کد خبر 1081674
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
بانک‌ها زیر بار شرایط اعطای وام ازدواج 50 میلیونی نمی‌روند/بانک مرکزی همچنان سکوت می‌کند؟+فیلم

در حالی که مطابق با بند «الف« تبصره 16 قانون بودجه 99، بانک ها موظف به پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج 50 میلیون تومانی به متقاضیان با یک ضامن و سفته هستند، اما اکثر بانک‌ها حاضر به اجرای قانون نشده اند و برای اعطای این وام، 2 ضامن و یک چک مطالبه می‌کنند.

به گزارش مشرق، اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۹ در زمستان پارسال، میزان وام ازدواج را از ۳۰ به ۵۰ میلیون تومان افزایش دادند تا بخشی از فشار اقتصادی وارده به جوانان در آستانه ازدواج بخاطر تورم بالای سال ۹۸ را جبران کرده باشند.

بیشتر بخوانید

ماجرای جنجالی قانون «تسهیل ازدواج» چیست؟ +سند

فیلم/ "بانک‌ها" سنگ بزرگ وام ازدواج!

در بند «الف» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۹ آمده است: «به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از ۱۳۹۶/۱/۱ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجها در سال ۱۳۹۹ پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت هفت‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است».

هرچند برخی بانک ها مانند بانک ملی ایران یا بانک قرض الحسنه مهر ایران تلاش کرده اند مطابق با شرایط مصوب در قانون بودجه ۹۹ یعنی پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج با اخذ یک ضامن معتبر و سفته، این وام را پرداخت کنند ولی بسیاری از بانک‌ها مشابه سال ۹۸، در اجرای این قانون همکاری لازم را ندارند و تخلفات (بخوانید سنگ اندازی های) بسیاری دارند. در واقع، با وجود تاکید قانون بر اعطای وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی صرفا با یک ضامن معتبر و سفته، بانک ها نه تنها هیچ علاقه ای به پذیرفتن سفته به عنوان ضمانت برای پرداخت این وام به جوانان ندارند بلکه به جای یک ضامن معتبر، ۲ ضامن معتبر آنهم کارمند دولتی به همراه چک از متقاضیان دریافت وام ازدواج مطالبه می کنند. مدیران بانک‌ها اعتقاد دارند یک ضامن و سفته برای پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی، بسیار اندک است و به همین دلیل، بانک‌ها نمی توانند همچین ریسکی کنند و در نتیجه، زیربار اجرای قانون یعنی پرداخت وام صرفا با یک ضامن و سفته نمی روند.

*کدام بانک ها وام ازدواج را مطابق با شرایط قانونی پرداخت می کنند؟

پیگیری ها نشان می دهد اکثر بانک ها از جمله بانک های سپه، صادرات، پارسیان و ملت، برای پرداخت هر فقره وام قرض الحسنه ازدواج ۵۰ میلیونی، ۲ ضامن و یک چک از متقاضیان دریافت این وام دریافت می کنند. به عبارت دیگر، در حالی که براساس تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۹، صرفا با یک ضامن و سفته، باید وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی به جوانان پرداخت می کنند، اکثر بانک ها، عملا به جای یک ضامن، ۳ ضامن برای پرداخت این وام ها می‌خواهند زیرا عموم متقاضیان دریافت وام ازدواج و بخش قابل توجهی از ضامن های آنها، دسته چک ندارند.

برخی دیگر از بانک ها مانند بانک قرض الحسنه رسالت هم یک ضامن و یک چک از متقاضیان دریافت وام قرض الحسنه ازدواج دریافت می‌کنند یعنی عملا ۲ ضامن برای پرداخت این وام می خواهند.

صرفا تعداد انگشت شماری از بانک ها مانند بانک ملی حاضر به پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج براساس شرایط موجود در قانون بودجه ۹۹ یعنی یک ضامن و یک سفته، هستند. اما این بانک ها هم به متقاضیان می گویند صف طولانی برای پرداخت وام ازدواج داریم و زودتر از ۳ یا ۴ ماه دیگر توانایی پرداخت این وام را نداریم.

نکته مهم دیگر این است که تقریبا تمامی بانک ها حتی بانک ملی تاکید دارند حتما ضامن یا ضامن ها باید کارمند دولت باشند. همچنین برخی از این بانک ها مانند پارسیان، حاضر هستند به جای ۲ ضامن کارمند با حقوق پایین (۳ میلیون تومان)، یک ضامن با حقوق بالا (۵ میلیون تومان به بالا) قبول کنند.

محمد اکبریان یکی از متقاضیان دریافت وام قرض الحسنه ازدواج درباره سنگ اندازی بانک ها در پرداخت این وام به متقاضیان گفت: «من اوایل پارسال ازدواج کردم و از مهرماه ۹۸ تاکنون به دنبال دریافت وام قرض الحسنه ازدواج هستم. با این وجود، بخاطر سنگ اندازی های فراوان بانک های مختلف تاکنون نتوانسته ام این وام را دریافت کنم».

اکبریان با اشاره به اینکه تعداد انگشت شماری از بانک ها حاضر به پرداخت وام ازدواج مطابق با شرایط مندرج در قانون بودجه ۹۹ البته با درنظر گرفتن شرایط خاص و سخت برای ضامن هستند، اظهار داشت: «با وجودی که حدود ۳ ماه از سال می گذرد، هنوز سهمیه پرداخت وام ازدواج توسط خیلی از بانک ها توسط بانک ها مشخص و ابلاغ نشده است و فعلا صرفا ۲ یا ۳ بانک هستند که سهمیه دارند و می توانند این وام ها را به سرعت پرداخت کنند».

وی در پایان تاکید کرد: «با توجه به شرایط فعلی پرداخت وام ازدواج توسط اکثر بانک ها، احتمالا بی خیال دریافت این وام می شوم و به دنبال دریافت وام های دیگر از نظام بانکی هستم تا زودتر از این حالت بلاتکلیفی خارج شوم و بتوانم خانه ای برای سکونت خانواده ام در ابتدای زندگی مشترک اجاره کنم».

*تکرار و تشدید تجربه تلخ سال ۹۸ در زمینه پرداخت وام ازدواج

البته این اتفاق یعنی عدم اجرای قانون بودجه ۹۹ توسط برخی بانک ها در زمینه شرایط پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج غیرقابل پیش بینی نبود و در سال گذشته هم تا حدودی رخ داده بود؛ موضوعی که اعتراض برخی نمایندگان مجلس دهم (از جمله فاطمه ذوالقدر و حجت الاسلام احد آزادی خواه) و صدور بخشنامه های متعدد بانک مرکزی (۱۰ فروردین و ۱۵ تیر) و اعتراض بسیاری از رسانه ها را به دنبال داشت.

در گزارش شماره ۱۶۹۵۸ مرکز پژوهش های مجلس (منتشر شده در اسفندماه ۹۸) درباره مصوبه کمیسیون تلفیق درباره  افزایش مبلغ وام ازدواج و زمان بازپرداخت آن در بودجه ۹۹ آمده بود: «بررسی عملکرد وام قرض‌الحسنه ازدواج در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد ۸۱ درصد متقاضیان وام تا پایان دیماه سال ۱۳۹۸ (به مدت ده ماه) قادر به دریافت وام قرض‌الحسنه ازدواج در کل کشور شده‌اند. استان خراسان شمالی با ۷۱ درصد، گلستان با ۷۴ درصد و خراسان رضوی با ۷۷ درصد به‌ترتیب کمترین درصد دریافت‌کنندگان وام و استان مرکزی با ۸۷ درصد بیشترین دریافت‌کننده وام را به‌خود اختصاص داده‌اند. این درحالی است که درصد دریافت‌کنندگان موفق وام قرض‌الحسنه سال ۱۳۹۷ (که مبلغ وام قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجها ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته بود) ۹۴ درصد در کل کشور بوده است. به‌نظر میرسد افزایش مبلغ وام و در عین حال افزایش زمان بازپرداخت آن به هفت سال، درنهایت موجب سختگیری بیشتر بانکها به‌منظور تضمین بازپرداخت اقساط گردد و ازسوی دیگر تأمین ضامن معتبر برای زوجین را به‌منظور معرفی به بانک دشوارتر سازد».

در هر صورت، این شرایط سختگیرانه برخی بانک ها برای اعطای وام قرض الحسنه ازدواج که برخلاف قانون بودجه ۹۹ است، عملا موجب شده است برخی از جوانان متقاضی دریافت وام ازدواج نتوانند شرایط لازم برای دریافت این وام را فراهم کنند و مجبور شوند از دریافت این وام ضروری منصرف شوند؛ یعنی دقیقا همان اتفاقی که در سال گذشته هم تا حدودی رخ داد.

*بانک مرکزی، بانک های مختلف را تحت فشار می دهد؟

البته تجربه اعطای وام ازدواج در سال های اخیر حاکی از آن است که بانک مرکزی تمایل زیادی ندارد از اختیارات وسیع خود برای تحت فشار قرار دادن بانک ها در این قضیه استفاده کند و به همین دلیل، امید چندانی به تبعیت نظام بانکی از قانون وجود ندارد. در این زمینه مناسب است نگاهی به گزارش تفریغ بودجه ۹۶ بیاندازیم: طبق اطلاعات ارائه شده در این گزارش درباره تفریغ بند «ج» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۶ درباره اعطای وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی، بانک‌های توسعه صادرات، پاسارگاد، دی، شهر، حکمت ایرانیان و قوامین کمتر از ۵۰ درصد از تعهدات خود را ایفا کرده‌اند و بانک قوامین هم فقط ۶ درصد از تعهدات خود را انجام داده است. بانک‌های سرمایه و خاورمیانه هم هیچ پرداختی برای وام ازدواج در سال ۹۶ نداشته‌اند. با این وجود و علی رغم تاکید بند «ج» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۶، بانک مرکزی بانک های متخلف را جریمه نکرد.

حال باید دید آیا بانک ها حاضر به اجرای بند «الف» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۹ درباره شرایط اعطای وام قرض الحسنه ازدواج ۵۰ میلیون تومانی خواهند شد یا همچنان شاهد سنگ اندازی های فراوان آنها در این زمینه خواهیم بود؟ بدون تردید، در صورتی که این روند اصلاح نشود، بسیاری از جوانان نخواهند توانست این وام را دریافت کنند و مشکلات اقتصادی شان برای شروع زندگی مشترک تشدید خواهد شد؛ موضوعی که تبعات اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای کشور دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    تو کل دنیا بانک ها قویترین اهرم اقتصادین، تو ایران کوتاهترین دیوار
  • مسعود IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    2 0
    بانک ملت علاوه بر سه ضامن و سند ماشین سنگین و چک حالا از همسرم گواهی شغلی میخواهن آخه خانه دار گواهی شغلی ازکجا بیاره.؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مسعود IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    بانک ملت سه ضامن بردم به همراه چک و سفته حالا میگن باید برا خانومت گواهی شغلی بگیری اخه کسایی که شغل ندارن وام نباید بگیرن؟؟؟؟
  • مجید کمایستانی IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 1
    بانک سپه ثبتنام کردم رفتم گفتن هنوز ابلاغیه 50 میلیون برامون نیومده. بعد دوباره ثبتنام کردم بانک ملی ک برای هر50 میلیون 2تا ضامن کارمند میخان. خب چجوری 2تا کارمند با کسر حقوق گیربیاریم
  • مجید کمایستانی IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    اول بانک سپه ثبتنام کردم رفتم گفتن ابلاغیه 50 میلیون برامون نیومده بعد دوباره بانک ملی ثبت نام کردم ک رفتم 2 تا ضامن کارمند برای هر 50 میلیون میخان. یکی و بزور گیرمیاریم چ برسه ب 2تا.شهرستان جوین استان خراسان رضوی
  • Aida IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    بانک ملی از همه بانک ها بدتر و سخت گیر تر چرا ب مردم دروغ میگین واسه وام ازدواج ب هیچ عنوان بانک ملی و انتخاب نکنید
  • محمد کبوتری IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    3 0
    سلامصبح بخیر.بهترین گزینه نکردن ازدواج جوانان هست، اینقدر تبلیغ ازدواج نکنید لطفا
  • علی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    3 1
    سلام بانک ملت ثبت نام کردم دوتا ضامن بردم یکی زیر نظر خودشون کار می کنه داخل بیمه ما یکی دیگه کاسب هسته ریس شعبه میگه یه ضامن دیگه بیار خودت هم نامه بیار که کجا کار میکنی من داخل شهر مسافر کشی میکنم از کی نامه بگیرم از بابام که ماشین شو داد که کار کنم
  • پریناز IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    2 0
    بانک رفاه ثبت نام کردم دوتا ضامن و چک و تعهد شغلی خواست با زحمت جور کردیم 48 میلیون وام داد و به بهانه های مختلف چقد پولم دادیم بیمه ازدواج و... و سالانه 2 میلیون کارمزد میگیره که همون اول 2 تومنو برداشت و 48 میلیون وام داد
  • بهروز IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    سلام واقعاً که بانکها اصلأ قانون رااجرانمیکنن وضامن کارمندمیخوان اونهم اجباری من نمیدونم که چه کسی برسی میکن معلوم نیست دولت راست میگه یابانکها
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    سلام دوسال تو عقدیم پول نداریم بریم خونه خودمون ازاینورم وام ازدواج سخت میگیرن بخدا انسانیت کجا رفته این دولتم جز منافع خودش هیچی نمیخواد هرچیزی حداندازه ای داره هرکاردوست دارین با مردم میکنید
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    بخدا بانک ملی دهن مارو سرویس کرد تا وام بهمون داد ۴تا ضامن و همه کارمند و حقوق بگیر بانک ملی وکسر از حقوق و چک اون کسی ک میگه بانک ملی ی ضامن میخاد گه زیادی خورده بیشرفا انقدر مارا بردند و اوردند ک نگو ۴ملیونشا کم کردند کارمز نفری ۱۰۷ههزارتومنم دباره برداشت کردند الا پول سفته و تمر
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    بانک صادرات ثبت نام کردم.بعد از شش ماه هنوز تعیین شعبه نشدم. با وجود اینکه سی میلیون هم سپرده اونجا دارم.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    2 0
    سلام چهار ماهه ثبت نام کردم اول بانک تجارت رفتم گفتن ضامن بیار با پروانه کسب پیدا نکردم لغو کردم سپه ثبت نام کردم الان سه ماه میگه بخش نامه نیومده خب نمیتونید الکی چرا وعده میدید ماکه عادت کردیم به این مملکت مسخره
  • یاور IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    سلام خسته نباشید دوماه ثبت نام کردم بانک سپه برای وام ازدواج هیچ خبری ازش نشده بانک مرکزی چراابلاغ نامه به بانک سپه نمیده مردم رو چرااسیرمیکنند بعدازدواج هم اجباری میکنند
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    شرفتون رو چند فروختید؟! آخه اینقدر اذیت آزار میدید الان من درست یه سال نیم بیشتره دنبال وام ازدواجم هی منو دست ب دست پاسکاری میکنن
  • علی پارسایی IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    این چه کاریه آخه هردفعه یه سازی میزنن خسته شدیم بخدادوساله عقدکردیم نمیتونیم بریم سرخونه زندگی خودمون ۲۰بارثبت نام کردم هردفعه یه ایرادی گرفتن
  • نظری IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    یک ساله دنبال ضامنم بازنشسته میبری قبول نمیکنن کاسب میبری قبول نمیکنن فقط کارمند حقوق بالای 5 میلیون دست چک داشته باشه اخه من برم از کجا ضامن بیارم چطور جهیزیه بخرم دو سال نامزد بودم یک سال هم عقد سه سال شده باید چیکار کنم بمونم تا کی خدا ازشون نگذره زندگی همه رو خراب کردن
  • ابراهیم IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    سلام خدمت دوستان عزیز من همین امروز رفتم بانک ملت چهار تا ضامن میخواست بانک ملی فقط کارمند آموزش پرورش رسمی میخواست آخه کارمند آموزش پرورش از کجا پیدا کنم اصلا دولت رسیدگی نمکینه فریاد خودمون رو کجا بزنیم
  • IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    1 0
    اصلا از این نظام بانکی کسی راضی نیست همش پارتی بازیع خدا لعنتتون کنه که ایقده جوونا را اذیت میکنین منم هر چه ثبت نام میکنم از این بانک به اون‌بانک انتقال میدم هیچ جوابی هم گیرم نمیاد نظارتی بر نظام بانکی ما وجود نداره
  • سعید DE ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    0 0
    من چند روزی هست این هفت خان رستمو گذروندم الان میگن اعتبار نیست
  • سیامک IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    0 0
    دورغه! یک ضامن دورغه! منم توی تمامی خبرها و سایت بانک ها خوندم که یک ضامن میخواد برای هر نفر (مجموع دو نفر). اما وقتی رفتم بانک و فیش حقوقی ضامن رو که 5 میلیون خالص دریافتی داشت، گذاشتم جلوشون گفتن که این کمه و باید حداقل فیش 12 میلیونی بیاری یا دو تا ضامن بیاری!! من همین فیش 5 میلیونی رو با بدبختی و کلی خواهش و تمنا و به عالم و آدم رو انداختن گرفتم! از کجا فیش حقوقی 12 میلیونی گیر بیارم آخه؟ لطفا نجومی بگیر ها رو معرفی کنید که بلکه از اونا بتونیم فیش بگیریم!!! رفتم شعبه رو عوض کردم، چون اکثرا می گفتن (فلان) شعبه سخت میگیره برو یه شعبه (دیگه)، اما وقتی رفتم شعبه (دیگه) بهم گفت اصلا مبلغ فیش ضامن مهم نیست، شما باید نفری 2 ضامن بیارید. یعنی مجموعا 4 ضامن!!!! دورغه! یک ضامن دورغه! فقط جنبه ی نمایش تبلیغاتی داره!
  • علی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 0
    سلام اینجانب ثبت نام کردم ضامن هم دارم مدارک هم تحویل دادم و تشکیل پرونده شده به من میگن که باید بیمه تامین اجتماعی باشی منیکه شغل آزاد دارم تکلیف من چی هستش
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    من تمام کارهای بانکی رو انجام دادا ضامن هم تایید شده الان میگن بوجه نداریم.چه کار باید کنم.بانک کشاورزی همدان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس