سعید حجاریان

سعید حجاریان در اظهاراتی آنارشیستی با اشاره به برخی تندروی‌های اصلاح‌طلبان مثل "تحریم انتخابات" تأکید کرده: حالا ممکن است کسی اسم این رویکرد را تندروی بداند، خب بداند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ادامه روند پیوستن اصلاح‌طلبان به جریان آنارشیسم

سعید حجاریان؛ از تحریم انتخابات تا رأی به تندروی!

در شماره قبلی وبلاگ مشرق خواندیم که سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با شماره شنبه گذشته روزنامه همشهری(ارگان شهرداری تهران) چگونه وزارت اطلاعات را متهم به تندروی کرده است.[1]

او اما در این مصاحبه اظهارات قابل تأمل دیگری هم دارد.

حجاریان در صحبت‌های خود اینطور می‌گوید که اصلاح‌طلبی علاوه بر دمکراسی و لوازمش باید درباره 4 مولفه «عدالت»، «بحث شهروندی»، «الگوی سیاست‌ورزی»‌ و «سیاست خارجی» نظر دقیق و صریح داشته باشد.

او با اشاره تلویحی به مقولاتی مثل تحریم انتخابات مجلس یازدهم از سوی اصلاح‌طلبان می‌گوید: آیا کسی که به هر قیمت خود را درون بازی از پیش تعیین‌ شده سیاست پرتاب می‌کند، اصلاح‌طلب است؟ آیا کسی که ناظر شرایط موجود است و سیاست داخلی را متغیر درجه دوم می‌داند، اصلاح‌طلب است؟ لااقل، پاسخ من به هر دو پرسش منفی است.

حجاریان پای سیاست‌های جمهوری اسلامی در بحث محور مقاومت را نیز پیش می‌کشد و تصریح می‌کند: واقعیت این است دیگر نمی‌توان در سیاست‌ خارجی از راهبردهای دوگانه سخن گفت و تعارف کرد. یا سیاست خارجی کشور در خدمت توسعه و منافع ملی است، یا فاقد چنین نقشی است و در خدمت توسعه نیست. فرد اصلاح‌طلب بدون مسامحه باید اعلام کند، حامی کدام راهبرد است و صف خود را از راهبردهای هزینه‌ساز جدا کند.

او می‌افزاید: به این مؤلفه‌ها می‌توان مواردی دیگر را اضافه کرد اما باید به یک گزاره وفادار بود؛ اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند همزمان روی دو صندلی بنشینند و هم این باشند و هم آن. حالا ممکن است کسی اسم این رویکرد را تندروی بداند، خب بداند![2]

* این رویکرد که سلسله‌جنبان یک جریان سیاسی خاص اعلام می‌کند برخی مسیرهای حرکت اصلی انقلاب و نظام را قبول ندارد و اگر این مسئله تندروی است "خب باشد"! حتما تندروی است.

و حجاریان از آنرو می‌گوید "خب باشد!" که فکر می‌کند فضای جامعه "عام‌البلوی" است و دور، دورِ تندروی...

به سخن دیگر اینکه حجاریان و دوستان او در ستاد کنترل از راه دور فتنه اقتصادی؛ مدت‌هاست که فکر می‌کنند جامعه در شرایط انفجار قرار دارد و این شرایط انفجار نیز به نیروی سیاسی معتقد به فعالیت درون نظام نیازی ندارد! بلکه نیاز به فرماندهانی دارد تا با تشکیل شورای انقلاب! از آب گل‌آلود نارضایتی‌ها ماهی مقاصد خود را بگیرند. ولو حتی اگر این نارضایتی‌ها دستکند خودشان و دولت متبوعشان باشد.

فلذاست که می‌بینیم از سمت دیگر ستاد اصلاحات؛‌ این عباس عبدی است که اقدام به تقدیس خشونت می‌کند، این محمدرضا تاجیک است که نظام را به کشتی تایتانیک تشبیه می‌کند و در ضلعی دیگر این محسن رنانی است که از حوادث خونین حرف می‌زند و یا در یک مانیفست بلندبالای اعتراضی؛ عنوان می‌کند نظام جمهوری اسلامی در مقابل تکرار آبان تاب مقاومت ندارد![3]

آنها به آخر خط رسیده‌اند و از همین‌روست که حتی دیگر از تکرار حرف‌های منافقین هم اِبایی ندارند اما باید دید در این سوی جبهه چه کارهای ناکرده‌ای وجود دارد که سران فتنه اقتصادی می‌توانند حتی تندترین حرف‌ها را بدون هیچ پاسخی مطرح کنند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند اثر این رفتارهای بی‌پاسخ در فضای افکار عمومی به وقوع پیش‌لرزه‌های فتنه اقتصادی در دیماه 96 و آبان 98 منتج شده است.

در اینجا باید به این نکته هم بعنوان یک عبرت روزگار اشاره کرد که جریانی سیاسی که دست به تحریم انتخابات بزند؛ طبیعتا به جای آن به "تندروی" رأی خواهد داد!

***

عبدی: با اعتراض خیابانی و "راه‌بندان" به هدف می‌رسیم!

عباس عبدی، از فعالان اصلاح‌طلب، به تازگی در یادداشتی که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرده است، در اشاره به اعتراضات این روزها در آمریکا نوشت: «این روزها اتفاقاتی در کرمانشاه و به ویژه خوزستان رخ داده است که نشان می‌دهد درک درستی از کیفیت این ظرفیت خطرناک -اعتراضی- وجود ندارد و مدیران استانی به جای آنکه نگران اصل و ریشه این خطر باشند، نگران رخدادهای تشدیدکننده آن هستند. نکته بسیار جالب این است که چون چنین ظرفیتی برای ابراز نارضایتی وجود دارد، به صورت غریزی هر حادثه معمولی را نیز عاملی جهت نقض امنیت تلقی می‌کنند. البته از یک جهت درست فکر می‌کنند. مثل آن است که در انبار پنبه‌های آغشته به بنزین نگران زدن کوچک‌ترین جرقه شویم که آن را به آتش خواهد کشید. ولی کیست که نداند جرقه‌ها و بالاتر از آن دیر یا زود رخ می‌دهد.»

او همچنین تصریح می‌کند:

"مساله این است که آب و تامین آن برای ساکنان منطقه‌ای گرم چون خوزستان یک مساله جزیی و عادی نیست؛ نه فقط برای آنان بلکه برای همه مردم آب و تامین آب شرب مساله حیاتی است. هیچ کس نمی‌پذیرد که در یک منطقه ثروتمند از نظر منابع طبیعی، وضعیت آبرسانی اسف‌بار باشد. اگر مدیران استان می‌توانستند طی این دو هفته کار را به سرانجام برسانند و تا کنون انجام نداده بودند، به این معناست که آنان با عملکرد خودشان اعتراضات را مشروع و حتی ضروری کرده‌اند، چون معلوم شده است که فقط از طریق اعتراض و راه‌بندان و امثال آن است که مردم می‌توانند به اهداف مشروع خود برسند."[4]

*جالب است که عباس عبدی و دوستان او در تغییر ایدئولوژی سیاسی خود به جایی رسیده‌اند که راه رسیدن مردم به اهداف مشروعشان را به جای "صندوق رأی"؛ راه‌بندان و اعتراض خیابانی معرفی می‌کنند!

در این رابطه و در وهله اول بدانیم که عبدی اگر راست می‌گوید و دلسوز رخدادهایی مثل غیزانیه بوده؛ باید در روزهایی که به "قالیباف" می‌تاخت و او و کارنامه‌ جهادی‌اش را از سبد انتخاب مردم خارج می‌کرد؛ به فکر چنین روزهایی می‌بود...

به سخن دیگر اینکه امروز موسم عذرخواهی عبدی و دوستان اوست نه روزگار مدعی شدن آنها.

چه اینکه آنها می‌دانستند مشکل کشور ناکارآمدی است اما عمداً و در دو انتخابات از گزینه کارآمد حمایت نکردند و بلکه تندترین حملات را هم به او رواداری کردند.

در گام بعد باید دانست که هر نیروی سیاسی که قصد داشته باشد به بهانه یک دستمال، قیصریه را به آتش بکشد و ب بهانه هر ضعفی از "خشونت مشروع"! سخن بگوید؛ فی‌الواقع در حال بازی در زمین دشمن است.

و دو دیگر اینکه اساساً "خشونت در خیابان" حتی در ولنگارترین نظامات سیاسی در جهان هم گزینه‌ای عقلانی شمرده نمی‌شود و در ظاهر مشخص نیست چرا عبدی و دوستانش طی ماه‌های اخیر بصورتی کاملا روادارانه درباره آن صحبت می‌کنند؟!

آیا آنها نمی‌دانند که در انتهای رواداری خشونت چیزی جز ریخته شدن خون نخواهد بود؟ پاسخ این است که می‌دانند و برای همین امثال محسن رنانی و عباس آخوندی از چیزی با مضمون "خونریزی" حرف می‌زنند![5]

پس مشخص است که آنها در این خونریزی منافعی را می‌جویند که اقدام به توصیه آن می‌کنند و مشروع جلوه‌اش می‌دهند.

از وظایف خواص در موقعیت خطیر کنونی آنست که ضمن تأکید بر راه حل "صندوق رأی"؛ بر این نکته پافشاری کنند که با سیاست خیابانی و تکرار راهبندان غیزانیه نه تنها مشکلی حل نخواهد شد بلکه امنیت مردم بعنوان لازمه اصلی حل مشکلات نیز خدشه‌دار می‌شود.

عبدی به تازگی اظهاراتی مبنی بر "تقدیس خشونت" و "آرزوی بدتر شدن اوضاع" نیز داشته است.

***

اقتصاد دلیل اصلی تأخیر در "ازدواج" نیست

دکتر جعفر اردبیلی، روانشناس و مسئول «موسسه فرهنگی – بین المللی خانواده امین» در گفت‌وگو با شفقنا در پاسخ به این سوال که فشارهای اقتصادی امر مهم ازدواج را به تاخیر انداخته است. در چنین شرایطی چه راهکاری هایی وجود دارد تا ازدواج تسهیل شود؟ گفته است: من تصور می کنم تاخیر در ازدواج دلیل اقتصادی ندارد. موضوع کاملا اجتماعی است و ریشه در فضای اجتماعی ما دارد. باید ابتدا به این سوال پاسخ داد که چرا کسی باید زیر بار تعهد برود؟ این اولین سوال کسانی است که برای مشاوره به ما مراجعه می کنند. کسی به این سوال جواب نمی‌دهد. اگر دلیل کاهش ازدواج، اقتصادی باشد جمعیت بالا شهر تهران امروز باید تماما متاهل باشند در حالی که وضعیت اقتصادی این طیف خوب است. حتی در طبقه متوسط نیز مشکلات اقتصادی حاد نیست و طبیعتا باید (در مناطق متوسط نشین) همه ازدواج کرده باشند!

او می‌افزاید: من با صراحت می‌گویم که بلوغ فکری افراد با تاخیر مواجه شده است و رسیدن به نقطه‌ای که باید تصمیم بگیرند و خانواده‌ای تشکیل بدهند و تعهد بدهند حتی به ذهن فرد خطور نمی‌کند و صبر کرده‌اند تا سن به ۴۰ و ۵۰ برسد تا در آن زمان کاری بکنند. چرا که برخی زوج ها بچه هم نمی‌خواهند و لزومی برای ازدواج نمی‌بینند.

اردبیلی تصریح می‌کند: برخی جوانان در حال حاضر معتقدند ازدواج به شما آرامش نمی‌دهد و فقط رابطه جنسی شما را تنظیم می‌کند. مساله همینطور پیش می‌رود و حتی بدتر از این نیز خواهد شد.

این فعال مسئله خانواده در ادامه از "فرهنگ‌سازی" بعنوان راه حل مسئله ترویج ازدواج نام می‌برد.[6]

*ما صحبت‌های دکتر اردبیلی را از باب توجه مخاطبان و مسئولان محترم منتشر کردیم.

در بحث ازدواج همچنین بایستی به دو گزینه نقش خانواده‌های جوانان و مسائل جنسی نیز توجهات ویژه‌ای را مبذول کرد. مقولاتی که برای تحقق ازدواج خوب و مانا بودن آن حیاتی به نظر می‌رسند اما توجه قابل ذکری در نهادهای دولتی و اجتماعی به آنها نمی‌بینیم.

خاصّه آنکه آمارهای منتشره از علت طلاق‌ها نشان می‌دهد که عمده این دلیل را بایستی در بحث روابط زناشویی جستجو کرد.

***

1_ mshrgh.ir/1083204

2_ http://newspaper.hamshahrionline.ir/id/102473

3_ mshrgh.ir/1068352

4_ https://etemadonline.com/content/411668

5_ mshrgh.ir/1080836

6_ https://fa.shafaqna.com/news/957890/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • TR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    7 46
    مطمئنم خواه ناخواه جمهوری اسلامی توسط اصلاح طلبان سرنگون خواهد شد. و البته یقین دارم بالاخره خود دولت فعلی بهانه جدیدی برای شورش درست خواهد کرد . اما در سالهای بعد از سقوط نظام که ایران به شرایطی صدها برابر بدتر از لیبی تبدیل شده است و قومیتهای ترک و عرب و کرد و بلوچ و... همه جدا شده اند و پاکسازی قومیتی به وحشیانه ترین صورت در حال اجرا است، مردم بیچاره دو گروه را سرزنش خواهند کرد اول آن کسانی که با شعار جذب حداکثری به حضور موریانه وار اصلاح طلبان در حاکمیت میدان دادند و دوم نظامیانی که فرصتها را سوزاندند و از دست زدن به کودتا برای نجات کشور خودداری کردند. چنانچه مردم لیبی الان آرزوی حکومت فذافی را دارند با آنکه لیبی کشوری است تقریبا تمام عرب و همه سنی مالکی.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      18 18
      تو توهم داری اصلاحات هیچ غلطی نمی تونند بکنند من شرط می بندم که این اصلاحات حتی تو 1400 هم رای نخواهند آورد چون آنها تو این هفت سال کشور رو به قهقرا بردند انشاااااااااااااااااالللللللللله با پیروزی احمدی نژاد در انتخابات گورشونو گم خواهند کرد هر فتنه ای هم درست کنند جواب تو دهنی محکمی بهشون خواهیم داد
    • احمد IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      19 6
      اصلاح طلبان توسط خودشون و ترامپ بی اعتبار و سرنگون شدن رفت پی کارش. یه سال دیگه کلا میرن تو زباله دان تاریخ. الان باید به فکر باشیم خسارتهایی که تا حالا زدن رو چطور جبران کنیم. برجام می تونست باعث سرنگونی نظام توسط اصلاح طلبان بشه. از طریق وابسته کردن کامل اقتصاد کشور به غرب و غربزده کردن کشور، که خداروشکر بدست ترامپ نابود شد رفت.
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      14 4
      تحلیل شما فوق العاده زیبا بود.آفرین بر شما .البته مطمئن نیستم که اصلاح طلبان سبب سرنگونی حکومت شوند ولی همه می دانند که تمام آرزو و هدف و وجهه همت اصلاح طلبان همین مساله است و آنها نرد عاشقی با اسراییل و انگلیس و آمریکا و حتی عربستان و امارات باخته اند. البته نمی دونم اصلاحاتچی ها فکر می کنند در صورت سرنگونی حکومت ، بعدش قدرت به آنها می رسد که اگر چنین است ، زهی خیال باطل . کاملا موافقم که نظامیان ما باید در همین روزها با کودتای کوچکی در درون نظام ، خائنان بالفطره اصلاحاتی رو دستگیر و حذف کنند تا قدری هوای تازه وارد ریه های ایران بشه.اصلاحاتیها به وضوح هر چه تمام فقط دنبال فتنه و فشار اقتصادی و دادن اطلاعات دبه بیگانه و جاسوسی برای اونها هستند و زن و فرزندشون هم در خارج .از این شیوه حکمرانی حکومت اصلا خوشم نمیاد که اینهمه خائن رو در درون خودش تحمل میکنه. هم خودشو مسخره کرده و هم مردم رو .داد همه در اومده .این چه مسخره بازی هست !
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      8 1
      اصلاح طلبان که هیچ اربابانشون یعنی امریکا و انگلیس هم هیچ غلطی نمیتوانند بکنند . ان شاء الله همه اینها رفتنی هستند . جنگ و تعارض بین جبهه حق و باطل در بستر تاریخ همیشه بوده مهم این است که جریان توحید و ولایت در خط استقامت پایداری کنند .باید به جریان مقابل و معاض با امام و اسلام گفت : ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود میبری و زحمت ما میداری سلطنت طلبها / منافقین / ملی گراهاهای بی ملیت / فرقه های چپی / بنی صدر / صدام / از کارتر تا ترامپ قاتل و جبهه اراذل و اوباش بین المللی از لیبرال تا تکفیری همه در از بین بردن نظام اسلامی و پرچم پر افتخار توحید و ولایت در ایران همراه و همگام و هم قسم بودند به لطف الهی بیشرشان به زباله دان تاریخ رفتند حجاریان و خاتمی و بهزاد نبوی وعبدی و اخوندی و تاجزاده و... عددی نیستند .هر چه فریاد دارید سر امریکا بکشید . مرگ و افول امریکا یعنی مرگ فرهنگ الحاد / ظلم / جنگ / تجاوز . با افول و مرگ امریکا وابستگان انان نیز خواهند مرد و خواهند رفت . و به اذن الهی یقینا اینطور خواهد شد .
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      15 12
      میگن که یکی از دلایل زنده موندن حجاریان بعد از ترور کله ی پوکش بوده! گلوله داشته توی جمجمه دنبال مغزش میگشته! پیدا نکرده
    • دیده ام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      4 3
      مطمےنم وبه دلیلی که اینجاگفتنش ۻرورت ندارد جمهوری اسلامی تاانقلاب مهدی عج سرجایش میماند امااینکه خروج بخشی از حاکمیت شامل دولت فعلی ووابستگان هم سنخش ایران راحدااکثریکسال تبدیل به افغانستان میکنند هم حتمی است شکی درآن نیست امادرپایان خروج خوارج وخروجنجال لامکتب نڟام ایران هم زمان هم فریب خوردگان واشرار وهم دشمن مهاجم داشکست میدهد نشانه آن جنگ حتمی آمریکاباایران درهمین هفت تیرماه ونهایت سی ویک شهریور است . نظام اسلامی به ظهورنزدیک وفاتح پساکرونا وزمینه ساز دولت اماعصرعج خواهدبود . این دو اتفاق بامرگ بن سلمان وشکستش که درکنارآمریکاست ازمسلمات امسال است مرگ اصلاحطلبی درهمین سال رقم میخورد . بزودی جنگ راایران برحلاف تمام تصورات میبردوافول آمریکا ازدلایل تسلیموشدن وشکست ارتش آمریکاست . مشرق لطفامنتشرکن وجبران کن که حقیقت همین است وفریب خوردگان باتوبه به دامن اسلام برمیگردند .
    • آریا IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      9 1
      جناب اردبیلی. بالای شهریها ازدواج نمیکنن چون خوش گذران هستند و به یکی قانع نیستن،#پولدارن،همین یک کلمه شده تمومه فکروذکر دخترخانومای آهن پرست بعلاوه مخلفات و آپشن های دیگه ی بچه پولدارا/این یک. دو/بنده بااطمینان کامل خدمت شما جناب اردبیلی محترم عرض میکنم مشکل اقتصادی یکی از چنددلیلِ مهمه ازدواج نکردن جوونای ماست، حرفی که شما میزنی درسته اما دیده نمیشه ، دیده نمیشه چون ما جوونا اونطوریکه شما فکرمیکنیو تشخیص میدی، فکر نمیکنیم. و.. و.. و.. شما مشکل معیشت و اقتصاد مردم رو حل بکن ، راه رو هموار بکن ، گندهای گذشته ایی که زدید و مردم رو بخاطرش بیچاره کردید رو هم ملت بخودیه خود فراموش میکنن﴿گندهایی از قبیل یک عمر تبلیغ و تشویقِ مردم برای کاهش جمعیت و تک فرزندی﴾ که حالا بعد یک عمر متوجه شدید چه اشتباهی کردید. همیشه هم ازنظر شما مردم یا فرهنگ و این قبیل مسائل مقصر اصلین. مشکل ازدواج رو بایستی ساختاری حل کنید،نه با شانتاژو حرفهای درشت و توخالی.. #تسهیلات_ازدواج رو طوری به ملت بدید که جوونِ خوش گذرون و بیمسئولیتش هم وقتی باخودش فکر میکنه به این نتیجه برسه که خیلی از مشکلات و ترسش از آینده و خرج و مخارج زندگی مشترکش قطعا با ازدواج کردن حل میشه ....! تشویق درحد حرف،تسهیل درحد پِشکل، شعارهای دلچسب اما نچسب و ازاین قبیل اگر کار راه مینداخت قطعا امروز کارشناسان جمعیت پیرِ کشور درسالهای آینده رو نتیجه نمیگرفتندو کاررو به هشدار نمیرسوند..! بااین دست فرمون بنده ی جوون بعید میدونم همون ۴۰/۵۰سالگی هم برسم بتونم زن بگیرم. "حرف بسیار است،اما آیا گوشی برای شنیدن و دلی برای عمل در شما رجال سیاسی هست؟؟!" الله اعلم
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      4 0
      اصلاح طلبان و سایر همپالگی های مجاهد خلقی و سلطنت طلبشان آماده شورش سراسری هستند و فقط منتظر فرصتند. حالا اینکه با گران شدن دلار این فرصت پیش بیاید و یا دعوای قومیتی و یا ماجرایی شبیه بنزین مهم نیست.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    8 27
    در نورد تأخیر در ازدواج درست گفته، علت اصلی‌اش همین تغییر نگرش لذت گرایی و کامجویی جنسی بدون تعهد است. نگهداری و تربیت بچه هم با لذت جویی نمیخوره! عوامل دیگه نقش کمتری دارند... حتی مشکلات اقتصادی در گذشته‌عای دور بیشتر بوده ولی جوانان در حدود ۲۰ سالگی ازدواج می‌کردن، انتظارات مادی جوانان که در اول زندگی همه‌چیز باید آماده باش هم نوعی کشکل فرهنگی و نگرشی است...
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      2 0
      داداش تو بیا مشکل اقتصادی منو حل کن.اگه فردا نرفتم زن بگیرم بیا تف کن تو صورتم!
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    29 8
    ازدواج و اصلا خود فرزند آوری مساله ای مربوط به سنت است. رسم ازدواج برچیده خواهد شد و صرفا جای خود را به دوستی های توافقی زن و مرد خواهد داد که البته همانها هم قصد فرزندآوری ندارند پس چرا همسر جای خود را به عروسک ندهد؟ هدف فقط شهوت است. همین الان هم ازدواج فقط وسیله ای برای اطفای شهوت است و سایر کارکردهای ازدواج نظیر ایجاد یک سلول اقتثصادی که زن و بچه وابسته به فعالیت اقتصادی مرد هستند و یا اینکه فرزندان نیروی تولید در سالهای بعد خانواده هستند همه حذف شده است. حتی بحث تامین دوره سالخوردگی هم مطرح نیست چرا که فرزندان والدین را به خانه سالمندان می سپارند. دقت کنید که ریل گذاری زندگی مدرن بشر تماما به دست شخص ابلیس صورت گرفته است. شما نمی توانید ارز مسیر مدرنیته زندگی خود را ادامه دهید و منتظر باشید سنت ازدواج پایدار بمانند. الان زنها بدون نیاز به مردها می توانند اشتغال داشته باشند و مستقل زندگی کنند و بچه ها هم فقط عامل هدر رفت پول و ثروت خانواده هستند و کمترین فایده تولیدی و مثبت ندارند. با این حساب دلیلی برای فرزندآوری نیست. فقط مانده محدودیت مذهی اطقفای غریزه جنسی و لهذا می بینید که چرا استفاده از لوازم آرایشی اینهمه افزایش یافته است. اما به تدریح و با شکستن این قبح و عادی شدن اطفای شهوت در جامعه و محیط کار و دانشگاه و نظایر آن خود به خود نیاز به ازدواج هم حذف خواهد شد. ضمنا الان در شرایط مدرنیته وجود فرزند چه فایده ای برای والدین دارد؟ آن قدیم بود که اگر فرزند پسر بود بزرگ می شد و نیروی مولد اقتصادی مزرعه می شد و اگر دختر بود مسوول مرغها و آغل گوسفندها و نان پختن و.. بود. اما الان فرزند جز بدبختی چه چیزی با خود دارد؟ جالا دیگر نیازی به فرزند نیست. تا 100 سال آینده اساسا نقش پدر و مادر از زندگی انسانها حذف می شود و کمپانی های متخصص به طور کنترل شده و در کارخانه های مجهز با بهترین و سالمترین اسپرم ها و تخمک های ذخیره شده از قویترین و باهوشترین انسانها، نسل آینده را به تعداد مورد نیاز تولید کرده و و آن را تا سن بلوغ بزرگ خواهند کرد. دقیقا مثل جوجه کشی. آغاز این برنامه با ایجاد بانکهای اسپرم و تخمک در دنیا آغاز شده است و نه در غرب که در ایران هم به اجرا در خواهد آمد. نگران مسائل شرعی هم نباید بود چرا که دین هم در حال عرفی شدن و دنباله روی از دموکراسی است.
    • آریا IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      4 0
      احسنت. کماکان باشما موافقم.. در مسئله ی #ازدواج که امروز به معضل تبدیل شده در کشور،نیازمند یک #انقلاب هستیم ، تنها با حرافی و نظرات کارشناسی بدون عملکردِ درست مشکل حل که نخواهد شد هیچ بلکه سختتر هم خواهد شد .. مشکل #ساختاریست.
    • به آریا IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      0 0
      کماکان باشما موافقم؟ و یا کاملا با شما موافقم؟ کماکان یعنی مانند موارد قبل
    • آریا IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      0 0
      سلام. نه منظورم کم و بیش موافقم.اشتباه گفتم عذرمیخام
  • حسن IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    17 15
    فرد اصلاح‌طلب باید بداندوبدون مسامحه باید اعلام کند، دوره چندین ساله مملو از خیانت و تخریب مملکت و نظام دیگر گذشته است و به لطف حضرت حق ، مقوله اصلاح طلبی در ته گورستان سیاست بازی دفن شده و اعضای منصف در این گروه در صورت وجود باید به دامن ملت وانقلاب برگردند ودر پیشگاه الهی و مردم توبه کنند.
  • محسن IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    20 8
    چرا کسی دهن حجاریان رو نمی دوزه . داره مرتب به ضد انقلاب خط میده
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    32 9
    اعتراض برای چی ؟ما همه راضی هستیم آب برق و مسکن طبق وعده داده شده رایگان است همه سر کاریم بی کار نداریم یک عده که خودشان را میکشند این ها شایع است برای تضعیف مسولین اگر هم مشکلی یا انتقادی باشد به حرف ملت گوش میدهند و نمی گویند شما ضد انقلاب هستید خلاصه بهشت ما را خراب نکنید
  • SE ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    12 13
    نابسامانیهای زیرساختهای کشور و مشگلات معیشتی مردم زیر سر همین عبدی گذشته است.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    3 13
    مشرق جان یه کم دیگه صبر کن دلار که مجدداً اوج گرفت، مجلس اصولگرا، کابینه رو ساقط می کنه و پیش بینی حجاریان، محقق میشه
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    5 15
    زنده باد سعید تنذرو سوراخ کن
  • سید IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    17 5
    اصلاح طلبان تهوع آور در طی این چهل سال چه در مقام صاحب قدرت و چه در مقام حزب شکست خورده در انتخابات همواره چوب لای چرخ انقلاب و به ویژه بخش اقتصادی و فرهنگی آن که همیشه تحت سیطره ایشان بوده است، کرده اند و جالب تر آن که همیشه، چه در هیئت حاکمه بوده و یا در حاشیه، به عنوان مخالف حاکمیت عمل کرده اند و حتی خیانت ها و خباثت های خودمرتکب شده را هم به پای نظام نوشته اند و از جایگاه یک طلب کار با نظام برخورد کرده اند! اما نباید غافل شویم که نقش این قبیله در این دوران همانند نقش حزب توده در دوران ملی شدن صنعت نفت توسط آیت اللّه کاشانی است! با اندکی دقت و مطالعه در تاریخ کاملاً این تشابه را درمی یابیم!!!!
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    23 0
    دلیل اصلی کاهش جمعیت گرانی مستمر طی سالها و اهمیت ندادن دولتها به نسل جوان و مزاحم تلقی کردن آنهاست. اشتغال مسوولین به زراندوزی، از بین رفتن فرهنگ سنتی و کاهش جایگاه و اعتماد عمومی به روحانیت هم سبب میشود فرهنگسازی تاثیری نداشته باشد.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    10 3
    اینها ادم بشو نیستند! خدایا همه مریضها را شفا دهد
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    5 4
    پیش گویی و تمایل زاید الوصف جریان مفلوک و عقب افتاده اصلاحات در سی سال گذشته مخصوصا جناح رادیکال و خشونت طلب انان مثل اقایان تاجیک / بشیریه / حجاریان/ تاجزاده / عبدی / اغاجاری/ و... مبنی بر قیام مردم گرسنه و حاشیه نشینان علیه نظام اسلامی و تکرار و القای مکرر ان به مردم و غلط از اب در امدن ان و وقع وشورش ها و اعتراضات گسترده و عمیق مردم سرکوب شده و خشمگین غرب علیه نظام لیبرال دموکراسی و استکبار امریکایی اروپایی اهل مطالعه و دقت را به یاد پیش بینی های غلط مارکس مبنی بر وقوع انقلاب مارکسیستی در اروپا علیه نظام سرمایه داری و تشکیل حکومت کارگری سوسیالیستی میاندازد . البته ناگفته نماند که رسوبات نظری و التقاط فکری در ذهن جریان روشنفکری در ایران با نگاه های الحادی غرب و مارکسیتها هنوز پر رنگ و بر قرار است . همچنین رو حیه خشونت چریکی و ایجاد اغتشاش خیابانی در اعمال و رفتار انان کاملا مشهود میباشد . مسئله مهمی هم که نباید از ان غفلت کرد بخش وسیعی از ناکارامدی نظام اجرایی کشور و ایجاد طبقات ناعادلانه اجتماعی و بروز روحیه اشرافی گری و تجمل طلبی و عدول از خطوط اساسی نظام اسلامی مبنی بر گسترش " عدالت / معنویت و عقلانیت " و ایجاد نارضایتی بین اقشار مردم و همچنین خالی کردن دست و سفره مردم و عقبگردهای فرهنگی و اخلاقی و... در اثر سیاستهای اعمالی جریان غربگرا موسوم به اصلاح طلبان لیبرال مسلک است که طی طی سه دوره 8 ساله یعنی قریب به سی سال است که همه قدرت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور را در دست دارند . اینان شمشیر های برهنه کشیده شده بالای سر مردم / انقلاب / ایران و اسلام اند . و تا دستشان از لایه های اشکار و پنهان قدرت کوتاه نشود همچنان بعنوان خطر برای ایران و اسلام و انقلاب هستند .
  • عماد IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    17 6
    من تصور می کنم تاخیر در ازدواج دلیل اقتصادی ندارد. موضوع کاملا اجتماعی است و ریشه در فضای اجتماعی ما دارد. ایشون راست میگویند اخه نه اینکه الان اجاره ها ماهی 50000 تومن یا 100000تومن هست !!! خرج و مخارج زندگی هم انقدر پایین و نا چیزه .... جوانها با این ارزانی های وحشتناک خوشی زده زیر دلشون ازدواج نمیکنند دولت باید نرخ تورم رو 1000درصد افزایش بدهد تا جوانها ادب بشوند و تن به ازدواج بدهند مرتیکه ناحسابی ! آقای اردبیلی میدونی یک مرد امروز موقع موعد اجاره خانه به اندازه 100 تا زن زایمان میکنه ؟؟؟؟نه.... نمیدونی به حضرت عبااااس آقای اردبیلی میفهمی خرج و مخارج زندگی یعنی چی با این تورم واویلای امروز ؟؟؟نه به خدا نمیفهمی .. اصلا میفهمی وقتی یک مرد با جمله "تخلیه کن "روبرو میشه چند بار مرده و زنده میشه ؟؟؟؟ مرتیکه اصلا میفهمی وقتی یک مرد در مقابل ارزوهای زن و بچه شرمنده میشه چند بار ارزوی مرگ میکنه ؟؟؟؟ جناب کارشناس کل جمعیت بالای شهر تهران خیلی باشند پانصد هزار نفرند ..شما نگران 11 میلیون جوان متقاضی ازدواج هستید یا نگران پانصد هزار نفر جمعیت مرفه و بیدرد بالا شهر تهران ؟؟؟؟ کسی که با تورم امروز علت ازدواج نکردن جوانها رو غیر اقتصادی میدونه یا خییییییلی خره یا خیلی بیشرف و کثافته....
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      7 9
      احسنت بر شما. خون خودتو زیاد کثیف نکن. این یارو واقعاً نفهمه.
    • NL ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      1 3
      حرف شما از یک منظر درست هست ولی از منظر اعتقادی و فرهنگی متاسفانه جوانها رو به دوستیها و شهوت گذرانی آورده اند حتی در بین متاهلین هم این مورد زیاد شده که تعهدی ندارند و به سوی دوستی های کثیف می روند و متاسفانه جامعه از خانواده دور شده است چون تعهد می آورد . شهوت تنوع و لذت های متنوع باعث شده که جامعه به سمت سیاهی برود
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      2 0
      تنوع طلبی و شهوت پرستی پول میخواد مسایل قشر اندک مرفه رو به اکثریت مطلق ندار تعمیم ندین.
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    24 11
    عبدی فکر کرده که ناامنی که شروع شد دیگه اونها توی ویلاهاشون در امانند و شلوغی ها را مدیریت می کنند. قصه تموم شده عباس عبدی. نا امنی، نا امنی می آورد. این بار برای فتنه گران و سرمایه طلبان، بدون ملاحظه، ناامنی خواهد بود. لیدراصلاح طلبی و غیره هم دیگه تموم.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    10 11
    هسهال طلبان سگ کی باشند با یک یا علی بسیجیان طومار نحسشان برای همیشه کنده و بسته میشود
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    20 9
    حجاریان مثل زن های فاسدی می ماند که ... . این دفعه قرار است حزب الله هم به میدان بیاید تا ریشه اصلاح و اصلاح طلبی کند شود . افرادی مثل حجاریان و عباس عبدی اهل میدان و مبارزه نیستند چون حزب اللهی را سلم دیده اند فکر میکنند هر غلطی می توانند بکنند نهیب سر این شغال ها بزنی سوراخ موش را به تمام دارایی هایشان می خرند .
    • US ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      4 6
      موافقم
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      4 4
      به امثال اینها می گویند قحبه سیاسی
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      1 0
      ایشون مرد هستن ؟
  • NZ ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    4 3
    حرف زدن با شما خود "چشم و گوش بسته" خواسته فایده نداره! جواب امثال شما چه از بعد اقتصادی و بدنبال آن عادت تغییر رفتاری جامعه کار بسیار ساده ای است که اگر چشم مبارک را کامل باز بفرمایید در کف جامعه می بینید. اگر فضای مافیایی فساد اجازه نفس کشیدن به ایده عملی را می داد, یک لایحه با تمامی جزئیات منطقی قابل طرح در مجلس می بود که ظرف یک بازه زمانی ۱۰-۱۵ سال مشکل جمعیت با استقبال قشر جوان حل می شد. پس لطفا شعر نگو!
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    19 4
    این به اصطلاح کارشناساتون رو از کجا می آورید که تو باغ نیستند وقتی درآمد نیست نمیشه یه خونه اجازه کرد یا حتی خرج خودت رو دربیاری معلومه که اصلا به ازدواج فکر هم نباید کرد چون فرداش باید کلی خرج کنی از جیبی که توش هیچی نیست خودتون فرهنگ غربی رو ترویج می کنید بعد میگید این کار رو نکنید بد
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    8 5
    اینستگرام مانع ازدواج است
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    7 13
    منافقان دهه 60 از خارج هدایت می شدن و منافقان 88 توسط عوامل داخلی سازماندهی شدن که در هر دو جناح حضور داشتن به سخنرانی احمدی نژاد پس از ناآرامی های 88 در میدان ولیعصر تهران مراجعه کنید
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    10 1
    اگه مسئولان بتونن مشکل مسائل جنسی رو برای همه حل کنن احتمال وقوع فتنه برای همیشه کم میشه.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    5 6
    "اقتصاد دلیل اصلی تأخیر در "ازدواج" نیست" منطقت فقط برای خودت قابل قبول است. با این منطق طبقه مرفه باید هر یک چند بار ازدواج کرده باشند.
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    5 5
    نظر این دکتر جعفر اردبیلی رو مرجع کل ازدواجها ندونین چون همه عقل دارن و نیاز به نظر این افراد نیست . از نبود کار و پائین بودن دستمزد و هزینه های شروع زندگی همگی وابسته به اقتصاد است که با این اوضاع خدا به داد همه مجردها برسه
  • آزادی بیان حق همه IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    8 11
    مشرق بدجورگیر دادید به سعید حجاریان نکنه میخواد زمینه چینی برای ترور کنید و یه نفر ادم احساسی رو کاری کنید از کوره در بره و ترورش کنه وبعد بگن کار یه ادم خود سر بوده ،شما دیگه کی هستیت یعنی هیچ کس حق اظهار نظر نداره زمان پیامبر اکرم مردم مستقیم جلوی پیامبر اکرم (ص) رو میگرفتن و بحث میکردند پیامبری که مامور مستقیم خدا بدون واسطه بود
    • علی بشروی IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      4 11
      یه زمانی که حجاریان ترور شده بود خوشحال بودم که الطاف الهی شامل حال این تئوریسین اصلاح طلب شده، اما امروز میفهمم الطاف الهی نصیب مردم شده تا ایشون زنده باشه و منویات ضد نظام خودش و اصلاح طلبان رو آروم آروم بروز بده . امروز ایشون و همفکرانش اپوزوسیون نظام شده اند و به چیزی کمتر از نظام سکولار راضی نیستند .
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    9 0
    مردم مینیاپولیس بیان بیرون و صداشون رو به گوش جهانیان برسونن
  • آریا IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    3 1
    بالای شهریها ازدواج نمیکنن چون خوش گذران هستند و به یکی قانع نیستن،#پولدارن،همین یک کلمه شده تمومه فکروذکر دخترخانومای آهن پرست بعلاوه مخلفات و آپشن های دیگه ی بچه پولدارا/این یک. دو/بنده بااطمینان کامل خدمت شما جناب اردبیلی محترم عرض میکنم مشکل اقتصادی یکی از چنددلیلِ مهمه ازدواج نکردن جوونای ماست، حرفی که شما میزنی درسته اما دیده نمیشه ، دیده نمیشه چون ما جوونا اونطوریکه شما فکرمیکنیو تشخیص میدی، فکر نمیکنیم. و.. و.. و.. شما مشکل معیشت و اقتصاد مردم رو حل بکن ، راه رو هموار بکن ، گندهای گذشته ایی که زدید و مردم رو بخاطرش بیچاره کردید رو هم ملت بخودیه خود فراموش میکنن﴿گندهایی از قبیل یک عمر تبلیغ و تشویقِ مردم برای کاهش جمعیت و تک فرزندی﴾ که حالا بعد یک عمر متوجه شدید چه اشتباهی کردید. همیشه هم ازنظر شما مردم یا فرهنگ و این قبیل مسائل مقصر اصلین. مشکل ازدواج رو بایستی ساختاری حل کنید،نه با شانتاژو حرفهای درشت و توخالی.. #تسهیلات_ازدواج رو طوری به ملت بدید که جوونِ خوش گذرون و بیمسئولیتش هم وقتی باخودش فکر میکنه به این نتیجه برسه که خیلی از مشکلات و ترسش از آینده و خرج و مخارج زندگی مشترکش قطعا با ازدواج کردن حل میشه ....! تشویق درحد حرف،تسهیل درحد پِشکل، شعارهای دلچسب اما نچسب و ازاین قبیل اگر کار راه مینداخت قطعا امروز کارشناسان جمعیت پیرِ کشور درسالهای آینده رو نتیجه نمیگرفتندو کاررو به هشدار نمیرسوند..! بااین دست فرمون بنده ی جوون بعید میدونم همون ۴۰/۵۰سالگی هم برسم بتونم زن بگیرم. "حرف بسیار است،اما آیا گوشی برای شنیدن و دلی برای عمل در شما رجال سیاسی هست؟؟!" الله اعلم
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      0 3
      مشکل اصلی اینه که برنامه نیست. نه سیاست بی برنامه افزایش جمعیت دهه 60 درست بود که الان نتیجه اونو داریم می بینیم و نه سیاست های افزایش جمعیت امروز که فقط شعار میدن و کاری واسه رفع مشکلات بیکاری جوانان نمی کنن.
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      0 0
      اگر مدیریت اقتصاد دولتی بعد از جنگ ادامه یافته بود الان هیچ دهه شصتی بیکار نبود. در سرمایه داری انسان بی ارزش است.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    5 1
    عبدی..ی بی وطن است
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    5 1
    حکم این آدم خبیث اعدامه. رسما داره به آشوب و اغتشاش دعوت میکنه
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    1 0
    مشکل ازدواج عدم اطمینان جوانان به پاکی طرف مقابل است
  • ایرانی IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    2 0
    علت تاخیر ازدواج برادران فکری بحال شغل بکنید مادر تمام بدبختی ها بیکاری هست بیکاری فقر می آورد اهای روانشناس بیسواد! چرا بالا شهر رو تسری میدی. خیلی از بالا شهری ها پولدارن. زن میخوان چکار. این همه تن فروش پایین شهری! دوستان بنده ۳۰ سالمه خیلی هم کشورم و نظامم و ولایت و اسلامو دوس دارم. جونمم میدم. ۴ ساله دنبال زن گرفتنم اما به بیمار زن نمیدن. تازه میخوام رساله دکتری رو دفاع کنم. کار نیست واقعا. کارمند بشم قطعا ۶ تا بگه ناز با تربیت اسلامی ایرانی تحویل خواهم داد. خطر شدیدی ایرانو تهدید میکنه! دهه شصتی ها غالبا بیکار و افسرده بژ تفاوت به کشور! دهه هفتادی و هشتادی هم عمدتا بوسیله فضای مجازی سرگرم لذایذ! به داد دهه شصتی ها برسید! خدا شاهده سرمایه عالی برای انقلاب هستن. اگر به این قشر بی تفاوت باشید خیلی بی تدبیری کردید. تدبیری بیاندیشید این طیف بیان جذب سیستم بشن یا علی دعا کنید منم کاری گیر بیارم
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    کسی که خود را به خریت زده نمیتوان آدم کرد
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    9:29اخوی گلاب به روتون "اسهال"خوب گفتی "خلایق هرجه لایق"
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    1 0
    خانواده های پرجمعیت فواید شخصی ونفع اجتماعی آنهاوداشتن زندگی سالم موردتوجه قرارنمیگیرد . آنهامولدو نیروی کار متخصصی ازهرنوع تخصص یدی یاتحصیلی هستند . برشمردن دوعیب وندیدن فوایدملی وشخصی وخانوادگی خانواده های پرجمعیت هدفی نادرست دارد . بعدازانقلاب این خانواده ها درتحصیل ویافتن شغل موفق بوده اند . رزق باخداست ودست خداباجماعت است آیا این معیارهابررسی میشوند ؟!
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 1
    12:15 جناب آزادی بیان..نترس این انقدرها مهم نیس که ترور بشه انسان های خوب ترور میشن نه ادم های منفور!!دلت بد نکن واصلا نگرون نباشین خیالت راحت--
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    5 2
    اگر شهامت داری و زن مسلک نیستی بیا خیابون
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    2 0
    باز بهتر شد فهمیدید که باید ازدواج را از طبقه ی پولدار و متوسط بخواهید البته به یاد داشته باشید که پول باید برای جوان باشد نه والدین جوان من که ندیدم شما فرهنگ سازی بلد باشید ولی اگر بلدید برید برای این قشر انجام بدهید
  • DE ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    2 2
    اقای عبدی مخ تان توانایی حل مشکلات رو نداره بهتره برید خانه سالمندان. زمان شما به انتها رسیده.
  • DE ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    5 1
    سعید حجاریان "تحریم انتخابات" را ممکن است کسی تندروی بداند، خب بداند! // تحریم انتخابات توسط اصلاح طلبچی ها هم افت وحشتناک محبوبیت آنها را نمیتواند بپوشاند. ضمنا خوش به حال باغبانی که شغال باهاش قهر کنه خب نیان انتخابات به درک هرررررررررررررررررررررری
  • جلیل IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    5 1
    سلام ایا همین حرف عبدی خیانت به کشور نیست ایا نباید اورا به عنوان محارب بگیرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس