به گزارش مشرق، فرنوش نوبخت ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولان و تاکید بر اجرای آیین نامههای مناسب سازی محیط برای معلولان توسط تمامی سازمانهای اجرایی گفت: در راستای تکریم ارباب رجوع مناسب سازی ایستگاههای متروی تهران و حومه جهت استفاده معلولان گرامی را در اولویتهای کاری خود قرار داده ایم چرا که خدمت به قشر معلول جامعه وظیفه ذاتی و انسانی ما است و تلاش کرده ایم تا هر ساله گامی در جهت بهبود شرایط این افراد در هنگام استفاده از مترو برداریم. طبق برنامه ریزیهای انجام شده امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ شاهد مناسب سازی بیش از ۹۰ درصد ایستگاههای متروی تهران و حومه باشیم.
بیشتر بخوانید:
بلیط مترو در برزخ ثبات یا گرانی
وی با اشاره به اینکه روز جهانی معلولان، فرصتی است برای توجه به نیازها و تواناییهای اقشار توانیاب گفت: ما در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با تشکیل کارگروهی متشکل از معاونت مهندسی، مدیریت ایمنی و مهندسی عملیات، مدیریت بازرسی، مدیریت روابط عمومی، نمایندگان شهرداری تهران و نمایندگانی از جامعه معلولین در تلاش هستیم تا نیازهای این قشر از جامعه را برای سفری راحت و ایمن در شهر زیر زمینی مهیا کنیم.
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: در حال حاضر آسانسور از ورودی ایستگاه تا سکوی مسافری در ایستگاههای خط یک: کهریزک، حرم مطهرامام خمینی (ره)، شاهد- باقرشهر، شهرری، جوانمردقصاب، علی آباد، شهید بخارایی، پایانه جنوب، شوش، میدان محمدیه، خیام، سعدی، شهدای هفتم تیر، شهید مفتح، شهید بهشتی، میرداماد، دکتر شریعتی و قلهک، در خط دو ایستگاههای طرشت، دانشگاه شریف، شادمان، میدان حر، امام خمینی (ره)، امام حسین، شهید مدنی، جانبازان، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت، شهید باقری، تهرانپارس و در خط ۵ ایستگاههای تهران (صادقیه)، ارم سبز، ورزشگاه آزادی، چیتگر، ایران خودرو، وردآورد، گرمدره، اتمسفر، کرج، محمدشهر، گلشهر و در خط هفت ایستگاه بسیج به منظور استفاده افراد دارای معلولیت نصب شده و به جز نصب آسانسور در تعدادی از ایستگاهها، اقدامات فراوان دیگری برای تسهیل عبور و مرور معلولان در خطوط هفتگانه مترو اجرا شده است.
نوبخت گفت: یکی از این اقدامات مناسب سازی فراهم شدن امکان رفت و آمد با صندلی چرخدار در تمامی گیتهای آسانسوری ایستگاههای خط ۲ مترو است. پیش از این اقدام، اندازه تمامی ورودیهای آسانسور برای عبور صندلی چرخدار استاندارد و مناسب سازی شده نبود. همچنین آسانسورهای چهارگانه در ایستگاههای کرج و گلشهر در خط ۵ مترو نصب شد.
وی تصریح کرد: سال گذشته، رمپ ویژه معلولان در محوطه ایستگاه شوش جنب ورودی غربی در خط یک، ورودی شماره ۲ غربی ایستگاه فدک در خط ۲ مترو و در ایستگاه آزادگان واقع در خط ۳ مترو نصب شد و ورودی جنوبی ایستگاه تهرانپارس واقع در خط ۲ مترو نیز همسطح شده است.
همچنین اقدامات مناسب سازی در ایستگاههای خط ۴ شامل کف سازی اجرای مسیر ویژه نابینایان در ورودی شماره یک ایستگاه شهرک اکباتان در خط ۴، همتراز کردن رمپ خیابان با ورودی شمالی و اتصال شیب ویژه از خیابان به شیب مترو ورودی جنوبی ایستگاه بیمه و ایجاد مسیر ویژه نابینایان و ایجاد شیب ویژه معلولان در ورودی ایستگاه دولت آباد، اجرای مسیر ویژه نابینایان در ورودی ایستگاههای بعثت، میدان جهاد، میدان حضرت ولیعصر (عج)، فرهنگسرا، جانبازان، فدک، شهرری، جوادیه نیز انجام شده و تا پایان سال بیش از نیمی از ایستگاههای خطوط یک، دو، سه و چهار مترو به مسیر ویژه نابینایان مجهز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران گفت: در خط ۷ مترو نیز شیب ویژه معلولان در ایستگاههای میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، رودکی، میدان محمدیه و بسیج نصب و آسانسور ایستگاه میدان محمدیه و بسیج نیز نصب شده است.
وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی و قرارداد برای اجرای مسیر ویژه معلولین از ورودی ایستگاه تا روی سکو برای ۲۰ ایستگاه انجام شده و قرارداد ۲۰ ایستگاه دیگر نیز در حال بررسی است.
نوبخت با اشاره به تأکید شهردار تهران بر مناسب سازی فضاهای شهری براساس برنامه ریزیهای انجام شده گفت: سال گذشته قرار شد که هر ایستگاه متروی جدیدی هنگام بهره برداری به منظور رعایت حال معلولان و افراد کم توان مجهز به پله برقی و آسانسور باشد. از همین رو تمامی ایستگاههای جدید با پله برقی و آسانسور به بهره برداری میرسند و در صورت تکمیل نشدن آسانسور، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) متعهد شده که ظرف مدت سه ماه پس از بهره برداری نسبت به راه اندازی آسانسور در این ایستگاهها اقدام کند.
وی در پایان گفت: اطلاعات ایستگاههایی که مناسب سازی در آنها انجام شده بر روی نقشهی خطوط هفتگانه مترو ایجاد شده و از سایت شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه به آدرس https://metro.tehran.ir قابل دسترس است.