به گزارش مشرق، حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه به وقت ایران اظهار کرد: آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و این یعنی اینکه نظام باید برای آموزش و پرورش خرج کند.در کشور نهادی مهمتر از تعلیم و تربیت نداریم و هر چقدر برای آموزش و پرورش خرج کنیم، همانقدر بهره میبریم.
بیشتر بخوانید:
پشتپرده لایحه مشارکت عمومی خصوصی
این دولت به خصوصی سازی آموزش و پرورش اعتقاد دارد
وی افزود: معلم گرانقیمت، دانش آموزان گرانسنگ تربیت میکند یعنی معلم باید در جامعه شأن داشته باشد که به حقوق، خانه و ... باز میگردد. نوع نگاه به آموزش و پرورش هنوز هم در نزد مسئولان و صاحبنظران متفاوت است.گروهی در کشور، فکرشان این است که آموزش و پرورش را باید خصوصی کنند و این دولت به این موضوع اعتقاد دارد. در اصل ۳۰ قانون اساسی به این جمعبندی رسیدیم که از منابع ملی برای مدرسه و تربیت خرج شود و این سیاست نظام است.
وزرایی که به دنبال خصوصیسازی آموزش بودند
حاجی بابایی ادامه داد: سال ۱۳۹۱، وزیر آموزش و پرورش بودم که بودجه آموزش و پرورش ۱۵.۱۸ درصد از بودجه عملیاتی دولت بود. سال ۱۳۹۷ این رقم ۱۱.۸۲ درصد شد یعنی کم شده است. همه وزرا در این مدت اعتقاد داشتند که باید خصوصی سازی کنند و اعتقادشان این بوده که هزینه دولت را کم کردهاند. مدرسهای در تهران، ۵۰۰ دانش آموز داشت که معلمان مدرسه را ۱۵ شهریور به مدارس دیگر فرستادند و مدرسه به فرد دیگری واگذار شد و او هم کسانی را خودش خواست، آورد که شامل معلمان آموزش دیده و ندیده بودند؛ وزیر وقت میگفت که بار این مدرسه را از روی دولت برداشتیم.
۵۰ هزار معلم خرید خدمات با حقوق ۵۰۰ هزار تومانی
وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: در توجیه ماجرا گفتند، بررسی کردیم، حقوق معلم در بخش خصوصی ۳۰۰ هزار تومان میشود اما حقوق معلم مدرسه دولتی ۳ میلیون تومان است هماکنون ۵۰ هزار معلم خرید خدمات داریم که با ۴۰۰، ۵۰۰ هزار تومان حقوق ماهانه کار میکنند! همین افراد میگویند ۷ سال است در فلان روستا کار میکنیم و باید استخدام شویم که البته حق دارند.
کمبود ۳۰۰ هزار معلم در کشور
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس عنوان کرد: معلم نباید سرش را کج کند تا استخدام شود، معلم باید عزت داشته باشد؛ در کشور با کمبود ۳۰۰ هزار معلم مواجه هستیم این در حالی است، وزیری که بعد از بنده آمد میگفت که ۳۵۰ هزار معلم مازاد داریم!
۶.۳.۳ که اجرا شد کمبود معلم نداشتیم
حاجی بابایی در واکنش به اینکه اجرای نظام ۶.۳.۳ باعث کمبود معلم شد، گفت: سال ۹۱ که نظام ۶.۳.۳ را اجرا کردم کمبود معلم نبود و وزیر آموزش و پرورش بعد من هم گفت که ۳۰۰ هزار نیروی مازاد داریم. بعد از آن هم، هر سال ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بازنشسته شدند و آموزش و پرورش، معلم نمیگرفت و ۴ سال بعد از رفتن بنده، معلم گرفته نشد و میخواستند آموزش و پرورش را خصوصی کنند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره اختصاص اعتبار برای آموزش مجازی و مدرسه تلویزیونی در بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: این موضوع در برنامه ششم توسعه آمده است. زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم ۱۵ درصد مدارس را هوشمند کردیم. هوشمندسازی مدارس از شیوه های مدرنی است که باید در مدارس انجام شود و هم نیاز روز است.
حاجی بابایی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات را مکلف کردیم که مدارس همه روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر را به ترتیب هوشمند کنند اما تلویزیون ما هم در کلان خوب عمل کرده و باید تشکر و قدردانی کرد.
۸۰ درصد بودجه آموزش و پرورش در لایحه دولت آورده میشود
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس معمولا ابتدا لایحه دولت را میبینیم، متذکر شد: چند سالی است که دولت دست ما را خوانده است و هیچ سالی نیست که لایحه بیاید و چند هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش افزوده نشود. دولت اخیرا می آید به جای اینکه ۱۰۰ درصد بودجه آموزش و پرورش را ارائه کند، ۸۰ درصد بودجه را در لایحه میآورد و ما هرچه پول میریزیم در آن چاله خالی میریزیم.
۵۰ درصد فوقالعاده شغل معلمان از محل اعتبار رتبهبندی
وی افزود: پولی که دولت باید خودش کمک کند را ما اضافه میکنیم مثلا ۲۰ هزار میلیارد کمبود دارند، بودجه را با ۲۰ هزار میلیارد کسری می آورند ما در مجلس ۱۰ هزار میلیارد اضافه میکنیم. دولتها چون میدانند مجلس به آموزش و پرورش توجه ویژه دارد این رفتار را میکنند.
حاجی بابایی تاکید کرد: اگر اکنون هم کرونا نبود ما کلیات بودجه را رد کرده بودیم. در بودجه ۹۹ ردیف دو هزار میلیاردی برای رتبه بندی گذاشتیم که محقق شد. دولت به همه کارمندان ۵۰ درصد فوق العاده شغل اضافه کرد اما امتیاز معلمان را از این محل رتبه بندی درنظر گرفت و در واقع ۵۰ درصد را اجرا کرد.