کد خبر 1148226
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
وندی شرمن

مسئول تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای برجام، در مصاحبه‌ای برخی موانع بر سر راه احیای این توافق را یادآوری کرد و گفت این توافق یک شبه احیا نمی‌شود.

به گزارش مشرق، «وندی شرمن»، مسئول تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) روز گذشته در مصاحبه‌ای در خصوص احتمال احیای توافق هسته‌ای برجام صحبت کرد.

بیشتر بخوانید:

حتی شرمن هم درباره برجام دبه کرد!

شرمن در پاسخ به این سؤال که آیا برجام با توجه به خروج ترامپ از آن، برای آمریکا باقی مانده تا دولت احتمالی بایدن بتواند به آن بازگردد گفت: «هیچ شکی نیست که برنامه جامع اقدام مشترک اکنون مانند زمانی که از آن خارج شدیم نیست، اما اقداماتی که ایران انجام داده تقریباً قابل بازگشت است. آنچه رئیس جمهور منتخب، بایدن گفته این است که اگر ایران بار دیگر از این توافق به طور کامل تبعیت کند دولت او نیز به این توافق بازخواهد گشت. این اتفاق ساده نخواهد بود.»

وی با بیان اینکه «من امیدوارم که بایدن با اروپا در این خصوص صحبت کند مدعی شد، فرانسه، آلمان، انگلیس و کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین روسیه و چین این توافق را با یکدیگر حفظ کرده‌اند مخصوصاً اروپا که واقعاً به آن پایبند بوده است!»

شرمن در ادامه تصریح کرد که احیای برجام به هیچ وجه آسان نیست و در طول یک شب اتفاق نخواهد افتاد.

وی در ادامه به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خرداد ماه اشاره کرد و موقعیت‌ بازگشت به این توافق هسته‌ای را پیچیده خواند که به اقدامات و تلاش‌های زیادی نیاز دارد.

مسئول تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات برجام همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا مسائل ادعایی برنامه موشکی ایران و پشتیبانی از نیروهای تحت حمایت آن در منطقه نیز باید در کنار برجام در نظر گرفته شود گفت: «برجام برای کنترل برنامه‌ هسته‌ای ایران است تا مطمئن شویم برنامه هسته‌ای آنها صلح‌آمیز است و نمی‌خواهند بمب هسته‌ای بسازند.»

وی در ادامه مدعی شد: «ما همیشه بر این عقیده بوده‌ایم که اگر ایران به بمب هسته‌ای دست یابد این کشور می‌تواند برای ما و متحدان‌مان در مقابل ما بایستد و شرایط را برای ما بد سازد

شرمن همچنین ادعا کرد: «ما به این عقیده رسیده‌ایم که باید بر پایه همین توافق با رفتارهای بدخواهانه ایران در منطقه، مسئله حقوق بشر آن و به زندان انداختن مردم به زندان و گسترش برنامه موشکی این کشور مقابله کنیم. ما به این فکر افتادیم که ما می‌توانیم این موضوعات را مسائل اصلی و پایه در آینده قرار دهیم.»

وندی شرمن در ادامه صحبت‌های خود برجام را یک توافق پایه دانست و گفت که در پی هر توافق کنترل تسلیحاتی، توافقات دیگری نیز خواهند آمد. 

وی در پایان نیز به اتفاقات منطقه غرب آسیا از جمله دیدار «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بن سلمان»، ولیعهد رژیم سعودی اشاره کرد و گفت: «اکنون دیگر سال ۲۰۱۶ نیست، هم اکنون موقعیت متفاوت است و دولت بایدن باید این موقعیت‌ها را با دقت ارزیابی کند.»

ترامپ در سال ۲۰۱۸ با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و علیرغم مخالفت جامعه جهانی، تحت فشارهای رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از برجام به طور کامل خارج شد.

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام وعده داده بود با پیگیری سیاست فشار حداکثری، ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از دو سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران آمریکایی با ارائه شواهدی گفته‌اند سیاست‌ فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    1 0
    ذلیلان و بی آبرویان روزگار و وابستگان به کدخدا می روند برای مذاکره
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      1 0
      ان شاالله هیچوقت این برجام مرده بی خاصیت احیا نخواهد شد و ما برجام جهانی خودمون رو به اونا تحمیل میکنیم.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    2 0
    شرمن همچنین ادعا کرد: «ما به این عقیده رسیده‌ایم که باید بر پایه همین توافق با رفتارهای بدخواهانه ایران در منطقه، مسئله حقوق بشر آن و به زندان انداختن مردم .../// شماها اول زانوتونو از روی حلقوم مردم بدبخت آمریکا بردارین و سیاهپوست هارو جلو دوربین با کلت مگنوم آبکش نکنین بعد برای مردم دنیا اوسایی کنین. زنیکه آمریکایی نفهم نکبت.
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    ما مدیون خون پاک شهدا و مقاومت دلیرانه مردم هستیم نه باغ گلابی برجام.دولتمردان درس بگیرند
  • ناصرپور IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    این طرف مرد هست یا زن؟
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    0 0
    عفریته گوربابای تو وآمریکاوبرجامتونو وحامیانش!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس