۷] ؛ به عبارت دیگر، مأموران امداد بیمارستان شهرستان «هِنِپین» پس از رسیدن سر صحنه، فلوید را که نبض ندارد و ظاهراً دیگر جان هم در بدنش نیست، از زیر زانوی چاوین (چنان‌که در فیلم زیر هم دیده می‌شود) به روی برانکار منتقل می‌کنند و داخل آمبولانس می‌گذارند. پس از آن‌که تلاش‌ها برای احیای فلوید بی‌نتیجه می‌ماند، ساعت ۹:۲۵ شب، خبر فوت او اعلام می‌شود.

 

توضیحات و فیلم کامل لحظات آخر زندگی «جورج فلوید» (حاوی تصاویر دلخراش) (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

 

برخی گزارش‌ها طی ساعات انتهایی همان شب، از اجتماع دست‌کم ده‌ها نفر در محل کشته شدن فلوید و عزاداری برای او با اهدای گل و روشن کردن شمع خبر می‌دهند. با این حال، اعتراضات گسترده از روز بعد آغاز می‌شود، زمانی که ویدیوهای مختلف از آخرین لحظات زندگی فلوید در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

 

سه‌شنبه، ۲۶ می ۲۰۲۰ (۶ خرداد  ۹۹)

اوایل صبح سه‌شنبه، «جاکوب فرِی» شهردار مینیاپولیس و «مِداریا آرادوندو» رئیس پلیس این شهر در نشستی مطبوعاتی درباره قتل فلوید حاضر می‌شوند. فری برخورد افسران پلیس را محکوم و اذعان می‌کند: «وقتی ندای کمک یک نفر را می‌شنوید [مانند التماس‌های «نمی‌توانم نفس بکشم» فلوید)، باید به او کمک کنید. این افسر پلیس در آزمون ساده‌ترین ویژگی انسانی هم رد شد.» (طبق گزارش‌های موجود، چاوین پیش از قتل فلوید ۱۸ بار موضوع گزارش‌هایی درباره خشونت، از جمله علیه متهمان دست‌بندزده، بوده است [۸] .)

«درک چاوین» افسر پلیس مینیاپولیس با زانو گلوی «جورج فلوید» را فشار می‌دهد، در حالی که دست‌های فلوید با دست‌بند بسته است و وی بدون آن‌که هیچ مقاومتی بکند، فقط می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم»؛ «بستن راه تنفس» (به انگلیسی chokehold) روش رایج پلیس آمریکا برای دستگیری شهروندان است (+)

آراندودو نیز پس از بررسی اسناد موجود، دستور «مرخصی از خدمت» (عملاً اخراج) هر چهار افسر پلیس حاضر در صحنه قتل فلوید را صادر می‌کند [۹] . وی همچنین از اف‌بی‌آی درخواست تحقیقات در این‌باره را می‌کند، زیرا روایت رسمی نیروهای پلیس از دستگیری فلوید کوچک‌ترین شباهتی به واقعیت‌های افشاشده در ویدیوها و اسناد دیگر ندارد [۱۰] . فری، شهردار مینیاپولیس، ساعاتی بعد خبر اخراج چهار افسر را اعلام می‌کند و می‌نویسد: «تصمیم درست همین است [۱۱]

با این حال، سه‌شنبه شب با انتشار شواهد و اسناد جدید، اعتراضات گسترده مردمی علیه نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان در مینیاپولیس و همسایه‌اش «سنت پال» (دو شهری که به «شهرهای دوقلو» مشهور هستند) شدت می‌گیرد. مردم خواهان محاکمه افسران پلیس و به خصوص چاوین هستند و شعارهایی مانند «جان سیاه‌پوستان مهم است» (شعاری که به اصلی‌ترین شعار جنبش ضدنژادپرستی در آمریکا تبدیل شده است)، «کشتن سیاه‌پوستان را بس کنید» و «نمی‌توانم نفس بکشم» (شعاری که بعد از کشته شدن «اریک گارنر [۱۲] » دیگر شهروند سیاه‌پوست آمریکایی در سال ۲۰۱۴ و همچنین «فرِدی گرِی [۱۳] » در سال ۲۰۱۵ به دست افسران پلیس به شیوه‌ای مشابه فلوید، رواج پیدا کرد) می‌دهند. ساعت ۸ شب نیروهای پلیس با گلوله‌های لاستیکی و گاز اشک‌آور تلاش می‌کنند هزاران معترضی را که در محل قتل فلوید جمع شده‌اند، متفرق کنند [۱۴] ، اما خشم مردم بیش‌تر می‌شود و شماری از معترضان اقدام به نقاشی و نوشتن شعار روی خودروهای پلیس می‌کنند. جمعیت از محل قتل تا اداره سوم پلیس مینیاپولیس (که چهار افسر صحنه قتل در آن کار می‌کردند) به صورت مسالمت‌آمیز راهپیمایی می‌کنند، اما با شدت گرفتن برخورد پلیس، ساختمان اداره پلیس نیز هدف حمله معترضان قرار می‌گیرد.

 

دفاع مأموران پلیس مینیاپولیس از ساختمان اداره سوم پلیس این شهر، ‌جایی که چهار افسر دخیل در قتل فلوید، پیش از اخراج، در آن کار می‌کردند (+)

عبور معترضان از حصارها و حمله به ساختمان اداره سوم پلیس مینیاپولیس، جایی که چهار افسر دخیل در قتل فلوید کار می‌کردند (+)

طی ساعات پایانی شب، با بارش شدید و مداوم باران، اکثر معترضان کم‌کم متفرق می‌شوند [۱۵] .

 

چهارشنبه، ۲۷ می ۲۰۲۰ (۷ خرداد ۹۹)

روز چهارشنبه، نام چهار افسری که در صحنه قتل فلوید حضور داشته‌اند افشا می‌شود: «درک چاوین» که زانویش را روی گلوی فلوید نگه داشته بود؛ «تو تائو» که تقریباً در تمام طول ویدیوی مشهورِ قتل دیده می‌شود و به مردم اجازه نزدیک شدن به صحنه را نمی‌دهد؛ «توماس لین» و «جِی. آلکساندر کوئِنگ». تحقیقات نشان می‌دهد که هم چاوین و هم تائو قبلاً در پرونده‌های خشونت علیه شهروندان حضور داشته‌اند [۱۶] .

اواسط روز چهارشنبه، فری، شهردار مینیاپولیس، نشستی مطبوعاتی برگزار می‌کند و در آن از «مایک فریمن» دادستان شهرستان هنپین می‌خواهد علیه چاوین اعلام جرم کند. فری با اشاره به این‌که اقدام این افسر پلیس یک تصمیم واکنشی و آنی نبوده، بلکه چندین دقیقه طول کشیده است، خطاب به فریمن می‌گوید: «اگر شما این کار را کرده بودید، یا من این کار را کرده بودم، الآن پشت میله‌های زندان بودیم.» مقامات همچنین اعلام می‌کنند که روش چاوین برای دستگیری فلوید مورد تأیید پلیس مینیاپولیس نیز نبوده است. فری در عین حال، از اقدام پلیس به سرکوب معترضان دفاع کرد و گفت مسئله، امنیت عمومی بوده است، زیرا برخی از ساختمان‌هایی که مورد تعرض معترضان قرار گرفته‌اند، حاوی سلاح‌ها و مهمات جنگی بوده‌اند.

 

روز چهارشنبه، ۷ خرداد ۹۹، ده‌ها معترض مقابل خانه «مایک فریمن» دادستان شهرستان هنپین تجمع کردند و خواستار اعلام جرم علیه چاوین و سایر افسران پلیس دخیل در قتل فلوید شدند (+)

«شهرستان هنپین! پلیس را تحت پیگرد قرار بده»؛ اعتراض چندده نفر مقابل خانه «مایک فریمن» دادستان شهرستان هنپین؛ چهارشنبه، ۷ خرداد ۹۹ (+)

بعدازظهر چهارشنبه، «تیم والز» فرماندار ایالت مینه‌سوتا نیز طی کنفرانسی مطبوعاتی می‌گوید از دیدن ویدیوی قتل جورج فلوید «شوکه و وحشت‌زده» شده است؛ با این حال، درخواستی مبنی بر اعلام جرم علیه چاوین نمی‌کند.

همزمان با غروب آفتاب روز چهارشنبه، مردم بار دیگر مقابل فروشگاه کاپ فودز (محل قتل فلوید) جمع می‌شوند تا به سمت اداره سوم پلیس مینیاپولیس راهپیمایی کنند. این‌بار نیروهای پلیس علاوه بر گلوله‌های لاستیکی و گاز اشک‌آور، از نارنجک‌های شوک‌آور (با نور شدید و صدای بلند) نیز استفاده می‌کنند [۱۷] . با شدت گرفتن درگیری‌ها میان پلیس و معترضان، بخشی از جمعیت اقدام به شکستن شیشه فروشگاه‌ها می‌کنند. برخی فروشگاه‌های بزرگ مانند «تارگت»، «وندیز» و «آتوزون» و ساختمان‌های دیگری از جمله یک آپارتمان نیز به آتش کشیده می‌شوند. صاحب یکی از فروشگاه‌های آسیب‌دیده، یکی از معترضان را (که به نظرش آمده در سرقت از فروشگاهش نقش داشته) به ضرب گلوله به قتل می‌رساند [۱۸] . این اعتراضات تا صبح روز بعد ادامه پیدا می‌کند.

یک فروشگاه کادیلاک در مینیاپولیس که غارت شده است؛ شلیک مرگبار به یکی از معترضان توسط صاحب این فروشگاه انجام شده است (+)

معترضان فروشگاهی را در مینیاپولیس به طور کامل آتش زده‌اند (+)

بسیاری از فروشگاه‌ها طی روزهای اخیر، مانند فروشگاه «آلدی» در مینیاپولیس (تصویر بالا)، غارت شده‌اند (+)

تجمعات اعتراضی در شهرهای دیگر آمریکا از جمله لس‌آنجلس [۱۹] و ممفیس [۲۰] نیز آغاز می‌شود. اگرچه اکثر معترضان در شهرهای دیگر فعلاً صرفاً به بستن جاده‌ها به نشانه اعتراض قناعت می‌کنند، اما در برخی موارد آتش‌سوزی و غارت فروشگاه‌ها هم رخ می‌دهد. (تصاویری از اعتراضات لس‌آنجلس در انتهای همین گزارش آمده است.)

 

پنج‌شنبه، ۲۸ می ۲۰۲۰ (۸ خرداد ۹۹)

صبح روز پنج‌شنبه، پس از اعتراضات شدید شب قبل و با خارج شدن اوضاع از کنترل، فری، شهردار مینیاپولیس از والز، فرماندار مینه‌سوتا، درخواست می‌کند [۲۱] تا گارد ملی به مینیاپولیس اعزام شود. فری اگرچه خواستار حفظ آرامش می‌شود، اما همچنین اذعان می‌کند: «آن‌چه طی دو روز گذشته شاهد بوده‌ایم و درگیری‌های احساسات‌زده دیشب، نتیجه خشم و غمی است که نه در ۵ دقیقه [زانو زدن چاوین روی گلوی فلوید] بلکه طی ۴۰۰ سال جمع شده است [۲۲] .» شهردار مینیاپولیس همچنین طی مصاحبه‌ای اذعان می‌کند که به عقیده او چاوین مرتکب «قتل» شده است [۲۳] .

«جاکوب فری» شهردار مینیاپولیس، روز پنج‌شنبه، ۸ خرداد ۹۹) در نشست مطبوعاتی و همزمان با ارائه گزارش درباره اعتراضات شبانه و درخواست از مردم برای حفظ آرامش، احساساتی شد (+)

برخی شواهد نشان می‌دهد حق با جاکوب فری، شهردار مینیاپولیس، است؛ بسیاری از مردم آمریکا اکنون به اصل «آمریکا» اعتراض دارند (+)

طی ساعات اولیه بعدازظهر پنج‌شنبه، «کیلی مک‌انانی» سخنگوی کاخ سفید اعلام می‌کند دونالد ترامپ که پیش‌تر گفته بود صبر می‌کند تا گزارش کامل قتل جورج فلوید را دریافت کند، در حال دریافت گزارش در این‌باره از معاون مدیر اف‌بی‌آی و «ویلیام بار» دادستان کل آمریکاست [۲۴] . مک‌انانی می‌گوید رئیس‌جمهور آمریکا از دیدن ویدیوی قتل فلوید «بسیار ناراحت» شده است. سخنگوی کاخ سفید همچنین قتل فلوید را «منزجرکننده و تراژیک» توصیف می‌کند و اطمینان می‌دهد که ترامپ ضمن درخواست تسریع در تحقیقات اف‌بی‌آی، به دنبال اجرای عدالت است. ساعاتی بعد، شخص ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران، قتل فلوید را «صحنه‌ای بسیار شوکه‌کننده» توصیف کرد، اما نگفت آیا به نظرش افسران دخیل در این قتل باید به خاطر ارتکاب قتل محاکمه شوند یا خیر [۲۵] .

بعدازظهر پنج‌شنبه، والز، فرماندار ایالت مینه‌سوتا، با امضای یک دستور اجرایی [۲۶] ، علاوه بر اعلام «وضعیت اضطراری در دوران صلح» برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم [۲۷] ، دستور «فعال‌سازی» گارد ملی این ایالت را صادر می‌کند [۲۸] ؛ بیش از ۵۰۰ نیروی گارد ملی «فعال» می‌شوند. والز می‌گوید: «بگذارید بسیار رُک بگویم؛ وضعیت در مینیاپولیس دیگر به هیچ عنوان ارتباطی با جورج فلوید ندارد، بلکه برای حمله به جامعه مدلی ما، نهادینه‌سازی وحشت و اختلال در شهرهای عالی ماست.»

شعله اعتراضات اخیر در آمریکا دامن ساختمان‌های مسکونی را هم گرفته است (+)

شماری از ساختمان‌های بزرگ، از جمله یک ساختمان شش طبقه نیمه‌ساخته (بالای تصویر) در اعتراضات اخیر تقربیاً به طور کامل از بین رفته‌اند (+)

مقامات مختلف شهرستان هنپین نشست‌های مطبوعاتی برگزار می‌کنند و وعده پیگیری پرونده قتل جورج فلوید را می‌دهند؛ از جمله «اریکا مک‌دونالد» دادستان منطقه‌ای ایالت مینه‌سوتا، بالأخره برای اولین بار در یک نشست علنی حاضر می‌شود، اما هیچ حرفی برای گفتن ندارد، جز این‌که ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، از پرونده باخبر هستند [۲۹] .

عصر پنج‌شنبه، همزمان با و به‌رغم اعزام گارد ملی، معترضان بار دیگر در شهرهای دوقلو به خیابان می‌آیند. به‌رغم انتشار گزارش‌هایی درباره برخی موارد غارت، اکثر اعتراضات مسالمت‌آمیز هستند؛ اما تا پیش از دخالت پلیس با گلوله‌های لاستیکی، گاز اشک‌آور و اسپری فلفل. ساعت ۱۰ شب عده‌ای از معترضان موفق به ورود به ساختمان اداره سوم پلیس مینیاپولیس (که شهردار پیشاپیش دستور تخلیه آن را صادر کرده) می‌شوند و آن را به آتش می‌کشند [۳۰] . صدها ساختمان دیگر [۳۱] نیز در مینیاپولیس و سنت پال به آتش کشیده، تخریب و غارت می‌شوند. این اتفاقات به نقطه عطفی در اعتراضات مینیاپولیس تبدیل می‌شود.

«بِن کانلی» راهب بودایی در مرکز «زِن مدیتیشن» مینه‌سوتا همزمان با اعتراضات مردمی، مقابل اداره سوم پلیس مینیاپولیس دعا می‌کند (+)

مردم پاسگاه پلیس نزدیک محل قتل جورج فلوید را که نیروهای پلیس از آن فرار کرده‌اند به آتش می‌کشند [دانلود]

ساعات انتهایی شب، گزارش‌هایی از آغاز اعتراضات در شهرهای دیگر آمریکا از جمله «کلمبوس» در ایالت اوهایو نیز مخابره می‌شود [۳۲] . بعد از شهردار مینیاپولیس، «ملوین کارتر» شهردار سنت پال نیز از والز، فرماندار مینه‌سوتا، درخواست می‌کند تا گارد ملی را به کمک نیروهای پلیس این شهر بفرستد. در همین حین، کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به «تاریخ نژادپرستی و خشونت نژادپرستانه در آمریکا» خواهان تحقیقات وزارت دادگستری این کشور درباره قتل جورج فلوید می‌شود [۳۳] .

اندکی مانده به نیمه‌شب، دونالد ترامپ توئیت‌های دوقلوی مشهور خود را منتشر می‌کند:

من نمی‌توانم بنشینم و ببینم چنین اتفاقی دارد برای مینیاپولیس، یک شهر عالی آمریکایی، رخ می‌دهد. رهبری فوق‌العاده ضعیفی [در این شهر به دست شهردار دموکرات آن] وجود دارد. یا جاکوب فری، شهردار بسیار ضعیفِ چپ رادیکالی، فکری بکند و شهر را تحت کنترل بگیرد، یا خودم گارد ملی را می‌فرستم و کار را درست می‌کنم. این «اراذل» دارند به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من نخواهم گذاشت این اتفاق بیفتد. همین الآن با تیم والتز، فرماندار [ایالت مینه‌سوتا]، صحبت کردم و به او گفتم که ارتش تا آخرِ خط همراهش هست. کوچک‌ترین مشکلی پیش بیاید، ما کنترل اوضاع را به دست می‌گیریم، اما وقتی غارت شروع می‌شود، شلیک هم شروع می‌شود. متشکرم! [۳۴]

بخش دوم توئیت ترامپ، همراه با توضیح توئیتر درباره دلیل سانسور و علت خودداری از حذف کامل آن (+)

این توئیت‌های ترامپ (فارغ از این‌که هدف رئیس‌جمهور آمریکا از انتشار آن‌ها چیست) آتش خشم معترضان را شعله‌ورتر می‌کند [۳۵] . این رشته توئیت که به «توئیت تیراندازی» مشهور شده، عملاً به معنای دستور آتش رئیس‌جمهور آمریکا علیه معترضان و به ویژه سیاه‌پوستان تلقی می‌شود. (عبارت «وقتی غارت شروع می‌شود، شلیک هم شروع می‌شود» عبارتی است که رئیس پلیس سفیدپوست شهر میامی اواخر سال ۱۹۶۷ برای اعلام جنگ علیه سیاه‌پوستان این شهر از آن استفاده کرده بود [۳۶] .) توئیتر بخش دوم رشته توئیت ترامپ را سانسور می‌کند و توضیح می‌دهد که این بخش از توئیت رئیس‌جمهور آمریکا مصداق «تشویق به خشونت» بوده است، اما به خاطر «منافع عمومی» اقدام به حذف کامل این توئیت نمی‌کند.

 


تصاویر زیر، مربوط به اعتراضات در شهر لس‌آنجلس ایالت کالیفرنیا علیه نژادپرسی و خشونت پلیس طی روزهای اخیر است. برای مشاهده هر یک از تصاویر در ابعاد بزرگ‌تر و با کیفیت بالا، روی آن کلیک کنید.


بخش اول از روزنگار مشرق درباره قتل جورج فلوید و اعتراضات مردمی بعد از آن، در این‌جا به پایان می‌رسد. در بخش بعدی، اتفاقات مهم از روز جمعه به بعد خدمت مخاطبان محترم ارائه خواهند شد.

 


[۱] George Floyd protests: How did we get here? Link

[۲] Shooting of Ahmaud Arbery Link

[۳] Death of Breonna Taylor Link

[۴] What we know about the events surrounding George Floyd’s death and its aftermath: a timeline Link

[۵] Video captures events before the handcuffing of a black man in Minneapolis who died after being pinned to the ground by police Link

[۶] They killed him right in front of cup foods over south on ۳۸th and Chicago!! No type of sympathy… Link

[۷] Here’s what happened in the chaotic moments before George Floyd died. Link

[۸] The Minneapolis police officer who knelt on George Floyd’s neck had ۱۸ previous complaints against him, police department says Link

[۹] ‘I Can’t Breathe’: ۴ Minneapolis Officers Fired After Black Man Dies in Custody Link

[۱۰] Bystander Videos of George Floyd and Others Are Policing the Police Link

[۱۱] Four responding MPD officers involved in the death of George Floyd have been terminated… Link

[۱۲] مرگ اریک گارنر لینک

[۱۳] Death of Freddie Gray Link

[۱۴] Protests in Minneapolis begin, and the police use tear gas to break them up. Link

[۱۵] Probably about ۱۰۰ protesters left on the three corners of the intersection in the street. It’s raining steady… Link

[۱۶] What we know about Derek Chauvin and Tou Thao, two of the officers caught on tape in the death of George Floyd Link

[۱۷] Chaotic scene in Minneapolis after second night of protests over death of George Floyd Link

[۱۸] As Mayor Frey calls for officer’s arrest, violence intensifies in Minneapolis Link

[۱۹] Protesters, law enforcement clash in downtown L.A. during protest over George Floyd’s death Link

[۲۰] ‘Stop killing black people’: Demonstration closes Union Avenue as protesters face off with counter-protesters, MPD Link

[۲۱] Mayor Jacob Frey says he’s asked Gov. Walz for help from the National Guard… Link

[۲۲] What we’ve seen over the last two days and the emotion-ridden conflict over last night… Link

[۲۳] Minneapolis mayor thinks Floyd's death was murder Link

[۲۴] Trump being briefed on George Floyd's death Link

[۲۵] Trump says footage of Floyd's death is "a very shocking sigh" Link

[۲۶] Emergency Executive Order ۲۰-۶۴: Activating the Minnesota National Guard and Declaring a Peacetime Emergency… Link

[۲۷] Minnesota @GovTimWalz  has announced the full mobilization of the @MNNationalGuard for the first time since World War II Link

[۲۸] National Guard Called as Minneapolis Erupts in Solidarity for George Floyd Link

[۲۹] Minnesota Governor: Continuing Protests Are ‘a Mockery of Pretending This Is About George Floyd’s Death.’ Here’s What to Know Link

[۳۰] Ex-Minneapolis cop charged with murder, manslaughter in Floyd death Link

[۳۱] A list of the buildings damaged, looted in Minneapolis and St. Paul Link

[۳۲] Columbus mayor asks "residents to remain peaceful" as protests erupt over Floyd's death Link

[۳۳] House Judiciary committee demands Department of Justice investigation on police violence Link

[۳۴] I can’t stand back & watch this happen to a great American City, Minneapolis… Link

[۳۵] With ‘shooting’ tweet, Trump inflames rather than soothes tensions amid Minneapolis unrest Link

[۳۶] ‘When the looting starts, the shooting starts’: Trump quotes Miami police chief’s notorious ۱۹۶۷ warning Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مرگ بر امریکا جنایت گر IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    مرگ بر امریکا جنایت گر، امثال زشت کلام و غرب پرستها نظری ندارند؟ انگار این بار اتش به دامان شیطان افتاده
    • شاکی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      35 83
      از مریدان و ارباب جمعی کدخدا چه خبر . نسبت به این مسائل و رویدادها ساکتند
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      2 4
      مشرق جان یک چند تا عکس از جاده های شمال بگذار. ملت کرونا را شکست داده اند و ریخته اند توی جاده ها. منجیل و هراز و چالوس تقریبا بسته شده است
  • مسلم IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    59 12
    وقتي خون پاك حاج قاسم به زمين ريخته ميشه توسط وحشي ترين حيونها بايد منتظر بدتر از اينا باشن خون حاج قاسم حالا حالاها ميجوشه امريكا روز خوش به خودش نميبينه چقد فرزند شهيد بچه يتيم و زن و مرد اشك ريختن واسه حاج قاسم اينا جواب داره بايد جواب پس بدن دنيا دار مكافاته.........
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    35 17
    الهی شکر
    • مظلوم IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      21 7
      دروازه های خشم و نفرت برای آمریکا باز شده
    • تنبل IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      9 1
      الهی شکر که قدمی به سوی رهایی از دیکتاتوری سرمایه داران کلان برداشتن . انشالله موفق باشند سرخ پوستان و سیاه پوستان و و و سفید پوستان فقیر . و ممنون مشرق . روزنامه نابی هستی .
  • حمید IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    53 21
    مرگ بر شیطان بزرگ امریکا
  • DE ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    12 38
    بهترین راه اینه که تمام سیاه پوستان امریکا رو بیاریم ایران پیش خودمون البته قبلش لطفا اخته شون کنید چون خطرناکن
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      10 6
      11:39 اگه اخته شون کنیم بعد جواب این دولبریتیهای داخلی رو چی بدیم، میکشنمون!!! خخخخخ
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      7 2
      تو هم یک نژادپرستی. تو آینه نگاه کن و تکرار کن. شاید روزی شرم کردی و خجالت کشیدی.
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      9 3
      امان از این همه تجربه.عموجووون بیشتر از خودت مراقبت کن
  • سینا US ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    15 19
    مردم آمریکا دلشون میخاد بسیجی باشن
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    24 13
    آخ جون جنگ داخلی آمریکا شروع شد
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      6 0
      آره تو راست میگی. جنگ داخلی . 200 میلیون قبضه سلاح دست مردم آمریکاست ولی با وجود این همه اعتراض خیابانی دست به اسلحه نمی برند.
  • حسين DE ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    22 10
    اون پليسى كه زانوش را گذاشته روى گردن سياهپوست بينوا چقدر شبيه اصلاح طلبان و ليبرالهاى وطنى خودمونه
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    42 11
    ما منتظر تجزیه ایالات متحده هستیم تا هر ایالت یک کشور بشه ، مردم آمریکا یه کم دیگه تلاش کنند قطعاً جرثومه فساد سقوط خواهد کرد ، چه تابستان داغ کرونایی داره آمریکا ما از اعتراضات مدنی و قانونی آمریکا حمایت میکنیم F35 کجایی ؟
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    12 3
    اكر بانى جنك ترامپ بود چوب توى استينش ميكردند اين سفيد پوستان نژادپرست هستند كه جنگ را اداره ميكنند وحامى ترامب هستند بدون حمايت اكثريت سفيد پوست ترامپ قادر به يك روز جكومت كردن نبود
  • علی IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    15 7
    این وحشی های امریکایی به مردم خودشان رحم نمی کنند، توقع خیلی بی جایی است که فکر کنید به مسلماننان جهان خصوصا غرب اسیا رحم می کنند. قابل توجه کد خدا منشان. اللهم عجل لولیک فرج
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    16 6
    شروع فروپاشی شیطان بزرگ
    • اناری IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      11 1
      انشاالله
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    8 9
    سیاها به همراه آنارشیست ها تو این یک هفته خیلی خرابی ببار اوردن لیکن ترامپ بعنوان فرمانده کل قوای مسلح امریکا تازه تهدید به ورود ارتش کرده تهدید نه اقدام!
  • F be dard n akhor IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    7 5
    اف 35 الان پیش ترامپه باهم توی سوراخِ زیرِ کاخِ سفید قایم شدن :))))))) شنیدم ترامپ از ترس خودش رو خیس کرده از پنتاگون تقاضای پوشک کرده :))))) آخه ناب ترین پوشک هارو توی پنتاگون تولید می کنن. آمریکا یه طبلِ تو خالی بود. یه عمر سرِ کشورهای بدبختِ بیچاره ی مظلومی مثل عراق و افغانستان زور بازو نشون داد و قلدری کرد. همه فکر کردن خیلی زورش زیاده. خورد به ایران با یه مشت خابوندش سر جاش. حالا آمریکا مونده و بی آبرویی این همه قلدری. لاتِ کوچه ی خلوت که میگفتن همین آم ری کاست.
  • کاربری بهایی از نوکران خاندان پهلوی به نام poorya FR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    10 3
    سلام کاربری بهایی از نوکران خاندان پهلوی به نام poorya0014 در حال ترویج و تبلیغ خودکشی در ویکی پدیا است. به محسن سالک مدیر ارشد ویکی فارسی (با نام کاربری مردتنها و اکانت زاپاس کوروش تهرانی) اطلاع داده شده ولی او با مجرم همکاری می کند. به نهادهای امنیتی گزارش دهید. مقاله روش های خودکشی ویکی پدیا توسط این فرد ضدایرانی ضدانسان بهایی زاده نگاشته شده و ترویج خودکشی جرم است. در صورت عدم اطلاع رسانی به عنوان یک رسانه تویی که داری کامنت رو میخونی در ادمکشی سهیمی . کسی که در درد مردم احساس مسئولیت نکنه انسان نیست چه برسه مسلمان.
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    6 4
    خش وخاشاک هستند نباید اموال دولت را تخریب کنند
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      4 5
      در ایران بود،چی میشد،بالای،500 کشته میدادیم
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    11 3
    تیتیر کثیف سایت اعتدال از خاک بر سرهای داخلی (صادقی و شکوری و... !!) پوشش اعتراضات آمریکا توسط صداوسیما مشمئز کننده است !!.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    25 4
    خداوند انشاالله تمام ستمگران امریکا را به آتش بکشد
  • لعنت بر ظالمان IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    21 1
    لعنت خدا بر ظالمان و دشمنان حق هر کجا که باشند ، ترامپ تروریست همین مونده بود مردم خودشم ترور کنه .
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    18 1
    چرا اقایان روحانی یا قالی باف به ترامپ نمی گویند حق ادم کشی ندارد و به خواسته های مردم باید توجه کنند
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    33 1
    آمریکا به این معترضا میگه شورشی بعد به تروریستهای مسلحی که سوریه رو نابود کردن میگه انقلابی و مردم معترض!!! تف به ذات شیطان بزرگ
  • DE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    28 2
    فقط سیاهپوستان مورد نفرت امریکایی ها نیستند . مو مشکی لاتین و ایرانی هم در لیست هستند و بارها ایرانیها هم فقط و فقط بخاطر ایرانی بودن از پلیس امریکا و یا از نژادپرستان کتک خورده اند و با آنها بد رفتاری شده است . اون دسته از افراد عقب افتاده که از ترامپ طرفداری میکنند خبر ندارند که اگر به پست طرافداران ترامپ بخورندچه بلایی سرشون میارند .
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    26 1
    اینها همش مکافات اعمال ترامپ است . به خاطر بی رحمی ها و سنگدلی هایی که به واسطهء تحریم ها به مردم ایران کرد ، خدا همینطور دارد پشت سر هم برایش بد می آورد . بله آقای ترامپ ، دنیا دار مکافات است . اون از کرونا اینهم از شورش ها . تازه اول مکافاتت است ...
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    6 20
    خدا را شکر توی زندانهای ما کسی نمی میره. اغلب خودکشی میشند. فیلمش هم موجوده.
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    15 1
    مرگ بر ترامپ قاتل جنایتکار
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    4 0
    سرشو شكستن
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    4 1
    اون مامورو باید مردم گیر بیارن همین بلارو سرش بیارن عدالت باید اجرا بشه
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    1 1
    یکی ب ترامپ بگه اگ حوصله ای مذاکره با ایران داره بدون پیش شرط وارد بشه ما حاضریم ، بسم الله
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    2 2
    راستی اسلاح طلبها و تدبیریون بنفش و سلبریدیها چرا خفه خون گرفته اند ؟
    • رضا IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
      2 4
      كى خفه خون گرفته احمق جان ! اين تو مشرق هستيد كه داريد بى جهت خودتونو جِر ميديد ! خير سرتون مثلاً ميخواهيد از آب گل آلود ماهى بگيريد. نميفهميد اين ماهى گيرى ها رسوائى ببار مياره !
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    3 0
    دقت کردین خیلی از تظاهر کننده ها سفید پوست هستند؟!!!! یعنی بی تفاوت نیستن مثل ما !!! که اگه از زبان و قوم و نژاد ما نباشه برا ما اهمیتی نداره!!!!!!!
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    5 1
    بيخود خودشو به در و ديوار مى زنه فاتحش حوندس توهم زده تواين سن وسال ميخواد كانكستربازى در بياره
    • شمس IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
      0 2
      كى فاتحه اش خونده است ابله جان ؟! اون حرومزاده اى كه من ميبينم تا يكى يكى چوب نكنه توو آستين مقامات بى عرضه ايران از پا نميشينه ! يه مشت مسؤل بى لياقت و حريص كه ميلياردها دلار سرمايه اين مردم فلك زده رو يا به جيب زدند يا بباد دادند ! و در عوض شا … دند توى پول ملى ! ريالى كه در عرض چهل سال سه هزار برابر تضعيفش كردند ! والله بايد سر بذارند و بميرند !
  • هم وطن IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    2 1
    مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل
  • مرگ بر غرب پرست IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    2 0
    غرب پرستها اگه خیلی ناراحت اید برید به ترامپ دل داری بدید تا شاید یک تکه نان جلوتون بندازه بیشرف ها 42 سال ارزوی نابودی جمهوری اسلامی دارید این ارزو به گور میبرید فعلا که امثال شما اف 35 ها خفه خون گرفتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس