تجام

یک اندیشکده انگلیسی می‌گوید اگرچه بایدن به عنوان رئیس‌جمهور احتمالی آمریکا صراحتاً از خواست خود برای تعامل با ایران سخن گفته، اما گزینه‌های این تعامل به هیچ وجه ساده نیست.

سرویس جنگ نرم مشرق - مؤسسه سلطنتی نیروهای متحد انگلیس (روسی) در مقاله‌ای به چشم‌انداز برجام و روابط ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: روابط ایران و آمریکا قطع شده است. تلاش واشنگتن در ماه سپتامبر برای فروپاشی برجام از طریق تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، آخرین تکاپوی استراتژی فشار حداکثری در دوران ریاست جمهوری ترامپ بود. تهران با متقاعدسازی اروپایی‌ها، موضع «صبر استراتژیک» را اتخاذ کرده، به این معنی که نه با آمریکا تعامل می‌کند و نه به اقدامات آن واکنش نشان می‌دهد و گمان می‌رود دست‌کم تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مؤثر باشد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


گزینه‌های پیش‌روی بایدن به عنوان رئیس‌جمهور

این اندیشکده انگلیسی ادامه داد: اگر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، انتظار می‌رود که دولت او مسیری که در مصاحبه با سی‌ان‌ان توضیح داد را دنبال کند؛ برگشت آمریکا به توافق برجام همراه با این امیدواری که ایران نیز پایبندی کامل خود به توافق را از سر بگیرد. پس از آن آمریکا به دنبال مذاکرات بیشتر برای گسترش حوزه برجام و همچنین حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای گسترده‌تر خواهد بود. بسیاری در واشنگتن این برنامه را بیش‌ازحد خوش‌بینانه می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند کنگره و هم‌پیمانان خاورمیانه‌ای آمریکا با آن مخالفت کنند یا از واشنگتن بخواهند از اهرم فشاری که ترامپ ایجاد کرده برای گرفتن امتیازات فوری از تهران استفاده کند. این بحث‌ها از همین حالا باعث بدخلقی تهران شده، به‌طوری که محمدجواد ظریف وزیر خارجه و مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل از انتظار ایران برای دریافت غرامت بابت خسارت اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام سخن گفته‌اند.

یک عامل مهم، شرایط پیروزی بایدن خواهد بود. اگر پیروزی با فاصله نزدیکی باشد- و جمهوری‌خواهان تعداد بیشتری از صندلی‌های مجلس نمایندگان را به دست آورند یا همچنان سنا را در اختیار داشته باشند- بازه زمانی پربحث و جدل بین ۳ نوامبر و ۲۰ ژانویه، توانایی رئیس‌جمهور جدید در انجام اقدامات جسورانه در عرصه سیاست خارجی را به‌طور چشمگیری محدود خواهد کرد. آنگاه کاخ سفید متمایل به برگشتن به یک موضع سیاسی امن در قابل ایران خواهد شد، گرچه در آن صورت پیشنهاد «پایبندی در برابر پایبندی» فرآیندی کند خواهد بود، برجام همچنان در لبه پرتگاه قرار خواهد داشت و احتمال گسترش آن یا حل‌وفصل مسائل گسترده‌تر موشکی و منطقه‌ای دور از دسترس خواهد بود. نتیجه، احتمالاً اتکای آمریکا به تحریم‌ها خواهد بود و ایران نیز احتمالاً به همچنان به دور زدن «خطوط قرمز» آمریکا ادامه خواهد داد و برای گرفتن امتیاز، در منطقه به آمریکا اعمال فشار خواهد کرد.

از طرف دیگر، اگر بایدن قاطعانه پیروز شود- و دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان و حتی سنا را به دست بگیرند- رئیس‌جمهور جدید از ابتدا امکان قابل‌ملاحظه‌ای برای مانور خواهد داشت. در آن صورت، بایدن در وضعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند با مقاومت کنگره و فشار هم‌پیمانان مخالفت کرده و آمریکا را به برجام بازگرداند، دقیقاً همان چیزی که طی تبلیغات انتخاباتی قول داده بود. به‌رغم واهمه‌ای که از ایران وجود دارد، اما برجام میراث دوران اوباما بود که ترامپ دقیقاً به همین دلیل آن را تضعیف کرد. بازگشت به این توافق، سیگنالی قوی است که نشان می‌دهد بایدن میراث اوباما را حفظ خواهد کرد. او حتی می‌تواند بازگشت به برجام و توافق آب‌وهوایی پاریس را همزمان اعلام کند.

مطمئن‌ترین سناریو برای حفظ برجام

این گزارش در ادامه مدعی شد: این نتیجه، که در واشنگتن دو طرف آن را بازگشت کامل به توافق می‌نامند، مطمئن‌ترین سناریو برای حفظ برجام و ایجاد مبنایی برای گسترش دامنه آن است. هرچقدر «پایبندی در برابر پایبندی» سریع‌تر اتفاق بیفتد، بایدن توانایی بیشتری برای غلبه بر مقاومت‌ها و قرار دادن روابط ایران و آمریکا در مسیری سازنده خواهد داشت. شایان ذکر است مسیری که بایدن انتخاب می‌کند، احتمالاً در شکل دادن به انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن ۲۰۲۱ نیز تأثیرگذار خواهد بود و این به نوبه خود، برای موضع آینده ایران مهم خواهد بود.

موانع مهمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. رویکرد «پایبندی در برابر پایبندی» فرض را بر پایبندی سریع ایران به برجام، اما برچیدن آهسته تحریم‌های آمریکا قرار داده است. این در بهترین حالت، بازگشت به رژیم تحریم‌های ۲۰۱۷- زمان به قدرت رسیدن ترامپ- خواهد بود. گرچه ایران انتظار دارد بایدن با صدور فرمان‌های اجرایی، تحریم‌هایی که ترامپ پس از خروج از برجام وضع کرده را بردارد. حتی ممکن است تهران برای بازگشت کامل به برجام، خواستار امتیازات اقتصادی فراتر از برگشت به وضعیت سال ۲۰۱۷ شود.

ایران دچار فروپاشی نخواهد شد

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بحث‌های کنونی در ایران حتی حاکی از خودداری بیشتر است. اولاً اینکه، رژیم ایران حتی تحت فشار اقتصادی شدید دچار فروپاشی نخواهد شد. بلکه برعکس، حال که از بدترین فشارهای حداکثری آمریکا جان سالم به در برده، اعتماد به نفس بیشتری در استقامت خود نشان می‌دهد. فشار اقتصادی در درازمدت ویرانگر است، اما ایران می‌تواند در کوتاه‌مدت آن را تحمل کند. به علاوه، اکنون ایران می‌داند که چین و روسیه گزینه‌های استراتژیک گسترده‌تری در اختیارش قرار می‌دهند، چراکه تکیه‌گاهی در سازمان ملل و وزنه تعادلی در برابر فشارهای اروپا و آمریکا هستند. این به معنای بی‌میلی بیشتر به تسلیم سریع است.

درست است که ایران به امید بازگرداندن کامل برجام به حالت اولیه در این توافق مانده و صبر استراتژیک آن حاکی از امیدش به تغییر مثبت در سیاست‌های آمریکاست. اما برخی احزاب در تهران خواستار خروج ایران از برجام و حتی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. به علاوه، حتی در میان آنهایی که از برجام حمایت می‌کنند، نگرانی قابل توجهی در مورد بایدن وجود دارد. استدلال آنها این است که درست همانطور که اوباما از محبوبیت خود در اروپا استفاده کرد و در افزایش تحریم‌ها علیه ایران از بوش موفق‌تر بود، بایدن نیز می‌تواند حمایت اروپایی‌ها را در منزوی کردن ایران جلب کند. جالب است که این افراد می‌گویند ایران از این واقعیت که ترامپ در اروپا محبوبیتی نداشته نفع برده و این روند در دوران بایدن معکوس خواهد شد. بنابراین بعد از برگشت به شرایط توافق برجام، واشنگتن می‌تواند مجدداً اروپا را برای استفاده از سازوکارهای توافق علیه ایران سازماندهی کند. به عنوان مثال، آمریکا از اروپایی‌ها خواهد خواست از توسل به قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل برای گسترش تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران حمایت کنند.

مشاوره‌های متفاوت برای بازگشت به برجام

در محافل سیاست خارجی تهران بحث‌های شدیدی وجود دارد که آمریکا نباید به برجام بازگردد؛ در عوض باید از بیرون از آن حمایت کند. استدلال آنها این است که اگر آمریکا به برجام بازگردد، آنگاه تهران باید محدودیت‌هایی بر قدرت آمریکا تحت توافق قرار دهد. نه واشنگتن چنین درخواستی را خواهد پذیرفت و نه چنین درخواستی قابل اجراست. اما پیامی که آنها ارسال می‌کنند این است که اجرای رویکرد شتابان «پایبندی در برابر پایبندی» بعید به نظر می‌رسد. ایران خواستار رویکردی مرحله به مرحله است که متکی بر زمان باشد و حسن نیت آمریکا برای اعتمادسازی را نشان دهد. مسئله نگران‌کننده‌تر برای دولت احتمالی بایدن این است که تهران در بازه زمانی انتقال قدرت، به دنبال اعمال فشار برای دریافت امتیاز از آمریکا باشد.

اضافه کردن عربستان و امارات به مذاکرات اشتباه و زیان‌بخش است

اندیشکده روسی انگلیس در پیایان خاطرنشلن کرد: سرانجام اینکه، دیدگاه بسیاری در واشنگتن این است که بازگشت به برجام باید همراه با حل‌وفصل نقش منطقه‌ای ایران- و حتی با حضور رقبای منطقه‌ای ایران در مذاکرات- باشد. این مانع بازگرداندن برجام به وضعیت اولیه خواهد بود. زیرا اولاً، هم‌اکنون نیز مسائل حل‌نشده زیادی روی میز است و اضافه کردن بازیگران و مسائل بیشتر زیان‌بخش خواهد بود. دوما، مسائل منطقه‌ای نیازمند مذاکرات پیچیده‌ای درباره توازن قدرت نظامی خواهد بود که در آن، ایران و همسایگان عرب آن باید درباره کنترل تسلیحاتی و آتش‌بس در درگیری‌های مختلف با هم گفتگو کنند.

اما در هر صورت، انگلیس منافع و نقش مهمی در هرگونه سناریوی تعامل دیپلماتیک ایران و آمریکا خواهد داشت. انگلیس همراه با شرکای اروپایی خود، در مورد شرایط بازگشت آمریکا به برجام مذاکره خواهد کرد. ایران همچنان گروه موسوم E۳ را که شامل فرانسه، آلمان و انگلیس است رکن اصلی برجام می‌داند و این باعث می‌شود که این گروه، هم در واشنگتن و هم در تهران از نفوذ قابل توجهی برخوردار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 34
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    عکس این خنده مستانه در مقابل تروریست های فرودگاه بغداد حال انسان را به هم میزنه-
    • شیما IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      55 22
      مرگ بر آمریکا و مرگ بر خائنین و وطن فروشان داخلی و خارجی و عناصر نفوذی
    • شاهرخ خان IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      35 2
      حالا چرا اینگیلیس خبیث از این صبر ما به وجد اومده، جای سوال داره!
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      24 1
      این جماعت از طرفی خود را عقل کل و نخبه و مدیر و ژنرال و سیاستمدار و ... می خوانند و از طرفی بدیهی ترین نکات دیپلماتیک را نمی دانند این نشانه مناسبی نیست یک سیاستمدار است که در برابر مسئول کشور مقابل (دشمن) چنین قهقهه سر دهد
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    42 5
    ابتدا آمریکا باید به توافقی که از اون خارج شده برگرده و تعهدات خودش رو اجرا کنه و بعد ما درباره مسائل منطقه ای از جمله خروج صهیونیست ها از سرزمین فلسطین و خروج اشغالگران ائتلاف عربی از یمن ، خروج نیروهای آمریکایی از منطقه با آمریکا گفتگو میکنیم
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      5 8
      تمامی توافق‌های دنیا طرف توافق می‌تونه ازش خارج بشه هم ایران هم آمریکا هم هر کشوری حق دارن آمریکا دیده منافع ندارن خارج شده حرف ترامپ هم نبوده حرف امریکابوده توافق که زورکی نیست میگن منافع ما تامین نشده هیچ بندی توقراردادنبوده که کشورهاحق ندارن خارج بشن توافق هسته ایی چندمرحله داشته که طرفین بایداجرامیکردن درهرمرحله
    • فرید IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      13 14
      اروپایی ها سختی جنگ جهانی دوم رو بجون خریدند تا یهودی ها رو از اروپا فراری بدند حتی به پیشنهاد یکی از دانشمندان در فیلم طنز تئوری انفجار بزرگ گفت تو نودا جایی رو داریم درست مثل کشور فلسطین یهودیا رو بیارین اینجا ساکن کنید تمامی حضار گفتند با هزار تلاش اونا رو بیرون کردیم .
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      3 2
      ۱۳:۲۰ مکانیسم ماشه برجامو خوندی؟فقط ایرانه که حق نداره از برجام خارج بشه و ملزم به رعایت بند به بند توافقنامه اس نه بقیه
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      1 0
      ترامپ با خروجش از برجام، صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضرر زد. این خسارت را محاسبه نکردید
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      1 0
      سلام این بایدن بدتر از او سگ زرد هست تمام جنگها در زمان همین دمکراتها صورت گرفته تما قطعنامه ها که منجر به برجام شد در زمان اوبا ما بر علیه ایران با همراه کردن اروپا بود این حتی نتونست موافقت اروپا را برای تمدید یک مورد را بگیرد
  • بنده خدا IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    70 7
    مرگ بر انگلیس
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    52 7
    باید امتیاز بگیریم و قاتلان حاج قاسم رو به سزای اعمالشان برسونیم
  • نادری IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    70 6
    حل مشکلات به جو همت نیاز دارد نه یه جو بایدن
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      19 25
      حل مشکلات به تعامل با دنیا نیاز داره
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      15 2
      احسنت
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      10 3
      از تبار حاج ابراهیم همت
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      7 8
      یک جو همتتونو تو اون 8 سال دیدیم
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      4 4
      دقیقا
    • خلیج پارس iran IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      6 2
      دوست گرامی که نوشتید حل مشکلات با تعامل با دنیا درست می‌شود ؟ تاریخ بخوانید لطفا" .. هیچ سلسله ای بیشتر از سران قاجار با دنیا تعامل نکرد ! نتیجه ( تجزیه ایران ) تحقیر ایرانیان ! غارت منابع و ثروت های ایران ، فقر و فلاکت و بدبختی ایران نتیجه همان تعامل با دنیا بود.، دوست گرامی ام باید قوی شد باید از لحاظ نظامی اقتصادی در همه عرصه ها قوی شویم ، تنها راه نجات ایران .. قوی شو میهنم گر راحت جهان طلبی که ضعیف پامال است پاینده ایران
  • مهرناز IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    37 7
    برجام قرارداد خوبی بود ؟ برای دولت علاوه بر اینکه خوب نشد " عامل تحریم های بیشتر شدو ناکارمدی دولت شد چرا؟ چشمان دولت را به غرب دوخت "فقط عامل قلدری امریکا برای خواست بیشتر از ایران قرارداد " اصلاح طلبان غلط ریادی می کنند " که فکر کرده اند ایران به برجام برگردد " تا اصلاح طلبان خواستار برجام موشکی ومنطقه ای را برای ایران " رقم بزنند.
  • NL ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    39 1
    مرگ بر منافقان انگلیسی
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    11 1
    مطلب جالبی بود. نوع نگاهش فرق داشت
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    34 3
    مرگ بر آمریکا
  • Pr IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    10 2
    اگر وضعیت بد معیشت مردم و گرانی را مثل اخبار انتخابات آمریکا کار کنی حتما به یک‌نتیجه میرسی!
  • احسان معتمدی IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    19 6
    سنت خداوند به گونه ای است که اگر طرفداران حق در اصل خود پابرجا بمانند پیروزی از ان حق و نابودی از ان باطل و کفر است امریکا حقیقتا کفر بزرگ و شیطان مجسم است و این شیطنت از ذات خود مردم امریکاست که منتقل به سیاستمئاران ان می شود یعنی مردم امریکا انسانهای خوبی نیستند و از این اشرار فقط شر صادر می شود انها پوست سر مردم سرخپوست را کندند و کشتند و غارت کردند و حالا ایا اینها مثلا باشرف و انسان دوست و دیگر خصایل خوب را ایا می توان در انها پیدا کرد در انها به جز شر مطلق مطلب مفیدی پیدا نیست انها بسیار بدبخت و مفلوک هستند خوشبختی در داشتن خودرو و موبایل و ساختمان نیست خوشبختی مطلبی است که در قلب مومن هست و او بسیار شادمان از خداست و این در اثر ارتباط مدام با او بوجود می اید دنیا و مطالب دنیا باید در استخدام عمل نیک و علم و دانش و خدمت به همه مردم جهان باشد و ان بزودی بدست امام زمان علیه السلام خواهد افتاد
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    چرا مشکل در دو ایالت بیشتر است لوس آنجلس و ماسا چوست
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    12 7
    اول از همه انتقام از قاتل سردار سلیمانی خیلی مهم تا بعد برسیم ب کارای دیگه مرگ بر امریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرایل
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    12 1
    خداوند جزای مناسب عطا کند به کسیانی که در این 7 سال چه بلایی سر این کشور آوردند.مرگ حق است نکیر و منکر حق است جواب پس دادن حق است مجازات حق است حق مردم حق است انجام وظیفه ای که بعهده گرفته اند حق است و این تذهبون...
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    13 1
    مردم دیگه کشش این همه گرونی را ندارن
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    10 3
    مرگ بر امریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرایل
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      6 2
      مرگ بر استکبار
  • SE ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    5 2
    دل بستن و برنامه ریزی های خوش بینانه اقتصادی بر اساس رفتارهای احتمالی دشمن غدار خود دشمنی با مردم و خیانت به ایران است
  • US ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    10 1
    ایران میتواند ضمن ایستادگی و تاکید بر خواسته هایش و با عدم وابستگی و پیوند اقتصاد با هرگونه توافق ، درصورت رفع تحریم از طرف دولت جدید امریکا ، با عدم اعتماد به طرف مقابل سیاست کسب امتیازات بیشتر را بکار بگیرد البته اعتمادی به انها هرگز نبوده و نخواهدبود
  • کارشناس IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    33 5
    داره تو گوش بایدن میگه وقتشه ایران را وادار به تسلیم کنیم ولی کور خوندید ما تا ولایت فقیه رو داریم غم نداریم
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      3 1
      پس برجام چی بود؟
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    6 1
    فقط التماس نکنیم
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    13 0
    چون ترامپ دیگه رئیس جمهور نخواهدبود،انتقام سردار سلیمانی را راحت خواهیم گرفت(مگر مثل سلمان رشدی پنهانی زندگی کنه)-تا دفعه دیگه رئیس جمهورهای آمریکا هوس ترورسردارهای ایران را نکنند.
  • مسعود IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    6 1
    خدالعنت کند ظالمین به ملت چه د اخلی وچه خارجی ...زند ه باد ایران ومرگ برخیانتکاران به ملت ومسوبین گرانی وبد بختی وزیان بورس
  • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    16 2
    مرگ برتمام مزدوران خارجی وداخلی که البته منافقین داخلی که از امریکا و۰۰۰۰حمایت میکنند بدترازامریکا و۰۰۰هستنددرودبر امام خامنه ای رهبر کل شیعیان جهان
  • ن IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    14 2
    مرگ بر امریکا
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    11 1
    ترامپ حالا که رئیس جمهور نیست هرجای دنیا برود،انتقام سخت سردار سلیمانی را پس میدهد،مگر مثل سلمان رشدی تمام زندگی وخانواده اش پنهانی زندگی کنند
  • FR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 1
    فقط تا نه ماه دیگر....که آمریکا هم در این مدت خود در گیری های زیادی دارد
  • تهرانی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    8 0
    صبر استراتژیک تهران؟ برنج از کیسه ای 70 شده 215 هزار تومن این سختی رو مردم دارن تحمل می کنند و هیچ امیدی هم ندارند و هیچ دورنمایی هم از ارزانی یا افزایش درآمد یا کاهش بیکاری وجود نداره.
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      4 3
      مردم چوب انتخاب غلط خودشون در انتخابات 92 و 96 را می خورند خود کرده را تدبیر نیست.
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      4 1
      انتخاب درست چی بود؟
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 1
    صبر نبود داداش . کاری نمی شد کرد .
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    5 0
    هیهات من الذلة
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    9 0
    مشکل از و خر و فیل آمریکایی نیست مشکل گاو های داخلی هستن
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    6 0
    خاک بر سر کسی که هنوز چشمش به دست آمریکایی هاست
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    جالب ترین قسمت عکس ، اونی هست که داره قهقهه میزند . به چهره مکرون ، و جانسون وبقیه توجه کنید . به نظر می رسد . پیش خودشون چی می گن؟
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      1 2
      واقعا من هم داشتم به این فکر میکردم .چند بار هم عکس نگاه کردم بیچاره مردم ایران.
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 3
    ترامپ چهار سال دیگه برمیگرده شایدم جان بولتون انتخاب بشه اگه از این چهار سال استفاده نکنیددیگه تمومه جنگ عظیمی در میگیره
  • US ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    3 0
    مرگ بر آمریکا
  • Hermes IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    زنده باد صلح
  • GR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    6 0
    برجام بهونه است ۱۲ سال طول کشید تحریم بعدشم برجام شد تحریم موند لیبی و بلاروس و اکراین و کوبا ونزوئلا و عراق و سودان و سوریه که تحریم بودن هسته ای نداشتن عین کره شمالی بهونه اسرائیله قانون قیصر رو خود کنگره دموکرات داد دست ترامپ. ترامپ در سوریه کمتر از اوباما آتش ریخت اوباما لیبی و سوریه و عراق و یمن رو ویران کرد با هیلاری کلینتون بایدن و کری
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    مرگ بر آمریکا
  • علی اوریادی IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    ایالت متحده باید بابت خروج یکجانبه از برجام به ایران غرامت بپردازد و بعد برگردد به برجام.
  • داود IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    یادمان باشد ایران خیلی داشته ها دارد که میتواند از آن بعنوان قدرت در منطقه و جهان در سیاست خارجی استفاده کند.فکر میکنم دیگه وقت آن فرا رسیده است،
  • جاسم IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 1
    چرادشمن‌تراشی‌میکنید؟؟؟
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 1
    سلام وقتی دیده میشه ضعف گرانیهاشکستن دولاره و انتخابات این کشورربطی به ما نداره و مردم باشایعات سرنوشت خودشونورقم میزنندمیشه بامقابل به مثل کمرمفسدان و شکست وبیچارشون کردمگراینکه تعدادی مدیرخودداخلی نگذارند
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    6 0
    اگر فضای مجازی را نگاه کنید مردم ایران حتی بیشتر از مردم آمریکا پیگیر نتایج انتخابات آمریکا بودن چون مردم بشدت در فشارن و دنبال یه روزنه برا گشایش هستن وچون از دولت ناامیدن بناچار به آمریکا نگاه میکنن تا شاید.... ودولت باید خجالت بکشه که مردم ما انتخابات آمریکا هزار بار از انتخابات خودمان براشان مهمتر شده ومن تو کوچه وبازار ومحل کار میبینم که همه از نتیجه انتخابات آمریکا حرف میزنن و همه ایالتها و رای الکترال را حفظ شدن چرا باید دولت کاری کند که سرنوشت ما به انتخابات آمریکا پیوند بخوره
  • احمد IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 1
    جو بایدن فرشته نجات اصلاح طلب ها !
  • بهروز IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    3 2
    با سلان همه حرف زدیدو شنیدید منم یک مطلب کوچیک بگم که این سیاست بسیار کثیف که زندگی پولدارارو بهتر کرده فقیرارو بدبخت تر حدف فقط اینه که یک سری کشورهایه قلدرو و بیشر معرکه راه بنداز چندا تا کشورو بجون هم بندازن فقط اسلحه بفروشن مثلا ببینید خود امریکارو اینقدر بد بختن که اسلحه رو به خود مردمشون می فروشن تا خودشونو تیکه پاره کنن بعد از همچین ملتی که به خودشون رهم نمیکنن چه توقعی باید داشته باشیم بجایه اینکه به انسانیت یا به قول خودشون حقوق بشر رو سر سامان بدن بر عکس فقط تحریم میکنن ادم میکشند. بزار ختم کلامو بگم اگه ایران بحانه ای برایه تحدید دنیا نباشه امریکا اسلحشو به کجا بفروشه پس تا دنیا هست امریکا ایران رو دشمن بزرگ جهان میدونه تا بتونه اسلحه بفروشه همین
    • شهرام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      3 3
      کلمه به کلمه حرفاتو باید با طلا نوشت سرجدت اینو تا میتونی نشر بده بلکه ۱نفرم شده بفهمه و بشناسه ذات آمریکایی جماعتو.
  • محمدکریم IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 1
    به نظرمن باید ایران به دولت بیگانه اعتمادنکند بخصوص امریکا
  • وطن پرست IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    هویج به چه قهقهه زدی
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 3
    مذاکراتی نخواهد بود تمام اگر شرف داشته باشن نمیرن سمت امریکا
    • GB ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      2 3
      مذاکره فقط در صورتی که آمریکا به برجام برگزده و خساراتی که به ایران زده رو پرداخت کنه.
  • Mmmrrr IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    3 0
    ببند این گاله را، خاک بر سر بی جنبه هایی که با دیدن یک کافر این جور از خود بیخود میشن و اونا هم ...به ملت بیچاره از ماست که بر ماست
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    5 0
    بایدن فشار حداکثری را ادامه خواهد داد
  • رضا IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 1
    کمر اکثرمردم شکسته است بعدش می گویند باصبر ماامریکا راشکست دادیم .من نمی دانم این همه شکستی که امریکا می خورد چرا امریکاسرپا وما این همه پیروز می شویم اقتصاد ضعیف تورم بالا زندگی سخت است (فکر کنم داور به نفع امریکا سوت می زند)
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 0
    خدا عاقبت مارو با این اصلاحاتچیای خائن به خیر کنه حالا میخوان این ۸سال که خون مردمو تو شیشه کردن بندازن تقصیر ترامپ بگن خب حالا که بایدن اومده مردم نقطه بذارن برن سر خط دوباره به ماها رای بدن که این بار موشکیم بدیم بره.غلط کردن البته
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    5 0
    خدا عاقبت مارو با این اصلاحاتچیای خائن به خیر کنه حالا میخوان این ۸سال که خون مردمو تو شیشه کردن بندازن تقصیر ترامپ بگن خب حالا که بایدن اومده مردم نقطه بذارن برن سر خط دوباره به ماها رای بدن که این بار موشکیم بدیم بره اینقدر نمیفهمن که امریکا به مردم خودش رحم نمیکنه چرا باید به ماها رحم کنه
  • یوسف IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    آمریکا شیطان بزرگ است.
  • برزو BE ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    حرف مفت زدن و نظریه پردازی کار راحتیه یه نفرپیدابشه راه نجات واقعی نشون بده البته بدون اراجیف بافتن
  • سعید IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    بایدن خطرناکتر از ترامپ تروریست و قاتل هست،ایران باید به کار خودش در راه قوی شدن ادامه بده و اگر بتونه با امریکا افزایش تنش نده ولی هیچوقت اعتماد بهشون نکنه.اگر هم امریکا خواست بر گروه به برجام بر گرده ولی با پرداخت غرامت به همه خانواده های قربانیان ناشی از تحریم و ترور.
  • سعید IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 1
    به امید نابودی آمریکا و غرب پرستان
    • محسن IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      2 5
      مرگ بر آل سعود و آمریکا واسراییل
  • Aziz IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    3 0
    ادم بایدخیلی احمق باشه ازیه سوراخ دوبارگزیده بشه.سگ زردبرادرشعاله.بیشترین تحریمهازمان اوبامای دمکرات برعلیه ایران وصع شد.یادمان باشدبایدن نفراصلی درتشکیل گروه های افراطی داعشیهارابرعهده داشت.امریکادشمن قسم خورده مردم ایران است.تاایران وایرانی نوکرامریکانشوددشمنی امریکاادامه دارد.شاه نوکرامریکابود.
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 0
    مرگ بر امریکا
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 0
    اقای ترامپ خسته نباشید تشریف ببرید متزل استراحت تا ما بیایم سروقتت، همسنگران شهید عزیر سردار دلها
  • ناشناس IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 2
    هر فردی ریس جمهور آمریکا باشد سفره کوچک شده ملت در سایه لیبرالیسم خالیتر خواهد شد کسانی سود می‌برند که متمول آمد و. حقوق بگیران نجومی که از شکم گرسنه مردم بی خبرند
  • Rostam IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 0
    مرگ بر وطن فروشان ..ما از داخل دلالان نقره داغمون کردن
  • صداقت IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    2 1
    اولا آمریکا باید بدون پیش شرط به برجام برگرددوتمام تحریم ها را بردارد.دوما تعهدبدهدکه دیگرعهدشکنی نمی کند و این نیاز به تصویب کنگره دارد.سوما باید تمام پول های بلوکه شده ایران درآمریکاودیگرکشورهابه ایران برگردد.آن وقت دوطرف گفتگوهای برجامی رابجزموشکی ونفوذمنطقه ای شروع کنند چون اگرتوان موشکی ونفوذمنطقه ای رااز ایران بگیرند،مثل ماهی می ماند که ازآب برون پریده ومرگش حتمی است.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 0
    مرگ بر امریکا
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 2
    مرگ بر آمریکا اعتقاد ماست
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 0
    ترامپ از برجام خارج شد و صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضرر زد و بایدن میخواهد به برجا برگردد تا از مکانیسم ماشه استفاده کند. هفتاد درصد تحریمهای امریکا در این چهل سال، در زمان دموکراتهاست.
  • همایون IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 1
    سگ زرد برادر شغال است چه ترامپ چه جو
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 1
    مرگ بر ترامپ مرگ بر بایدن
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    2 0
    تا به خودکفایی با تکیه به جوانان نخبه دانشمندان وکارافرینان وصنعتگران در محصولات مختلف باعلم روز نرسیم همین اشو همین کاسه هستش؛ همیشه باید از کشورهای خارجی تهدید بشیم وچون محتاج خارجیم همش باید هرسازی میزنن مدارا کنیمو برقصیم ولی زمانیکه احتیاجت به خارج کم میشه ویا ازبین می‌ره اونور هرچقدرم تهدید کنن بازار داخل مارو ملتهب نمیکنه چون منابع ومحصولات مختلفو خودمون با مدیریت درست می‌سازیم واحتیاجات داخلو رفع میکنیم
  • محمد حسین شفیعی IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    3 0
    ما مردم ایران آنقدر عزت نفس داریم که هیچگونه سر تعظیم به هیچ قدرتی خم نکنیم و با قدرت سر موضع خود بایستیم و این رو همه دنیا میدانند که ما ملت امام حسینیم و ملت شهادت به هرصورت هر احمق آمریکایی رئیس جمهور آمریکا شود اول باید به برجام برگردد و بعد با عزت با ما صحبت کند و این که رئیس جمهور احمق آمریکا بهترین عزیز ما رو به شهادت رسوند هیچ وقت یادمون نمیره و اینکه ترامپ لعنتی رای نیاورد سیلی خداوند متعال بود که به صورت ترامپ نواخته شد
  • رضا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    تنها راه نجات مملکت مشارکت مردمی در تصمیم گیریهاست چیزی که شکاف بین دولت و ملت را به سرحد انفجار کشانده و عملا کشور ما را در حالت ضعف فرار داده
  • ن. ب IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 0
    هر کشوری صددرصد به منافع خودش ومردمش فکر میکنه چه در آمریکا و چه کشورهای دیگر دلشان به حال ما ایرانیان نسوخته همه به دنبال منافع خودشان هستند این مسئولین ما هستند که باید بدانند الویت ما مردم ایران هستیم
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    فقط صلح با دنیا
  • ا DE ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 0
    هموطنان گرامی حل مشکلات در مرحله اول دست خودمان است بعدا تعامل با دنیا اگه اختلاسها پارتی بازی دزدی رانتها و حذف افرادنالایق ازپستها مدیریتها و گذاشتن افراددلسوزوجوان درامورمهم انجام شود بیش از هفتاد درصد از مشکلات حل میشود تا اینها حل نشود با تمام جهان که هیچ باهمه عالم سیارات دیگرهم ارتباط داشته باشیم فایده ای نخواهدداشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس